Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bij elkaar laten slapen of niet?


Trijsje schreef op 15-06-2021 om 22:28:

Ben ik de enige die het raar vindt dat men ervan uitgaat dat ze seks zullen hebben als ze bij elkaar logeren? En wordt met seks geslachtsgemeenschap bedoeld? (daar ga ik even van uit, gezien de discussie).

Ik was bijna 16 toen ik mijn eerste vriendje kreeg. Wij mochten op een gegeven moment bij elkaar logeren (ik weet niet meer precies na hoe lang). Maar wij deden het rustig aan, er is in seksuele zin veel meer te ontdekken dan geslachtsgemeenschap. Toen dat voor het eerst gebeurde was ik al 17. Natuurlijk wordt de drempel lager als je mag logeren, maar zo veel maakt het toch ook weer niet uit? Seks kan toch ook overdag?

Voor mij was de intimiteit en de gezelligheid van het logeren ook heel belangrijk.

Als ik naar mijn inmiddels bijna 21jarige dochter kijk.... Zij was 16 toen ze verkering kreeg en die 2 hadden echt al wel seks gehad voordat hij hier bleef slapen. Inmiddels heeft ze nog steeds hetzelfde vriendje trouwens. 

Ik zou haar ophalen of bij tante laten slapen. wanneer het laat wordt en een tijd afspreken die voor haar leeftijd normaal is. Rond 23 uur bijvoorbeeld. Het gaat er niet om wat men in huis daar normaal vindt, die jongen is 18 en geen 15. Zij mag nog niet eens alcohol drinken. Zij kent die jongen veel tekort om daar al te blijven slapen. Dit kan ook als zij 16 is en zij minimaal 6 maanden bij elkaar zijn. Jij bent de ouder. 

Granola schreef op 15-06-2021 om 08:37:

Ben ik de enige die 2 maanden verkering voor een meisje van 15 te weinig vind? Oftewel, ik zou ze nog even laten wachten tot het écht serieus wordt. Ik had op die leeftijd heel vaak een vriendje voor 2-3 maanden. Blij dat ik niet met ze allemaal naar bed ben geweest.

Hier ben ik het mee eens. Ik vind met name 2 maanden verkering te kort om al te gaan slapen bij elkaar. Laat ze elkaar eerst eens goed leren kennen, en dan een stap verder gaan. Zeker gezien het leeftijdsverschil, hij loopt misschien wat voor op haar en zij is misschien nog erg van hem onder de indruk. Ik mocht trouwens van mijn moeder pas een vriendje meenemen (dus we hebben het niet over slapen) na 3 maanden, anders hechtte zich aan ze en dan gingen ze weer af door de zij-deur  . Maar goed ik was pas op late leeftijd sexueel actief. Ik vlinderde een beetje door het leven, vond verkering veel te serieus en voor mijn gevoel hoorde sex bij een serieuze relatie.

Je kent de ouders zeg je ,is er niet de mogelijkheid om met de ouders af te spreken dat ze daar blijft slapen maar niet bij elkaar . Of anders inderdaad bij je zus.

Om seks te hebben hoef je niet bij elkaar te slapen.... dus vind ik het echt lulkoek om te zeggen dat ze elkaar nog maar 2 maanden kennen......Wie weet hebben ze al seks gehad...

Leene

Leene

18-07-2021 om 01:18

Charrel schreef op 05-07-2021 om 23:39:

Ik vind het wel opvallend hoeveel ouders bezorgd zijn voor een dochter van 15 als ze een vriendje heeft en daar seks mee zou hebben. De een is inderdaad een stuk eerder dan de ander. Maar laten we even wel wezen: liefde is fantastisch en seks is gewoon heel lekker. Als het maar met respect met elkaar gebeurt en veilig, dan is het alleen maar toe te juichen vind ik, ook voor jonge tieners.

Ik ben oprecht superblij dat mijn dochter van 15 een leuk vriendje heeft waar ze helemaal gek van is en dat ze niet van elkaar af kunnen blijven. En waar ze dus gewoon vaak seks mee heeft. Ik zie hoe gelukkig ze met haar vriendje is, dus ik ben heel blij voor haar. En ook mijn zoon van eind 13 heeft een vriendin, maar ik weet niet of hij al seks heeft. Dat zou ik trouwens ook prima vinden hoor.

Nou dat ben ik 100 % niet met je eens.

Het zal heus wel een paar keer goed gaan en er zullen heus tieners zijn met een goede sexuele ervaring maar ik ken er veel meer met slechte ervaringen. ( heb ervaring met moeder en kind zorg, vrouwelijke problemen met sexualiteit etc)

Zag een poosje geleden nog een praatprogramma ( ik dacht op de VPRO) het was een Deens programma waar ze jonge vrouwen vroegen naar hun eerste ervaring met sexualiteit. Ik heb met open mond zitten luisteren, verbijsterend. Er was iemand die sex had met iemand waarvan ze niet hield, want ze was al 18( sic) en het moest er toch een keer van komen en ze kon het niet zo goed, dus had ze sex met iemand die half dronken was, het duurde lang en het deed pijn" ( en dat was gewoon een blanke hoogopgeleide jonge vrouw hoor!) Met mijn hele hart hoop ik dat mijn dochter dit niet overkomt  

Iemand anders antwoordde op de vraag hoe veel partners ze had gehad:22, en weer een ander 12 en een ander 9. Hoeveel van die keren had je een orgasme. Die van 22 partners: "ha nou maar bij 6 ofzo"' Een van de jonge vrouwen zei "ik weet dat niet zo goed want ik help zelf altijd mee" Dat vond ik nog wel het normaalste antwoord. ( al vind ik het niet gezond om zoveel sexpartners te hebben) Alsof al die mannen maar weten hoe het vrouwen lichaam in elkaar zit. Is dit nu sexuele vrijheid dacht ik toen. Ben je nog afhankelijk van een man om klaar te komen...

Mijn beeld zal heus gekleurd zijn door wat ik heb meegemaakt in mijn vorige baan maar ik zou zeker met mijn dochter praten over WACHTEN, je eigen lichaam leren kennen en elkaar eerst leren kennen en vertrouwen voordat je "all the way" gaat( en ja ook over veilige sex etc. want je weet maar nooit , ik weet het ik weet het) maar ik hoop dat mijn kinderen 'the guts' zullen hebben om te wachten tot ze er aan toe zijn.

Leene

Leene

18-07-2021 om 01:20

Viva-amber schreef op 08-07-2021 om 13:54:

Ik zou haar ophalen of bij tante laten slapen. wanneer het laat wordt en een tijd afspreken die voor haar leeftijd normaal is. Rond 23 uur bijvoorbeeld. Het gaat er niet om wat men in huis daar normaal vindt, die jongen is 18 en geen 15. Zij mag nog niet eens alcohol drinken. Zij kent die jongen veel tekort om daar al te blijven slapen. Dit kan ook als zij 16 is en zij minimaal 6 maanden bij elkaar zijn. Jij bent de ouder.

Hier ben ik het dus wel 100% mee eens

Ben wel benieuwd wat je besloten hebt. En hoe je dochter reageerde. 

Leene schreef op 18-07-2021 om 01:18:

[..]

Nou dat ben ik 100 % niet met je eens.

Het zal heus wel een paar keer goed gaan en er zullen heus tieners zijn met een goede sexuele ervaring maar ik ken er veel meer met slechte ervaringen. ( heb ervaring met moeder en kind zorg, vrouwelijke problemen met sexualiteit etc)

Zag een poosje geleden nog een praatprogramma ( ik dacht op de VPRO) het was een Deens programma waar ze jonge vrouwen vroegen naar hun eerste ervaring met sexualiteit. Ik heb met open mond zitten luisteren, verbijsterend. Er was iemand die sex had met iemand waarvan ze niet hield, want ze was al 18( sic) en het moest er toch een keer van komen en ze kon het niet zo goed, dus had ze sex met iemand die half dronken was, het duurde lang en het deed pijn" ( en dat was gewoon een blanke hoogopgeleide jonge vrouw hoor!) Met mijn hele hart hoop ik dat mijn dochter dit niet overkomt

Want die maken altijd de juiste keuze in tegenstelling tot ongewone niet blanke laagopgeleide vrouwen?

Om de seks hoef je het niet te laten,  als ze dat willen doen ze dat zonder bij elkaar te slapen ook wel.

Het hangt mi ook af van je kind. Bij één zoon van mij gewoon niet zo snel. Als die z'n gang kon gaan had ik iedere maand een ander meisje in huis.

Leene

Leene

18-07-2021 om 12:54

Cala schreef op 18-07-2021 om 11:20:

[..]

Want die maken altijd de juiste keuze in tegenstelling tot ongewone niet blanke laagopgeleide vrouwen?

Nee dus niet. maar ik heb in achterstandswijken gewerkt en ik zag gewoon dat jonge meiden daar soms compleet klem zaten.Weinig support soms hadden en dan ook niet altijd even goede keuzen ( konden) maken.  Aan de ene kant heel vroeg sexueel actief waren en daar niet al te beste ervaringen op deden. Meiden meegemaakt die zwanger waren van hun stiefvader ( 16 en zwanger van hun stiefvader van 41 en zeiden dat dit gewenst was... maar wat voor verhouding is dat nu) dat was overigens een blank meisje maar ook meegemaakt met een meisje met kaapverdiaanse achtergrond. Het gaat niet om blank of gekleurd of hoog of laagopgeleid maar om support. Verder is het  bekend dat hoe hoger de opleiding hoe later meiden sexueel actief worden. Ook komt uit verschillende onderzoeken dat hoe vroeger meiden sexueel actief worden hoe groter de kans op negatieve ervaringen.

Ook wel meiden daar gezien die  weinig vrijheid kregen en zwanger waren van een vriendje en met eerwraak te maken kregen. Mijn ogen zijn daar wel open gegaan... alle naïviteit die ik had is toen wel verdwemen ( dacht ik)

Maar het was misschien toch mijn naïviteit om te denken dat meiden die een goede opleiding hadden en gesteund leken (!) door thuis toch een keuze maakte die ik heel verdrietig zou vinden als dat mijn dochter zou overkomen. Sex met iemand die je niet echt leuk vindt omdat je als het ware wil oefenen voor degene die je wel leuk vindt. Dat is toch mega verdrietig. Of sex hebben omdat je niet achter wil blijven bij je vriendinnen want ja 18 , 19 of 20 en dan nog geen sex dan ben je raar (denken sommigen). Of sex hebben om bang te zijn om je vriend/vriendin te verliezen. Of sex hebben met iedere jongen die maar een beetje aardig tegen je doet omdat je je alleen voelt. etc etc

Dus Cala het is echt niet mijn bedoeling om bevolkingsgroepen weg te zetten. Ik koester de tijd dat ik gewerkt heb in die achterstandswijken, juist ook omdat ik zoveel liefde en hartelijkheid terug heb ontvangen en gezien heb hoe sterk vrouwen ook weer kunnen zijn. Maar na al deze ervaringen hoop ik dat vrouwen en meiden bewuster kiezen en sterker worden en niet zo afhankelijk van wat anderen vinden.

We hebben het denk ik te vaak alleen maar over hoe ze "het" veilig moeten doen en dat ze moeten oppassen voor SOA's en zwangerschappen. Nou dat laatste zit wel redelijk goed in Nederland ( heb ook nog in Groot-Brittannie gewerkt, veel meer tienerzwangerschappen!) maar ik denk dat er meer is om met je kinderen over te praten dan over deze zaken.

Lees ook eens het nieuwste boek van Beatrijs Smulders, ook zij is er achter gekomen door haar werk dat de sexuele vrijheid vrouwen niet altijd vrijheid betekent.

Wat is dan wel een goede reden om seks te hebben? Alleen maar als je iemand heel leuk vindt en voor eeuwig samen wil blijven? Of mag het ook gewoon voor de leuk /lekker zijn, of omdat je het spannend vindt? 

Voor mij was het goed als ze het veilig deden en met respect voor zichzelf en elkaar. Liever met iemand van hun eigen leeftijd die ook aan het ontdekken is. En ja, dan gaat het ook niet altijd goed, per slot wordt je niet geboren met het diploma en we leren van fouten, foutloos gaat het niet, maar dat is bespreekbaar en om van te leren. 

Was Beatrijs Smulders niet die activistische verloskundige die principieel tegenstander was van pijnbestrijding bij de bevalling en ook wist te bereiken dat het in Nederland lange tijd niet een vrije keus voor vrouwen was?

Leene

Leene

18-07-2021 om 20:10

SineNomine schreef op 18-07-2021 om 17:23:

Was Beatrijs Smulders niet die activistische verloskundige die principieel tegenstander was van pijnbestrijding bij de bevalling en ook wist te bereiken dat het in Nederland lange tijd niet een vrije keus voor vrouwen was?

Ha ha ja dat is ze, ik ben het lang niet in alle gevallen met haar eens! Overigens heeft zij echt niet in haar eentje bereikt dat pijnbestrijding  lange tijd geen vrije keus was voor vrouwen. Dat is een beetje teveel "eer" voor haar. Lag ook aan anesthesisten die er niet hun bed voor uit wilden komen etc etc.

Maar zij heeft als verloskundige wel heel veel gezien en alhoewel haar woordkeus nu niet altijd de mijne is ben ik het er wel heel erg mee eens dat de zogeheten sexuele vrijheid nu niet altijd vrijheid is voor meiden/vrouwen. "bloed" heet haar nieuwe boek. ( had ik persoonlijk ook een andere titel gegeven )

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.