jane
25-01-2016 om 21:21
Dochter komt niet rond
Hoihoi,
Een vraagje,
Wij hebben een dochter van 16, wij geven haar elke maand 110 euro zak/kleedgeld. Hier moet ze in principe echt álles van doen.
Dit lijkt misschien veel, maar verder krijgt ze helemaal niks, nooit is 20 euro om uit te gaan, een oogschaduw, sportschoenen, of is een leuk shirtje als mama mee gaat shoppen. Nee écht alles moet ze van die 110 doen.
Nou zegt zee dat ze hier helemaal niet van rond kan komen, ze rookt (niet veel), 2 a 3 pakjes in de maand sigaretten, en eerlijk gezegd ben ik al blij dat ze niet andere ergere dingen rookt.
Ze gaat elk weekend vaak wel één dag uit, en dat wil ik haar ook niet ontnemen, want dat doet alle jeugd hier in het dorp.
Verder wil ze er natuurlijk ook een beetje modebewust bijlopen, maar ze koopt nooit merkkleding, ze haalt vaak spullen bij H en M, Primark, of goedkoop bestellen.
Schoenen koopt ze 1 a 2 keer per jaar, waarvan 1 keer merk, meestal nike ofzo.
Qua make-up is ze ook niet heel duur, ze gebruikt make up van Rimmel, dat vind ik eigenlijk wel goed. Budget vriendelijk, maar wel goed spul. Ze hoeft van mij nou ook weer niet met een action make upje te lopen.
Ook geven wij haar geen telefoon of laptop, of (andere) grote aankopen, elektronica. Dit moet ze allemaal zien te doen van haar maandgeld.
En om de 2 jaar, is een mobiel nou eenmaal vaak versleten.
Kortom, als ik het na ga. Snap ik best dat 110 euro niet veel is, als je daar echt alles van moet doen.
Ohja, enige, maar ook echt het enige wat ze krijgt buiten het zakgeld, is een telefoonabonementje van 15 euro per maand. Voor bellen, en wat internet.
Maar, ik heb ook vriendinnen, die geven hun kind gewoon elke keer 25 euro, als ze op stap gaan, gaan elk seizoen met hun dochter seizoenskleding shoppen, vaak wel wat merk hier en daar natuurlijk.
Kortom, wat vinden jullie dat een realistisch bedrag is voor haar om alles van te doen?
Zelf dacht ze aan 220, zodat ze ook kon sparen, maar dit leek mij wel veel?
Wat denken jullie dat je aan je kind kwijt bent, per maand als je alles wat je haar of hem geeft bij elkaar optelt, buiten een sport abonnement en het reguliere eten/drinken wat je sowieso in huis hebt?

Goudvis
03-02-2016 om 08:14
ha ja
Als ik zoveel aan luxe uitgaven zou hebben, waaronder etentjes, dan hoef ik minder thuis te eten. Maar ik ben dan wel 10 keer duurder uit dan wanneer ik thuis voldoende te eten koop. Ik verwen mezelf graag thuis met goede spullen. En dat hoeven geen A-merken te zijn, maar gewoon goed voedsel. Als je trouwens wat minder abonnementen neemt, kun je weer wat meer groente en vlees kopen. Of zijn dat sportclubs?

Ginny Twijfelvuur
03-02-2016 om 09:20
825 euro aan luxe uitgaven???
Echt serieus?
Hier komt wel ongeveer het dubbele binnen per maand en wij zijn met zijn 5en.
Als ik de boodschappen, luxe zaken een het zakgeld van de kinderen optel kom ik echt niet op 1250 euro.
Echt maximaal 1000 euro in de maand.
Tjee zeg zijn die leren pakjes zo duur dan?
Wel top overigens dat je toch nog even gewoon reageert! Het was ondanks grappig, ook allemaal wel een beetje puberaal hè?

ffzo
03-02-2016 om 13:24
toeslagen? ot
Jane even uit verbazing een reactie. Ons netto gezamelijk inkomen is lager dan dat van jullie,ook een koophuis en een puber.
Wij krijgen geen kindgebonden budget en geen zorgtoeslag met dit inkomen. en jullie krijgen 400 euro aan toeslagen? Sorry voor de persoonlijke vraag,maar van wat dan?
Ik heb voor de zekerheid net op de site van de balastingdienst een proefberekening gemaak met ons inkomen en boven de 32000 zoveel krijg je niets. Daar zitten we dus net een paar euro boven.
Jane of iemand anders enig idee?

myrthe
03-02-2016 om 14:03
vraagje
Jane, heb je nog nagedacht over mijn opmerking over de 3 vriezers? De 3 oudjes eruit en 1 nieuwe erin vanwege de energiekosten? Jullie hebben nu al niet zulke hoge energiekosten voor 4 personen maar het kan aardig minder worden met maar een energiezuinige vriezer. Waarom zou je ook voor iedere huisgenoot 3/4 vriezer nodig hebben?
En nog iets, hoeveel ben je per maand kwijt uit aan vervoer? Ik zie bij de vaste lasten nergens een auto staan of een brommer of ov-kosten en ik neem aan dat je voor 2 weken boodschappen niet alleen de fiets gebruikt. Nou weet ik wel dat een zak friet niet zoveel plek inneemt maar voor 2 en de rest van de boodschappen is 2 fietsen wel weer weinig.
En het 3e is, je zegt dat je verder niets uitgeeft aan dochters behalve, kennelijk voor alle 2, 150 euro per maand. Maar ik zie bij de variabele lasten weer dingen voor troela's in huis staan. Ik neem aan dat je daar de dochters mee bedoelt en niet de oma's of je man en jij? Maar dat is toch buiten die 150 euro? Of bedoel je daar mee troepjes in huis: kaarsen, kussentjes, spreuken aan de muur, vaasjes etc?

Elisa Gemani
03-02-2016 om 14:10
Toeslagen
Ik snap die 400 euro aan toeslagen ook niet. Met dat gezamenlijke inkomen 400 euro aan kindgebonden budget en zorgtoeslag per maand? Volgens mij kan dat niet kloppen; hoe zijn die toeslagen opgebouwd? Even goed nakijken en berekenen want voor je het weet moet je een smak geld terug gaan betalen aan de belastingdienst...

myrthe
03-02-2016 om 14:15
toeslagen
Voor de standaardtoeslagen is het inkomen inderdaad aan de hoge kant. Maar het kan toch ook pgb of zo zijn?

Elisa Gemani
03-02-2016 om 14:28
Verhoudingen
"Zakgeld kinderen beide 150 euro per maand.
overige uitgaven
175 - boodschappen
825 - luxe uitgaven, drogist, kleding, troela's in huis, op stap, uiteten e.d
100 houden we meestal ongeveer over per maand, dit sparen we steeds, tot we ons doel hebben bereikt, zoals.laast 5 maanden voor een nieuwe laptop, 6 maanden voor nieuwe telefoon e.d dit soort zaken proberen we nier van die 825 te doen."
Kijk, ieder zijn meug maar ik verbaas me zeer over de ontzettend scheve verhoudingen in dit lijstje. Ik kan er met m'n verstand en financieel bewustzijn niet bij. Echt niet. Ik zou fors minderen op de luxe uitgaven en dit geld besteden aan boodschappen en meer sparen. Al was het maar om de kinderen een beter financieel beeld en financiële verantwoordelijkheid mee te geven.

Sinbads vrouw
03-02-2016 om 14:42
Pgb is geen toeslag
Pgb is een bedrag waarvoor je zorg in kunt kopen.
Pgb is geen bedrag waarvoor je leuke dingen kunt doen.
Tenzij je in dienst bent van iemand die een pgb heeft, en het loon is betaald vanuit een pgb.

Kristel1
03-02-2016 om 16:10
Zakgeld
Mijn dochter van 14 jaar krijgt € 20/maand, +€ 15 belkrediet, +€ 20 voor een uitstapje, het overige de kleding en de schoenen betaal ik zelf.

jane
03-02-2016 om 16:11
antwoord.
Wij doen bijna alles per fiets gezien wij toch in de grote stad wonen, en alles binnen handbereik hebben. We hebben wel een auto maar die gebruiken we slechts incidenteel, of het moet heel slecht weer zijn om met de fiets boodschappen te doen, zoals ik zei doe ik op de markt en verschillende winkels boodschappen voor de aanbiedingen, de markt doe ik apart vd winkels, waardoor ik alles wel mee krijg in mijn foets tas. De vervoerskosten die we toch hebben voor incidentele momenten zitten in e3 vaste lasten erbij.
Die 400 toeslagen, daar zit ook alimentatie bij. Ik geloof dat wij ook pgb krijgen maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
miss is de verhouding wel scheef met huishoudelijke boodschappen en luxe uitgaven, maar wij eten gewoon gezond, maar zeer eenvoudig inderdaad.
Ik geef liever geld uit aan een behandeling bij rob peetoom door de creative director, voor een treatment en knippen zit je dan al over de 100... maarja, die keuze maken wij.
Die vriezer ga ik onderzoeken.
Troelas in huis bdl ik kaarsjes bloemetjes ed

Hortensia
03-02-2016 om 16:18
PGB
"Ik geloof dat wij ook pgb krijgen maar dat durf ik niet zeker te zeggen."
Je bent je er van bewust dat je die tegenwoordig niet meer op je bankrekening krijgt, dat je die alleen aan specifieke zorg mag besteden en alles goed verantwoord moet worden? Waarom reken je het dan bij inkomen?

Elisa Gemani
03-02-2016 om 16:19
Eerst zeg je dat jullie in een dorp wonen en nu wonen jullie in de grote stad? Je weet niet eens wat pgb is? En je geeft je kinderen kale friet en ander karig eten maar laat jezelf wel knippen voor 100 euro? Die alimentatie enzo is juist bedoeld om je kinderen gezond, lekker en evenwichtig te laten eten hoor; niet om er jou en je huis piekfijn uit te laten zien. Ik denk echt dat dit een grote grap is of je bent volkomen de weg kwijt. Schaam je; in beide gevallen.

Elisa Gemani
03-02-2016 om 16:56
Budgetteren
Hopelijk kom je door dit draadje toch tot inzicht. Om te beginnen kan je je huishoudbudget wat redelijker verdelen:
-50% Essentiële uitgaven
Dit zijn uitgaven als je hypotheek, nutsbedrijven, boodschappen etc. Maar ook verplichte aflossing aan je leningen. Het moet je streven zijn om dit uiteindelijk terug te brengen naar 35%, maar 50% is het minimum.
-30% Geld om te genieten
Om het leven leuk te houden is het belangrijk dat je jezelf geld gunt om nu van de genieten. We leven ten slotte niet in de toekomst maar nu. Als je jezelf hier tekort doet wordt het lastiger om je budget in stand te houden omdat je vroeg of laat toch meer geld uit wilt gaan geven.
-20% Sparen voor de toekomst
Leg dit percentage van je inkomen opzij voor later. Spaar of beleg van dit geld en zorg dat het langzaam groeit. Hou je geld over omdat je vaste lasten lager zijn dan 50%? Verhoog dan dit percentage met dat bedrag.
Met twee kinderen zou je per maand ongeveer 26% van je inkomen moeten incalculeren aan kosten van levensonderhoud en opvoeding.
Ik zou je zeker aanraden om het persoonlijk budgetadvies van het Nibud in te vullen: http://www.nibud.nl/consumenten/persoonlijk-budgetadvies/

jane
03-02-2016 om 17:06
Mijn man gaat over de gedetailleerdere administratie qua toeslagen e.d. Ik hou globaal onze uitgaven bij.
Ik heb nooit gezegddat wij in een dorp wonen, wel dat wij in een volkswijk wonen, maar binnen 10 min fietsen zit je al in het centrum.
Bedankt voor de tips, we gaan er zeker wat aan doen, zeker met de vaste lasten die liggen redelijk hoog. Miss het boodschappen budget verhogen naar 60, meer blijf ik sonde vinden. En de luxe uitgaven.... dat wordt nog moeilijk voor mij om te verlagen maar ik ga het allemaal is extra duidelijk uitzoeken.
Bedankt.

Lusithania
03-02-2016 om 17:23
Buffer
Ik vraag me af hoe groot je buffer is als je vijf maanden spaart voor een laptop. Wat doe je als je fiets gestolen is? Of de wasmachine kapot gaat?

Elisa Gemani
03-02-2016 om 18:14
Jane
In je eerste berichtje schrijf je dat jullie in een dorp wonen.

jane
03-02-2016 om 18:20
Verklaring dorp
Kan best, dat ik het een dorp heb genoemd, zo voelt het dan ook. Als Jan de ramen lapt, neemt ie gelijk de ramen van de buren mee. Toos breidt wat sjaaltjes voor Henk, in ruil voor een flesje wijn. Annemarie van de hoek permanent de oudjes voor een vriendenprijsje... dat soort wijkie zit ik, dus ja lijkt best op een dorp.

Elfje65
03-02-2016 om 18:46
Rob Peetoom
Zit in Haarlem. En tja of je daar je geld aan uit wilt geven moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Die man is zo omhoog gevallen. Je betaalt alleen maar voor de naam. Ook hoe je verder je verdeling maakt is natuurlijk aan jou. Als iedereen het daar mee eens is, prima toch. Ik vind het wel stoer van je dat je bent blijven reageren. Ondanks de bakken shit die over je heen zijn gegaan. Los vandat alles wordt het wel tijd om je dochter met geld om te leren gaan.

Elfje65
03-02-2016 om 18:56
Lol
Lees even terug en daar wordt het advies gegeven om naar een thuiskapster van 15 euro te gaan. Dat is wel heel wat anders dan Rob Peetoom haha.

myrthe
03-02-2016 om 19:25
jane
Ik kan de autokosten toch echt niet uit jouw vaste lasten halen. Ook al gebruik je een auto incidenteel, je moet toch iedere maand verzekeringen en belasting betalen. De variabele kosten (vooral benzine maar ook beurten en apk) zie ik niet gereserveerd of zo.
En als je eens in de 14 dagen boodschappen en tussendoor niet, zoals je eerder zei, dan kun je echt niet op de fiets wat halen. En die 3/4 vriezer per persoon, wat heb je toch in die vriezers voor een buffer? Wij hebben met 5 personen wat pizza, ijs, vlees en brood in de vriezer. En dan is er nog ruimte over.
Overigens zijn er genoeg Peetoom salons buiten Haarlem. Oa Utrecht, Eindhoven en Den Bosch. En knippen alleen kost geen 100 euro. Niet dat ik er kom maar een familielid van mij kwam er. Maar tijden veranderen en ze vindt het te duur geworden.

Ginny Twijfelvuur
03-02-2016 om 19:34
Nee
Nou is het wel klaar.
Leuk geprobeerd, maar ik vond het stukje over de leren pakjes toch leuker.

jane
03-02-2016 om 19:34
Myrthe, wassen, knippen, en een klein treatment (bijv haarmasker) kost meer dan 100 euro ja. Je familielid zal dan wel bij de junior stylist zijn geweest, je hebt diverse graden bij Peetoom, en ik pak de creative director (dat zijn dus Rob zelf, Mari vd Ven enzo).
Ik heb nergens het advies gegeven naar een thuiskapper van 15 euro te gaan?
Hoe kom je hierop? Heb alleen gezegd dat in onze wijk een thuiskapper is die vanalles doet voor een vriendenprijsje.....
ik heb 1900 aan vaste lasten he, daar zitten alle belastingen en verzekeringen bij.
Of je me nu gelooft of niet, daar ga ik geen discussie over voeren, lijkt mij niet dat een meid van 16 zich dermate in een (saaie) discussie mengt als ik nu doe.
Bedankt trouwens elfje, eerste compliment op dit forum eindelijk binnen.

myrthe
03-02-2016 om 20:04
Jane
Ik zie in je vaste kosten van 1900 euro die je uitsplitst de enige bedragen die in aanmerking zouden komen voor een auto 160 verzekeringen staan en 80 variabele kosten. Het bedrag aan verzekeringen ben je alleen al kwijt aan ziektekosten verzekering en van 80 euro betaal je niet de verzekering en belasting voor een auto per maand van. En ook in de variabele kosten zie ik niets van brandstof terug. Ook zie ik geen kosten staan voor garage, apk etc Vandaar dat ik me afvraag waar de vaste kosten voor de auto terugkomen.
Tsja, ik weet het niet van Peetoom, zij vond het in ieder geval zwaar overprized worden.

Elisa Gemani
03-02-2016 om 20:13
Begroting en buffer
Je zou 70% van het totale budget (= 2100 euro moeten begroten voor de vaste lasten. Hier zitten ook de kosten voor levensonderhoud en (op)voeding van je beide kinderen bij (= ongeveer 20-25% van een maandinkomen). Het budget voor boodschappen kan en moet je ophogen. Je schrijft ergens dat jullie ko-arm eten; waarom? Zeker pubers hebben koolhydraten nodig; gezonde ongeraffineerde koolhydraten. Dus zet vaker aardappelen, volkorenrijst en andere granen op het menu en eet sowieso wat gevarieerder.
Leuke/luxe dingen zoals cadeautjes, merkkleding, uitgaan, vakantie, spulletjes voor in huis, makeup, dure kapper etcetera. Hier kan je fors op besparen; breng dit omlaag naar hooguit 20% van je totale inkomen dus 600 euro.
10-20% om te sparen en een buffer aan te leggen dus 300-600 euro per maand opzijzetten. Voor als de wasmachine kapot gaat, studies van je kinderen, als jij of je man werkloos raken en noem maar op. In jullie situatie kan je als richtlijn een buffer ter hoogte van minimaal 2 volledige maandinkomens aanhouden dus minstens 6000 euro.

Elfje65
03-02-2016 om 21:00
Ik bedoelde dat
Het advies van de thuiskapper aan jou werd gegeven. Vergeleken met Peetoom vind ik dat dus hilarisch.

Marie
03-02-2016 om 21:28
Jane - wasmiddel
Jane - wellicht heb ik er overheen gelezen in je vorige berichtjes, maar betaal je van die € 45,-- ook dingen als waspoeder, stofzuigerzakken, e.d.?

skik
03-02-2016 om 21:39
Wat een gezeur
Laat Jane, voor zover ze legit is, lekker beknibbelen op boodschappen, haar dochter een bedrag aan zak- en kleedgeld geven waar mening volwassene met een prima baan alleen maar van kan dromen en haar haar laten knippen voor een bedrag waar ze ruim twee weken boodschappen voor kan doen. Uit alles blijkt dat ze achter haar keuzes staat, dan kan je wel aankomen met overzichtjes hoeveel procent ze van haar inkomen aan boodschappen zou moeten besteden, maar als zij het zo kan rondbreien zie ik dat liever dan mensen die zowel hun haar laten knippen voor 100 euro en 120 euro per week aan boodschappen besteden en daardoor rood staan. Ze laat er wel wat voor, voor die luxe.
skik

Elisa Gemani
03-02-2016 om 21:47
Signaal
Het gaat mij er vooral om wat voor verkeerd signaal ze aan haar kinderen geeft. Wat zij vanzelfsprekend vindt, zullen haar kinderen ook eerder vanzelfsprekend vinden. Financiële opvoeding en -verantwoordelijkheid begint bij de ouders. Het hele verhaal staat bol van de tegenstrijdigheden en ongezonde, onverantwoordelijke keuzes.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.