Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
moeder van C

moeder van C

11-12-2012 om 20:40

C weigert lunchpakketten van thuis op school te eten

Dag na dag geven wij C (13, 2e klas VWO) een 10-uurtje (appel of koek, mag ze zelf uitkiezen + pakje drank) en een lunch 2 bruine boterhammen met beleg in overleg + pakje choco of zo mee.

Wederom zie ik einde dag van vandaag en gister het brood in haar tas. Ik heb haar al tig-keer uitgelegd dat ze iets moet eten (energie, concentratie etc. etc.).

Dit gaat eigenlijk al sinds de 2e klas zo en we zijn het helemaal zat. Soms ligt het in haar tas, soms 'verstopt' in een la, soms in de prullenbak.

Vorig jaar kreeg ze eens per maand een lunchkaart waar ze elke week 1 broodje voor mocht kopen. Als ik haar nu geld geef koopt ze een kaart en is die binnen 12 dagen op. Daar pas ik voor, en krijgt ook geen geld meer hiervoor.

Herkenbaar!? Een gesprek of ze niet wil/durft/trommeltje/zakje/schaamte voor eten gaat ze niet aan. Ze heeft er "gewoon geen zin in" *het eten*. (ja, ze PUBERT ENORM!).

Hoe ga ik hiermee om? Geen brood meer meegeven?
(Oh en nee ze heeft geen anorexia of zo...)...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Meer of minder

Hier komt ook nog wel eens brood terug. Brood van dochter heb ik gehalveerd, die eet nu 2 bruine boterhammen in plaats van 4. Als ze thuis is maakt ze wel een broodje. Zoon eet vaak wel, soms niets, soms iets. Ik geef gewoon 4 broodjes mee. En ja, zoon houdt ook wel van een broodje gezond of een broodje Donner. Dat kan niet altijd. Dochter haalt niets uit de kantine. Eten, niet eten, het is niet anders. Soms willen ze wel een tijdje een banaan mee of mandarijnen, soms is dat ineens over. Thuis kunnen ze soep eten, zoon eet nog weleens een bord warm eten van de dag ervoor. Of maakt een gebakken ei. Niet nodig om daar bovenop te zitten. Het drinken is soms overgebleven, soms drinken ze dat thuis nog even op.

alleen

alleen

11-12-2012 om 20:57

Mijn zoon heeft precies hetzelfde

En dit gebeurde al toen hij op de basisschool vanaf groep 3 moest overblijven, men moest altijd met het apart gaan zitten zodat hij zijn broodje ging opeten, we hebben toen ook al van alles geprobeerd. Zelf een klein pakje hagelslag meegegeven zodat hij dit op school op zijn brood kon doen. Totdat hij in groep 6 kwam, geloof ik, en toen was hij oud genoeg om dit zelf te regelen, maar hij at nooit zijn brood op.
Hij zit nu in klas 1 van het vmbo en krijgt elke dag een kadetje met rollade ertussen, maar hij eet het niet op en zelfs zijn flesje met ijsthee niet. Hij zegt dat hij geen honger heeft op school. Maar thuis zit hij bij de koekjes en chips en drinken.

Ik ben ook zeer benieuwd naar andere meningen wat we hier aan kunnen doen.

Relithe

Relithe

11-12-2012 om 21:05

Broodtrommel stinkt

volgens mijn zoon van 14.
Hij eet ook nooit iets van zijn lunchpakket en ik kan elke dag het brood weggooien, ook de koekjes/snoep wat in de broodtrommel zit, eet hij niet op.
Het ligt aan het brood in het boterhamzakje, daar stinkt de hele trommel naar en ik moet eerlijk bekennen dat ik heb geen ongelijk kan geven...
Soms geef ik hem maar geld mee om een broodje in de kantine te kopen (hoop ik), ik weet het is niet goed om dat te doen maar ik ben nu eenmaal een sul in dit soort dingen Moet strenger zijn, dan maar geen eten maar ik kan het gewoon niet aanzien dat hij de hele dag niks te eten heeft.
De oudste at eerst ook niks uit zijn trommel en nu wel, dus ik hou hoop.
Ondertussen probeer ik de lunchtrommel zo lekker mogelijk te maken maar meestal kijkt hij er niet eens in.
Frustrerend is het wel.

moeder van C

moeder van C

11-12-2012 om 21:29

Ongezond

Dat ik het weg moet gooien is nog terzijde.

Maar je kan toch niet een hele dag (zoals vandaag van 7:45 - 18:30 ivm studiebegeleiding) op 1 pakje evergreen teren?!? Dat is mijn frustratie. En ja, als ze thuiskomt heeft ze altijd honger... Niet zo vreemd.

Ik heb haar lunchpakket ook wel eens met zakje en al op een bord gelegd als diner. Toen flipte ze totaal en mocht ze direct naar boven...

Beginnen langzamerhand niet blij van de puber te worden.

Wonds

Wonds

11-12-2012 om 21:29

Ook

Dochter hetzelfde. Ook verstoppen ed, dus ze had wel in de gaten dat wij het er niet mee eens zouden zijn. Verder wel goed gezond, weinig ziek en goed gewicht. Al ze thuiskomt eet ze wel altijd, en dat kan dus heel laat zijn en dicht bij het avondeten. Ik heb het opgegeven, ze eet 's avonds ook gewoon prima, niet veel, maar wel genoeg. Nu is ze 18 maar dit speelt al jaaaaaaren.

Herkenbaar

Herkenbaar want ik wilde zelf ook nooit brood eten op school. Mijn moeder dwong me het mee te nemen, heb het al die jaren weg gegooid. Schaamte als ik er nu aan denk. Ik vind brood in een plastic zakje of een bakje, wat er al uren in ligt, echt niet lekker. Liever had ik een warm kopje soep op school, en icm met een ontbijt ging dat prima. Het betekende echt niet dat ik liep te snoepen. Ik was gewoon slank en gezond.

Ik zou het gewoon laten gaan. Niet dwingen, niet in de gaten houden, eens een keer rustig bespreken welke alternatieven ze zelf zien (krentenbollen oid?) maar ook niet zoveel geld mee geven dat ze op snoep/koek over kunnen gaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-12-2012 om 21:51

Hier ook

Zoon, bijna 12, 2 Gym. Heeft nooit zelf meegenomen brood op school willen eten dus ik geef het al lang niet meer mee (vond het zelf trouwens ook smerig vroeger. Hij neemt een pakje Sultana oid mee, een flesje water en that's it. Op vrijdag (lange schooldag tot 16.30) koopt hij op school van zijn zakgeld een broodje Unox oid.
Nu eet hij 's morgens zeer uitgebreid en 's avonds als zijn ADHD-medicatie is uitgewerkt blijkft hij ook lekker veel eten totdat hij naar bed gaat dus ik vind het best zo. Hij is tenger maar gespierd, nooit ziek en als je het over de hele linie bekijkt komt hij niets tekort. Zoals zijn oma al zei: "er zijn zat mensen die maar twee keer per dag eten dus maak je niet druk."
En ik ken vrijwel geen middelbare scholieren (op de brugpiepers na) die braaf hun lunchtrommeltje opeten hoor, of uberhaupt meenemen. Kortom, lekker laten gaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-12-2012 om 21:58

Koekjes

Koekjes, chips en limonade/frisdrank krijgt zoon echt niet; alleen op feestdagen. Hij taalt er ook niet naar. Hij eet uit school twee boterhammen met (pinda)kaas, voetbaltraining, dan avondeten en 's avonds mag hij wat lekkers zoals nu een stukje chocoladeletter; een uur voor het naar bed gaan eet hij dan weer een stuk of vier boterhammen met (pinda)kaas en een appel ofzo. Samen met de grote bak volkoren flakes met zo'n 300ml melk 's morgens krijgt hij genoeg binnen lijkt me zo.

Mussie

Mussie

11-12-2012 om 22:12

Nou elisa

Hier ook de 2e en de trommel gaat tot op de laatste kruimel op. Ik weet vrij zeker dat hij het eet want ik krijg regelmatig positief en negatief commentaar op de inhoud. Want ik maak nog steeds z'n brood klaar.....Hij groeit ook enorm dus hij stikt van de honger de hele dag. Er zitten 4 boterhammen in, en vaak nog een stuk komkommer. En een mueslireep.
ik zou het maar laten gaan, als hij het niet op zou eten. Ik denk dat de strijd aangaan echt verkeerd uit kan pakken, en bovendien wat kan je doen? Bied thuis gezonde dingen aan en uiteindelijk nemen ze het eetpatroon van thuis wel over (hoop ik!).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-12-2012 om 22:30

Mussie

Ik zeg toch ook niet dat geeneen middelbare scholier de lunchtrommel niet opeet? Er zijn altijd uitzonderingen, zoals jouw zoon. Laatst hadden ze het er over in de tweede klassen tijdens mentoruur en 90% van de kinderen nam geen broodtrommel mee en/of at er niets uit (of alleen het lekkers). Maar waar het om gaat is 1. geen strij van maken 2. niet te bezorgd zijn dat ze spontaan van de graat vallen.

Ely

Ely

11-12-2012 om 22:31

Vroeguh

Zelf ben ik ook niet van de voorverpakte bammetjes, nooit geweest. Mijn ouders lieten het los toen ik naar het VO ging en dat vond ik heerlijk, hoefde ik tenminste niet spastisch te doen met die bammetjes van mammie. Ik zorgde zelf voor mijn lunch. Je had toen panda brood en dat kocht ik weleens vers, vrat ik zo op, zonder beleg. Samen met anderen. Vond het echt fijn dat mijn ouders me vrij lieten.

Enne: Elisa, ik vind het bijna rot voor je zoon want ik gun hem zijn koekje, maar sultana is ook koek hoor. Geen probleem verder trouwens, lijkt mij prima.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wat kun je doen

Eerlijk gezegd zou ik zelf geloof ik ook flippen als iemand mijn niet opgegeten brood op mijn bord legt waar ik klaarzit voor een lekkere warme hap.
Ik vind dat toch geen respectvol gedrag naar kinderen toe. Het zal je zelf maar gebeuren. Ik denk dat je je zelf en je dochter een groot plezier kunt doen door op te houden met haar eetgedrag te controleren. Geeft haar alleen geld dat je kunt missen en niet te vaak en laat die puber met rust. Als dit al een puberissue is dan denk ik dat je een moeilijk leven krijgt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-12-2012 om 22:45

Ely

Ok, dan lust hij alleen Sultana koek (of Evergreen

Iets anders mee

Mijn dochters maken sowieso hun eigen lunch klaar, en als ze tijd hebben 's ochtends maken ze iets lekkers om mee te nemen. Afbakbroodjes met avocado, sla en tomaat of met gekookt ei. Of een punt hartige taart of een volkoren pannenkoek van de vorige dag. Boterhammen met gebakken ei, of een salade. Niet alleen lekker, het ziet er ook wat minder lullig uit als bruine bammetjes, mocht dat laatste een probleem zijn. Lunch hoeft toch niet perse boterhammen te zijn? Laat je dochter zelf bedenken wat een lekkere en toch redelijk gezonde en betaalbare lunch is. Misschien kost het jou wat meer aan boodschappen als je bijvoorbeeld af en toe croissantjes voor haar koopt om mee te nemen, maar 't is goedkoper dan een broodje uit de kantine en dan eet ze tenminste wat op school.

skik

Lekker zelf laten doen

Eerlijk gezegd zorgen mijn kinderen al jaren voor hun eigen lunchpakket. Al op de basisschool, jongste was denk ik zes. Ik controleer dat niet, ben als eerste de deur uit. Ik weet wel wat ze eten, ongeveer dan. Het lijkt mij superirritant als mijn kinderen eten zouden weggooien. Niet meer smeren dus, laat ze het lekker zelf doen.

Ze eten niet altijd brood. Eentje wel. Maar sultanas, kruidkoeken, crackers, fruitrepen of gewoon fruit doen het ook goed. En af en toe een broodje op school, dat betalen ze zelf.

Vic

Vic

11-12-2012 om 22:58

Zelf doen

Toen mijn dochter naar het v.o. ging ben ik begonnen met haar zelf haar brood te laten klaarmaken. De ene keer maakt ze er meer werk van dan de andere. Ze aast ook op overgebleven kippenpootjes of andere stukjes vlees om mee te nemen of op brood te doen. En ze neemt in ruime mate mueslirepen en andere koeken mee. Ik heb gezegd dat ik daarvan maximaal een pak per week koop, dus het is aan haar wanneer ze die op eet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-12-2012 om 22:59

Laat het los!

"Maar je kan toch niet een hele dag (zoals vandaag van 7:45 - 18:30 ivm studiebegeleiding) op 1 pakje evergreen teren?!? Dat is mijn frustratie. En ja, als ze thuiskomt heeft ze altijd honger..."
Laat het los! Je denkt toch niet dat jij een 13-jarige kan gaan dwingen om te eten?! Laat het probleem waar het ligt: en dat is bij haar. ZIJ heeft honger, jij toch niet? Laat je dochter zich zelf maar druk maken. Ze mag gratis brood van huis mee nemen, wil ze liever op school eten, dan betaalt ze dat gewoon zelf. Zo simpel is het. Ze heeft een keuze, en ze maakt die duidelijk: dan maar niets eten. Blijkbaar weegt haar hongergevoel daar tegenop. Prima, dan zal die honger wel niet zo erg zijn.
Enne... als ik jou was, zou ik direct stoppen met haar 'een luch mee te geven'. Dat kan een 13-jarige prima zelf. Jouw met zorg bereide lunch eet ze bovendien toch niet op, dus zonde van het brood en van jouw moeite. Nee hoor, Als ze wil lunchen, dan regelt ze het zelf. En anders maar niet.

Thursday Next

Thursday Next

11-12-2012 om 23:01

Ikzelf

hoef ook geen klaargemaakt brood uit een zakje of trommeltje. Dat is al zo sinds de middelbare school. Ik ben op een gegeven moment ook opgehouden met brood meenemen, ik at wel als ik thuis kwam. Daar heb ik nooit last van gehad, hoewel ik 12 km moest fietsen. Op school at ik denk ik wat fruit, soms een kopje soep, er was niet veel te koop in de kantine. Nu koop ik op mijn werk brood of ik neem pastasalade of zo mee. Ik heb ook een thermosbakje voor rijst of pasta. Dus, wat Skik ook zegt, laat je dochter zelf bedenken wat ze mee kan nemen aan eten wat nog binnen jouw budget valt.

Jesse_1

Jesse_1

11-12-2012 om 23:23

Tijden veranderen merk ik wel

Wat een hoop kinderen en mensen voor wie gewoon brood niet goed genoeg is!
Oudste zit in de 1e en smeert zijn brood in het weekend en neemt elke dag een pakje uit de vriezer mee. Heel soms koopt hij eens wat, maar hij is zuinig . Ze smeren hier al vanaf groep 3 zelf, dus bepalen zelf hoeveel en wat ze meenemen.
Ik vermoed dat de 3e hierin anders zal zijn dan de andere twee (dat is een lekkerbek die graag verschillende en lekkere dingen mee wil), maar ze mogen het zelf bepalen. Ik verstrek brood en gewoon beleg, iets anders mogen ze zelf financieren.

Jesse_1

Jesse_1

11-12-2012 om 23:31

O, en

Als ze dan alleen een pakje sultana (10 uurtje) mee willen, dan is dat hun keus. Omdat je al aangeeft dat van anorexia geen sprake is. Als ze maar genoeg en gezonds krijgen.
Net als bij peuters kun je ze niet dwingen om te eten. Wat ze eten heb je wat minder in de hand als bij peuters, maar je hebt nog steeds invloed.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-12-2012 om 23:32

Vies

Nou, ik begrijp heel goed waarom je liever niet iets uit een muffe broodtrommel wilt eten als brood en beleg. Sla etc. is verlept, kaas ranzig of met harde korstjes, hagelslag geplet en het brood smaakt ook niet echt fris meer om 13.00 uit de lunchtrommel. En als het 's morgens uit de vriezer komt is het of nog niet voldoende ontdooit of alles is klef van het ontdooien. Ik vond het vroeger al vies terwijl ik dol was en ben op gewoon brood en beleg, net als zoon. Dus idd dan maar geen brood eten op school of je lunch zelf betalen. Maar er zeker geen drama van maken. Er zijn belangrijkere puberperikelen...

moeder van C

moeder van C

12-12-2012 om 07:57

Dank jullie

voor jullie reacties.

Ik vind het niet oke, dat ze elke dag wat op school gaat kopen en al helemaal niet van haar zakgeld. Sorry, daar ga ik niet in mee. Daar is haar zakgeld niet voor. Ze krijgt broodjes, ham/kaas-croissants en gewoon brood in variaties mee, dat is de issue niet dat ze het niet 'lust'.

Maar heb vanmorgen de "pistoletjes" op tafel gelegd en gezegd dat als ze een lunch mee wil hebben ze het zelf moet smeren. Dat ik daarmee stop. Haar eer te na na gisteren, ze kijkt naar de broodjes en zegt dat ze niets mee wil. Prima. Zakje appeltjes (AH) ligt op aanrecht. Ze kijkt maar. Ik ben er (uber) klaar mee.

Sancy

Sancy

12-12-2012 om 08:09

Hmm

Ik verbaas me vooral over de moeders die zo fanatiek nog steeds brood smeren voor pubers. Ik kan alleen maar zeggen: laat lossss.
En wat dat zakgeld betreft: zakgeld is leergeld. Dat zakgeld is er juist zodat ze niet telkens hoeven vragen of ze iets mogen, en om ze wat zelfstandigheid en verantwoordelijkheid te geven.
De 2 pubers die hier bij de ontbijttafel zitten, zijn het trouwens met mij eens, hoewel er 1 bij zegt: wel oppassen dat het geen anorexiaprobleem wordt.

Waar is zakgeld anders voor?

Zakgeld, is zakgeld....daarvan 'mogen' ze hier gewoon kopen wat ze willen. En als ze dat liever spenderen aan broodjes op school dan aan wat anders, so what? Het is hun geld toch? En op is op. Kunnen ze er ook geen snoep van kopen of het verbrassen aan knipjes en nagellakjes...
Ook hier moeten ze gewoon zelf hun lunchpakket maken. Oudste doet dat elke dag en eet ze zeker weten ook op. Maar die is gek op brood. Gewone boterhammen hebben haar voorkeur boven 'broodjes'. Jongste moet het ook zelf maken, maar die heeft zelden 'honger' en houd ook niet zo van brood. En bij haar is het ook afhankelijk van haar lesrooster (komt soms thuis eten) en van hoeveel tijd ze heeft om wat te klaar te maken (te lang treuzelen 's morgens...). Als ze weinig tijd heeft is het i.p.v. brood ook wel eens een koek (sultana ofzoiets) en een appel en mandarijn ofzoiets. Op school haalt ze dan nog een soep (20 cent) en eet dat als lunch. Zo heel nu en dan haalt ze wel eens een croissantje...Van haar eigen (zak)geld dat wel. Die soep op school haalt ze bijna dagelijks...die vind ze erg lekker en wordt elke dag vers gekookt op school.
Ik vind het een nuttiger besteding van haar zakgeld dan de dingen die de gemiddelde puber ervan koopt.

Ik proef ook in alles dat jij als moeder van C haar een beetje moet 'loslaten' je smeert haar brood, controleert of ze hel opeet, bepaald waar ze haar zakgeld aan besteed. Ik vind het niet zo verbazingwekkend dat ze zo tegensparteld. Daarvoor is de puberteit om je 'los' te maken van je ouders. Als jij als ouder dat tegenhoud door haar zo te 'bemoederen' zul je het alleen maar nog moeilijker krijgen met je puber. Die gaat nog harder tegenspartelen...en puberen. Laat het gaan...Daar is ze meer dan oud genoeg voor.
groeten albana

Ely

Ely

12-12-2012 om 08:44

Tijden veranderen?

'Wat een hoop kinderen en mensen voor wie gewoon brood niet goed genoeg is! '

Hoezo gewoon brood niet goed genoeg? Brood is gewoon een van de vele voedingsmiddelen op deez aard en Hollanders zijn er zwaar bovengemiddeld dol op maar dat maakt niet dat het een must is ofzo. Dat heeft niks met goed genoeg te maken. Smaken verschillen gewoon en het is nou eenmaal niet zo dat je als Nederlander automatisch net zo dop op (voorverpakt) brood bent als de landelijke gewoonte voorschrijft.

Oudste neemt hier trouwens ook geregeld pasta mee naar school, zolang gezondheid niet in gedrang komt, prima.

O en ik vind het wel leuk om te weten waar zakgeld wel een niet voor is bij dr verschillende mensen. Of moet ik nou een apart draadje starten daarvoor ?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mama 5

mama 5

12-12-2012 om 08:51

Vroegah

Hm, tijden veranderen? Ik weet het niet. Vroeger aten mijn broer en ik ook nooit ons brood op. We woonden op een boerderij en mijn moeder gaf het dan aan de koeien. Er was er eentje die gek was op brood met pindakaas.

Ik neem nog steeds nooit gesmeerde boterhammen mee. Echt niet lekker.
Mijn kinderen eten hun brood wisselend. Het is erg lastig om op school lekker te eten. De kantine is een chaos. Er gebeuren allerlei sociale dingen. En dan komen ze soms ook gewoon niet aan eten toe. Als een boterham een tijdje in zo'n trommel heeft gezeten, is er echt niet zoveel meer aan.
Een puber zit hier niet echt dik in het vet, dus die eet altijd verplicht als hij uit school komt een maaltijd. Tosti, of soep, of beschuiten, of ....
En hun zakgeld, dat mogen ze helemaal zelf weten, of ze daar wat voor kopen. Ze doen het op school meestal niet, omdat je dan 'de halve pauze' in de rij staat.

moeder van C

moeder van C

12-12-2012 om 09:04

Loslaten en zakgeld

Ik denk dat er met 'loslaten' wel een punt is, eens. Maar het is toch anders als je 1 kind hebt of meerdere.

Ik controleer niet of ze haar brood opeet, ik vind het in haar kamer of tas aan. Ik vind dat ik als moeder het recht heb om daar iets van te zeggen. Afspraak was dat ze een lunchkaart krijgt (kreeg inmiddels) en eens per week iets mag kopen op de dag dat ze het aangaf. Kreeg ze geen brood of zo mee.

Zakgeld is hier niet voor brood ook niet om haar beltegoed aan te vullen. Heeft wat ons ook te maken met vooruit en nadenken Als je alsmaar op internet zit op je mobiel, dan is je beltegoed dus snel op. (dus de moeite nemen om wifi te gebruiken). Als ze daar te 'lui' voor is of niet bij nadenkt dan is het dus op. Ze mag er verder voor kopen wat ze wil en op is op.

Wij zijn wel van de regels (gewoon op een normale manier hoor!!) en afspraak is afspraak. Merk toch dat veel ouders hun kids maar laten gaan (herkenbaar toch toegeven aan dat snoepje, lekker makkelijk geen discussie)... Kids hebben zeker kaders/grenzen nodig. En ja, als je 13 bent en onwijs pubert dan is dat lastig, voor iedereen in huis.

mama 5

mama 5

12-12-2012 om 09:13

Keuzes leren maken

Kijk, juist doordat ik mijn kinderen los laat, af en toe begeleidt op hun snufferd laat gaan, leren ze om de juiste keuzes te maken.
Juist als je niet oplet met je telefoon en dus alles opbelt, dan moet je zelf nieuw beltegoed kopen en heb je dus geen zakgeld meer. Zo werkt dat bij ons ook. Als wij al ons geld opmaken aan etentjes, is ons salaris ook op, aan het einde van de maand.
Juist doordat ik ze zonder handschoenen laat vertrekken als het koud is, leren ze, dat ze die toch maar beter wel op de juiste plek kunnen bewaren, omdat ze anders pijnlijke vingers krijgen.
Dat is loslaten en daar leren ze heel veel van.
En ik vind dat zeker niet de makkelijke weg. Star aan regels vasthouden, is veel makkelijker. Dan hoef ik helemaal niet meer na te denken. Maar dat doe ik niet, want daar leren mijn kinderen NIETS van. En ik wil zo graag dat ze zelf leren nadenken.

Regels

Misschien toch tijd om wat minder strakke regels te hanteren? Het is tenslotte de bedoeling dat je kinderen zelfstandig worden. Dat leren ze vooral door ervaringen (positieve en negatieve) op te doen en dat gaat lastig als er zo ontzettend weinig 'speel'ruimte is.
Vraag haar gewoon eens: goh, hoe zou je het zelf graag doen met eten op school?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.