Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter kwam dronken thuis


Kimdekim schreef op 26-06-2023 om 08:24:

[..]

Helemaal mee eens.

Ik zie ook niet zoveel verschil tussen nu en over een jaar als ze 18 is. Ga ervan uit dat het gros van de kinderen wel eens teveel gaat drinken. Daar leren ze ook van.


Ik snap nooit zo goed wat ze dan leren dat niet tot na hun 18de kan wachten? Alsof het een belangrijke pedagogische les is. Terwijl we allang weten dat de hersens deze les niet zo goed kunnen handelen.

En ja. We waren ook ooit jong. Maar we hebben best veel inzichten opgedaan in de periode daarna. We drukken onze kinderen sinds de aidsepidemie toch ook op het hart vooral condooms te gebruiken? 

Libertine schreef op 26-06-2023 om 08:33:

[..]

Ik snap nooit zo goed wat ze dan leren dat niet tot na hun 18de kan wachten? Alsof het een belangrijke pedagogische les is. Terwijl we allang weten dat de hersens deze les niet zo goed kunnen handelen.

En ja. We waren ook ooit jong. Maar we hebben best veel inzichten opgedaan in de periode daarna. We drukken onze kinderen sinds de aidsepidemie toch ook op het hart vooral condooms te gebruiken?

https://www.gezondheidsnet.nl/seks-en-soas/meer-nederlanders-met-een-soa-vooral-gonorroe 

Blijkbaar is er dan toch wat mis gegaan

Libertine schreef op 26-06-2023 om 08:33:

[..]

Ik snap nooit zo goed wat ze dan leren dat niet tot na hun 18de kan wachten? Alsof het een belangrijke pedagogische les is. Terwijl we allang weten dat de hersens deze les niet zo goed kunnen handelen.

En ja. We waren ook ooit jong. Maar we hebben best veel inzichten opgedaan in de periode daarna. We drukken onze kinderen sinds de aidsepidemie toch ook op het hart vooral condooms te gebruiken?

Ik snap prima dat je niet te jong alcohol moet gaan drinken, want dat is niet goed voor je. Alleen in de tijd dat ik die leeftijd had, gebeurde dat nog wel, en ik geloof niet dat ik daar iets aan over heb gehouden. En zo denken heel veel mensen. Daarom wordt daar wat makkelijk(er) over gedaan, denk ik. 

Nick90 schreef op 26-06-2023 om 08:43:

[..]

https://www.gezondheidsnet.nl/seks-en-soas/meer-nederlanders-met-een-soa-vooral-gonorroe

Blijkbaar is er dan toch wat mis gegaan

Wat waren de cijfers van het condoomgebruik en soa’s zo voor de aidsepidemie? Want daar vergelijken we mee toch? Niet met 2021. Iets met wetenschap, onderzoek en voortschrijdend inzicht. 

Libertine schreef op 26-06-2023 om 08:33:

[..]

Ik snap nooit zo goed wat ze dan leren dat niet tot na hun 18de kan wachten? Alsof het een belangrijke pedagogische les is. Terwijl we allang weten dat de hersens deze les niet zo goed kunnen handelen.

En ja. We waren ook ooit jong. Maar we hebben best veel inzichten opgedaan in de periode daarna. We drukken onze kinderen sinds de aidsepidemie toch ook op het hart vooral condooms te gebruiken?

Alsof dat half jaar nou zoveel verschil maakt.  Natuurlijk druk je kinderen op het hart verstandig om te gaan met alcohol, drugs en voorbehoedsmiddelen. Maar als ze daarin een andere keuze maken of een keer hun grenzen wat overschrijden vind ik het onzinnig om daar ook nog stad voor te geven of boos om te worden ze weten het zelf heus wel.  

Nog even een toevoeging, ik werd zelf seksueel actief met na de aidsepidemie waar gebruik van condooms hel erg gestimuleerd werd een nog deed ik het wel eens zonder als de "nood" hoog was. Dat is onveranderd want 2 op de 5 jongeren gebruiken een condoom als ze voor de eerste keer seks hebben.  Dus ik daarin maken jongeren hun eigen ( soms minder verstandige) keuze

MRI schreef op 25-06-2023 om 20:38:

Ja is naar om te zien als ouder. Maar ja 17... een paar jaar geleden was de wettelijke alcohollimiet 16. Ik zou niet zoveel doen. Wel iets luchtigs zeggen van 'hou je het een beetje gezond?"

Een " paar" jaar?  Dat is bijna 8 jaar geleden.

Hier is dochter ook wel eens dronken/erg aangeschoten thuis gekomen. (toen mocht je nog drinken met 16 jaar) en ook wel eens helemaal misselijk en overgeven. Dat overgeven was dan al straf genoeg voor haar, ze had van alles door elkaar gedronken en ik zei dus meteen al dat dat echt geen goed plan was. Hou het bij één soort drank en echt niet te veel want dan word je ziek. Uiteindelijk is het amper nog een keer voorgekomen dat ze erg dronken was of misselijk. Inmiddels zijn we jaren verder en drinkt ze helemaal niet meer, ze vindt het niet lekker en vooral de dag erop heeft ze zo'n last ervan (al na 2 wijntjes) dus ze houdt het lekker bij water en frisdrank, of als ze wat hips wil iets van gingerbeer (dat is alcoholvrij)

En dan nog een ander verhaal, een collega van mij met 2 dochters. De een een matige drinker en hield zich aan de adviezen van pa en ma, je mag best eens wat drinken maar let erop dat je niet teveel drinkt, en die dochter hield zich daar netjes aan (ouders gaven ook het goede voorbeeld) en de andere dochter hebben ze al twee keer bij de eerste hulp moeten oppikken ivm overmatig drinken en maag leeg pompen. 
(zelfde opvoeding, maar ja niet bij iedereen heeft het hetzelfde effect)

Libertine schreef op 26-06-2023 om 08:33:

[..]

Ik snap nooit zo goed wat ze dan leren dat niet tot na hun 18de kan wachten? Alsof het een belangrijke pedagogische les is. Terwijl we allang weten dat de hersens deze les niet zo goed kunnen handelen.

En ja. We waren ook ooit jong. Maar we hebben best veel inzichten opgedaan in de periode daarna. We drukken onze kinderen sinds de aidsepidemie toch ook op het hart vooral condooms te gebruiken?

En als je kind dan toch een andere keuze maakt? Wat doe je dan? 

Saga schreef op 26-06-2023 om 10:25:

[..]

En als je kind dan toch een andere keuze maakt? Wat doe je dan?

Wat ik zou doen schreef ik gister al om 23.34. 

Man en ik drinken allebei niet. Je bent inderdaad een uitzondering dan, maar dat vinden we niet erg en dat stralen we ook uit naar beide dochters. Mensen dringen graag aan met allerhande soorten alcohol, dat we dat toch echt eens moeten proeven want dit is echt lekker en je proeft niet eens dat er alcohol in zit (eh, jawel). Hun hele leven hebben mijn kinderen gezien dat wij ons daar niet door lieten beïnvloeden en we hebben ze altijd de nix 18 regel voorgehouden.

Met oudste kunnen we onszelf op de borst kloppen, de opvoeding is gelukt! Ze is nu 22 en drinkt sinds kort bij hoge uitzondering eens een Liefmans of een Appelbandit, als ze echt los gaat. Jongste echter, is een ander verhaal. Die vond het op haar 16de al heel interessant om op een verjaardag bij vrienden een en ander te proeven. Jonge leerling, vriendengroep allemaal een jaar of twee jaar minstens ouder, en zij ging daarin mee. Dronken heb ik haar nooit gezien (maar ik slaap als ze thuiskomt) en met een eventuele kater wordt hier in huis geen rekening gehouden.

Ik heb haar  nooit gestraft, maar wel met haar gesproken. Ik heb altijd gezegd dat ik niet wilde dat ze dronk. Ze is ook klein en licht en heeft ferme kerels in haar vriendengroep die wel wat alcohol kwijt kunnen, dus ik heb haar ook verteld dat als ze op de alcohol-gerechtigde leeftijd kwam, ze niet moest proberen mee te drinken met de rest. Ondanks al ons voorleven, het voorbeeld van grote zus en onze moralistische verhalen, dronk ze toch. Ze is inmiddels 19, gaat niet veel uit want haar sport is haar werk en ze werkt 5 tot 6 dagen in de week en heeft ervaren dat uitgaan en werk geen hele goeie combi is.

Wij hebben alles volgens het boekje gedaan waar het gaat om alcoholvoorlichting, maar de praktijk blijkt weerbarstig. Ik was rechtlijnig maar heb een dochter die graag buiten de lijntjes kleurt. Dat is soms lastig en soms levert dat hele mooie dingen op. Je kunt vanalles willen als ouder, maar uiteindelijk is het enige dat ik wil, dat mijn kinderen naar me toe durven komen. Ook als ze me nodig hebben in een situatie waarin ze iets gedaan hebben waarvan ze weten dat ik daar niet achter sta.

In ons gezin (toen 16 nog de grens was) betekende dronken worden en de dag erna hondsberoerd zijn dat er voortaan beter werd opgelet. Al gaat dat lang niet overal zo, in de bus hoor ik geregeld opschepverhalen over die-en-die en de spreker zelf die pochten over dronkenschap. 
De eerste keer schrik je - zeker als je zelf geen drinker bent - en toch is dit een les voor dochter. Hopelijk met goed effect.

Wieder schreef op 26-06-2023 om 10:50:

Man en ik drinken allebei niet. Je bent inderdaad een uitzondering dan, maar dat vinden we niet erg en dat stralen we ook uit naar beide dochters. Mensen dringen graag aan met allerhande soorten alcohol, dat we dat toch echt eens moeten proeven want dit is echt lekker en je proeft niet eens dat er alcohol in zit (eh, jawel). Hun hele leven hebben mijn kinderen gezien dat wij ons daar niet door lieten beïnvloeden en we hebben ze altijd de nix 18 regel voorgehouden.

Met oudste kunnen we onszelf op de borst kloppen, de opvoeding is gelukt! Ze is nu 22 en drinkt sinds kort bij hoge uitzondering eens een Liefmans of een Appelbandit, als ze echt los gaat. Jongste echter, is een ander verhaal. Die vond het op haar 16de al heel interessant om op een verjaardag bij vrienden een en ander te proeven. Jonge leerling, vriendengroep allemaal een jaar of twee jaar minstens ouder, en zij ging daarin mee. Dronken heb ik haar nooit gezien (maar ik slaap als ze thuiskomt) en met een eventuele kater wordt hier in huis geen rekening gehouden.

Ik heb haar nooit gestraft, maar wel met haar gesproken. Ik heb altijd gezegd dat ik niet wilde dat ze dronk. Ze is ook klein en licht en heeft ferme kerels in haar vriendengroep die wel wat alcohol kwijt kunnen, dus ik heb haar ook verteld dat als ze op de alcohol-gerechtigde leeftijd kwam, ze niet moest proberen mee te drinken met de rest. Ondanks al ons voorleven, het voorbeeld van grote zus en onze moralistische verhalen, dronk ze toch. Ze is inmiddels 19, gaat niet veel uit want haar sport is haar werk en ze werkt 5 tot 6 dagen in de week en heeft ervaren dat uitgaan en werk geen hele goeie combi is.

Wij hebben alles volgens het boekje gedaan waar het gaat om alcoholvoorlichting, maar de praktijk blijkt weerbarstig. Ik was rechtlijnig maar heb een dochter die graag buiten de lijntjes kleurt. Dat is soms lastig en soms levert dat hele mooie dingen op. Je kunt vanalles willen als ouder, maar uiteindelijk is het enige dat ik wil, dat mijn kinderen naar me toe durven komen. Ook als ze me nodig hebben in een situatie waarin ze iets gedaan hebben waarvan ze weten dat ik daar niet achter sta.

Mooi gezegd Wieder!

Wieder schreef op 26-06-2023 om 10:50:

Man en ik drinken allebei niet. Je bent inderdaad een uitzondering dan, maar dat vinden we niet erg en dat stralen we ook uit naar beide dochters. Mensen dringen graag aan met allerhande soorten alcohol, dat we dat toch echt eens moeten proeven want dit is echt lekker en je proeft niet eens dat er alcohol in zit (eh, jawel). Hun hele leven hebben mijn kinderen gezien dat wij ons daar niet door lieten beïnvloeden en we hebben ze altijd de nix 18 regel voorgehouden.

Met oudste kunnen we onszelf op de borst kloppen, de opvoeding is gelukt! Ze is nu 22 en drinkt sinds kort bij hoge uitzondering eens een Liefmans of een Appelbandit, als ze echt los gaat. Jongste echter, is een ander verhaal. Die vond het op haar 16de al heel interessant om op een verjaardag bij vrienden een en ander te proeven. Jonge leerling, vriendengroep allemaal een jaar of twee jaar minstens ouder, en zij ging daarin mee. Dronken heb ik haar nooit gezien (maar ik slaap als ze thuiskomt) en met een eventuele kater wordt hier in huis geen rekening gehouden.

Ik heb haar nooit gestraft, maar wel met haar gesproken. Ik heb altijd gezegd dat ik niet wilde dat ze dronk. Ze is ook klein en licht en heeft ferme kerels in haar vriendengroep die wel wat alcohol kwijt kunnen, dus ik heb haar ook verteld dat als ze op de alcohol-gerechtigde leeftijd kwam, ze niet moest proberen mee te drinken met de rest. Ondanks al ons voorleven, het voorbeeld van grote zus en onze moralistische verhalen, dronk ze toch. Ze is inmiddels 19, gaat niet veel uit want haar sport is haar werk en ze werkt 5 tot 6 dagen in de week en heeft ervaren dat uitgaan en werk geen hele goeie combi is.

Wij hebben alles volgens het boekje gedaan waar het gaat om alcoholvoorlichting, maar de praktijk blijkt weerbarstig. Ik was rechtlijnig maar heb een dochter die graag buiten de lijntjes kleurt. Dat is soms lastig en soms levert dat hele mooie dingen op. Je kunt vanalles willen als ouder, maar uiteindelijk is het enige dat ik wil, dat mijn kinderen naar me toe durven komen. Ook als ze me nodig hebben in een situatie waarin ze iets gedaan hebben waarvan ze weten dat ik daar niet achter sta.

Je hebt inderdaad maar een beperkte invloed als ouder. Rond je 16de/17de is het veel interessanter wat je vriendengroep doet. Als ouder kan je het goede voorbeeld geven en uitdragen hoe jij tegen alcohol aankijkt maar echt straffen op die leeftijd lijkt me ook averechts werken.


In ons gezin werd door mijn ouders wel alcohol gedronken maar met mate. Ik ben zelf ook een gematigd drinker denk ik (ik drink meestal éèn a twee keer per maand een alcoholische drank, nu toevallig al een jaar niet) en de andere kinderen in het gezin zijn ook zo geworden. Toch is een van onze broers/zussen alcoholist. Deze persoon heeft alcohol altijd meer interessant geworden dan de rest en het lukt al lange tijd niet om maat te houden. Toch hebben we allemaal dezelfde opvoeding gehad. 

Ik vind zelf dat een 17jarige hiervoor niet gestraft hoeft te worden maar het is wel belangrijk dat ze doorheeft dat het niet gezond is.

Libertine schreef op 26-06-2023 om 10:36:

[..]

Wat ik zou doen schreef ik gister al om 23.34.

En vervolgens hoop je er maar het beste van?

Punt is, je kunt als ouder wel vanalles weten, inzichten hebben en gesprekken voeren en nog vanalles wat, kind maakt uiteindelijk eigen keuzes. Het is niet zo dat andere ouders juichen omdat hun kind zo dronken is. Die inzichten hebben andere ouders ook, we're not stupid. We kiezen er alleen niet allemaal voor om de dag van de kater allerlei gespekken aan te gaan.

ik vraag me af wat de invloed van opvoeding hierop is. Natuurlijk wil je liefst een goed voorbeeld geven om daarna te kunnen zien dat je kind niet drinkt/nauwelijks drinkt. Maar is dat wel vanwege de opvoeding? 
Ik heb ouders die altijd best veel dronken en nu nog steeds. Ik vind het godsgruwelijk irritant. Dat gelal, tien keer hetzelfde zeggen, dingen benoemen die in nuchtere toestand niet besproken worden, zelfs rijden onder invloed. Het maakt me zo boos en maakt ook dat ik op zo'n momenten niks van mijn ouders wil weten. 
Juist deze ervaring kan er ook voor gezorgd hebben dat ik nauwelijks drink. Denk aan 2 keer per jaar een glaasje. Maar zou mijn opvoeding en huidige ervaringen anders zijn (geweest), zou ik dan meer drinken? Want als opvoeding een grote invloed heeft op drankgebruik van kinderen, dan zou je dat dus verwachten. Maar ik weet het niet. 
Ik denk dat praten en contact met elkaar houden en afspraken maken het beste werkt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.