Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter kwam dronken thuis


Boarn schreef op 25-06-2023 om 21:01:

Ik zou vooral willen weten of er geen sprake was van groepsdruk, dus dat het drinken echt haar eigen keuze is geweest. En zo ja, dan zou ik daar op doorvragen. En vooral haar laten bedenken wat een gepaste straf is. Want ze weet natuurlijk prima dat ze fout is geweest.

Ik ben nooit tegen de (weinige) regels van mijn ouders ingegaan. Maar zouden ze zo gereageerd hebben, dan zou ik ze keihard uitgelachen hebben.

Als je wilt dat je kind leert: geef ze ruimte voor ervaringen. Als je wilt dat je kind perfect is; geef ze zo weinig ruimte dat ze achter je rug dingen doen (gaat ze bij volgend feestje bij een vriendin logeren bijv).

Nou ik was ook wel een beetje in shock toen mijn dochter begon met drinken en later uitgaan. Dat was echt wel een nieuwe fase. Maar ja, ze moet het zelf leren, en een beetje luchtigheid kan geen kwaad. Heb je zelf nooit eens teveel gedronken? Beter open zijn dan de volgende keer stiekem. Een kater hebben met dit weer is een harde les 😎🥴

Ik vind niet normaal wat in Nederland bij velen wel normaal is. Dat je als minderjarige drinkt en het bij het jong zijn hoort dat je dronken (behoorlijk, wordt hier gezegd) thuiskomt. Ik weet dat ik helaas bij een minderheid hoor.  Ik zou zelf er zeker wel wat van zeggen, mijn verbazing uiten. Hoe komt het dat je gisteren zo dronken thuiskwam? En ze zou zeker aan mijn gedrag merken dat ik die keuze afkeur. Reden? Alcohol is ongezond (kan blijvende schade veroorzaken) en dronken over straat loop je extra risico. 
Uit onderzoek blijkt dat het stellen van regels wat betreft drinkgedrag door ouders bijdraagt dat kinderen later gaan drinken en minder drinken. 
Maar goed genoeg ouders die er helemaal geen bezwaar tegen hebben dat hun kinderen drinken. "Ze zijn zelf ook jong geweest". Ik ben zelf in een tijd opgevoed dat alcohol helemaal niet schadelijk werd geacht, maar dat kunnen we nu toch niet meer volhouden. 

Zo’n eerste keer weet je ook nog niet waar de grens ligt. Op zo’n dorpsfeest zal het wel hard gaan met rondjes etc. 
Hoe voelde ze zich de dag erna? 
Lijkt me ergens wel fijn dat ze op een dorpsfeest dit ervaart en niet in een vage discotheek of aan de Spaanse Costa. 

Goed om na te denken over je toon waarop je dit aanvliegt. Je wil dit niet aanmoedigen, maar je wil ook niet dat je kind het de volgende keer voor je verzwijgt. Succes!

Vond ze het de dag er na nog steeds waard om zo veel te drinken? Een kater is op zichzelf al een goede les.
Verder zou ik het wel hebben over waarom zo veel drank en de mededeling dat je er geen last van wil hebben. 

Labyrinth schreef op 25-06-2023 om 23:07:

Ik vind niet normaal wat in Nederland bij velen wel normaal is. Dat je als minderjarige drinkt en het bij het jong zijn hoort dat je dronken (behoorlijk, wordt hier gezegd) thuiskomt. Ik weet dat ik helaas bij een minderheid hoor. Ik zou zelf er zeker wel wat van zeggen, mijn verbazing uiten. Hoe komt het dat je gisteren zo dronken thuiskwam? En ze zou zeker aan mijn gedrag merken dat ik die keuze afkeur. Reden? Alcohol is ongezond (kan blijvende schade veroorzaken) en dronken over straat loop je extra risico.
Uit onderzoek blijkt dat het stellen van regels wat betreft drinkgedrag door ouders bijdraagt dat kinderen later gaan drinken en minder drinken.
Maar goed genoeg ouders die er helemaal geen bezwaar tegen hebben dat hun kinderen drinken. "Ze zijn zelf ook jong geweest". Ik ben zelf in een tijd opgevoed dat alcohol helemaal niet schadelijk werd geacht, maar dat kunnen we nu toch niet meer volhouden.

Precies dit. Alcohol is enorm schadelijk. Het staat in de top 4 samen met heroïne en crack. De hersenen van kinderen zijn nog in ontwikkeling en alcohol is daarbij echt een ongelooflijk slecht idee. Onbegrijpelijk dat er zo weinig bezwaar tegen is bij veel ouders. Het normaliseren van alcohol door ouders werkt het drinken van alcohol in de hand. 

Dus ja, kan natuurlijk een keer gebeuren. En nee, straf is ongepast op deze leeftijd maar ik zou hier toch (nog) een serieus gesprek over voeren. Ook over de gevolgen van alcohol op het gebied van vervagende grenzen enzo. Hopen dat de kater de les wel zou leren lijkt mij wat gemakzuchtig…

ik zou haar ook vragen of ze nog genante dingen heeft gedaan in haar dronken bui... en vervolgens een paar goede verhalen van mezelf ertegenaan gooien!!! Dan zegt ze vast "oooo my god mam neee, dat ga ik nooit doen...". Dan weet je dat het goed zit  

Ik zou me er helemaal niet druk om maken.  We zijn allemaal toch jong geweest?  Ws zou ik in de ochtend iets zeggen van: "ging lekker he gisteren?"
Kinderen leren waar hun grens ligt door hem te overschrijden. 

Labyrinth schreef op 25-06-2023 om 23:07:

Ik vind niet normaal wat in Nederland bij velen wel normaal is. Dat je als minderjarige drinkt en het bij het jong zijn hoort dat je dronken (behoorlijk, wordt hier gezegd) thuiskomt. Ik weet dat ik helaas bij een minderheid hoor. Ik zou zelf er zeker wel wat van zeggen, mijn verbazing uiten. Hoe komt het dat je gisteren zo dronken thuiskwam? En ze zou zeker aan mijn gedrag merken dat ik die keuze afkeur. Reden? Alcohol is ongezond (kan blijvende schade veroorzaken) en dronken over straat loop je extra risico.
Uit onderzoek blijkt dat het stellen van regels wat betreft drinkgedrag door ouders bijdraagt dat kinderen later gaan drinken en minder drinken.
Maar goed genoeg ouders die er helemaal geen bezwaar tegen hebben dat hun kinderen drinken. "Ze zijn zelf ook jong geweest". Ik ben zelf in een tijd opgevoed dat alcohol helemaal niet schadelijk werd geacht, maar dat kunnen we nu toch niet meer volhouden.

Het gaat er niet zozeer om wat je normaal vindt, het gaat erom dat dochter heeft geëxperimenteerd met alcohol en hoe je daar als ouder vervolgens op reageert. Hoe je de verbinding kunt houden met je kind ipv dat ze volgende keer dingen stiekem gaat doen. 

Dat denken mensen anders over. Geen enkele ouder die het 'gezond' vindt als hun kind iedere dag lazarus thuiskomt of 'geen bezwaar heeft'. Dat is echt geklets. 

Saga schreef op 26-06-2023 om 07:28:

[..]

Het gaat er niet zozeer om wat je normaal vindt, het gaat erom dat dochter heeft geëxperimenteerd met alcohol en hoe je daar als ouder vervolgens op reageert. Hoe je de verbinding kunt houden met je kind ipv dat ze volgende keer dingen stiekem gaat doen.

Dat denken mensen anders over. Geen enkele ouder die het 'gezond' vindt als hun kind iedere dag lazarus thuiskomt of 'geen bezwaar heeft'. Dat is echt geklets.

Ik vind het wel opvallend dat zoveel ouders in dit topic niets zouden doen. Maar ik vind dat we sowieso heel ongezond met alcohol omgaan. Alcohol hoort erbij en je bent de uitzondering als je niets (of heel weinig) drinkt. En zo worden blijkbaar veel kinderen opgevoed.

MiniJCW schreef op 26-06-2023 om 07:44:

[..]

Ik vind het wel opvallend dat zoveel ouders in dit topic niets zouden doen. Maar ik vind dat we sowieso heel ongezond met alcohol omgaan. Alcohol hoort erbij en je bent de uitzondering als je niets (of heel weinig) drinkt. En zo worden blijkbaar veel kinderen opgevoed.

Soms is niks doen harder werken dan boos worden. Dit doe je dan ook de verbinding te behouden. 

Eens overigens dat er vaak vanuit wordt gegaan dat alcohol als normaal gezien wordt en niet drinken als iets raars. 

MiniJCW schreef op 26-06-2023 om 07:44:

[..]

Ik vind het wel opvallend dat zoveel ouders in dit topic niets zouden doen. Maar ik vind dat we sowieso heel ongezond met alcohol omgaan. Alcohol hoort erbij en je bent de uitzondering als je niets (of heel weinig) drinkt. En zo worden blijkbaar veel kinderen opgevoed.

Het is de 1e keer. Soms moet je kinderen dingen proefondervindelijk laten ervaren en hoef je als ouder niet direct in te grijpen. Dat is iets anders dan het als ouder fijn vinden dat een bepaalde situatie voorkomt. 

En natuurlijk kun je als ouders grenzen aangeven, voorlichting geven, of aangeven dat je het ergens niet mee eens bent. Maar is het vaak de toon die de muziek maakt. En daarbij willen veel ouders nog vanuit 'macht' over hun kind regeren in de pubertijd, alleen dan overschat je de invloed die je vanuit die positie nog over je kind hebt...

MiniJCW schreef op 26-06-2023 om 07:44:

[..]

Ik vind het wel opvallend dat zoveel ouders in dit topic niets zouden doen. Maar ik vind dat we sowieso heel ongezond met alcohol omgaan. Alcohol hoort erbij en je bent de uitzondering als je niets (of heel weinig) drinkt. En zo worden blijkbaar veel kinderen opgevoed.

Ik vind ook dat we als samenleving ongezond omgaan met alcohol maar dat betekent niet dat het dan zinnig is nu straf aan je 17 jarige te geven


dat alcohol ongezond is dat moet je zelf voorleven, net als roken en drugs.  Maar ook bij roken zou gelden dat als mijn 17 jarige dat zou blijken te doen ik het superstom zou vinden (de gesprekken over alcohol en roken voer je niet dan pas natuurlijk) maar ik ga een bijna volwassene er niet voor straffen.  
sowieso een 17 jarige straf je niet meer vind ik. 

absor schreef op 26-06-2023 om 08:02:

[..]

Ik vind ook dat we als samenleving ongezond omgaan met alcohol maar dat betekent niet dat het dan zinnig is nu straf aan je 17 jarige te geven


dat alcohol ongezond is dat moet je zelf voorleven, net als roken en drugs. Maar ook bij roken zou gelden dat als mijn 17 jarige dat zou blijken te doen ik het superstom zou vinden (de gesprekken over alcohol en roken voer je niet dan pas natuurlijk) maar ik ga een bijna volwassene er niet voor straffen.
sowieso een 17 jarige straf je niet meer vind ik.

Helemaal mee eens.  

Ik zie ook niet zoveel verschil tussen nu en over een jaar als ze 18 is.  Ga ervan uit dat het gros van de kinderen wel eens teveel gaat drinken. Daar leren ze ook van.  


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.