Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alleen Naar andere stad met vrienden


mijn zoon wilde, vanuit jouw omgeving, alleen naar Utrecht om daar af te spreken met vrienden van het gamen. Dat vond ik niet goed. Toen hij later, met vrienden van hier, naar Utrecht ging was het geen probleem voor mij. Maar ik snap je moeder ook wel hoor, want loslaten is best wel lastig!!

Het kan er ook mee samenhangen hoe vertrouwd kinderen met de trein zijn, of  je regelmatig met het gezin trein en bus naar overal en nergens neemt, of dat je kinderen altijd overal naar toe brengt met de auto.

Auwereel schreef op 26-07-2022 om 19:51:

Het kan er ook mee samenhangen hoe vertrouwd kinderen met de trein zijn, of je regelmatig met het gezin trein en bus naar overal en nergens neemt, of dat je kinderen altijd overal naar toe brengt met de auto.

Juist dan is het goed om zelfstandig en zelfredzaam te worden met het OV. 

Als ze naar een vervolgopleiding gaan, moeten ze dat ook. 

Ik ken volwassenen die er tegenop zien om te reizen met de trein (eng!) omdat ze het niet gewend zijn. Misschien hebben die ook meer moeite om hun kind op de trein te laten stappen.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

26-07-2022 om 21:33

Auwereel schreef op 26-07-2022 om 20:57:

Ik ken volwassenen die er tegenop zien om te reizen met de trein (eng!) omdat ze het niet gewend zijn.

Serieus? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen! Wat vinden die mensen er dan eng aan? 

Thursday schreef op 26-07-2022 om 21:33:

[..]

Serieus? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen! Wat vinden die mensen er dan eng aan?

Ja sommige mensen hebben dat; een tante van mij heeft dat ook nooit gedurft; altijd bang voor het onbekende, angst om te verdwalen, altijd er van overtuigd dat er in andere steden van alles zou gebeuren en het overal crimineel zou zijn. Gevolg was dat mijn neef ook nooit wat mocht op dat gebied wat hun relatie niet ten goede kwam toen hij puber was.

Thursday schreef op 26-07-2022 om 21:33:

[..]

Serieus? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen! Wat vinden die mensen er dan eng aan?

Eng is misschien voor sommigen een groot woord, een deel zal zich niet comfortabel voelen. Dat kan dan weer allerlei redenen hebben. 

en tip: de jongerendagkaart, voor € 7,60 reis je de hele dag buiten de spits. (9 tot 4 en na half 7) voor jongeren van 12 tot en met 18.

Thursday schreef op 26-07-2022 om 21:33:

[..]

Serieus? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen! Wat vinden die mensen er dan eng aan?

Tja, ik heb er geen probleem mee, maar toen ik eens op stap ging met een groep vrienden met de trein, liep er één te klagen dat ze zich helemaal niet fijn voelde als ze met de trein moest reizen, wat als er iet mis ging en dat ze maar goed in de buurt zou blijven, want ze zou zich geen raad weten, enz  Een normale, goed opgeleide volwassene, die alleen van de auto en fiets gebruik maakt. Ik kan me voorstellen dat ze zenuwachtig zou worden als haar kind aankondigt met de trein te willen.

Thursday schreef op 26-07-2022 om 21:33:

[..]

Serieus? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen! Wat vinden die mensen er dan eng aan?

Ja hoor eens, anderen kunnen zich weer niet voorstellen dat jij dingen eng vindt. We zijn nu eenmaal allemaal anders.

Mijn dochter van 14 zou dat op dit moment alleen mogen met een paar vriendinnen, zelf loopt ze in zeven sloten tegelijk en de trein is voor haar niet iets waar ze vaak mee heeft gereisd.

Er wordt vaak vanuit gegaan dat de trein iets is waar iedereen ervaring mee heeft, ik woonde vroeger in de buurt van een station en heb heel wat afgetreind, maar de laatste 25 jaar heb ik nauwelijks een trein van binnen bekeken. We wonen en half uur met de bus van het treinstation, als we bijvoorbeeld naar Amsterdam met de trein willen, moeten we dus eerst een half uur met de bus en daarna nog 2,5 uur met de trein, Utrecht iets korter volgens mij. Met de auto naar Amsterdam of Utrecht doen we in een uur en een kwartier, dan is de keuze voor ons snel gemaakt. En de meeste mensen hier in de buurt zullen die keuze maken en daardoor misschien wel onzeker over het reizen met de trein zijn.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

27-07-2022 om 09:22

WendelmoedM schreef op 27-07-2022 om 09:16:

[..]

Ja hoor eens, anderen kunnen zich weer niet voorstellen dat jij dingen eng vindt. We zijn nu eenmaal allemaal anders.


Ja hoor eens, daarom vraag ik dus wat er eng aan is, om dat te kunnen begrijpen. 

Thursday schreef op 27-07-2022 om 09:22:

[..]


Ja hoor eens, daarom vraag ik dus wat er eng aan is, om dat te kunnen begrijpen.

Ov chipkaart snappen ze niet, bang voor boetes, voor agressie in het ov, voor overstaptoestanden en vooral voor het onbekende. Mijn volwassen zoon gaat voor het eerst vliegen. Niemand in ons gezin heeft de afgelopen 42 jaar gevlogen. Kost ook verl stress en onzekerheid, sommige mensen zullen dat angst noemen. Al dat gedoe op Schiphol helpt ook niet mee  

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

27-07-2022 om 09:45

Ik ken niemand die nooit met de trein reist, dus dat is mijn referentiekader. Angst voor het onbekende is een reden waar ik me wel wat bij kan voorstellen. Ik had gewoon niet beseft dat er in Nederland mensen (volwassenen) zijn die nooit met de trein hebben gereisd. 

Thursday schreef op 26-07-2022 om 21:33:

[..]

Serieus? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen! Wat vinden die mensen er dan eng aan?

Ik ken ook iemand die een paar jaar geleden geen langere stukken met de trein in haar eentje wilde reizen. En ik ben ooit met iemand mee gegaan met de trein omdat die persoon totaal geen ervaring had in het reizen met de trein en ook niet wist waar ze over moest stappen. Nu was dat ook wel een lastige reis met zeker 3 keer overstappen. Maar ook totaal geen benul over hoe je aan vervoersbewijzen kunt komen en zich er ook niet in willen verdiepen. Vaak is het toch ook een kwestie van ervaring opdoen hierin. 

Wij wonen in een gebied waar het ov niet zo geweldig geregeld is, 1 of 2 bussen per uur is al heel wat, geen trams of metro's, treinen ook niet. Maar onze zoon draait er intussen zijn hand niet meer voor om met het ov door het hele land te reizen en de app 9292 sinds hij de deur uit is, gaat er wat tegen, dan even de app raadplegen en de reis aanpassen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.