Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Als enige niet gevraagd voor een verjaardag


Ach ja. Alle jongens uit de klas behalve eentje uitnodigen hoeft niet altijd schokkend te zijn. Niet iedereen is vrienden met elkaar. En dat onderscheid in jongens en meisjes mag wat mij betreft ook wel eens ophouden.... als je alleen alle jongens uitnodigt nodig je toch ook een hoop meisjes niet uit? Het kan zijn dat er maar weinig jongens in de klas zitten en iemand is niet met alle jongens bevriend en er toevallig net één niet uitnodigt, bijvoorbeeld als er maar 6 of 7 jongens in de klas zitten kan ik me best voorstellen dat dat gebeurt. Hier vond een van mijn kinderen één jongen uit zijn klas écht niet aardig en de rest wel (die niet aardige jongen was overigens wel populair, als het om een niet-populair kind zou gaan, zou ik die niet uitsluiten)

 Het wordt pijnlijker als 1 kind vaak als enige niet wordt uitgenodigd of helemaal nooit op feestjes mag komen, maar ik denk dat ouders dat niet persé doorhebben. Dat overkwam mijn oudste op school: het laatste jaar voor we van school wisselden is hij nergens uitgenodigd, ook niet bij vriendjes met wie hij wekelijks speelafspraakjes had, tot logeerpartijtjes aan toe. Hij zat op een vrij kleine basisschool met combiklassen. In zijn eigen jaargang was hij maar met 1 kind echt bevriend, een meisje. Voor de rest had hij een paar vriendjes in de klassen boven en onder hem. Bij het meisje werd hij niet uitgenodigd 'want hij zou de enige jongen zijn', bij een ouder vriendje niet 'want hij is nog zo klein/heeft nog geen B-diploma/mag niet in alle achtbanen' (echt zo tactloos dat je nog even benoemt dat je naar de Efteling gaat met je kind erbij ) en bij jongere vriendjes ook allerlei veronderstellingen 'hij vindt Ballorig vast niet meer leuk'. 

Mijn zoon wilde zelf eens één jongen uit zijn klas niet uitnodigen, zijn tiende verjaardag denk ik. Alle andere jongens wilde hij wel uitnodigen.

Het bleek dat dat was omdat die jongen hem eens vroeg om te komen buitenspelen, helemaal goed natuurlijk. 
Stonden er om de hoek dus twee meiden te wachten die met hen wilden zoenen (dit vriendje was nogal een meidengek).

Zoon pissed direct weer naar huis, die zag dat echt niet zitten.

Het vriendje mocht uiteindelijk wel komen omdat we zoon erop wezen dat er toch geen meiden werden uitgenodigd. 
😂

Stormvogel

Stormvogel

05-02-2024 om 14:24 Topicstarter

Ha allemaal,
Hier een update. 
Uiteindelijk bleek dat het feestje helemaal niet afgelopen week had plaatsgevonden maar dat het nog staat gepland. 
Omdat ik niet helemaal meer durf te vertrouwen op de berichtgeving van zoonlief heb ik de moeder van de jarige maar eens geappt om te vragen hoe het zit.
Wat blijkt: de jarige mag een max aantal kinderen uitnodigen en dat betekent dat denk ik 2 -3 jongens niet zijn uitgenodigd. Dat is nog steeds niet leuk, maar er is geen sprake van expres buitensluiten. 
Het contact met de moeder was prettig overigens. 
Dus voor nu denk ik: jammer, maar het is zoals het is, en nu door. 

Stormvogel schreef op 05-02-2024 om 14:24:

Ha allemaal,
Hier een update.
Uiteindelijk bleek dat het feestje helemaal niet afgelopen week had plaatsgevonden maar dat het nog staat gepland.
Omdat ik niet helemaal meer durf te vertrouwen op de berichtgeving van zoonlief heb ik de moeder van de jarige maar eens geappt om te vragen hoe het zit.
Wat blijkt: de jarige mag een max aantal kinderen uitnodigen en dat betekent dat denk ik 2 -3 jongens niet zijn uitgenodigd. Dat is nog steeds niet leuk, maar er is geen sprake van expres buitensluiten.
Het contact met de moeder was prettig overigens.
Dus voor nu denk ik: jammer, maar het is zoals het is, en nu door.

Goed dat je het nagevraagd hebt, zeker nu blijkt dat het heel anders in elkaar blijkt te zitten. Ik herken dat wel, kinderen kunnen het thuis soms heel anders vertellen dan hoe het werkelijk is🙃

Wel ben ik benieuwd waarom je aangeeft " dat is nog steeds niet leuk" ? Bedoel je dat in de context dat je zoon het jammer vindt dat hij niet is uitgenodigd of omdat niet alle jongens gevraagd zijn? Ik vind het op zich vrij normaal dat er maximaal een x aantal kinderen gevraagd worden en dat de jarige zelf kiest wie. Als er gekozen wordt voor een feestje met uitsluitend jongens en dat zijn er 10 dan vind ik dat best veel als je ze min of meer verplicht moet uitnodigen. Kijk 10 jongens en dan 9 wel en 1 niet das best lullig. Hier mogen de meeste kinderen 6 a 7 kinderen vragen.

Een maximum aantal vriendjes vragen snap ik ook wel. Zeker als je ergens heen wil. Dan zit je met vervoer, maar ook met kosten. Ik zou het lullig vinden als bij 10 jongens in de klas er 8 worden gevraagd en eentje niet. Maar als er zes worden gevraagd en drie niet, vind ik het wel wat ander. Bij een ander kind wordt hij misschien wel gevraagd. 
En als hij met een kind niet bevriend is, is het ergens ook wel begrijpelijk dat dat kind dan kinderen vraagt waarmee hij wel bevriend is.

Dus inderdaad, jammer voor je zoon, maar volgende keer beter.

fijn dat het is opgelost of verduidelijkt.

Ik las trouwens ergens dat in Zweden dat het daar gebruikelijk is om de hele klas uit te nodigen of alle(!) Jongens of meisjes. En dat dat het groepsgevoel erg ten goede komt.

BritgetJones007 schreef op 06-02-2024 om 07:00:

fijn dat het is opgelost of verduidelijkt.

Ik las trouwens ergens dat in Zweden dat het daar gebruikelijk is om de hele klas uit te nodigen of alle(!) Jongens of meisjes. En dat dat het groepsgevoel erg ten goede komt.

Dat klopt al wordt dat niet overal zo strikt gehanteerd, begreep ik van mijn collega die daar gewerkt heeft. Maar er zit ook wel een nuance in; daar is een kinderfeestje; bij de jarige thuis taart eten en wat drinken en dan buitenspelen en na een uurtje of anderhalf naar huis. De invulling van zo'n feestje is dus wel anders dan hoe het in Nederland gevierd wordt met bowlen, zwemmen, binnen speeltuin etc, de klassen zijn veel kleiner en de mensen wonen groter. Het is niet helemaal met elkaar te vergelijken.

Ik vind het sowieso wel bijzonder dat die feestjes altijd zo strikt gescheiden zijn, dat ben ik helemaal niet gewend van mijn kinderen. Dat was eigenlijk altijd een gemengd gezelschap.

AnnaPollewop schreef op 06-02-2024 om 15:38:

Ik vind het sowieso wel bijzonder dat die feestjes altijd zo strikt gescheiden zijn, dat ben ik helemaal niet gewend van mijn kinderen. Dat was eigenlijk altijd een gemengd gezelschap.

Ik heb dat bij mijn 4 kinderen ook nooit meegemaakt dat het uitsluitend jongens of meisjesfeestjes zijn eigenlijk altijd gemengd. Is dat misschien meer regio gebonden? Daardoor wel interessant om te lezen.

Gingergirl schreef op 06-02-2024 om 16:14:

[..]

Ik heb dat bij mijn 4 kinderen ook nooit meegemaakt dat het uitsluitend jongens of meisjesfeestjes zijn eigenlijk altijd gemengd. Is dat misschien meer regio gebonden? Daardoor wel interessant om te lezen.

Gewoon kindgebonden, toch?

De oudste hier heeft nog wel eens meisjes uitgenodigd toen hij jonger was, maar toen hij ouder was en een lijst van 15 aandroeg die hij terug moest brengen tot 7 (ik zeg maar wat), dan vielen de meisjes af. De meisjes in de klas nodigden ook geen jongens uit als ze op het feestje tasjes gingen versieren, maar afgezien van dat ik dat toen toevallig hoorde heb ik me verder nooit verdiept in wie andere kinderen uitnodigden en wat ze gingen doen.

hier ook feestjes met jongens en meisjes. Dochter is wel vaker als enige meisje op een feestje geweest. 
Kinderen op dochters feestje zitten in haar klas, in een parallel klas, wonen in onze straat of kent ze van sport, dus bont gezelschap. 
Kinderen met specifieke zaken daar proberen we rekening mee te houden in de activiteit of gaan iets anders apart doen met dat vriendje (bijv. Kind met long-covid).

Een juf/meester moet ouders niet aanspeken op hun feestjes, dat is iets buiten school. Wel aandacht voor cohesie en sociale veiligheid op school.  

Valeria schreef op 06-02-2024 om 16:22:

[..]

Gewoon kindgebonden, toch?

De oudste hier heeft nog wel eens meisjes uitgenodigd toen hij jonger was, maar toen hij ouder was en een lijst van 15 aandroeg die hij terug moest brengen tot 7 (ik zeg maar wat), dan vielen de meisjes af. De meisjes in de klas nodigden ook geen jongens uit als ze op het feestje tasjes gingen versieren, maar afgezien van dat ik dat toen toevallig hoorde heb ik me verder nooit verdiept in wie andere kinderen uitnodigden en wat ze gingen doen.

Nou dat vroeg ik me dus af of dat gewoon kindgebonden is of wellicht regio gebonden.

 Mijn kinderen hadden ( de oudste 2) en hebben ( de jongste 2) altijd gemengde feestjes maar al hun vriendjes ook. Hier nog nooit gehoord dat er bij iemand uitsluitend alleen jongens of meisjes op een kinderfeestje kwamen/ komen. 

Nou moet ik er wel bij zeggen dat ook niemand hier hele specifieke activiteiten doet op een kinderfeestje ( zoals jouw voorbeeld van tasjes versieren) maar een activiteit wat voor beiden leuk is. Echt typische meiden/ jongens dingen doen ze dan eerder in een schoolvakantie met een paar vriendjes / vriendinnetjes.


Gingergirl schreef op 06-02-2024 om 17:23:

[..]

Nou dat vroeg ik me dus af of dat gewoon kindgebonden is of wellicht regio gebonden.

Mijn kinderen hadden ( de oudste 2) en hebben ( de jongste 2) altijd gemengde feestjes maar al hun vriendjes ook. Hier nog nooit gehoord dat er bij iemand uitsluitend alleen jongens of meisjes op een kinderfeestje kwamen/ komen.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat ook niemand hier hele specifieke activiteiten doet op een kinderfeestje ( zoals jouw voorbeeld van tasjes versieren) maar een activiteit wat voor beiden leuk is. Echt typische meiden/ jongens dingen doen ze dan eerder in een schoolvakantie met een paar vriendjes / vriendinnetjes.


Nou, ik denk oudergebonden, en daarmee zou regio/cultuurbonden kunnen als daar veel ouders met traditionele opvattingen wonen. Maar goed, wij wonen in een links bolwerk en toch volop ervaring met ouders die denken dat je kind alleen jongens of meisjes kan uitnodigen, ook al speelt het met beiden. Ook de ervaring dat ouders denken in 'jongensactiviteiten en meidenactiviteiten'. Paintball/lasergamen voor uitsluitend jongens... alsof meisjes dat niet leuk zouden vinden!! En een hightea voor meisjes, want bakken en lekkere dingetjes eten, daar houden jongens niet van?? Ook een kennis die zichzelf heel ruimdenkend vindt, blijft heel erg hangen in een stramien van stoere mannenactiveiten en verzorgende aspecten van vrouwen. Heeft nog nooit een boormachine vastgehouden en vindt een zorgende man (zoals de mijne, die gaat uit zichzelf koken of stofzuigen heel bijzonder bijvoorbeeld.

Zoals al ergens werd opgemerkt n.a.v. de recente onthullingen over grensoverschreidend gedrag in Hilversum: de Nederlandse maatschappij is veel seksistischer dan gedacht. 

Lijkt me bizar als ouders van de jarige sociaal verplicht zijn de hele klas uit te nodigen, vanwege het fijne effect op de groep. Lang niet iedereen heeft daarvoor financiën, ruimte, vaardigheden of simpelweg 'zin'. Lang niet alle jarigen maak je blij met zo'n massaal gebeuren. 

Bij ons (2 dochters, 2 zonen) mocht de jarige zoveel kinderen komen als er rond onze eettafel pasten: maximaal 8 personen dus. We begonnen met het aantal jaren dat de jarige jet/job telde. Meestal gemengd gezelschap feestvierders. 
Soms gingen we ergens heen, soms waren we thuis bezig (knutselen, speurtocht, verkleden & toneel spelen, film kijken, iets bakken).

troelahoep schreef op 06-02-2024 om 18:09:

[..]

Nou, ik denk oudergebonden, en daarmee zou regio/cultuurbonden kunnen als daar veel ouders met traditionele opvattingen wonen. Maar goed, wij wonen in een links bolwerk en toch volop ervaring met ouders die denken dat je kind alleen jongens of meisjes kan uitnodigen, ook al speelt het met beiden. Ook de ervaring dat ouders denken in 'jongensactiviteiten en meidenactiviteiten'. Paintball/lasergamen voor uitsluitend jongens... alsof meisjes dat niet leuk zouden vinden!! En een hightea voor meisjes, want bakken en lekkere dingetjes eten, daar houden jongens niet van?? 

Maar je vraagt toch aan je kind wat het wil doen en welke 5/6/99 kinderen er mogen komen?
Zijn er dan veel mensen die dat allemaal voor hun kind bepalen? Dat er zijn die dat doen geloof ik best, maar ik mag toch hopen dat bij de meesten het kind de grootste inbreng heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.