Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (15) gelooft in complottheorieën


Bijtje82

Bijtje82

15-11-2021 om 00:24

Mensen. Even nog voor de duidelijkheid. 
Ik ben niet tegen vaccinatie of dit vaccin.
Alleen tegen de QR code. Die haalt niets uit. Er is al duidelijk dat Janssen bijv. minder effectief is dan gedacht. Dan haalt in zo'n geval een code niks uit. 
Veel jongeren en anderen die op korte termijn een vaccin nodig hadden voor bijv. reizen die hebben juist dat vaccin. Sommigen hebben het zelfs voor elkaar gekregen om een ander vaccin in te ruilen voor Janssen.
Vooral de doelgroep die zich doorgaans in grote groepen bevind. De jongeren... 

Maar goed, ik merk dat ook hier een andere mening niet wordt gewaardeerd, dus ik ga maar slapen. 

Hoop dat iedereen gezond mag blijven en naar eigen inzicht een weloverwogen keuze mag maken. 😘

Bovenal hoop ik dat TS er met dochter uitkomt, daar gaat het tenslotte om. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-11-2021 om 06:20

Bijtje82 schreef op 14-11-2021 om 23:48:

[..]

Onzin. Een virus is en blijft een virus. Alleen de weerstand van de gastheer bepaald hoe ziek je wordt. Het nemen van het vaccin zorgt ervoor dat je al antistoffen hebt, dus minder hevig ziek wordt.

Ik sla mezelf niet op de borst, maar ben zeker geen wappie. Ik probeer het alleen voor mezelf verkoopbaar te maken en dat vind ik het op dit moment nog niet.

Maar ik ben er zeker niet tegen en respecteer ieder ander om zijn/haar beslissing. Waar ik wel tegen ben is de dwang die opgelegd wordt op een manier die onverkoopbaar is. Tweedeling veroorzaakt en niets uithaalt.

Dat er nu zoveel nieuwe besmettingen zijn komt echt niet door de niet gevaccineerden. Er is een schijnveiligheid door die QR code. Mensen verspreiden het virus omdat ze voorgehouden wordt dat ze onaantastbaar zijn. Dat is gewoon fout.

Ik zal iig nooit iemand af of aanraden het vaccin te nemen, dat is je eigen keuze. Ik zeg ook niet dat het niet werkt. Alleen dat de QR code een dwangmiddel is terwijl inmiddels duidelijk is dat dit niet werkt.

Neem je vaccin om je eigen immune system een voorsprong te geven, maar laat je testen als je naar een gelegenheid gaat met grote aantallen mensen. Liefst ook als je naar de supermarkt gaat.

Maar men wil hier niet voor betalen, zelf testen worden niet als aanvaardbaar gezien en continu blijven testen is vele malen duurder dan de QR.

Ik snap de beslissingen wel, ze werken alleen niet. En daar zijn de nieuwe maatregelen het bewijs van.

Het gaat ook niet om de besmettingen maar om de ziekenhuisbezetting en de kans daarop als je wel/niet gevaccineerd bent. 

Dat testen gaat niet werken, ook al zou het gratis zijn. Testen voor alles beperkt meer in vrijheid dan de QR code. Tweedeling is vervelend, maar het gemis aan saamhorigheid ook. Je kunt geen saamhorigheid bereiken als het kleinste deel van de bevolking het een prima idee vindt om alle "offers" bij anderen neer te leggen door geen vaccinatie te nemen. 

Abigail-Mills schreef op 15-11-2021 om 00:24:

Waarschuwing: Graag weer on-topic. Discussies als deze kunnen in de Coronapijler worden gevoerd. Terug naar de 15-jarige dochter van TO.

als mijn 15 jarige zo’n duidelijke mening over iets had zou ik enkel stiekem trots zijn.  Laat het meisje in haar waarde,luister naar haar en wees gewoon geïnteresseerd 

als je 15 ben kan corona amper kwaad dus daar hoef je je niet druk over te maken.   Juist leuk zo’n kind.  Beter dan 1 die zegt dat ze zich liet inenten omdat ze naar de mcdonalds wou.  

En ik ben gewoon gevaccineerd en mijn kinderen ook hoor.  Maar het is altijd mooi een puber met een mening.  Ik was op die leeftijd heel erg republikeins. Kon me daar heel erg druk om maken.  Gaat vanzelf weer voorbij

Ik heb niet het hele draadje gelezen maar ik las een tijdje terug een mooi artikel waarin vrij overtuigend wordt uitgelegd waarom er geen chip in het vaccin zit. In het Engels, maar dat is voor een puber waarschijnlijk alleen maar voordelig, want dan maakt het meer indruk
Microchipped Vaccines: A 15-Minute Investigation - The Atlantic

Groeten, 

Temet

Ik denk dat het echte gevaar erin zit dat jij en je dochter zich allebei zó druk gaan maken dat jullie elkaars tegenstanders worden en elkaars argumenten niet meer overwegen, terwijl de puberfase op zich al zo moeilijk is. Jullie hebben elkaars aandacht en liefde nodig en als dit niet mogelijk is bij het Corona-onderwerp, dan sla je dat maar over.

Druk haar op het hart voldoende afstand te houden, een mondkap te dragen e.d. en vergeet het verder.

Temet schreef op 15-11-2021 om 09:32:

Ik heb niet het hele draadje gelezen maar ik las een tijdje terug een mooi artikel waarin vrij overtuigend wordt uitgelegd waarom er geen chip in het vaccin zit. In het Engels, maar dat is voor een puber waarschijnlijk alleen maar voordelig, want dan maakt het meer indruk
Microchipped Vaccines: A 15-Minute Investigation - The Atlantic

Groeten,

Temet

Dit is prima om met je schoonzus mee in discussie te gaan maar niet met je puberende kind


lees en luister juist naar haar argumenten en buig een beetje mee.    Laat het kind in haar waarde.      

absor schreef op 15-11-2021 om 09:30:

als mijn 15 jarige zo’n duidelijke mening over iets had zou ik enkel stiekem trots zijn. Laat het meisje in haar waarde,luister naar haar en wees gewoon geïnteresseerd

als je 15 ben kan corona amper kwaad dus daar hoef je je niet druk over te maken. Juist leuk zo’n kind. Beter dan 1 die zegt dat ze zich liet inenten omdat ze naar de mcdonalds wou.

En ik ben gewoon gevaccineerd en mijn kinderen ook hoor. Maar het is altijd mooi een puber met een mening. Ik was op die leeftijd heel erg republikeins. Kon me daar heel erg druk om maken. Gaat vanzelf weer voorbij

Het probleem is vooral dat de opvattingen van dit meisje geen mening zijn. Republikein versus monarchist, dat is een mening. Maar 'corona bestaat niet' en 'in het vaccin zit een chip' is geen mening. Dat is gewoon pertinent niet waar. Je mag een mening hebben over die dingen waar je een mening over kunt hebben, niet over feiten. 
Er zijn echt wel redenen te bedenken om je op je 15e niet te willen laten vaccineren (en ook om het wel te doen), maar de 'argumenten' van dit meisje gaan niet op.

Het klinkt misschien raar, maar ik zou als ik jou was ook rekening houden met excessief middelengebruik. Met name rosé en cocaïne.

Mama-M schreef op 14-11-2021 om 21:50:

En daarnaast heeft de geschiedenis aangetoond dat veel zaken die eerst afgedaan werden als complot achteraf waar bleken te zijn.

Deze uitspraak maakt me heel nieuwsgierig naar concrete voorbeelden hiervan!

De geschiedenis kent in ieder geval wel 'voorbeelden' van complotdenkers die nu juist zelf schuldig maakten aan het smeden van complotten: Adolf Hitler en Donald Trump.

rionyriony schreef op 15-11-2021 om 09:39:

Ik denk dat het echte gevaar erin zit dat jij en je dochter zich allebei zó druk gaan maken dat jullie elkaars tegenstanders worden en elkaars argumenten niet meer overwegen, terwijl de puberfase op zich al zo moeilijk is. Jullie hebben elkaars aandacht en liefde nodig en als dit niet mogelijk is bij het Corona-onderwerp, dan sla je dat maar over.

Druk haar op het hart voldoende afstand te houden, een mondkap te dragen e.d. en vergeet het verder.

Ik denk dat dit wel klopt. Ik zat eerder ook wat te broeden op een antwoord en ik kwam er niet goed uit. Ik kan prima bedenken wat je waarschijnlijk het best zou kunnen doen maar ik heb zelf met een puber te stellen die ook nogal wat rommelt met de werkelijkheid en als je je adviezen zelf in de praktijk moet uitvoeren, zijn ze ineens niet meer zo gemakkelijk 😂. Het advies zou namelijk zijn, wat ook al eerder is gezegd: belangstelling tonen, luisteren, verhelderende vragen stellen en vooral ook op tijd stoppen met vragen en niet verwachten dat je haar kan overtuigen. 

Het belangrijkst is denk ik: je eigen emoties, spanningen en zorgen die voortkomen uit wat je waarneemt als gebrek aan realiteitszin bij je kind niet in het contact inbrengen. Dat is heel moeilijk. Mijn zoon heeft namelijk ook nog eens de neiging om hier steeds aandacht en bevestiging voor te vragen. Toch werkt je er niet al te veel in verwikkelen wel het beste in de relatie. Ik doe inmiddels bijvoorbeeld de volgende dingen:

  • ik hou gesprekken kort
  • ik stel verduidelijkende vragen in de hoop dat hij beter zicht krijgt op zijn situatie, zijn doel en zijn handelen. Maar vaak voelt hij natuurlijk de kritische ondertoon en dan werkt het niet, zo licht van toon mogelijk houden dus.
  • ik probeer discussie te vermijden, ik probeer erop te letten dat ik hem niet probeer te overtuigen
  • ik zeg dan bijvoorbeeld: zo kijk ík er tegenaan, jij hoeft er natuurlijk niet hetzelfde over te denken
  • ik verwijs hem naar zijn hulpverlener of mentor op school

Ik zie bij mijn zoon dat zijn onrealistische gedachten voortkomen uit onzekerheid en angst over zijn eigen leven: Kan ik krijgen wat ik wil in het sociaal contact? Red ik het op school? Ik wil stoer zijn maar voel me een slappeling. Gaan discussiëren over de inhoud van die gedachten helpt dan helemaal niet. Omdat ik het wel zorgelijk vind dat hij de werkelijkheid geregeld zo vertekent (want hoeveel grip heb je op je leven als je niet in de realiteit leeft?) vind ik het moeilijk om het met rust te laten. Toch probeer ik vertrouwen te hebben in zijn beoordelingsvermogen: als er geen sterke emoties meespelen, is dat bij mijn zoon altijd wel in orde. En ik vertrouw maar op de tijd en zijn groei als mens: pubers zijn nou eenmaal niet altijd de meest heldere, evenwichtige wezens op aarde. Ik benadruk dus ook geregeld dat ik zie dat hij groeit, de punten waarop ik vooruitgang zie. Ik prijs zijn onafhankelijke, wilskrachtige opstelling. Ik probeer daar ook voor mezelf de aandacht op te vestigen. 

Als het gaat om 'echt' fake news, zou je rustig de andere kant op tafel kunnen leggen of er vragen over kunnen stellen. Geloven in grootschalige complottheorieën berust bijvoorbeeld op denkfouten. Ik heb wel eens gezegd: iedereen die wel eens heeft gezien hoe er in groepen wordt samengewerkt weet dat er altijd een hoop gedoe is en dat er bij meningsverschillen al heel snel geroddel komt en dat er mensen afhaken en uit de school klappen. Hoe groter de groep, hoe kleiner de kans dat iedereen zijn mond houdt, zeker als het om zoiets controversieels gaat als een complot. Bij zoiets zullen al gauw meningsverschillen optreden en vechten mensen elkaar de tent uit. Natuurlijk bestaan er complotten. Maar je kunt er dan vanuit gaan dat het om een klein groepje mensen gaat en dat het dan gaat om een project met een beperkte schaal. Op wereldschaal een complot uitvoeren, is godsonmogelijk: hoe zorg er in hemelsnaam voor dat zoveel mensen de rijen gesloten en de kaken op elkaar houden? Echt kansloos!

Ik vind het ook wel jammer, specifiek over Corona, dat er zoveel misverstanden blijven rondzingen die kennelijk íedere keer opnieuw ontkracht moeten worden. Ik lees hier bijvoorbeeld ook weer steeds opnieuw opmerkingen als: "Ik ben teleurgesteld in de werking van de vaccins, volgens mij (!) werken ze niet goed." De vaccins werken aardig goed (besmetting voorkomen) en extreem goed (ziekenhuisopnames verhinderen). Dat mensen teleurgesteld zijn, heeft te maken met (verkeerde) verwachtingen. Maar leg dat maar eens uit! Dat is ook geen prettige boodschap waar mensen zich graag voor openstellen: je vergist je, we moeten er meer moeite voor doen, we hebben dit niet zomaar onder controle. Voor een puber is de gedachte dat we het allemaal niet zo gemakkelijk kunnen controleren en dat dit ook nooit gemakkelijk gedaan kan worden natuurlijk absoluut een bedreiging! Die voelen toch al zou weinig grip op hun eigen leven. Als ik tegen mijn zoon zeg dat hij bepaalde dingen zal moeten accepteren en dat hij ermee moet leren dealen in plaats van zich ertegen te verzetten en anderen allerlei verwijten te maken, wordt hij heel boos op mij. Hij is er nog van overtuigd dat hij de hemel wél kan bestormen. Van dat idee kan ik hem als 'boomer' natuurlijk niet afhelpen! Hij zal dat dus zelf moeten ondervinden. 

Ik zou dus zeggen: probeer erop te vertrouwen dat je dochter haar evenwicht weer zal terugvinden. Drop af en toe kleine, gezonde boodschappen zonder te verwachten dat je haar daarmee overtuigt. Trek je terug uit gesprekken als je zelf merkt dat je boos of gespannen wordt. En doe vooral geregeld wat leuks met elkaar, waar je elkaar in kan vinden, samen kan lachen, het fijn kan hebben.  

Succes!

MamaE schreef op 15-11-2021 om 09:54:

[..]

Het probleem is vooral dat de opvattingen van dit meisje geen mening zijn. Republikein versus monarchist, dat is een mening. Maar 'corona bestaat niet' en 'in het vaccin zit een chip' is geen mening. Dat is gewoon pertinent niet waar. Je mag een mening hebben over die dingen waar je een mening over kunt hebben, niet over feiten.
Er zijn echt wel redenen te bedenken om je op je 15e niet te willen laten vaccineren (en ook om het wel te doen), maar de 'argumenten' van dit meisje gaan niet op.

Zucht. Het is een puber 

geen probleem dat het pertinent onwaar is.  Laat het los

absor schreef op 15-11-2021 om 12:11:

[..]

Zucht. Het is een puber

geen probleem dat het pertinent onwaar is. Laat het los

Helemaal géén probleem vind ik het nou ook weer niet. Ik vind het wel van belang om de waarheid/feiten af en toe op een onnadrukkelijke manier voor het voetlicht te brengen zonder het door de strot te duwen. Zodat die wel 'beschikbaar blijven' als het ware. Ook heel belangrijk is het verschil tussen feiten en meningen. En dit niet alleen bij pubers 

Je ziet nu in de maatschappij wat het risico is van alleen maar blijven rondzingen in de eigen echo-bubbel en meningen en feiten door elkaar halen. Helaas blijft dat niet beperkt tot de puberteit. Het is overduidelijk dat niet iedereen na de puberteit weer bij zinnen komt. 

absor schreef op 15-11-2021 om 12:11:

[..]

Zucht. Het is een puber

geen probleem dat het pertinent onwaar is. Laat het los

Als een puber 'van mening is' dat drank, drugs en roken niet ongezond en niet schadelijk is, is dat ook pertinent onwaar en ook niet iets waarvan je dan maar moet denken 'ach, puberteit, komt wel goed'. 

Een 15-jarige die zich niet laat vaccineren tegen corona is op zich geen probleem. Een 15-jarige die niks aanneemt van autoriteiten maar enkel van vrienden en mensen met veel charisma en retorisch vermogen op internet is wel een (potentieel) probleem.

MamaE schreef op 15-11-2021 om 14:24:

[..]

Als een puber 'van mening is' dat drank, drugs en roken niet ongezond en niet schadelijk is, is dat ook pertinent onwaar en ook niet iets waarvan je dan maar moet denken 'ach, puberteit, komt wel goed'.

Een 15-jarige die zich niet laat vaccineren tegen corona is op zich geen probleem. Een 15-jarige die niks aanneemt van autoriteiten maar enkel van vrienden en mensen met veel charisma en retorisch vermogen op internet is wel een (potentieel) probleem.

Als een 15 jarige overtuigd is dat moorden goed is dan is dat een probleem 


als die overtuigd is dat je een chip krijgt van een vaccinatie is er niets aan de hand

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.