Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bij elkaar laten slapen of niet?


Ben ik de enige die het raar vindt dat men ervan uitgaat dat ze seks zullen hebben als ze bij elkaar logeren? En wordt met seks geslachtsgemeenschap bedoeld? (daar ga ik even van uit, gezien de discussie).

Ik was bijna 16 toen ik mijn eerste vriendje kreeg. Wij mochten op een gegeven moment bij elkaar logeren (ik weet niet meer precies na hoe lang). Maar wij deden het rustig aan, er is in seksuele zin veel meer te ontdekken dan geslachtsgemeenschap. Toen dat voor het eerst gebeurde was ik al 17. Natuurlijk wordt de drempel lager als je mag logeren, maar zo veel maakt het toch ook weer niet uit? Seks kan toch ook overdag?

Voor mij was de intimiteit en de gezelligheid van het logeren ook heel belangrijk.

Trijsje schreef op 15-06-2021 om 22:28:

Ben ik de enige die het raar vindt dat men ervan uitgaat dat ze seks zullen hebben als ze bij elkaar logeren? En wordt met seks geslachtsgemeenschap bedoeld? (daar ga ik even van uit, gezien de discussie).

Ik was bijna 16 toen ik mijn eerste vriendje kreeg. Wij mochten op een gegeven moment bij elkaar logeren (ik weet niet meer precies na hoe lang). Maar wij deden het rustig aan, er is in seksuele zin veel meer te ontdekken dan geslachtsgemeenschap. Toen dat voor het eerst gebeurde was ik al 17. Natuurlijk wordt de drempel lager als je mag logeren, maar zo veel maakt het toch ook weer niet uit? Seks kan toch ook overdag?


het is niet gek dat je dat denkt hoor, maar heel eerlijk de tijden zijn echt flink veranderd.

Deze tijden doen de meisjes op die leeftijd het niet zoals het vroeger ging, kwa kleding en uiterlijk zijn dingen erg veranderd, ook het gedrag en de kijk naar een vekering/relatie.

dit komt grotendeels door social media, ook op verkering gebied, jongen meiden van zelfs 15 al die zich volwassener willen gedragen en uitzien dan hun leeftijd, ook op relatie gebied, er word nu tegenwoordig enorm veel relatie filmpjes van jongen meiden gepost op YouTube die "pranks" uithalen bij hun vriend op seksueel gebied, (door bijv te verleiden terwijl vriend aan het gamen is) is, zo nog tiggg van die filmpjes die je aanbevolen krijgt.

je ziet daar heel veel jonge meisjes die onder de video reageren die het hilarisch vinden of de reactie van de vriend herkennen bij hun eigen vriend. Met jongen meisjes bedoel ik onder de 18.

dit zie ik ook in het gedrag van de meiden rond die leeftijd om me heen. Nichtje, vriendinnen  van nichtje, gewoon meisjes die we uit die buurt kennen en zien opgroeien. Ook op hun social media is dit te zien.

ze gedragen zich ouder, ook kwa verkering, ze gedragen zich vaak alsof ze al een volwassen koppel zijn, willen sexy doen voor hun vriendje, dus laat ik het zo zeggen deze tijd is het ook niet raar om te weten dat er veel meiden zijn die wel sneller sex hebben.

vaak zijn ze alleen thuis nog kind maar buiten gedragen ze zich als meiden van 21.


Dit geld niet alleen voor de jonge dames maar de jongens stellen ook hoge eisen kwa vriendinnen (zo volwassen mogelijk) ook door bepaald beeld van social media. Hun willen dat ook.

dus zelfs al zouden ze niet denken sex te hebben, in een moment dat ze miss bij elkaar liggen of het zo gezellig hebben gehad en veel geflirt hebben kan dat idee van het niet doen nog wel eens veranderen.

Ik weet niet of het punt wat ik probeer duidelijk te maken een beetje heb over kunnen laten komen, maar heb me best gedaan.😅

als je twijfelt dan moet je het niet doen.

kijk als het tussen hun goed gaat dan kan het wel maar 2 maanden 

is dat niet te vroeg daar bij is het 50km daar van daan ik zal zeggen ik weet ook 

niet hoe daar de situatie is maar nee ik zal het niet doen omdat het 2 maanden het grootste probleem is de 50km om als het daar niet goed gaat dan moet je een stukje rijden dus mijn mening zal nee zijn misschien later als ze ouder is of als ze niet zo ver woont

Wat wij als ouders vaak vergissen, is dat de eerste keer (met name voor een meisje) juist heeft belangrijk is. En als ze sex willen hebben, gebeurd dat toch wel, dan maar beter in een vertrouwde omgeving en dat kun je als ouder sturen. 15 is jong, maar niet extreem jong. Mijn dochter was ook 15 (in de corona lockdown) toen we haar vriend(18) lieten slapen en het gebeurd echt niet de eerste nacht. Pas toen ik een paar weken later vroeg of ze al sex hadden gehad, begon ze te blozen en te giegelen, ok dus een goede eerste keer, missie geslaagd

Zo veel is er niet veranderd denk ik. Ik ben nu 56 en ik was ook 15 toen ik bij mijn toenmalige vriend bleef slapen. Wij hadden wel seks maar niet all he way. Ik wilde dat niet met hem . Je dochter is er zelf bij dus wat ze niet wil dat gebeurt niet.

Zo veel is er niet veranderd denk ik. Ik ben nu 56 en ik was ook 15 toen ik bij mijn toenmalige vriend bleef slapen. Wij hadden wel seks maar niet all he way. Ik wilde dat niet met hem . Je dochter is er zelf bij dus wat ze niet wil dat gebeurt niet.

Trijsje schreef op 15-06-2021 om 22:28:

Ben ik de enige die het raar vindt dat men ervan uitgaat dat ze seks zullen hebben als ze bij elkaar logeren? En wordt met seks geslachtsgemeenschap bedoeld? (daar ga ik even van uit, gezien de discussie).

Ik was bijna 16 toen ik mijn eerste vriendje kreeg. Wij mochten op een gegeven moment bij elkaar logeren (ik weet niet meer precies na hoe lang). Maar wij deden het rustig aan, er is in seksuele zin veel meer te ontdekken dan geslachtsgemeenschap. Toen dat voor het eerst gebeurde was ik al 17. Natuurlijk wordt de drempel lager als je mag logeren, maar zo veel maakt het toch ook weer niet uit? Seks kan toch ook overdag?

Voor mij was de intimiteit en de gezelligheid van het logeren ook heel belangrijk.

Ik heb bij verschillende vriendjes geslapen zonder seks. Een verstandig meisje en een lieve jongen... Ik zou me geen zorgen maken, want ik denk dat ze hoe dan ook een verstandige keuze maken. Ofwel; het voelt goed, laten we het doen, maar dan verantwoord, danwel; het voelt niet goed, laten we het nog even uitstellen

Heeft hij een tweepersoonsbed of slaapt ze in een matras naast hem? Hebben jullie zijn ouders al eens ontmoet?

Het klopt niet dat jongeren tegenwoordig eerder seks hebben. De gemiddelde leeftijd waarop jongeren voor het eerst seks hebben stijgt alleen maar. 

Jongeren tussen de 12 en 25 jaar worden op een steeds latere leeftijd ontmaagd. Waar de helft van de jongeren 5 jaar geleden (2012) met een leeftijd van 17,1 jaar voor het eerst geslachtsgemeenschap had, is dat nu (2017) gestegen naar 18,6 jaar. De helft van de jongeren is dus op of voor hun 18e ontmaagd. Natuurlijk kan het per persoon enorm verschillen, maar over het algemeen gezien is dit wat er in Nederland onder jongeren gebeurt.

Ik vind het wel opvallend hoeveel ouders bezorgd zijn voor een dochter van 15 als ze een vriendje heeft en daar seks mee zou hebben. De een is inderdaad een stuk eerder dan de ander. Maar laten we even wel wezen: liefde is fantastisch en seks is gewoon heel lekker. Als het maar met respect met elkaar gebeurt en veilig, dan is het alleen maar toe te juichen vind ik, ook voor jonge tieners.

Ik ben oprecht superblij dat mijn dochter van 15 een leuk vriendje heeft waar ze helemaal gek van is en dat ze niet van elkaar af kunnen blijven. En waar ze dus gewoon vaak seks mee heeft. Ik zie hoe gelukkig ze met haar vriendje is, dus ik ben heel blij voor haar. En ook mijn zoon van eind 13 heeft een vriendin, maar ik weet niet of hij al seks heeft. Dat zou ik trouwens ook prima vinden hoor.

Enkel de OP gelezen. Misschien is wat ik nu zeg, hier al geopperd.

Ik zou, bij het voor de eerste keer bij mekaar slapen, dat bij jullie thuis laten gebeuren. Dan kan je nog altijd ingrijpen als dat zou moeten gebeuren. Eerste keer bij mekaar slapen en dan nog op relatief onbekend terrein, ik vind het veel risico. Zeg aan je dochter en haar vriend dat je er niet weigerachtig tegenover staat, maar dat je het stap voor stap wil doen. Moet ze toch begrip voor (kunnen) hebben. Ze is tenslotte nog maar 15.

En anders zoals iemand zegde: bij jouw zus.

Succes!

Het verbaasd me een beetje dat ouders denken echt invloed te hebben op wanneer hun kinderen voor de eerste keer seks hebben. Tuurlijk maak je ze het makkelijker als je toestaat dat ze bij elkaar mogen slapen, maar verbied je dat dan zoeken ze echt wel een andere manier of plek. Ik was zelf ook 15 de eerste keer en ben blij dat dat gewoon onder normale omstandigheden en alle rust is gebeurd.

Dat ik hierboven lees dat je 'thuis' altijd nog kan ingrijpen??...hoe wil je ingrijpen dan? Seks verbieden is vragen om problemen m.i.

Volgens mij kan je als ouder niet heel veel meer doen dan goeie voorlichting geven en je kinderen het vertrouwen geven wat ze verdienen of verdient hebben door hun handelen in het verleden.

( maar goed, ik ben bewust kinderloos, dus spreek me er gerust op aan als ik het fout heb)

Jenny80 schreef op 06-07-2021 om 11:10:

Het verbaasd me een beetje dat ouders denken echt invloed te hebben op wanneer hun kinderen voor de eerste keer seks hebben. Tuurlijk maak je ze het makkelijker als je toestaat dat ze bij elkaar mogen slapen, maar verbied je dat dan zoeken ze echt wel een andere manier of plek. Ik was zelf ook 15 de eerste keer en ben blij dat dat gewoon onder normale omstandigheden en alle rust is gebeurd.

Dat ik hierboven lees dat je 'thuis' altijd nog kan ingrijpen??...hoe wil je ingrijpen dan? Seks verbieden is vragen om problemen m.i.

Volgens mij kan je als ouder niet heel veel meer doen dan goeie voorlichting geven en je kinderen het vertrouwen geven wat ze verdienen of verdient hebben door hun handelen in het verleden.

( maar goed, ik ben bewust kinderloos, dus spreek me er gerust op aan als ik het fout heb)

Wat ik in mijn post wil zeggen, leg jij (waarschijnlijk totaal onbewust) uit. Je schrijft: ik was 15, het was onder normale omstandigheden en het gebeurde in alle rust.

En dat bedoel ik nu met ingrijpen: een meisje van 15 dat misschien nog nooit sex heeft gehad die een 18-jarig vriendje heeft die misschien/waarschijnlijk al verder staat op sexueel gebied. Onder druk doet een jong meisje misschien meer (of andere) dingen waar ze - door haar onervarenheid - nog niet aan toe is. Ik zou denken dat de eerste keer (of één van de eerste keren) seks hebben toch nog anders verloopt dan als je al enkele jaren seksueel actief bent. En daar ging het mij over.

Ik had het helemaal niet over seks verbieden. 

Als een meisje bij zoon kwam logeren dan boden we haar in elk geval ook een eigen slaapkamer aan en dat ze daar altijd voor kon kiezen, op elk moment. Het is overigens nooit gebeurd.

Vooral ook omdat op die leeftijd er soms wel 3 of 4 pubers in en om het bed hingen of ook logeerden, zonder sex.

Seks kan om overdag zoals al vaker geroepen is. Als je nu nog moet beginnen met voorlichten ben je erg laat. Heb vertrouwen in je dochter. Slapen wil niet altijd meteen seks betekenen. Vaak wel, maar wie weet is ze dr wel gewoon al aan toe. Is ze al aan de pil? Anders kun je dit misschien met haar bespreken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.