Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter kwam dronken thuis


MRI schreef op 25-06-2023 om 20:38:

Ja is naar om te zien als ouder. Maar ja 17... een paar jaar geleden was de wettelijke alcohollimiet 16. Ik zou niet zoveel doen. Wel iets luchtigs zeggen van 'hou je het een beetje gezond?"

Dit ja. 

Was vroeger op m'n 16e geregeld lazerus. Schoolfeest werd in de bovenbouw al fors gedronken. 

Tuurlijk hebben kinderen het recht om bij het opgroeien fouten te maken en daarvan te leren, om dingen te doen die hun ouders niet weten etc. Maar dat wil niet zeggen dat je dat als ouder allemaal maar oké moet vinden onder het mom van 'deed ik vroeger ook'.

Ik heb ook wel eens iets doms gedaan, een kater gehad, gespijbeld, niet geleerd voor een toets etc. Dat wil niet zeggen dat ik die dingen aan ga moedigen bij mijn dochter over een paar jaar. En ook niet dat ik het goed ga praten. Keuzes hebben consequenties, deal er maar mee en hopelijk leer je er van.

MamaE schreef op 26-06-2023 om 13:42:

Tuurlijk hebben kinderen het recht om bij het opgroeien fouten te maken en daarvan te leren, om dingen te doen die hun ouders niet weten etc. Maar dat wil niet zeggen dat je dat als ouder allemaal maar oké moet vinden onder het mom van 'deed ik vroeger ook'.

Ik heb ook wel eens iets doms gedaan, een kater gehad, gespijbeld, niet geleerd voor een toets etc. Dat wil niet zeggen dat ik die dingen aan ga moedigen bij mijn dochter over een paar jaar. En ook niet dat ik het goed ga praten. Keuzes hebben consequenties, deal er maar mee en hopelijk leer je er van.

Aan welke consequenties denk jij dan bij alcoholgebruik?

MamaE schreef op 26-06-2023 om 13:42:

Tuurlijk hebben kinderen het recht om bij het opgroeien fouten te maken en daarvan te leren, om dingen te doen die hun ouders niet weten etc. Maar dat wil niet zeggen dat je dat als ouder allemaal maar oké moet vinden onder het mom van 'deed ik vroeger ook'.

Ik heb ook wel eens iets doms gedaan, een kater gehad, gespijbeld, niet geleerd voor een toets etc. Dat wil niet zeggen dat ik die dingen aan ga moedigen bij mijn dochter over een paar jaar. En ook niet dat ik het goed ga praten. Keuzes hebben consequenties, deal er maar mee en hopelijk leer je er van.

Goedkeuren of stimuleren is iets anders dan niet straffen.  Ik ben blij dat mijn ouders niet met een opgeven vingertje naast me stonden om me ook nog even te straffen als ik een verkeerde beslissing nam.  En ik doe dat ook niet bij mijn kinderen.  Vaak is een slechte ervaring al een "straf" op zich.   De consequentie van teveel drinken is dus dronken zijn en/ of en kater hebben.  Daar hoef ik niet nog een consequentie aan toe te voegen. 

Kimdekim schreef op 26-06-2023 om 14:00:

[..]

Goedkeuren of stimuleren is iets anders dan niet straffen. Ik ben blij dat mijn ouders niet met een opgeven vingertje naast me stonden om me ook nog even te straffen als ik een verkeerde beslissing nam. En ik doe dat ook niet bij mijn kinderen. Vaak is een slechte ervaring al een "straf" op zich. De consequentie van teveel drinken is dus dronken zijn en/ of en kater hebben. Daar hoef ik niet nog een consequentie aan toe te voegen.

Als het nu echt elke keer "raak" zou zijn, dan zou ik zeggen dan maar niet meer op stap. Als het niet op een normale manier kan, dan maar niet.

HarrieDelSol schreef op 26-06-2023 om 14:50:

[..]

Als het nu echt elke keer "raak" zou zijn, dan zou ik zeggen dan maar niet meer op stap. Als het niet op een normale manier kan, dan maar niet.

Maar dat is hier toch helemaal niet aan de hand?

Ik zou naar aanleiding hiervan over 2 dingen het gesprek aangaan met haar:

1. Belangrijke randzaken om rekening mee te houden als ze zoveel drinkt. Er zijn talloze filmpjes te vinden van hoe mannen met dronken vrouwen omgaan. Hoe ze hen overhalen, meenemen, zeggen "veilig thuis te brengen" etc. Zodat ze ziet en begrijpt hoeveel kwetsbaarder ze is. En dat ze zich moet omringen met vrienden/vriendinnen die haar belangen in het oog houden als ze dat zelf niet meer kan.

2. Het effect van alcohol op je lichaam bespreken. Oftewel: Hoe ze voor zichzelf moet zorgen als ze een kater heeft.

Miepjecody schreef op 26-06-2023 om 09:29:

[..]

Een " paar" jaar? Dat is bijna 8 jaar geleden.

Bijna 10 zelfs. Ik werd namelijk 3 weken nadat NIX18 inging, 18. Ik weet nog dat klasgenoten het onzin vonden, want zij mochten eigenlijk al 2 jaar drinken, en nu moesten ze ineens weer een paar maanden wachten.

Anyway. Als ik dronken thuis was gekomen, had dat voor mij betekend dat m'n ouders m'n rijbewijs niet zouden betalen. Goede stok achter de deur, maar ik vond alcohol ook gewoon nooit zo interessant. Nog steeds niet.

Apiejapie schreef op 26-06-2023 om 13:55:

[..]

Aan welke consequenties denk jij dan bij alcoholgebruik?

Dat je je behoorlijk ellendig kan voelen de dag er na. Dan is de les de vraag; is dat het waard of kan ik ook een gezellige avond hebben zonder of met minder drank. Het antwoord is waarschijnlijk ja.

Als ik mijn kind van de comapoli moest halen zou de geldkraan waarschijnlijk wel dicht gaan en/of een verbod op uitgaan. Als het niet normaal kan, dan maar niet. 

Het wil niet perse zeggen dat ze heel veel gedronken heeft. Misschien kan ze er niet zo goed tegen. Ik ging vroeger vanaf mijn 14de uit en dronk bier. Ik weet nog dat mijn vriendin stomdronken was na 4 pilsjes. 

Apiejapie schreef op 26-06-2023 om 15:29:

[..]

Maar dat is hier toch helemaal niet aan de hand?

Nee, ze is een keer dronken thuis gekomen. Kwam ik vroeger wel vaker op m'n 17e. Zolang ze niet dronken op een scooter heeft gezeten of andere gekke dingen heeft gedaan, zou ik me er niet zo druk over maken. 

Als het vaker gebeurt, dan is dat een ander verhaal natuurlijk. Vind wel dat kinderen moeten leren dat gezellig stappen niet automatisch betekent dat je je leplazerus moet zuipen.

SombraOnline schreef op 26-06-2023 om 16:10:

[..]

Bijna 10 zelfs. Ik werd namelijk 3 weken nadat NIX18 inging, 18. Ik weet nog dat klasgenoten het onzin vonden, want zij mochten eigenlijk al 2 jaar drinken, en nu moesten ze ineens weer een paar maanden wachten.

Anyway. Als ik dronken thuis was gekomen, had dat voor mij betekend dat m'n ouders m'n rijbewijs niet zouden betalen. Goede stok achter de deur, maar ik vond alcohol ook gewoon nooit zo interessant. Nog steeds niet.

Oh ja klopt

Moederkareltje schreef op 25-06-2023 om 23:38:

ik zou haar ook vragen of ze nog genante dingen heeft gedaan in haar dronken bui... en vervolgens een paar goede verhalen van mezelf ertegenaan gooien!!! Dan zegt ze vast "oooo my god mam neee, dat ga ik nooit doen...". Dan weet je dat het goed zit



Ik denk dat dit een hele goede insteek is. Je houd het gesprek luchtig, geeft beschamende consequenties mee en hopelijk blijft ze je er over vertellen. 
Ik zou zelf nog vragen wat ze op heeft en de gevolgen van zaken door elkaar heen bespreken en wat sterke drank is en wat niet. Haar grenzen zal ze nog niet kennen en wellicht kan je die zo met haar bespreken. 
Plus ik zou mn kind op het hart drukken om mij te bellen als ze zich onprettig of onveilig voelt. Ik kom duizend keer liever in de nacht mn bed uit dan dat mijn kinderen laveloos in de sloot liggen. 

Poeziemauw schreef op 27-06-2023 om 11:51:

Ik kom duizend keer liever in de nacht mn bed uit dan dat mijn kinderen laveloos in de sloot liggen.

Laveloos in de sloot is nog niet het worst case scenario (voor mij in ieder geval niet)

Marloes.d123, het is na je vraag wel wat stil geworden van jouw kant. Heb je wat aan al onze ervaringen? Hoe voelde je dochter zich de volgende dag?  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.