Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alleen Naar andere stad met vrienden


Yoja schreef op 27-07-2022 om 09:16:

Mijn dochter van 14 zou dat op dit moment alleen mogen met een paar vriendinnen, zelf loopt ze in zeven sloten tegelijk en de trein is voor haar niet iets waar ze vaak mee heeft gereisd.

Er wordt vaak vanuit gegaan dat de trein iets is waar iedereen ervaring mee heeft, ik woonde vroeger in de buurt van een station en heb heel wat afgetreind, maar de laatste 25 jaar heb ik nauwelijks een trein van binnen bekeken. We wonen en half uur met de bus van het treinstation, als we bijvoorbeeld naar Amsterdam met de trein willen, moeten we dus eerst een half uur met de bus en daarna nog 2,5 uur met de trein, Utrecht iets korter volgens mij. Met de auto naar Amsterdam of Utrecht doen we in een uur en een kwartier, dan is de keuze voor ons snel gemaakt. En de meeste mensen hier in de buurt zullen die keuze maken en daardoor misschien wel onzeker over het reizen met de trein zijn.

Mijn kinderen hadden toen ze de eerste paar keer met de trein gingen ook niet veel ervaring mee maar ervaring krijg je juist door het te doen. Als je ergens op een bepaalde tijd moet zijn is het misschien niet handig om het voor het eerst te gaan proberen maar als het niet uitmaakt hoe laat je ergens aankomt en of je er überhaupt aankomt zie ik het probleem niet zo. Als ze uiteindelijk niet in Utrecht maar in Arnhem uitkomen, of in Den Haag is dat volgens mij ook geen ramp. Als ze uiteindelijk maar weer terug komen. Als je afspreekt dat ze bijvoorbeeld uiterlijk om 20.00 uur thuis moeten zijn dan hebben ze nog wat speling voordat er geen trein meer terug gaat. De NS heeft een app en hierin kan je heel makkelijk zien hoe je moet reizen en welke treinen hoe laat en van welk spoor vertrekken. Als je je kinderen die app laat downloaden en even laat zien hoe het werkt dan kan er echt niet veel mis gaan. Als je geen ov chipkaart hebt kan je ook nog steeds een gewoon kaartje kopen, zowel papier als digitaal dus ook de ov kaart is geen obstakel. En de conducteurs zijn tegen kinderen van 14 echt niet onaardig als ze vergeten zijn in of uit te checken of als ze een kaartje hebben (bijvoorbeeld de jongeren dagkaart) die niet geldig is omdat de spits al is begonnen. Er kan vanalles misgaan maar dat is allemaal geen ramp en juist daar leren kinderen van. 

Yoja schreef op 27-07-2022 om 09:16:

Mijn dochter van 14 zou dat op dit moment alleen mogen met een paar vriendinnen, zelf loopt ze in zeven sloten tegelijk en de trein is voor haar niet iets waar ze vaak mee heeft gereisd.

Er wordt vaak vanuit gegaan dat de trein iets is waar iedereen ervaring mee heeft, ik woonde vroeger in de buurt van een station en heb heel wat afgetreind, maar de laatste 25 jaar heb ik nauwelijks een trein van binnen bekeken. We wonen en half uur met de bus van het treinstation, als we bijvoorbeeld naar Amsterdam met de trein willen, moeten we dus eerst een half uur met de bus en daarna nog 2,5 uur met de trein, Utrecht iets korter volgens mij. Met de auto naar Amsterdam of Utrecht doen we in een uur en een kwartier, dan is de keuze voor ons snel gemaakt. En de meeste mensen hier in de buurt zullen die keuze maken en daardoor misschien wel onzeker over het reizen met de trein zijn.

Nu vraag ik me serieus af waar je woont als Amsterdam met het OV blijkbaar in totaal 3 uur is (0,5 uur bus, 2,5 uur trein), maar met de auto maar 1 uur en een kwartier. Om zolang in de trein te zitten moet je al in een redelijk uithoek van Nederland je bevinden, maar dan haal je met de auto ook Amsterdam niet in een uur en een kwartier

Thursday schreef op 27-07-2022 om 09:45:

Ik ken niemand die nooit met de trein reist, dus dat is mijn referentiekader. Angst voor het onbekende is een reden waar ik me wel wat bij kan voorstellen. Ik had gewoon niet beseft dat er in Nederland mensen (volwassenen) zijn die nooit met de trein hebben gereisd.

Vooral de komst vd ovchip heeft niet meegewerkt. Dat is écht ingewikkeld als je daar niet in mee bent gegroeid. Ik denk dat zeker 50% vd volwassenen al jaren geen treinreis heeft gemaakt. 

Toen ik jong was woonden wij in een plaats zonder eigen treinstation. Ik reisde nooit met het OV. Echt nooit. Toen ik rond mijn 17e alleen met de trein via Amsterdam met de trein reisde was het toch wel een dingetje hoor. Dit was natuurlijk een andere tijd zonder apps en zonder mobiele telefoon, maar ik was toen redelijk in paniek toen ik op Amsterdam CS het juiste perron niet kon vinden (want trein missen betekent dat degene die je afhaalt niet weet waarom je niet in de trein zit).

Ik was ook een jaar of 17 toen ik voor het eerst met een bus (OV) ging en wist dus ook niet dat je op het knopje moest drukken bijvoorbeeld.

Maar goed; andere tijd.

Jesse_1 schreef op 27-07-2022 om 11:55:

Toen ik jong was woonden wij in een plaats zonder eigen treinstation. Ik reisde nooit met het OV. Echt nooit. Toen ik rond mijn 17e alleen met de trein via Amsterdam met de trein reisde was het toch wel een dingetje hoor. Dit was natuurlijk een andere tijd zonder apps en zonder mobiele telefoon, maar ik was toen redelijk in paniek toen ik op Amsterdam CS het juiste perron niet kon vinden (want trein missen betekent dat degene die je afhaalt niet weet waarom je niet in de trein zit).

Ik was ook een jaar of 17 toen ik voor het eerst met een bus (OV) ging en wist dus ook niet dat je op het knopje moest drukken bijvoorbeeld.

Maar goed; andere tijd.

Ik ook niet, ik dacht dat de bus gewoon zoals de trein bij elke halte stopte 😅

Ja hoor, van mij zou je naar Utrecht mogen. 14 lijkt me een prima leeftijd om dit uit te proberen. Natuurlijk kan er van alles mis gaan (en ik snap de zorg van je moeder dus wel), maar je bent in een groep, dus dat vind ik nog iets anders dan wanneer je alleen zou gaan. Loslaten hoort erbij en je hebt er de leeftijd voor!

Biscuitje schreef op 27-07-2022 om 11:03:

[..]

Mijn kinderen hadden toen ze de eerste paar keer met de trein gingen ook niet veel ervaring mee maar ervaring krijg je juist door het te doen. Als je ergens op een bepaalde tijd moet zijn is het misschien niet handig om het voor het eerst te gaan proberen maar als het niet uitmaakt hoe laat je ergens aankomt en of je er überhaupt aankomt zie ik het probleem niet zo. Als ze uiteindelijk niet in Utrecht maar in Arnhem uitkomen, of in Den Haag is dat volgens mij ook geen ramp. Als ze uiteindelijk maar weer terug komen. Als je afspreekt dat ze bijvoorbeeld uiterlijk om 20.00 uur thuis moeten zijn dan hebben ze nog wat speling voordat er geen trein meer terug gaat. De NS heeft een app en hierin kan je heel makkelijk zien hoe je moet reizen en welke treinen hoe laat en van welk spoor vertrekken. Als je je kinderen die app laat downloaden en even laat zien hoe het werkt dan kan er echt niet veel mis gaan. Als je geen ov chipkaart hebt kan je ook nog steeds een gewoon kaartje kopen, zowel papier als digitaal dus ook de ov kaart is geen obstakel. En de conducteurs zijn tegen kinderen van 14 echt niet onaardig als ze vergeten zijn in of uit te checken of als ze een kaartje hebben (bijvoorbeeld de jongeren dagkaart) die niet geldig is omdat de spits al is begonnen. Er kan vanalles misgaan maar dat is allemaal geen ramp en juist daar leren kinderen van.

Die kans krijgt ze ook nog wel, het ov is niet onbekend, ze gaat regelmatig met de bus naar school. Maar de trein, en dan bedoel ik niet de boemeltrein waar ze wel af en toe mee gaat met vriendinnen, is gewoon niet dichtbij en ze zou wel mogen, maar dan met vriendinnen. Ze is een chaotische dromer, die regelmatig iets kwijt is, haar spullen, telefoon, ov chipkaart of ons in de stad bijvoorbeeld en dan kan de paniek toeslaan, vandaar dat ze nog niet alleen mag.

Daglichtlamp schreef op 27-07-2022 om 11:44:

[..]

Nu vraag ik me serieus af waar je woont als Amsterdam met het OV blijkbaar in totaal 3 uur is (0,5 uur bus, 2,5 uur trein), maar met de auto maar 1 uur en een kwartier. Om zolang in de trein te zitten moet je al in een redelijk uithoek van Nederland je bevinden, maar dan haal je met de auto ook Amsterdam niet in een uur en een kwartier

In het zuidwesten van Friesland, dichtbij de A6, treinstation, met de bus ongeveer 25 minuten, is Sneek. Er zijn wel mogelijkheden om in Heerenveen op de trein te stappen, maar dan duurt de reis nog veel langer dan als ik met de auto ga. Het is ook niet dat ik een hekel aan de trein heb, ik vond het altijd een hele fijne manier van reizen, met de studenten OV-jaarkaart  ben ik het hele land wel een paar keer doorgecrosst denk ik. Maar het is gewoon niet handig vanaf hier en zo zullen er veel meer plaatsen in Nederland zijn waar reizen met de trein niet praktisch is.

Thomass schreef op 27-07-2022 om 11:51:

[..]

Vooral de komst vd ovchip heeft niet meegewerkt. Dat is écht ingewikkeld als je daar niet in mee bent gegroeid. Ik denk dat zeker 50% vd volwassenen al jaren geen treinreis heeft gemaakt.

Ik vond dat vooral veel eenvoudiger worden. Mijn moeder toen ook, strippenkaart en losse treinkaartjes waren lastiger. 

Als ik met het ov naar mijn vader wil kan ik er zondags tot op 15km komen. Zaterdag en Werkdagen duurt het 3 uur met ov, met de auto 1 uur 15 minuten.

Zaterdags moet ik dan wel de laatste bus om 18:30 terug nemen want de eerstvolgende komt maandagochtend om kwart voor 8. 

Hmmm lastig hoor. De ene jongen van 14 is zelfstandiger dan de andere en inderdaad: hoe zijn je vrienden. Skateboarden in een grote stad die je nog niet kent vind ik geen goed idee: druk (verkeer, mensen) en onbekend terrein. Daar zou ik me als moeder zorgen over maken (ik heb ook een zoon van 14 en eentje van 12) Misschien is je moeder bezorgd over zakkenrollers e.a. criminaliteit die je daar meer tegenkomt dan waar je nu woont? Is ze zelf wel eens in Utrecht geweest? Het is wel iets heel anders dan Almelo en de rest van Twente hoor...ik begrijp je zin om de wereld te ontdekken, maar misschien eerst eens naar Zwolle inderdaad of Leeuwarden bijvoorbeeld. Ben je wel eens zelfstandig met de trein geweest? Weet je hoe het werkt? Dat zijn vragen/zorgen die ik als moeder zou hebben. Wel top dat je er eens uit wilt, mijn zoon blijft het liefste overal van thuis...

Of mss vindt moeder het een probleem dat er momenteel werkzaamheden zijn in Utrecht. Ik kan vanuit het zuiden iig niet met de trein in Utrecht komen nu. Moet dan met vervangend vervoer, bussen. Kan me voorstellen dat als je de eerste keer verder weg gaat met ov dat je dan niet een traject kiest waarvan je vantevoren weet dat het lastiger is.

Yoja schreef op 27-07-2022 om 12:16:

[..]

In het zuidwesten van Friesland, dichtbij de A6, treinstation, met de bus ongeveer 25 minuten, is Sneek. Er zijn wel mogelijkheden om in Heerenveen op de trein te stappen, maar dan duurt de reis nog veel langer dan als ik met de auto ga. Het is ook niet dat ik een hekel aan de trein heb, ik vond het altijd een hele fijne manier van reizen, met de studenten OV-jaarkaart ben ik het hele land wel een paar keer doorgecrosst denk ik. Maar het is gewoon niet handig vanaf hier en zo zullen er veel meer plaatsen in Nederland zijn waar reizen met de trein niet praktisch is.

het is wel van de zotte dat je dan 2x naar het Noorden rijdt als je naar het zuidwesten moet. Gaat er geen bus naar het zuiden, naar Lelystad? Of met de auto naar Emmeloord?

Thomass schreef op 27-07-2022 om 12:53:

[..]

het is wel van de zotte dat je dan 2x naar het Noorden rijdt als je naar het zuidwesten moet. Gaat er geen bus naar het zuiden, naar Lelystad? Of met de auto naar Emmeloord?

Ik heb wat uitgebreider op 9292 gekeken en er zijn wel meer mogelijkheden, minimale reistijd is wel 2,5 uur, dan kan het met de bus naar Lelystad, dat is 1 uur en 45 minuten in de bus en dan met de trein of met de bus via Heerenveen, dan kom ik uit op iets meer dan 3 uur met bus en trein. Voor mij is de keuze om de auto te pakken dan niet zo moeilijk.

Thomass schreef op 27-07-2022 om 11:51:

[..]

Vooral de komst vd ovchip heeft niet meegewerkt. Dat is écht ingewikkeld als je daar niet in mee bent gegroeid. Ik denk dat zeker 50% vd volwassenen al jaren geen treinreis heeft gemaakt.

Ingewikkeld????

Hoe kom je aan die 50 procent??

Miepjecody schreef op 27-07-2022 om 13:12:

[..]

Ingewikkeld????

Hoe kom je aan die 50 procent??

Nou ik weet zeker dat in de plaats waar ik woon, 75% van de mensen boven de 50 de afgelopen 5 jaar geen trein van binnen heeft gezien. Tussen de 30 en 50 jaar zal dan wel geen 75% meer zijn maar 50 zou best eens kunnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.