P
03-08-2012 om 08:39
Alcoholvrij voor 13 jarige?
Elders zit (zat denk ik) ik in discussie over of je een 13jarige alcoholvrij bier mag geven? Ja natuurlijk mag dat maar die persoon zegt dat die dat doet om het kind eerst te leren dat bier zonder alcohol ook kan. Ik denk eerder dat je het kind op veel te jonge leeftijd al leert dat bier er bij hoort.
Wat denken jullie?

Karin*
04-09-2012 om 20:48
) inderdaad
Oh ik ben lekker bezig, inderdaad voor Elisabeth bedoeld.
In elk geval denk ik dat je het prima kan verbieden, tot 16 jaar ( of tot 18 straks) maar dat je verbod niet altijd meer zo dwingend is als je kind op kamers gaat. En dan kan mijn kind beter thuis een keer gevoeld hebben wat een biertje doet dan dat hij dat de eerste keer met vrienden doet. En zo nu en dan eens een glas alcohol is ook weer niet zo vreselijk hoor, voor een volwassene dan. Ik neem zelf ook wel een wat, maar heel erg met mate. Mede door de alcoholist-ouder...

Henk 82
04-09-2012 om 22:18
Leuk leven.
"
Ik drink geen alcohol, ik rook niet, ik eet geen borrelnootjes (en dergelijke), ik drink geen koffie en ik ga niet laat naar bed.
En toch heb ik een heel leuk, gezellig en plezierig leven!"
Ongetwijfeld. Maar als ik nu wél waarde aan die dingen hecht? Dat kan toch?

Elisabeth B.
04-09-2012 om 22:47
Karin* (of a-atje)
Ik snap je aanpak en wat je wil bereiken, maar het is twijfelachtig of het effectief zal zijn. Meerdere onderzoeken wijzen uit dat het effectiever is een duidelijk verbod op te leggen. Dat zijn de nieuwste inzichten, als je matig alcohol gebruik wil bereiken, kan het dus zinvol zijn je aanpak te herijken.
Enne, Karin (of a-Atje, het is Elisabeth en niet Elisa

Primavera
04-09-2012 om 23:11
Onderzoeken
Jamaar, als je de oordpronkelijke onderzoeken, waarop de mediaberichten van helemaal geen alcohol gebaseerd zijn, dan staat daar ook duidelijk dat demoniseren van alcohol juist avrechts kan werken.
Voor mij voelt geen druppel alcohol tot je 16de of 18de, zelfs geen likeurbonbon of met wijn bereid eten echt als demoniseren. Ik kan daar niet achter staan en dus verbied ik het niet op die manier.
In mijn jeugd werd suiker zo gedemoniseerd met het idee als het kind het niet leert kennen dan zal het er ook geen behoefte aan hebben en ik kan niet zeggen dat dat geholpen heeft, eerder het tegenovergestelde.

Elisabeth B.
05-09-2012 om 08:54
Verbieden is geen demoniseren
Verbieden is geen demonisering, het beste is een simpel verbod en er verder weinig woorden aan vuil maken.
Volgens mij heb ik dit idd al eerder in deze draad geschreven, bij die onderzoeken het wordt een beetje een herhaling van zetten.

Primavera
05-09-2012 om 11:52
Iedere druppel verbieden wel demoniserend
Voor mij is ieder druppel alcohol verbieden wel onnodig demoniseren. Alsof het een vergif is waarbij je acuut een hersenloos kasplantje wordt.
Dus mijn kinderen mogen best heel af een toe een scheut wijn in hun water of in wijn gemarineerd vlees eten. Ik ga niet in paniek als ze een bonbon uitkiezen waar toevallig alcohol inzit, al zullen kinderen dat meestal helemaal niet lekker vinden. En als ze nieuwsgierig zijn naar hoe oma's zelfgemaakt citroenlikeur smaakt dan mogen ze daar ook een slokje van proeven.
Mijn kinderen weten dat alcohol vooral voor in de groei zijnde hersen erg slecht is en zijn intelligent genoeg om het verschil te kennen tussen af en toe een slokje proeven of een heel glas drinken.
Ik weet dat er de mening heerst dat een publieke gezondheidsaanbeveling zou simpel mogelijk moet zijn, zelfs als daardoor de oorspronkelijke onderzoeksuitkomst* wordt tegengesproken, omdat 'het volk' te stom wordt ingeschat om nuances te kunnen begrijpen. Zelf wordt ik daar verschrikkelijk recalcitrant van, vandaar dat ik die totalitaire kort-door-de-bocht verboden mijn kinderen ook niet ga aandoen. Zij zullen namelijk net zo min als ik daar goed op reageren.
* bijv. anti-samenslaap-campagne

Henk 82
05-09-2012 om 12:46
Demoniseren
Onder de 18 klopt dat.
Maar ook voor kinderen die ouder zijn is de tendens hier in dit draadje: afblijven, liever niet. Alcohol is een gif net zo erg als drugs.
Zoals het hier wordt afgeschilderd, hebben we het over hetzelfde? Verhalen van 1 druppel drinken en vervolgens een compleet geknakt leven. In mijn ervaring is drinken wel 'gezellig' en 'lekker'. Is mijn ervaring dan minder waard?
Ook voor 18 jarigen is het veeel beter dat ze niet drinken want ze hebben nog niet de levenswijsheid om verstandig te drinken. Waardoor de kans bestaat op (Oh nee!!!)dronken worden.
Want als een kind dronken wordt, omdat hij het wel stoer vind om het uit te proberen, nou dat is helemaal een ramp.
Dus alcohol wordt wel degelijk gedemoniseerd.

Elisabeth B.
05-09-2012 om 13:12
Voorbeelden?
Hebben jullie concrete voorbeelden in deze draad van demoniseren?
Ik heb echt het gevoel dat we nu beginnen aan een herhaling van zetten. Dit is al eerder besproken of was dat in de parallelle draad onder algemeen?

Henk 82
05-09-2012 om 22:14
Verwoestend en dodelijk
Voorbeelden zat.
Al die verhalen over alcoholisten die in de goot terecht komen, dronkenschap afschilderen als iets wat ab-so-luut voorkomen moet worden. alcohol als 'verwoestend en dodelijk' beschouwen.

Elisabeth B.
06-09-2012 om 07:12
Henk
Volgens mij kwam alleen het voorbeeld van dronkenschap uit deze draad, de andere voorbeelden niet.
Dronkenschap als iets dat je absoluut moet voorkomen, vind je dat demoniseren? Dronkenschap is een vorm van alcoholvergiftiging en daarnaast is dronkenschap een staat van zijn die je niet wil. Een dronkenman is niet alleen vervelend maar ook gevaarlijk voor zichzelf en zijn omgeving. Last nut not least: dronkenschap is geen verstandig en matig alcohol gebruik en dat is een gemeenschappelijk uitgangspunt hier: we willen allemaal dat onze kinderen matige drinkers worden, als ze gaan drinken. Dronkenschap is onmatig.

Lizelot
06-09-2012 om 08:49
Zoals met alles
kun je niet simpelweg zeggen dat je alcohol moet verbieden of niet.Het ligt helmaal aan het kind zelf en zijn omgeving.Een rustig kind met rustige vrienen die sporten,niet uitgaan en elkaar thuis ontmoeten,zal niet snel naar alcohol pakken en zo een kind kun je verbieden.Een ander kind dat alles uit het leven wilt halen,alles wil proberen wat verboden wordt,uitgaat,vrienden heeft die drinken,naar zuipfeesten gaat,kun je niet verbieden,dat werkt juist averechts.Dan zul je toch iets anders moeten verzinnen.
Ik was oo ktegen alcohol,drink zelf niet.Geef dus het goede voorbeeld,heb ook duidelij kde gevaren uitgelegd,niet alleen de hersencellen,maar ook de gevaren van jezelf niet onder controle hebben enz enz.
Mijn dochter groeit wel op in een familie waar gezellig geborreld wordt en waar een wijntje gedronken wordt op een feestje.Ik heb ruzié gemaakt als ik merkte dat mijn dochter mocht proeven van iets.
Mijn dochter heeft 1 keer meegedaan aan comadrinken op haar 14de,samen met vriendinnen.Juist door het mogen nippen aan allerlei drankjes wist mijn dochter wanneer de echte sterke drank kwam en is toen gestopt.Zo is ze uit het ziekenhuis gebleven.Dit was voor ons het moment om niet meer te verbieden.Nu is ze 16 plus en is drinken niet meer nodig.Er zijn nu eenmaal kinderen die zelf willen ontdekken,die leren van hun eigen ervaringen.Hoe meer je die verbied,hoe meer ze in verzet gaan en hoe meer ze juist gaan doen.
Verder ben ik ook absoluut niet tegen maar ook niet voor alcohol.Ik drink niet,maar sta op een feestje wel als eerste op de dansvloer.Maar ik snap best dat iemand kan genieten van een biertje of een glas wijn.Als het maar geen moeten wordt,is er niets aan de hand volgens mij.

Primavera
06-09-2012 om 10:21
Wat voor mij demoniseren is
Elisabeth, die voorbeelden gaf ik toch al in mijn vorige berichtje? Voor mij is demoniseren van alcohol het verbieden van iedere druppel alcohol en geen verschil maken tussen alcohol in een kersenbonbon, in een recept voor avondeten of incidenteel een slokje ergens van proeven aan de ene kant en gelijk een heel glas of fles leegdrinken aan de andere kant.
Ik kan mij voorstellen dat er gezinnen zijn waardoor de persoonlijke omstandigheden maken dat het het verbod op iedere inname van alcohol, hoe minimaal dan ook, zinnig of passend bij de opvoedstijl is, maar niet dat dat als enig zaligmakend staatsopvoedkundig beleid voor iedereen wordt bestempeld.

Tirza G.
06-09-2012 om 12:38
Maar primavera
Ik héb nooit bonbons met alcohol, ik kook nooit met alcohol en ik laat nooit ergens van proeven. Het is toch niet ondenkbaar dat er huishoudens zijn die alcoholloos zijn?
Tirza

Primavera
06-09-2012 om 12:46
Natuurlijk tirza
Natuurlijk zijn alcoholloze huishoudens niet ondenkbaar. Ik zeg toch niet dat alcohol moet, je kunt best zonder.
Ik zeg alleen dat het niet persé helemaal alcoholloos hoeft en dat af en toe een druppel alcohol (en dat bedoel ik dan letterlijk en niet figuurlijk) nog niet betekent dat je kinderen de eerste stap op de weg van hel en verdoemenis naar alcoholisme en Korsakoff hebben gezet.

Henk 82
06-09-2012 om 13:38
Demoniseren
Je hebt het woord 'dodelijk en verwoestend' ook in deze draad gebruikt.
Jouw mening over alcohol is duidelijk, het is slecht, het heeft een onterecht imago van 'gezellig' dat te vuur en te zwaard bestreden dient te worden. Last but not least: dronkenschap moet ab-sol-uut voorkomen worden.
(Ik sta ook niet te juichen bij een dronken kind, maar als hij een paar keer dronken wordt zie ik daar geen schadelijke gevolgen in)
Dat noem ik demoniseren. Natuurlijk zul je zeggen 'het zijn de feiten'. Maar het zijn ook de feiten dat heel veel mensen van een mooie wijn of whisky genieten, en dat alcohol in veel gevallen wel leuk en gezellig is. En dat een keertje dronken worden een vorm van 'grenzen verkennen' is, en dat daarmee niet meteen je toekomst aan diggelen ligt.

Elisabeth B.
06-09-2012 om 22:02
Maar henk
(ervan uitgannd dat he post 'demonisren' voor mij bedoeld is)
Waar schrijf ik dat alcohol 'dodelijk en verwoestend' is? Waar staat dat ik alcohol ' omterecht gezellig' vind? Dat heb ik nooit geschreven, je verbindt conclusies beelden aan mij die niet terecht zijn. (niets menselijks is mij vreemd, ik geniet van een heerlijke chardonnay op dit moment)
Wel heb ik geschreven dat dronkenschap iets is wat om meerdere redenen te vermijden is (wat ook aansluit bij ieders streven naar matig gebruik).
Wat je nu doet in de discussie is een stropop creeren waarmee je de aandacht probeert af te leiden van waar het werkelijk om draait in deze discussie, het uitgangspunt waar we het allemaal mee eens zijn: hoe zorg ik dat ik mijn kind opvied tot een matige drinker (en het is ook prima als hij niet gaat drinken)?

liora
07-09-2012 om 09:33
Mosterd na de maaltijd
Ik val er even in. Mijn oudste is negen jaar en mag best af en toe een slokje alcohol proeven. Hij mag ook wel later af en toe een glaasje wijn of zo, ook voor z'n achttiende.
En als je begint met drinken word je weleens dronken. Ik ben op m'n zestiende/zeventiende ook wel dronken geweest. Je moet leren hoe je lichaam op alcohol reageert en wat je daarvan vindt.
Ik geloof totaal niet in verbieden. Ik geloof in ontspanning en vertrouwen.
Liora

Henk 82
07-09-2012 om 15:36
Schrikbeeld
Je hebt gelijk wat jouw uitlatingen betreft, diegene die drank 'verwoestend en dodelijk' en 'onterecht gezelllig' noemde was Elisa Germani.
Neemt niet weg dat alcohol in dit draadje wel gedemoniseerd wordt, alleen niet of minder door jou.
het uitgangspunt waar we het allemaal mee eens zijn: hoe zorg ik dat ik mijn kind opvied tot een matige drinker (en het is ook prima als hij niet gaat drinken)?
Precies, daar ben ik het ook mee eens. Maar sommige users geven echt wel een schrikbeeld van alcohol. Of ik koet in de war zijn met het andere draadje.

Merel
07-09-2012 om 17:49
Net ook
Ik heb net ook in het andere draadje geschreven bij 6-12 jaar. Mijn kinderen vonden het vies. Wilden niet eens proeven (niet dat ik het ze aanbood) maar ze vroegen vroeger wel eens, wat drink jij. Alleen al bij het woord wijn of bier vertrok hun gezicht (bah!). En ik had ze toen (want ze waren nog erg klein) nog helemaal niets verteld over de gevaren van alcohol, ze vonden het gewoon uitzichzelf vies. Jongste (nu 14) vind er nog steeds niets aan, totaal geen behoefte aan alcolhol. Oudste (17) drinkt wel eens een biertje bij het uitgaan, maar eigenlijk ook niet echt behoefte. Thuis drinken ze al helemaal geen alcohol, ze vinden een sapje of frisdrank veel lekkerder.

Elisa Gemani
07-09-2012 om 20:02
Kop in het zand
Ja, ik heb eerder geschreven dat ik in mijn directe omgeving de verwoestende en zelfs dodelijke gevolgen van alcohol van zeer dichtbij heb meegemaakt. Varierend van een tienerzoon van een vriendin van mijn moeder die door alcoholvergiftiging in coma is geraakt, een vriendin van me die dood werd gereden door iemand die "maar" vijf biertjes had gedronken, tot een compleet verscheurd gezin: een verwaarloosde dochter (vroegere oppas van mijn zoontje) in therapie en bij de Al-Ateen en vroeg uit huis gegaan vanwege een alcoholistische moeder die bleef beweren dat ze geen drankprobleem had, mijn eigen door alcohol overleden vader, een zus die verslaafd is geweest, een familievriend die overleden is aan slokdarmkanker door de drank etc. etc. En dat is niet demoniseren, dat is de realiteit. Prijs je gelukkig dat je dit kennelijk niet zelf hebt hoeven meemaken. Het kan geen kwaad om je kinderen die realiteit wel degelijk ook voor te houden in het kader van goede en eerlijke voorlichting.
Nog meer realiteit: mijn zoon vertelde dat vorig jaar in de brugklas werd gevraagd wie er al wel eens alcohol had gedronken. Driekwart(!) van die kinderen van 11, 12 en 13 jaar had al weleens een bodempje/slokje/glaasje aangeboden gekregen of zelf genomen. Echt schokkend. Vooral het gegeven dat ze het aangeboden kregen en dan met name door de ouders. Helaas klopt dat percentage wel volgens de statistieken (links daarnaar heb ik al eerder gegeven maar kennelijk heeft bijna niemand de moeite genomen om die links naar feiten en cijfers te lezen). Die cijfers spreken toch wel voor zich: Nederland staat als tweede EU-land (na Oostenrijk) als het gaat om het hoogste percentage 15- tot 16-jarigen dat de afgelopen 30 dagen 10 keer of vaker alcohol gedronken heeft. Nederlandse jongeren drinken relatief vaak alcohol en Nederlandse scholieren drinken ook veel in vergelijking met jongeren uit andere Europese landen. Hoe komt dat? Misschien omdat alcohol "gezellig" is en je kennelijk niet gezellig of niet cool bent als je niet mee wilt drinken? Of "matig drinken is juist gezond" (dus niet; dit geldt alleen maar voor een hele kleine groep mensen van middelbare leeftijd en voor een heel klein aantal aandoeningen)Omdat veel ouders er kennelijk weinig kwaad in zien om hun kroost al op jonge leeftijd "er aan te laten wennen" want "mijn kind gaat niet overmatig zuipen, zeker niet achter onze rug om". Get real. Je kan net zo goed je 16-jarige alvast een sigaret geven of een jointje. Als het om alcoholgebruik gaat, tieren hypocrisie, wishful thinking en struisvogelpolitiek welig. Met name als het gaat om alcoholge- en misbruik van en door jongeren.

Leen13
07-09-2012 om 20:25
Get real
Verbieden is een vorm van wishfull thinking Elisa. Ik kan mijn puber niet vastbinden. Afijn, dan gaan we die hele discussie weer overdoen. Pubers zijn net mensen en soms moeten ze iets ook aan den lijve ondervinden. Ik heb niet de illusie dat ik dat kan voorkomen. Dat is wishfull thinking. Overdreven emoties helpen hier niet, autisme enzovoort. Dus houdt ik het liever realistisch.

liora
09-09-2012 om 10:57
Hoi P,
Ik ga roken ook niet verbieden hoor!
Gelukkig rook ik zelf niet en drink ik nauwelijks, dat scheelt.
Liora

Henk 82
09-09-2012 om 15:42
Realiteit.
Varierend van een tienerzoon van een vriendin van mijn moeder die door alcoholvergiftiging in coma is geraakt, een vriendin van me die dood werd gereden door iemand die "maar" vijf biertjes had gedronken, tot een compleet verscheurd gezin: een verwaarloosde dochter (vroegere oppas van mijn zoontje) in therapie en bij de Al-Ateen en vroeg uit huis gegaan vanwege een alcoholistische moeder die bleef beweren dat ze geen drankprobleem had, mijn eigen door alcohol overleden vader, een zus die verslaafd is geweest, een familievriend die overleden is aan slokdarmkanker door de drank etc. etc. En dat is niet demoniseren, dat is de realiteit.
In mijn leven komen dat soort dingen niet zo voor en is alcohol wel gewoon 'gezellig'. Dat is voor mij realiteit.
Wiens realiteit is nu maatgevend?

Mea Proefrok
09-09-2012 om 20:05
Henk
Heb jij niemand in je familie of vriendenkring wiens gezondheid, gezinsleven of jeugd is verpest door alcohol? Dat is statistisch best onwaarschijnlijk. Ik geloof je graag, maar je bent wel een uitzondering, denk ik.

Leen13
09-09-2012 om 20:18
Hier ook niet
voor zover ik weet. Ook niet in de familie van vaderskant. Overigens zou ik het ook niet snel op mezelf betrekken tenzij het onder mijn neus gebeurt. Misschien wel wat kortzichtig ja.

Henk 82
09-09-2012 om 21:13
Meer uitzondering dan regel.
Ik ken wel een iemand die teveel dronk, maar in alle andere gevallen ging het gewoon goed. Drank kan levens kapot maken. maar dat is meer uitzondering dan regel.

Tirza G.
09-09-2012 om 23:13
En ook niet
In de vriendenkring van je kinderen? Ongevallen? Andere akeligheden zoals vechtpartijen, bloembakken omschoppen, door brievenbussen pissen enzovoort? Gut. Dan woon ik toch wel in het Sodom en Gomorra, hier in Zeeland
Tirza

liora
10-09-2012 om 08:45
Hier ook niet
Ik ken ook geen mensen wiens leven is verwoest door alcohol. Maar al kende ik die wel, wat heeft het voor zin om alcohol te verbieden?

ilonka1970
10-09-2012 om 10:14
Ook niet
ook ik ken geen mensen bij wie het leven is verwoest door alcohol. Zo te zien zijn er toch al een aantal die dat dus niet hebben meegemaakt. Dus zo onwaarschijnlijk is het toch niet!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.