Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afgesneden rietjes gevonden


Natje1812, ik vind het hoopgevend dat je dochter zich heel normaal gedraagt. Je vondsten en het gebruik zijn zorgwekkend, maar ze lijkt zichzelf en het gebruik wel onder controle te hebben. 
Toen mijn dochter drugs ging gebruiken, merkte ik eerst een enorme gedragsverandering aan haar. Totaal afstandelijk, nauwelijks meer thuis komen, 's nachts uit huis klimmen... Pas later kwam de aap uit de mouw en bleek dat ze drugs gebruikte. Vooral (heel veel) blowen,  maar ook allerlei pillen. We konden er soms wel met haar over praten, maar ze gaf vooral sociaal wenselijke antwoorden. 

Is jullie contact onderling meestal ook vriendelijk en positief? En heeft ze geen onderliggende problemen? Dan hoop ik echt dat het alleen bij experimenteren blijft.

Natje1812

Natje1812

27-05-2023 om 12:41 Topicstarter

Hoewel ik waarschijnlijk niet alles weet en ik al wel al veel stress heb gehad gedurende de puberteit met haar hebben we altijd wel onze goeie momenten gehad.Ze weet dat ik haar graag zie en zij mij als ze mij een lief berichtje stuurt weet ik dat dit gemeend is…
Hoe hebben jullie dit aangepakt bij jullie dochter ?Was er ergens een cruciaal moment waarop er actie is ondernomen?

Natje1812 schreef op 27-05-2023 om 08:15:

Ik ben nog niet met haar naar een testlocatie of huisarts geweest nee…Het is niet zo simpel om je tiener mee te kriigen tenzij je het met geweld doet…?
Ik heb de info doorgenomen van de links die hier zijn doorgegeven waarvoor dank.

Ik hou haar in de gaten en ik praat er met haar over.Of ze volledig de waarheid zegt weet ik niet en zal ik ook nooit weten.Ik merk nu niets aan haar…Ze is ook gewoon thuis.

Ik ga haar niet aan haar haren meesleuren naar de huisarts …

Ik sta niet in jouw schoenen en ik kan je niets uit eigen ervaring meegeven. Als ik mijzelf de vraag stel of ik een drugstest zou willen als ik rietjes had gevonden. Ja, echt wel. Dat ook daadwerkelijk voor elkaar krijgen is, is iets anders. Ik kan mij voorstellen dat er een discussie is en als kind echt blijft bij geen drugs gebruikt dan zou een drugstest geen ekel probleem moeten zijn. En dat zou ik meteen klaar hebben staan of een afspraak hebben gemaakt (zijn er testen voor thuis?). Dus meteen daad bij woord. Wordt dat juist opeens wel een probleem dan zou dat voor mij veel duidelijk maken. 

Philou schreef op 27-05-2023 om 13:09:

[..]

Ik sta niet in jouw schoenen en ik kan je niets uit eigen ervaring meegeven. Als ik mijzelf de vraag stel of ik een drugstest zou willen als ik rietjes had gevonden. Ja, echt wel. Dat ook daadwerkelijk voor elkaar krijgen is, is iets anders. Ik kan mij voorstellen dat er een discussie is en als kind echt blijft bij geen drugs gebruikt dan zou een drugstest geen ekel probleem moeten zijn. En dat zou ik meteen klaar hebben staan of een afspraak hebben gemaakt (zijn er testen voor thuis?). Dus meteen daad bij woord. Wordt dat juist opeens wel een probleem dan zou dat voor mij veel duidelijk maken.

Dit

Natje1812 schreef op 27-05-2023 om 12:41:

Hoe hebben jullie dit aangepakt bij jullie dochter ?Was er ergens een cruciaal moment waarop er actie is ondernomen?

Ja, eigenlijk heel snel. Ik was namelijk totaal in shock. Eerst dat rare gedrag, toen de ontdekking dat ze blowde... Ik geloof dat ik eerst in paniek naar een vriendin ben gegaan. Haar dochter was namelijk de hartsvriendin van mijn dochter, en ze waren samen in in een groep straatjongeren beland. Mijn vriendin had wel iets gemerkt, maar deed er vrij luchtig over. Ze had op dat moment veel andere zaken aan haar hoofd. 

Daarna hebben man en ik met dochter gepraat over ons 'vermoeden' dat ze rookte en blowde. Dochter ontkende het. Daarna hoopte ik dat ik me overdreven bezorgd had gemaakt. Maar dochters gedrag werd steeds zorgwekkender. Van het blowen maakte ze na een tijd geen geheim en later ook niet meer van de pillen. 

Daarna heb ik twee afspraken met de huisarts gemaakt. Eén keer voor mij alleen, en een met mijn dochter samen. Zo kon ik de huisarts vast vertellen wat er speelde, zonder haar erbij. Dat zou ze vast vernederend vinden.  Tweede gesprek met dochter erbij was ook om een andere medische reden, dus niet perse vanwege drugsgebruik. De arts legde haar uit dat ADHD-ers zoals zij vaak drugs gebruiken als zelfmedicatie, en waarom dat niet de oplossing is. Ook maakte hij duidelijk dat wiet tegenwoordig zo sterk is dat het onder de harddrugs valt.  Het maakte weinig indruk.

Later heb ik iemand van een instelling voor verslavingszorg aan huis gehad, voor advies. Daarna heeft een jongerenwerker van die instelling een aantal gesprekken met haar gevoerd, aan de hand van een boekje.  Dochter deed braaf mee, maar wilde verder niets. We hebben ook nog met buurtzorg/jeugdzorg te maken gehad, maar ze was toen al 17,5 en werkte niet echt mee. Dan is er ook bijna niets mogelijk en met 18 stopte het helemaal als een jongere 'geen hulpvraag' heeft. 

Toen ik ontdekte dat ze ook dealde en grote voorraden drugs (voor zover ik weet alleen wiet) in huis opsloeg heb ik wel op het punt gestaan om Meld Misdaad Anoniem te bellen. Maar ja, dat vond ik toch een heel grote stap die misschien juist slechter zou uitpakken. waarvan ik niet zeker wist of dat haar zou 'redden'. 
Daarna kreeg ze een relatie met een grotere dealer en vertrok ze al snel uit huis. Ik zie of spreek haar nog maar af en toe en heel oppervlakkig. 

Had het geholpen als ik haar na de eerste ontdekking hard had aangepakt? Of als ik wel de politie had gebeld? Of haar naar een verslavingskliniek had gesleurd? Ik denk het ook niet. Het was een meisje dat met veel problemen worstelde. Zelf kan ik niet snappen waarom ze dan ook nog voor drugs en criminaliteit koos, maar kennelijk leek dat voor haar een oplossing.
Overigens lijkt ze stap voor stap vooruit te gaan. Ze zegt ook dat ze geen harddrugs meer gebruikt en dat geloof ik graag. 

O arme Wilmamaa, ik vind je verhaal hartverscheurend... wat pijnlijk om te lezen. En het lijkt erop dat je allerlei goede acties bent gestart destijds, maar uiteindelijk helaas met weinig resultaat.
sterkte!

het is echt een heel verdrietig verhaal. En ik wil dat niet te niet doen. Maar ik wil ook opmerken dat er meer mensen zijn die hier en daar wat drugs gebruiken en er daarna afscheid van nemen. Niet elk gebruik wordt problematisch. Net als dat alcoholisme de grootste verslaving is in onze cultuur, maar we dat ook niet direct problematiseren. 
Waarbij ik graag wil aantekenen dat ik geen andere drugs gebruik dan alcohol. En in mijn leven thc de enige andere drug is geweest naast alcohol, caffeine en nicotine. Ik heb gewoon veel vrienden die andere drugs ook met mate graag gebruiken. En voor veel mensen kan dat (ik vertrouw mezelf niet), zolang je echt weet hoe het werkt, wat de valkuilen zijn en je niet verslavingsgevoelig bent. 
Op Chrystal meth sla ik aan, omdat bijna niemand daar tegen bestand is. Een beetje mdma is misschien onbekend, maar niet per se problematisch. 

Doemijdieglazenbol schreef op 27-05-2023 om 23:06:

het is echt een heel verdrietig verhaal. En ik wil dat niet te niet doen. Maar ik wil ook opmerken dat er meer mensen zijn die hier en daar wat drugs gebruiken en er daarna afscheid van nemen. Niet elk gebruik wordt problematisch. 

Dat ben ik  (met tegenzin) wel met je eens. Als je goed in je vel zit, een stabiele persoon bent, kan het vast niet zoveel kwaad. Los van de maatschappelijke gevolgen. Mijn dochter gebruikte het als oplossing voor haar problemen.  in combi met haar heftige adhd en waarschijnlijk overge"erfde verslavingsgevoeligheid moest het haast wel mis gaan. Het lag dus meer aan mijn dochters omstandigheden dan aan de wiet op zich. 

Met de dochter van TO Natje komt het vast wel goed. 

Eigenlijk wilde ik schrijven:
Is ze dealer?
Bekijk dan de serie "Breaking Bad" met haar!

Maar ik denk dat deze grap niet gewaardeerd wordt...

Wat mij verbaast:

"Af en toe blowen of een keer op een feestje xtc zou ik me niet zo'n zorgen over maken."
"Waarschijnlijk gewoon speed(amfetamine)"
"Nee hoor,word gewoon gebruikt bij speed snuiven"
"Als kind af en toe “gewone” drugs gebruikt, is ze geen uitzondering. Dat is ook niet direct een reden tot Grote Paniek"
"Waarschijnlijk dus gewoon MDMA kristallen"

Even een paar quotes van reacties op het bericht van TS
"gewoon dit, gewoon dat", ik zou me geen zorgen maken, af en toe drugs is geen probleem etc. 

Ben ik nou zo'n ouderwetse l*l of moet alles tegenwoordig maar kunnen??
Interesseert het sommige ouders niet?
Het verbaast me ergens ook niet dat de jeugd in NL hard afglijdt...werkelijk.

Zou er in de toekomst drugs bij ons in huis gevonden worden en/of merken dat ze gebruiken dan is 't simpel: zoon/dochterlief gaat met mama (agente) mee naar het politiebureau en daar blijven ze dan ook een nachtje achter de gesloten deur. Voorproefje van wat hun eventuele toekomst zou kunnen zijn. Dan nog een rondje langs de verslaafden...en werkt dat niet dan ga ik me er nog wel op een minder fraaie manier mee bemoeien.
(en ja, zo gaat het echt gebeuren, is al lang en breed besproken)

Pertinent geen geouwehoer met dat die rommel!

Henricus schreef op 30-05-2023 om 10:46:


Zou er in de toekomst drugs bij ons in huis gevonden worden en/of merken dat ze gebruiken dan is 't simpel: zoon/dochterlief gaat met mama (agente) mee naar het politiebureau en daar blijven ze dan ook een nachtje achter de gesloten deur. Voorproefje van wat hun eventuele toekomst zou kunnen zijn. Dan nog een rondje langs de verslaafden...en werkt dat niet dan ga ik me er nog wel op een minder fraaie manier mee bemoeien.
(en ja, zo gaat het echt gebeuren, is al lang en breed besproken)

Pertinent geen geouwehoer met dat die rommel!

Om nou wat voorbeelden hier aan te halen om te stellen dat de jeugd in Nederland hard afglijdt.. das wel een uitspraak hoor!

Zoals eerder hier gezegd, als je jong bent doe je dat boek misschien wel makkelijk open maar hij kan ook makkelijk dicht mits je niet full blown verslaafd bent, natuurlijk.

Begrijp ik nu uit het verhaal dat jouw vrouw agente is?

Henricus schreef op 30-05-2023 om 10:46:

Wat mij verbaast:

"Af en toe blowen of een keer op een feestje xtc zou ik me niet zo'n zorgen over maken."
"Waarschijnlijk gewoon speed(amfetamine)"
"Nee hoor,word gewoon gebruikt bij speed snuiven"
"Als kind af en toe “gewone” drugs gebruikt, is ze geen uitzondering. Dat is ook niet direct een reden tot Grote Paniek"
"Waarschijnlijk dus gewoon MDMA kristallen"

Even een paar quotes van reacties op het bericht van TS
"gewoon dit, gewoon dat", ik zou me geen zorgen maken, af en toe drugs is geen probleem etc.

Ben ik nou zo'n ouderwetse l*l of moet alles tegenwoordig maar kunnen??
Interesseert het sommige ouders niet?
Het verbaast me ergens ook niet dat de jeugd in NL hard afglijdt...werkelijk.

Zou er in de toekomst drugs bij ons in huis gevonden worden en/of merken dat ze gebruiken dan is 't simpel: zoon/dochterlief gaat met mama (agente) mee naar het politiebureau en daar blijven ze dan ook een nachtje achter de gesloten deur. Voorproefje van wat hun eventuele toekomst zou kunnen zijn. Dan nog een rondje langs de verslaafden...en werkt dat niet dan ga ik me er nog wel op een minder fraaie manier mee bemoeien.
(en ja, zo gaat het echt gebeuren, is al lang en breed besproken)

Pertinent geen geouwehoer met dat die rommel!

Tja, ik heb misschien makkelijk praten. Mijn kinderen hebben totaal geen interesse, en mijn man en ik zelf hebben dat ook nooit gehad (allebei nog altijd geheel maagdelijk op het gebied van welke drugs dan ook). Dus dan is het wellicht niet zo moeilijk om de kinderen te vertrouwen. Maar ik vind dat experimenteren iets is dat hoort bij de jeugd. Dus wij hebben altijd met ze besproken dat áls ze iets zouden willen proberen, we van ze verwachten dat ze dat in een vertrouwde omgeving doen, en met de afspraak dat er in ieder geval eentje nuchter blijft voor het geval er iets misgaat en er medische hulp noodzakelijk is. Wij werden altijd een beetje door ze uitgelachen, want er gebeurde in de vriendengroep niet meer dan wat blowen en zelfs dat alleen maar zelden.

Ik denk dat jouw methode misschien goed zou werken bij kinderen waarvan je inschat dat die misschien zelf hun grenzen niet goed kennen of beïnvloedbaar zijn. Maar bij mijn kinderen zou het niet gewerkt hebben. Door zo’n ‘belofte’ (ik noem het een dreigement) laat je zien dat je geen vertrouwen hebt in je kinderen en hun eigen beoordelingsvermogen. Dat zou naar mijn idee onze relatie zeker niet verbeterd hebben. Maar ieder zijn eigen manier natuurlijk.

Maar ik verbaas me ook over het gemak waarmee mensen schrijven over ‘gewoon’ dit of ‘gewoon’ dat. Mocht ik wat vinden wat wijst op gebruik van zwaardere middelen dan een blowtje dan zou ik daar zeker een gesprek over hebben met de kinderen. En ik zou het ook niet willen dat er hier in huis dat soort spul rondslingert. Dus geen voorraadjes, ook niet bewaren ‘voor anderen’. Gewoon niet. Mijn huis, mijn regels.

Philou schreef op 30-05-2023 om 10:52:

Om nou wat voorbeelden hier aan te halen om te stellen dat de jeugd in Nederland hard afglijdt.. das wel een uitspraak hoor

Dat de jeugd afglijdt is al jaren bekend, het wordt steeds erger. 
Of wou je dat ontkennen?
Mijn vrouw (agente, dat schreef ik) treft al kinderen van 10-14 jaar die op het schoolplein coke dealen. Verrotte wereld, maar ja de grote(re) dealers weten dat die minderjarigen er mee wegkomen, dus ideale slachtoffers.
Blijkbaar zal 't de ouders een rotzorg zijn, geen benul wat die koters uitvreten
Je wilt overigens niet weten wat mijn wederhelft (tevens ex jeugdagent, in een gehuchtje in Overijssel) allemaal tegenwam én tegenkomt! En dat is nog maar een in simpel gehucht, wil niet weten wat er in de steden gebeurt. Je zou voor de lol eens een gesprek moeten aangaan met zo'n (jeugd)agent en horen wat er allemaal gebeurt)

Het boek makkelijk open en makkelijk dicht, mits je niet verslaafd bent.
Het schijnt dat je met bepaalde drugs, als je er eenmaal aan begint, er ook niet of nauwelijks vanaf komt. Daar hoef je helaas geen verslaafde voor te zijn!
Inzake blowen en dat soort: het één haalt 't andere vaak uit, wellicht is de stap naar zwaarder kleiner (je zal je in de "wietscene" ook wel in een bepaald milieu begeven, de stap om verder te gaan lijkt mij dus kleiner)
En ook met die wietrommel houd je daarmee de criminaliteit in stand

Wat mij betreft mag die drugsrommel wel definitief uit beeld verdwijnen,

Henricus schreef op 30-05-2023 om 11:33:

[..]

Dat de jeugd afglijdt is al jaren bekend, het wordt steeds erger.

Zegt niet elke generatie dat over de vorige(n) generaties? 

Henricus schreef:

[..]

Mijn vrouw (agente, dat schreef ik) treft al kinderen van 10-14 jaar die op het schoolplein coke dealen. Verrotte wereld, maar ja de grote(re) dealers weten dat die minderjarigen er mee wegkomen, dus ideale slachtoffers.
Blijkbaar zal 't de ouders een rotzorg zijn, geen benul wat die koters uitvreten

Tja, er vanaf weten én er wat tegen doen, zijn twee dingen. Je weet niet hoe de situatie is voor zo’n gezin. Depressie, werkloosheid, schulden, geldzorgen, misbruik, mishandeling. Allemaal factoren die ervoor zorgen dat je als ouder niet overal ‘hands on’ kan zijn. Een rotzorg, dat lijkt mij niet persé. 
Overigens heb ik ook wel eens horen zeggen dat drugs niet perse méér in de stad voorkomen. Maar ik pijnig mezelf nu om te achterhalen waar ik dat gehoord (gelezen) heb.

Henricus schreef:


Wat mij betreft mag die drugsrommel wel definitief uit beeld verdwijnen,

It’s here to stay, ben ik bang. 

Henricus schreef op 30-05-2023 om 11:33:

[..]

Dat de jeugd afglijdt is al jaren bekend, het wordt steeds erger.
Of wou je dat ontkennen?

Eh, ja? Dat de jeugd afglijdt, dat vonden de oude Grieken en Romeinen ook al. Toch zijn we in al die eeuwen er best op vooruit gegaan, per saldo. Vind ik dan toch.

Dat negatieve geroep over de jeugd, ik vind dat een hoog doemdenkgehalte hebben. En een beetje een superioriteitsgevoel. Ik denk juist dat onze jeugd de toekomst heeft én maakt. Zij gaan de problemen oplossen die wij gecreëerd hebben. Ze zullen wel moeten, want wij doen het niet. 

En dat er minder goed gelukte exemplaren tussen zitten, en ouders die beter geen kinderen hadden kunnen krijgen, ja, dat is zo. Maar dat is ook altijd al zo geweest. Tegenwoordig is er juist veel aandacht en kennis voor mensen die niet helemaal in een hokje passen, waardoor ook die mensen hun volle potentieel kunnen benutten. Dat vind ik hoopgevend voor de mensheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.