Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
moeder van C

moeder van C

11-12-2012 om 20:40

C weigert lunchpakketten van thuis op school te eten

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mussie

Mussie

12-12-2012 om 09:53

Brood klaarmaken

Ik verbaas me altijd over het feit dat brood voor je kinderen klaarmaken als een soort Hoofdzonde in de Opvoeding wordt gezien. Vreemd genoeg geldt dat niet voor avondeten klaarmaken, onderbroeken wassen of de wc schrobben. Dan speelt loslaten en zelfstandig worden blijkbaar een minder grote rol. Vroeger kreeg ik opemrkingen omdat ik m'n kinderen naar de opvang bracht, toen liet ik ze blijkbaar te veel los. En nu te weinig omdat ik nog hun brood smeer. Ach ja, ik moet maar hopen dat het ene het andere compenseert. Hier zit een stukje frustratie zoals jullie merken, ik heb een collega die nogal uitgesproken meningen heeft over beide onderwerpen, vandaar. Ze probeert me altijd aan te praten dat m'n kinderen voor galg en rad opgroeien omdat ik hun brood klaarmaak!

Mussie

Mussie

12-12-2012 om 10:00

Uitzondering

Verder vraag ik me af of mijn kind met z'n 4 boterhammen die schoon opgaan echt zo'n uitzondering is. Ik vroeg het hem bij het ontbijt en toen zei hij dat al z'n vrienden alles opeten. En dat sommigen zelfs wel 6 of 8 boterhammen opeten. Maar dat zijn dan ook van die slungels die op 13jarige leeftijd de 1.80 al bereikt hebben. Die hebben geloof ik permanent honger. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat jongens tussen de 13 en de 16 heel veel calorieën nodig hebben, daar zal het wel aan liggen.
Ik denk echt dat als hij niet zou eten, ik het inderdaad meer aan hem zou overlaten. Ik vind het niet goed dat ze eten weggooien. En natuurlijk doen ze dat allemaal, maar dat neemt toch niet weg dat je ze daar in opvoedt!? Ze doen wel meer dingen allemaal, die je als ouder probeert te corrigeren. Ik vind het zakje boterhammen op het bord als avondeten helemaal niet zo slecht. Laat ze maar merken wat je ervan denkt. Dus het lijkt me goed als je haar wel zelf verantwoordelijk maakt voor haar eigen lunch. Als ze honger krijgt, gaat ze wel weer eten.

Collega's

En andere ouders, veel mensen hebben starre meningen over opvoeding en laten niet na dat te ventileren. Allemaal een zwaktebod vind ik. Je ziet hier op OOL hoe individueel dat kan zijn en toch worden kinderen allemaal groot. Belangrijk is de liefdevolle aandacht en het respect voor je kinderen denk ik. Ik vermoed een grenzeloze onzekerheid in mensen die zo star omgaan met regels en eenzijdige afspraken. En de eigen opvoeding zal ook wel een rol spelen. Het op dezelfde of juist een andere manier willen doen dan de eigen ouders.
En de eigen ervaring speelt een rol en je eigen karakter. Respect leren aan kinderen komt van respect geven aan kinderen en niet van machtspelletjes of dwang.

Snoepen

Mijn kinderen snoepen niet dus wat dat er mee te maken heeft snap ik niet. Het idee om kinderen zelf te vragen is een goede reminder. Ik zal die lunchboxen weer eens aan de orde stellen. Als er op school een magnetron te vinden is kunnen ze van mij ook soep of warm eten meenemen. En inderdaad, meestal smeer ik nog brood voor de kinderen. Hun dag is al intensief genoeg en het is een vorm van ouderlijke bemoeizucht, inderdaad, mijn boodschap aan de kinderen dat ik het fijn vind als ze wel goed eten en drinken.

koentje

koentje

12-12-2012 om 10:14

Mama 5

toch ligt dat niet geheel en al aan jouw opvoeding vrees ik. Het soort kind speelt ook een rol!
Jouw berichtje klinkt mij licht arrogant in de oren moet ik zeggen. Maar dat kan aan mij liggen.

Ik zou ook wel willen dat het puur de soort opvoeding is. Zou het heel wat beter gaan!

Mama 5

Mama 5

12-12-2012 om 10:43

Koentje

Ow, het is niet mijn bedoeling om arrogant over te komen. Ik ben ook maar een twijfelende ouder.
Ik weet dat het per soort kind verschilt, ik zeg ook elke keer juist, wat voor mijn kinderen werkt. Dus mijn kinderen leren juist doordat ik ze niet star aan de regels houdt, want als ik dat wel doe, dan leren ze niets. Dan maken we vooral veel ruzie.
En ik vind dat niet altijd makkelijk. Het lijkt mij makkelijker als die regels gewoon een vanzelfsprekendheid zijn. Maar ik heb inderdaad dat soort kinderen dat overal het nut en de reden voor wil weten. En dan zie je ineens dat veel regels niet zo nuttig zijn en eigenlijk geen reden hebben.
Dat wilde ik benadrukken, die regels hebben soms gewoon geen zin. Dan kun je ze beter maar laten varen en kijken wat wel werkt, toch?
Maar ook hier is het een lerend geheel, met veel onzekerheden hoor.
Onze oudste was bijvoorbeeld tot voor een half jaar terug, een modelkind. Bijna nooit ruzie, lief, behulpzaam, zelfstandig.... En ineens werd zij ook een irreele puber die om het minste en geringste woedend naar haar kamer verdwijnt. (en dan later weer spijt heeft)

Maylise

Maylise

12-12-2012 om 10:53

Moeder van c

Je kan haar natuurlijk niet dwingen te eten. Ik zou het dus aan haar over laten.

Overigens wilden mijn oudste dochters allebei ook nooit brood mee. Zij kochten altijd in de kantine of bij de bakker wat. Hun zakgeld, hun keuze. Dan blijft er minder over voor andere dingen. Overigens aten ze allebei op school ook nog heel weinig maar thuis haalden ze die schade wel weer in. Ik heb me daar ook nooit echt druk over gemaakt.

Een van mijn zoons heeft ook een poos geen brood meegenomen. Die at 's ochtends een reuze ontbijt met eieren en pannenkoeken. Later nam hij weer wel brood mee maar dan moest het wel een bepaald soort broodje zijn en alleen met bepaald beleg.

De enige regel die ik had/heb is dat er geen eten wordt weggegooid. Dus niet wel brood meenemen en het dan weggooien. Neem dan gewoon niks mee.

Zakgeld mogen ze meedoen wat ze willen en wie het opmaakt aan snacks heeft dan dus geen geld voor andere dingen.

Overigens heel eerlijk. Ik neem zelf ook nooit brood van huis mee en heb dat ook nooit gedaan behalve als ik zeker wist dat ik geen mogelijkheid zou hebben om wat te kopen. Ik lunch bijna altijd in de kantine of in elk geval buiten de deur. Ik kan dus best begrijpen dat je dochter geen zin heeft om brood mee te nemen.

Maylise

Maylise

12-12-2012 om 10:58

Brood smeren

Brood smeren kunnen ze al jong zelf maar af en toe deed/doe ik dat toch voor ze. Het hoeft toch ook niet elke dag hetzelfde. Toen ik nog kinderen op de basisschool had die overbleven boften de middelbare scholieren want dan maakte ik meestal ook hun broodjes. En soms ook wel eens niet als er geen tijd was. Dan vroeg ik de oudsten om brood voor de kleintjes te smeren.

Nu luncht iedereen buiten de deur in een (school) kantine dus ik hoef niks meer mee te geven.

Toen ik dan nog wel deed wisselde ik brood ook wel eens af met andere dingen zoals pasta salade, tabouleh, falafel of een restje van de vorige dag. Brood kan je ook regelmatig wat anders doen. Ipv boterhammen kan je wraps, naan, pita, pistolet en nog veel meer verschillende soorten broodjes kiezen. Beleg kan je opvrolijken met salade bijvoorbeeld of door combinaties te maken. Echter sommige nadelen blijven altijd. Het is na een paar uur gewoon niet helemaal vers meer en sommige mensen vinden het dan een stuk minder lekker.

Evanlyn

Evanlyn

12-12-2012 om 11:12

Vroeger

Ik hield ook niet van kleffe bammetjes, dus nam ik droog brood mee. Prima oplossing. Mijn broer had tevoren klaargemaakte boterhammen met vlees in de vriezer liggen. Mijn jongste neemt nu brood met boter en een klein pakje hagelslag dat ze er op school op doet. Meestal wordt het braaf opgegeten.

Maar iemand hier had het over afbakbroodjes, dat is misschien eens iets om te proberen. Dat had ik vroeger zeker ook lekker gevonden.

Duizelig en niet eten

Mijn zoon gaat wel eens naar huis met klachten "hoofdpijn, duizelig" èn een volle lunchtrommel. Ik probeer hem duidelijk te maken dat het ene heel goed met het andere samen kan hangen, maar ja, hij denkt "zal wel".
In de kantine iets kopen is bij z'n school een hele klus, zeker omdat hij vegetariër is en de lekkere vegetarische broodjes meestal al uitverkocht zijn op het moment dat je eindelijk bij de balie aan de beurt bent. Is er nog wat lekkers, heb je nauwelijks meer tijd om het op te eten omdat je zo lang in de rij moet staan.

Laatst kwam hij ook na huiswerkklas thuis met een volle lunchtrommel en een zak chocolate chip koekjes. Omdat hij tegen overgewicht aan zit heb ik ook uitgelegd dat dat niet zo slim is om te eten in plaats van brood, maar dan is zijn antwoord ook "ja,ja, mag ik ook eens wat lekkers?" Toen hebben we maar afgesproken zoiets te beperken tot hooguit 1x in de maand. Ik hoop dat hij zich aan de afspraak houdt, want als ik zelf met een lege maag in de buurt van een zak koekjes kom, moet ik wel heel hard mijn ogen dichtdoen en mijn neus dichtknijpen om ze niet allemaal op te eten...

Nou moet ik zeggen dat van de 5x per week school, 3x de lunchbak wel leeg naar huis komt. Maar als hij nou eens van te voren wist wanneer hij geen honger zou hebben, werd dat brood niet gesmeerd want na 1 dag is het wel superklef, gesmeerd brood, goed voor de gft...

Lunchkaart

Er is al veel over dit onderwerp gezegd, maar één ding puzzelt me nog een beetje. Namelijk die lunchkaart. Je kocht dus eens per maand een kaart maar bent daarmee gestopt omdat je dochter er niet eens per week een broodje van kocht, maar vaker. Maar wat is nu precies het probleem eigenlijk?
Ik vind het zelf een heel goed compromis namelijk: deels stimuleer (dwing?) je je dochter om gewoon haar brood op te eten, deels kom je tegemoet aan haar wens om geen "vies brood" te hoeven eten.
Waarom ben je er precies mee gestopt? Het maakt toch niet zoveel uit dat ze een halve maand met zo'n kaart doet in plaats van een hele? Of mis ik nu de kern van de zaak?
n@nny

Merel

Merel

12-12-2012 om 13:24

Hier wel

Hier wel een puberzoon (14) die gewoon zijn brood opeet. (gelukkig) doodgewone boterhammen met kaas, of pindakaas, of ham. Hij vind het lekker en ik smeer het voor hem in de ochtend. Heeft hij wat meer tijd om aan te kleden en rustig zijn ontbijt te eten en ik sta anders toch maar niets te doen. Voor dochter deed ik dat ook altijd, die was iets lastiger maar wel te paaien met harde puntjes met wat lekker beleg. Daar maakte ik dan iets meer werk van, ( wat ijsberg sla, tomaatjes en kaas erop (als je de volgorde goed doet (kaas aan de buitenkant tomaatjes in het midden) wordt het geen kleffe bende. Verder had zij ook een lunchkaart waar ze zo nu en dan broodjes van kon kopen (dus niet iedere dag, dat werd me te duur)
Ik zou je dochter vragen mee te denken, wat wil ze zelf ? Misschien een zakje cup a soup mee? Of een flesje drinkontbijt?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-12-2012 om 14:46

Gefragmenteerd

Beste moeder van C,

Wat mij opvalt is dat je een en ander nogal opsplits. Ze krijgt zakgeld, beltegoed en een lunchkaart. En als ze daar de fout mee in gaat mag ze niet over en weer compenseren? Ik vraag me af waarom ze haar zakgeld niet aan haar beltegoed mag uitgeven. Of aan een broodje in de kantine? En wat maakt het jou uit dat ze die lunchkaart al binnen een week op heeft? En dan de rest van de maand moet schipperen. Dat is dan toch haar probleem?

tonny

tonny

12-12-2012 om 14:57

Ik ben vast een rare moeder

maar mijn VO-kinderen moesten altijd zelf brood smeren en inpakken om mee te nemen.

Zakgeld voor wat extra's berekende ik op grond van nu en dan wat lekkers, beslist niet alle dagen, en dan regelden ze het verder zelf of en hoeveel ze van thuis meenamen naar school.

(Een van mijn zoons was 's morgens te sloom om brood te smeren, hij ontbeet wel, nam een appel mee of zo en plunderde dan de broodtrommel als hij weer thuis was.)

Laat ze het mooi zelf regelen, eventueel avond tevoren als ze dat willen. Kunnen ze prima! Wat je zelf hebt gesmeerd leg je minder makkelijk terzijde of in de prullenbak als wat je ouders goedbedoeld in je tas hebben gestopt.

Sawo

Sawo

12-12-2012 om 16:32

Nog meer rare ouders

Onze kinderen smeerden hun brood al zelf vanaf 6 jaar (bedacht door hun vader) en eten het naar mijn idee ook wel op (16 en 18 jaar). Zoonlief heeft vaak een tussenuur en komt nu het liefste thuis eten.
groet

Saar

Raar?

Wat is raar.
Hier een vader die al jaaaaaren het brood smeert dat mee gaat naar school. Hij doet het met liefde voor zijn oogappeltjes, haha. En ze eten het nog op ook, terwijl ze al 13 en 16 zijn.
Zie het probleem niet. Hij doet het graag voor ze. Verder zijn ze behoorlijk zelfredzaam en zeker niet verwend.

Oja, en zakgeld

zakgeld is hier vrij te besteden. Oudste koopt nog wel eens stokbrood met een bakje kruidenboter met haar vriendinnen bij de jumbo. Gratis kopje thee erbij en je hebt een lekkere lunch. Meestal had ze haar meegenomen 3 broodjes al in de kleine pauze op. Ze fietst 13 km enkele reis en heeft meestal om 10 uur al wel honger, maar kan dan nog niets in de kantine kopen en naar de jumbo kost te veel tijd.
Jongste eet meestal helemaal niets. Neemt haar ene door papa gesmeerde broodje half opgegeten weet mee naar huis.Ze koopt ook niets. Hoe ze het volhoudt met ook nog eens 26 km fietsen is mij een raadsel

Tinus_p

Tinus_p

12-12-2012 om 19:37

Heu

moeder van C:
"Vorig jaar kreeg ze eens per maand een lunchkaart waar ze elke week 1 broodje voor mocht kopen. Als ik haar nu geld geef koopt ze een kaart en is die binnen 12 dagen op. Daar pas ik voor, en krijgt ook geen geld meer hiervoor."
Ze eet dus wel, maar niet het brood dat je meegeeft?

Hmm, tja

Kinderen maken hier zelf broodtrommels klaar. Prima als ze eerder willen opstaan om een gekookt eitje mee te nemen, of pannekoeken te bakken, anders wordt het toch brood vrees ik. Ik ga niet veel geld uitgeven aan allerhande luxe-lunchpartijen. Ze hebben zelf geen zin om hun zakgeld of zuurverdiende geld er aan uit te geven. 16- en 12-jarige smeren en eten alles. 15-jarige is niet van de geplette boterhammen. Die gaat eten als hij weer thuis is 's middags. Vind ik allemaal prima, als de warme hap mét groente ook naar binnen gaat 's avonds. 's Ochtends eet iedereen flink hier.

Mussie

Ik vind het niet raar als ouders lunchpakketten klaarmaken. Mijn moeder deed dat ook, ik at alles keurig op. Ik smeer geen boterhammen voor de kinderen, maar als ik dat wel deed zou ik er acuut mee stoppen als mijn kind het toch niet opeet.

1x per week haal ik een brood

smeer dan voor zoon zijn lunchpakketjes met boterhammenworst/snijworst of kaas. Die ik dan netjes invries, wat hij heel prettig vindt want het brood is dan nog erg vers.
Dochter heeft dan ook 2 pakketjes "voor nood" erin liggen want die begint vaak later en smeert dan zelf wat ze die dag wil, dat wisselt veel meer als bij zoon. Heeft ze haast pakt ze een pakketje.
Ik vind het zo niet erg om te doen,ben er zo klaar mee.

Anne Carin

Anne Carin

12-12-2012 om 22:55

Lunch

Ik vind het met name erg zonde om elke dag zoveel eten weg te gooien. Dus ik zou het niet meer meegeven als ik wist dat mijn kind het toch niet op eet.
Zoon hier eet het niet altijd op maar meestal wel. Gewoon 2 boterhammen en een plak koek oid in een broodtrommel. En dat in 4VWO. Er zijn meer klasgenoten die dat gewoon doen aldus zoon. Ik geef hem geen geld voor eten uit de kantine, als hij dat zou willen moet hij dat zelf betalen maar dat doet hij niet want dat vindt hij zonde van zijn geld.
Ikzelf neem trouwens ook voorgesmeerd brood in een trommel mee naar het werk.
Misschien kan je dochter zelf meedenken over iets anders als lunch wat ze wel lekker vindt en wel wil eten op school? Fruit, salade, yogurt .......

Kansloos

Zo spraak zoon (15) laatst. Alle jongens uit de klas(sen) nemen blijkbaar flesjes sportdrank of frisdrank mee. Flesje leeg, flesje weg. Behalve zoon en een vriend. "We zijn echt kansloos", verzuchtte hij (met een lach). "Iedereen gooit zijn flesje weg en vraagt dan aan ons of ze ons flesje ook weg willen gooien. Roepen we allebei NEE, die spoel ik thuis om dan kan ik er morgen weer ranja in doen..."

Loslaten en lunchpakketjes

Loslaten is niet iets wat je 'zomaar' doet, allemaal volgens een vast patroon,dat pas je op het kind en aan 'jezelf' aan. Het ene kind is wat handiger in het ene en het andere kind in het andere. En voor jezelf, soms heb je ook gewoon 'plezier' in iets voor ze doen of komt het je gewoon goed uit of vind je het gezellig...en daarom doe je het wat langer. Dat is helemaal geen enkel punt, zolang er geen 'probleempjes' zijn in de vorm van een enorme opstandigheid of ontduiken van de regels van puber of dat het jouwzelf tegenstaat. Als puber dus elke dag aangeeft dat jouw gesmeerde brood niet het gewenste beleg bevat of klef is of wat dan ook, dan is het moment daar om te zeggen: "los het zelf maar op, smeer maar zelf etc." Zolang puber geniet van de door jouw gesmeerde bammetjes (of door vader) en ze opeet en misschien ook nog een keer zegt dat dat zo fijn is, ga je door met brood smeren, misschien ook wel omdat je het zelf leuk vind om nog een beetje te 'zorgen', wie weet denken ze nog een halve minuut aan je tijdens dat brood eten . Die puber is misschien wel enorm zelfstandig in huiswerk maken of in nog wat anders. Geen punt, niet alles 'hoeft' tegelijk en zolang alles prima loopt is er ook geen reden om het brood smeren met sneltreinvaart in te voeren lijkt me.
En ik zie niet in wat het verschil is tussen 1 kind of meer hebben. Dat lijkt me geen enkel verschil maken, ja voor de ouders, voor de puber niet. En dat kind moet toch uiteindelijk op het zelfde einddoel uitkomen, namelijk zelfstandig zijn en kunnen zijn. Voor de ouders is het misschien anders, maar ik denk dat voor iederen de oudste 'loslaten' het lastigste is....En die oudste heeft iedereen ,ook gezinnen met 1 kind.
Ik heb geen oordeel over 'brood smeren' an sich en op welke leeftijd dat per se moet, dat zal per gezin verschillen, maar als ouders hun kinderen teveel bemoederen/bevaderen krijg ik het plaatsvervangend benauwd. Ik snap heel goed dat pubers van zulke ouders superopstandig worden. Dit is de tijd dat ze zich 'losmaken' van het gezin en doe dat vooral niet, dan zul je zien dat ze dat nóg harder doen en nóg harder, tot ze uiteindelijk zich toch los hebben weten te wurmen, tegen de zin van de ouders misschien in met alle gevolgen van dien. Ze gaan hun 'voorbeeld' dan ergens anders zoeken en dat is dan niet bij jouw want jij verstikt ze.
En als ik zo de bijdragen van de moeder van C lees, krijg ik het spaansbenauwd,als je tussen de regels doorleest zie je: Dat de ouders bepalen wat ze eet en wanneer en hoe vaak ze die luchkaart mag gebruiken, hoeveel beltegoed ze mag gebruiken en waar ze haar zakgeld aan besteed. En komen blijkbaar ook nog regelmatig op haar kamer en in haar tas om daar niet opgegeten lunchpakketjes te vinden.....Nou welke puber zou daar niet opstandig van worden?
groeten albana

zebra

zebra

13-12-2012 om 12:29

Vorig schooljaar

at zoonlief vaak zijn lunchdoos niet leeg op school maar nam het brood dan weer mee terug naar huis. Maar elke keer brood smeren wat niet opgegeten werd vond ik niet leuk en na een tijdje nam hij geen eten meer mee, alleen drinken. Hij kocht op school iets van zijn zakgeld. Dit schooljaar echter eet hij wel zijn lunchdoos leeg en koopt zelden iets in de kantine.

Annet

Annet

13-12-2012 om 21:18

Hier in vierde klas

Net gevraagd aan dochter in vierde klas. Iedereen in haar vriendenkring neemt zelf brood mee. Ze was zeer verbaasd over mijn vraag. Er wordt ook wel eens wat gekocht maar niet vaak.
Oja, voor het geval dit uitmaakt. Dochter zit in 4 GYM

moeder van C

moeder van C

14-12-2012 om 12:13

Opmerkelijke

reacties zitten er tussen van de afgelopen dagen.

Ik "dwing" mijn kind niet tot eten en "controleer" haar niet. Ik vind pakketjes brood en stel dat ter sprake. Dat vind ik niet meer dan normaal. Waarbij het mij om gaat is dat ik denk dat je gedurende de dag wat moet eten. Jullie eten toch niet de hele dag niets!?

Ik heb inmiddels aangegeven dat ik geen lunch meer voor haar smeer/maak/pak en als ze iets mee wilt dat ze het zelf moet smeren/pakken. Ze hoeft niets mee zegt ze. Prima... Haar keuze.
Ik heb haar gevraagd of ze haar zakgeld gebruikt om iets in de kantine te kopen: Nee joh, zonde van m'n geld.

En vwb de lunchkaart: de afspraak was dat ze eens in de week iets mocht kopen. En als ze dan in 2 weken tijd die kaart erdoorheen jast, dan is dat dus klaar wat ons betreft. Afspraken maken en nakomen. Na de kerstvakantie krijgt ze weer een kaart.

Loslaten en kinderen verantwoordelijkheden geven is prima. Maar daar horen ook 'regels' en het nakomen van afspraken bij. Als wij vinden dat ze die 20 euro beltegoed dat ze het daarmee moet doen, dan mag dat toch? Zakgeld vinden wij voor andere dingen. Het op d'r 'bek' gaan zit het 'm dan toch in dat ze niet meer kan bellen of internetten? Tja...

Respect voor ouders en je omgeving, nakomen van afspraken en houden aan normale regels die wij in huis hebben vinden wij niet meer dan normaal. Dat heeft niets te maken met loslaten...

Vic

Vic

14-12-2012 om 12:48

Op=op

Hier beperk ik de regels tot het bepalen van maximumbedragen voor het een of ander. Is het op, dan is het op. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld drie maanden kleedgeld uitgegeven aan een paar schoenen en kwam er toen achter dat ze geen truien met lange mouwen meer paste. Best lastig, in oktober, maar ik had haar van tevoren gewaarschuwd. Inmiddels is ze met haar nieuwe kleedgeld naar de Primark gegaan, dus ze hoeft geen kou meer te lijden Tot op zekere hoogte zijn de bedragen wat mij betreft ook uitwisselbaar. Ik denk dat ik wel zou ingrijpen als haar kleedgeld op zou gaan aan neuzelarij en broodjes op school, maar ze mag van mij gerust haar zakgeld uitgeven aan onderbroeken.

Afspraken en regels

Het gaat ook vooral om de voorwaarden en regels die jij 'afspraken' noemt. Hoezo 'normale regels' ? Bepaald jouw man ook wat jij met jouw geld doet? Dat je er b.v. zoveel stuks vlees en zoveel stuks brood mee mag kopen? Ze zijn té gedetailleerd. Dat heeft niks met 'huisregels' te maken. Als zij haar zakgeld aan beltegoed wil spenderen en aan verder niks is dat toch haar zaak? En ik denk dat zij dat ook als 'oneerlijk' ervaart. Ik geloof ook best dat je haar niet 'controleerd' qua brood dat 'over' is. Maar je vind ze in haar kamer en tas. Maar ik denk dat je dochter dat wél zo ervaart! En dáár gaat het om. Waarom zou je zowiezo in haar kamer en tas komen? Mag zij ook in jouw tas rommelen zonder jouw te vragen? Of in je man's jaszakken....Want ook al heb je niks te 'verbergen' en is er niks te vinden, dus te controleren, dan nóg zijn dat soort dingen 'prive' en dus enigzins een inbreuk op haar privacy. En ja het is jouw huis, maar daar heeft zij haar 'eigen plekje' nodig. En haar eigen gedoetje en daar heeft ze nu enorm behoefte aan nu ze pubert. Ook heeft ze het nodig dat ze zonder overleg d'r geld eventueel kan spenderen aan de meest onzinnige (in onze ogen) dingen zonder dat ze dat hoeft te verantwoorden. Gewoon omdat het van 'haar' is. Daar zijn regels voor nodig in de geest van 'deze vierkante meters zijn van jouw' en 'dit is het bedrag' en dit is je 'lunchkaart' en misschien enigzins iets van zo en zo schoon wil ik dat je het houd en het is voor die en die tijd (dat geld en lunchkaart). En verder niet, verder bemoei je je er niet mee en hoogstens ga je een keer in haar deuropening staan en check je de boel en als het je niet bevalt geef je dat aan en laat je haar het óók zelf oplossen (dus schoonmaken) of in ieder geval de kans om dat zelf te doen. Dat zal háár minder nukkig maken dat zul je zelf zien. Als ze zo'n bui heeft kan ze zich tenminste terug trekken op haar 'eigen plekje' dat ook voelt als 'eigen' omdat er nooit iemand zich mee bemoeit of desnoods 10 chocoladerepen kopen van d'r zakgeld als troost omdat er toch nooit iemand vraagt wat ze met d'r zakgeld doet. En het gaat niet om 'huisregels' want ik weet wel bijna zeker dat jullie zelf als ouders niet 'gebonden' zijn aan dezelfde regels of wel? Nu denk ik niet dat puber dezelfde regels als jullie moet hebben, maar in die context van huisregels die voor iedereen in huis gelden (als je wat eet ruim je je bordje op erna) kan je best langzaamaan de regels voor puber een beetje laten vieren. Dat is loslaten. En 'toevallig' dingen vinden hoort daar niet bij. Dat doe je in vertrouwen....
Ik hoop echt dat je snapt wat ik bedoel. Het is niet als beschuldiging bedoeld, het is meer dat het erom gaat hoe puber het ervaart. Dat is de issue. Daarvan steigert ze zo.
groeten albana

M.b.t. haar zak en kleedgeld

Ook hier heeft oudste het gepresteerd om haar kleedgeld enkel en alleen aan leuke shirtjes en truitjes en vestjes te besteden en aan 1 (dure) broek. Tot haar ouder broeken op waren....doorgescheurd door het fietsen. Toen had ze nog maar 1 broek en geen kleedgeld meer. Omdat die toch in de was moest was ze genoodzaakt om 1 dag in joggingbroek naar school te moeten. Het is haar daarna nooit meer overkomen.........
Jongste is juist gek op broeken en die zat met die kou in 3 shirtjes en 1 vest op school omdat ze geen dikkere truien had Gisteren heeft ze dus eindelijk een trui gekocht ondanks dat er een héle leuk broek naar haar 'lonkte'. Vol trots liet ze 'm zien (die trui) wel had ze een foto gemaakt van die enorm leuke broek....en liet die ook even (digitaal) aan mij zien. Die is voor volgende maand dus.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.