Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bij elkaar laten slapen of niet?


Leene

Leene

18-07-2021 om 20:19

Julali schreef op 18-07-2021 om 13:01:

Wat is dan wel een goede reden om seks te hebben? Alleen maar als je iemand heel leuk vindt en voor eeuwig samen wil blijven? Of mag het ook gewoon voor de leuk /lekker zijn, of omdat je het spannend vindt?

Omdat je van elkaar houdt en lief vindt. Lijkt mij een goede reden. Maar mag je aub ook naar elkaar toegroeien... je hóeft toch niet binnen 6 weken na aanvang van de relatie sex te hebben. Liever niet zelfs of beter van niets zelfs. En dat geldt wat mij betreft voor jong en oud! Je moet toch weten dat je van elkaar op aan kunt en dat je allebei verantwoordelijkheid wil nemen voor elkaars welzijn. En ja ik denk zelf dat dit hoort bij een langdurige relatie. Ik geloof helemaal niet dat al die losse sex contacten goed zijn voor een mens. Op een gegeven moment kun je je dan toch helemaal aan niemand meer binden? ( lees ook maar eens wat over oxytocine wat in grote mate vrijkomt bij sex en dan met name bij de eerste keren, wat misschien ook wel de reden is dat je je eerste liefde niet zo snel vergeet) maar ik zal ophouden met mijn 'lecture"  want daar ging de vraag helemaal niet over.

Ik besef dat mijn blik ook gekleurd is door wat ik heb gezien (en daar werd ik echt niet altijd vrolijk van) Ik ben zelf blij dat ik niet zo hard van stapel ben gelopen, en ik hoop dat ook aan mijn 13 jarige dochter over te kunnen dragen...wat ik ook lastig vindt hoor.

Leene

Leene

18-07-2021 om 20:21

AnneJ schreef op 18-07-2021 om 13:06:

Voor mij was het goed als ze het veilig deden en met respect voor zichzelf en elkaar. Liever met iemand van hun eigen leeftijd die ook aan het ontdekken is. En ja, dan gaat het ook niet altijd goed, per slot wordt je niet geboren met het diploma en we leren van fouten, foutloos gaat het niet, maar dat is bespreekbaar en om van te leren.

mee eens, natuurlijk gaat het niet foutloos. Maar dat is wat anders dan mee willen doen omdat je anders bang bent dat je er niet meer bij hoort of je bang bent om je geliefde te verliezen

Uhmm... Je hebt zelf vast ook seks toch? Waarom mag je dochter dan niet ook seks hebben?

Antonina schreef op 20-07-2021 om 21:34:

Uhmm... Je hebt zelf vast ook seks toch? Waarom mag je dochter dan niet ook seks hebben?

Uh nou, gewoon. Omdat dat nu eenmaal zo werkt.

Ik mag ook iedere dag cola als ik dat wil, of in het weekend een wijntje bij het eten. Mijn puber mag dat helaas voor hem allemaal niet.

Er is voor alles een leeftijd.

Leene

Leene

21-07-2021 om 13:43

Antonina schreef op 20-07-2021 om 21:34:

Uhmm... Je hebt zelf vast ook seks toch? Waarom mag je dochter dan niet ook seks hebben?

Omdat mijn dochter 13 is, nog niet zo zeker van zichzelf en ik hoop dat ze eerst nog een beter zelfbeeld ontwikkeld voordat ze tot sex overgaat. Verder moet het mij van het hart dat ik eerlijk gezegd verbijsterd ben over deze uitspraak. Mogen kinderen ook nog kinderen zijn? wat is dat nu voor opmerking Antonina. Misschien heb je niet gelezen dat mijn  dochter 13 is. Maar sowieso vind ik het een rare opmerking. Ik mag ook auto rijden waarom mij zoon van 15 dan niet etc.. dat zeg je toch ook niet. Echt in wat voor wereld leven we nu, ik word verdrietig van dit soort uitspraken. Dan ben ik liever een ouderwetse troela interesseert me niets. Ik was al 20 geweest toen ik voor de eerste keer sex had. Ben er niet slechter door geworden. Van mij hoeft mijn dochter niet op dezelfde leeftijd sex te hebben als ik dat had maar ik hoop dat het nog een paar jaartjes duurt.

ik las het al eerder maar toen ik 15 was had ik ook vaker vriendjes voor een maand of twee en ook ik ben blij dat ik niet met allemaal seks heb gehad,  terwijl ik bij  een aantal van hen wel geslapen heb. Ik heb toen ook een vriendje gehad die 100 km verder woonde en waar ik om de week het weekend logeerde, wel samen in een bed maar geen seks hoor! 

Ik zou haar dus gerust laten logeren, wil ze het, prima: zo niet: ook prima. 

Andere oplossing zou logeren bij tante zijn. 

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

21-07-2021 om 15:02

Ik had op mijn 13e al serieuze verkering (jaja, iedereen maakt fouten 🤣) en hij en ik mochten na 5 jaar verkering nog niet samen slapen. Seks kun je altijd en overal hebben, daarvoor hoef je niet persé samen te slapen.

Mijn dochter heeft een vriendinnetje die op haar 14de ontmaagd is. Ze was wel al aan de (prik)pil. En de relatie zou heel serieus zijn geweest.

 Relatie is al twee jaar over, drie keer raden waar dit vriendinnetje al twee jaar over klaagt… 

lichamelijk zijn ze op die leeftijd misschien wel toe aan seks. Maar ik ben wel blij dat dit voor mijn dochter zelfs nu nog geen onderwerp in haar leven is.

Leene schreef op 18-07-2021 om 20:19:

[..]

Omdat je van elkaar houdt en lief vindt. Lijkt mij een goede reden. Maar mag je aub ook naar elkaar toegroeien... je hóeft toch niet binnen 6 weken na aanvang van de relatie sex te hebben. Liever niet zelfs of beter van niets zelfs. En dat geldt wat mij betreft voor jong en oud! Je moet toch weten dat je van elkaar op aan kunt en dat je allebei verantwoordelijkheid wil nemen voor elkaars welzijn. En ja ik denk zelf dat dit hoort bij een langdurige relatie. Ik geloof helemaal niet dat al die losse sex contacten goed zijn voor een mens. Op een gegeven moment kun je je dan toch helemaal aan niemand meer binden? ( lees ook maar eens wat over oxytocine wat in grote mate vrijkomt bij sex en dan met name bij de eerste keren, wat misschien ook wel de reden is dat je je eerste liefde niet zo snel vergeet) maar ik zal ophouden met mijn 'lecture" want daar ging de vraag helemaal niet over.

Ik besef dat mijn blik ook gekleurd is door wat ik heb gezien (en daar werd ik echt niet altijd vrolijk van) Ik ben zelf blij dat ik niet zo hard van stapel ben gelopen, en ik hoop dat ook aan mijn 13 jarige dochter over te kunnen dragen...wat ik ook lastig vindt hoor.

Ik heb me anders uitstekend vermaakt in mijn experimentele fase met wisselende contacten, dus misschien kun je voor jezelf spreken en niet voor de rest van de wereldbevolking? 

Na deze fase heb ik me overigens prima kunnen binden aan een vaste partner. We zijn nu 15 jaar samen, dus wat je schrijft over oxytocine klopt niet, dit systeem verliest zijn werking niet als je vaker seks hebt. 

2302Eveline schreef op 22-07-2021 om 19:38:

Mijn dochter heeft een vriendinnetje die op haar 14de ontmaagd is. Ze was wel al aan de (prik)pil. En de relatie zou heel serieus zijn geweest.

Relatie is al twee jaar over, drie keer raden waar dit vriendinnetje al twee jaar over klaagt…

lichamelijk zijn ze op die leeftijd misschien wel toe aan seks. Maar ik ben wel blij dat dit voor mijn dochter zelfs nu nog geen onderwerp in haar leven is.

Ik heb geen idee, waar klaagt ze over? 

Julali schreef op 22-07-2021 om 19:44:

[..]

Ik heb geen idee, waar klaagt ze over?

Dat ze seks heeft gehad

2302Eveline schreef op 22-07-2021 om 21:21:

[..]

Dat ze seks heeft gehad

En nu denk je dat dit door haar leeftijd komt en generaliseer je het voor het gemak maar naar iedereen van die leeftijd? 

Leene

Leene

22-07-2021 om 23:15

Julali schreef op 22-07-2021 om 19:44:

[..]

Ik heb me anders uitstekend vermaakt in mijn experimentele fase met wisselende contacten, dus misschien kun je voor jezelf spreken en niet voor de rest van de wereldbevolking?

Na deze fase heb ik me overigens prima kunnen binden aan een vaste partner. We zijn nu 15 jaar samen, dus wat je schrijft over oxytocine klopt niet, dit systeem verliest zijn werking niet als je vaker seks hebt.

Nou gefeliciteerd dat jij je uitstekend vermaakt hebt! Geloof me ik zit niet iets uit mijn duim te zuigen als ik zeg dat ik opvallend veel vrouwen ben tegengekomen die hele slechte sexuele ervaringen hebben en als je om je heen kijkt zie je dat steeds meer mensen moeite hebben om zich te binden.( en ja ik weet ook wel dat dit lang niet alleen aan de sex ligt)  En het is bekend dat hoe jonger meisjes  voor de eerste keer sex hebben hoe meer kans op slechte ervaringen. Ik ben nuchter genoeg om te weten dat ik in mijn eentje de wereld niet kan veranderen maar jij geeft je mening hier en ik ook, ik hang graag een beetje aan de andere kant van het bootje.

Uit onderzoek blijkt dat jongeren tegenwoordig juist een stuk later seks hebben dan vroeger. 
En voor wat betreft het gebonden zijn aan partners. Het percentage scheidingen en stellen die uit elkaar gaan is hoog. Dat klopt. Vroeger was het not done en was je een paria. Dat is nu minder de situatie. 
Bij seks, of dat nu in een relatie is of niet, is het vooral belangrijk dat het iets is wat je wil. Wat je lekker vindt en waar je je goed bij voelt. Het is iets wat voor je voor jezelf doet omdat jij het prettig vindt. De motivatie zou niet gericht moeten zijn op enkel/eenzijdig behoeftenbevrediging van de ander als je het diep van binnen eigenlijk gewoon echt niet fijn of geil vindt. 
Als moeder zou ik bovenstaande dus het belangrijkst vinden, dat er echte vrijheid wordt gevoeld om het wel of niet te doen. En als moeder vind ik fysieke veiligheid gewoon heel belangrijk dus daarom zou ik graag zien dat mijn zonen en dochters terzijnertijd bescherming tegen zwangerschap en soa’s gebruiken. 

Leenie: " Ik geloof helemaal niet dat al die losse sex contacten goed zijn voor een mens. Op een gegeven moment kun je je dan toch helemaal aan niemand meer binden?"
Wat mij altijd blijft verbazen hoe mensen het seksleven van anderen denken te moeten veroordelen. Leef je eigen leven volgens je eigen normen, maar of ik 3 of 33 verschillende sekspartners heb gehad, is volslagen irrelevant voor jou. Dus onthoud je van een oordeel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.