Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter kwam dronken thuis


Kimdekim schreef op 28-06-2023 om 22:44:

[..]

In een shotje wel ja, maar als jongeren zelf gaan mixen gaat er beduidend meer in dan een afgepast shotje

Dat ja. Plus dat de volume-eenheid die je inneemt ook een grens heeft. Op een gegeven moment zit je vol en dan maakt het dus wel uit of je twee liter bier of twee liter wodka naar binnen hebt gegoten. 

Wat ook nog een ding is met zelf dingen meenemen is dat het ook een stuk goedkoper is dan het ter plekke bestellen. Dan kun je dus voor hetzelfde geld meer drinken. 

Libertine schreef op 28-06-2023 om 22:31:

[..]

Die derde helft kan prima in het café elders. Daar waar het hoort. Juist vanwege de slechte invloed van de senioren op de junioren.

En dat de drank de contributie laag houdt is natuurlijk onzin en een soort cognitieve dissonantie. Met goeie koffie verdien je als horecaondernemer trouwens véél meer.

Nee, want die kantine bij ons is het cafe, de hallen worden ook verhuurd voor feesten en concerten. 

Vaak is de gemeente de verhuurder van zowel de hal als de horeca en dan is de horeca gewoon een commerciële aanbieder.

Bij ons is de constructie weer anders want wij zijn eigenaar van het hele complex. De subsidiekraan wordt steeds verder dichtgedraaid. Dat kost vele tonnen per jaar, de horeca en verhuur levert de broodnodige inkomsten om de contributie betaalbaar te houden en de clubs met in totaal zo'n 3000 leden te kunnen laten bestaan.

MamaE schreef op 28-06-2023 om 22:14:

[...]

Alcohol is ook niet opeens gezond of minder slecht als je 18 wordt. Je moet ergens een grens stellen. Roken is ook niet minder ongezond als je 18 bent.

Niet opeens in die ene nacht nee, maar 16 vs 18 maakt wél uit. Alcohol is met name schadelijk voor de ontwikkeling van de hersenen. Dus hoe langer je het drinken van alcohol uitstelt, hoe meer de hersenen kans krijgen voor die ontwikkeling. Die is overigens niet klaar bij 18, maar vergeleken met 16 toch 2 jaar winst.

Daarnaast is het zo dat alcohol zich verdeelt over het lichaamsvocht. Veel jongeren (vooral jongens) zijn met 16 nog niet volgroeid en kunnen alcohol dus beter 'hebben' met 18. Ook alcoholvergiftiging (coma-zuipen) treed eerder op bij niet-volwassenen.

Als je niet volgroeid bent, is je lever kleiner en wordt alcohol dus minder snel afgebroken. Ook de relatieve grootte van de hersenen (dit geldt nog meer voor jongeren <16) maakt dat later drinken minder slecht is.

Libertine schreef op 28-06-2023 om 22:31:

[..]

Die derde helft kan prima in het café elders. Daar waar het hoort. Juist vanwege de slechte invloed van de senioren op de junioren.

En dat de drank de contributie laag houdt is natuurlijk onzin en een soort cognitieve dissonantie. Met goeie koffie verdien je als horecaondernemer trouwens véél meer.

De meeste café's zijn dicht volgens mij. En veel van die voetbalclubs draaien voor een deel op de drankomzet volgens mij en deel van de leden zal voor de 3e helft komen. Is die er niet, dan zal het ledenbestand wel verder uitdunnen.

Libertine schreef op 28-06-2023 om 22:44:

[..]

Zeker. Maar als je je houdt aan de standaard maten zoals je die in de horeca geserveerd krijgt word je niet sneller dronken van een wodka shotje dan van een vaasje bier. Veel mensen denken dat, wat bier ten onrechte een onschuldiger karakter kan geven.

Zoals anderen al aangeven, standaardmaten worden zelden buiten de horeca gehanteerd.  Met wodka of andere sterke drank kan een onervaren drinker in 1 x onderuit gaan. Bier of wijn drinken gaat geleidelijk; je voelt dat je aangeschoten wordt, en bovendien moet je ook nog tussendoor een paar keer naar de wc.

Nix 18 heeft er inderdaad toegeleid dat jongeren later gaan drinken,maar degenen die het doen gaan erger over de schreef dan vroeger. Het aantal excessen neemt niet af. Een fles wodka is makkelijker naar binnen gesmokkeld dan een krat bier. 

 Dat je alcohol gelijkstelt aan heroine vind ik echt absurd. Ik zou ervoor zijn de leeftijdsgrens voor zwak alcoholische dranken bij net als eerst bij 16 te stellen, en die van sterke drank tot 23 te verhogen, als de hersenen volgroeid zijn. 

 

kenfan schreef op 29-06-2023 om 00:53:

[..]


Dat je alcohol gelijkstelt aan heroine vind ik echt absurd. Ik zou ervoor zijn de leeftijdsgrens voor zwak alcoholische dranken bij net als eerst bij 16 te stellen, en die van sterke drank tot 23 te verhogen, als de hersenen volgroeid zijn.

Ik zei: alcohol is relatief net zo schadelijk als heroïne en crack. En net zo verslavend. Dat zijn gewoon feiten: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/

Er is echt heel weinig kennis over alcohol. Omdat we het zo normaal vinden en onderdeel is van onze cultuur.  

De tendens is dus bij sommige: je kunt ze beter zelf schenken want we zijn ook jong geweest, anders doen ze het stiekem en drinken ze meer. En alcohol schenken op sport locaties moet wel anders gaat de contributie omhoog en loopt het ledenaantal terug. Ik vind dat best schokkend. Maar door m’n werk in de verslavingszorg zie ik de verwoesting die alcohol aanricht. Dat zal m’n beeld beïnvloeden. Het goede nieuws is dat het aantal Volwassenen dat nooit drinkt stijgt.




Libertine schreef op 29-06-2023 om 06:52:

[..]

Ik zei: alcohol is relatief net zo schadelijk als heroïne en crack. En net zo verslavend. Dat zijn gewoon feiten: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/

Er is echt heel weinig kennis over alcohol. Omdat we het zo normaal vinden en onderdeel is van onze cultuur.


De tendens is dus bij sommige: je kunt ze beter zelf schenken want we zijn ook jong geweest, anders doen ze het stiekem en drinken ze meer. En alcohol schenken op sport locaties moet wel anders gaat de contributie omhoog en loopt het ledenaantal terug. Ik vind dat best schokkend. Het goede nieuws is dat het aantal Volwassenen dat nooit drinkt stijgt.


Die zijn waarschijnlijk door schade en schande wijzer geworden. 

Nick90 schreef op 29-06-2023 om 07:10:

[..]

Die zijn waarschijnlijk door schade en schande wijzer geworden.

Of zij nemen wel aan wat er uit wetenschappelijk onderzoek komt en passen hun leefstijl aan. We weten het niet hè!

Libertine schreef op 28-06-2023 om 22:31:

[..]

Die derde helft kan prima in het café elders. Daar waar het hoort. Juist vanwege de slechte invloed van de senioren op de junioren.

En dat de drank de contributie laag houdt is natuurlijk onzin en een soort cognitieve dissonantie. Met goeie koffie verdien je als horecaondernemer trouwens véél meer.

Niet dat ik het een heel goed argument vind voor alcohol in de kantine, is het wel waar wat hij zegt: een beetje voetbalkantine draait vooral op de omzet van de, vaak, donderdagavond na de training en de zondag. Niet van de koffie. 

Libertine schreef op 29-06-2023 om 07:12:

[..]

Of zij nemen wel aan wat er uit wetenschappelijk onderzoek komt en passen hun leefstijl aan. We weten het niet hè!

Ja nadat ze al tig keer ladderzat zijn geweest weten ze waarschijnlijk beter. 

Nick90 schreef op 29-06-2023 om 07:40:

[..]

Ja nadat ze al tig keer ladderzat zijn geweest weten ze waarschijnlijk beter.

Ik ben nog nooit dronken geweest. Vroeger wel eens wat gedronken, maar al 25 jaar drink ik geen alcohol meer. 

Schemerlampje schreef op 29-06-2023 om 08:06:

[..]

Ik ben nog nooit dronken geweest. Vroeger wel eens wat gedronken, maar al 25 jaar drink ik geen alcohol meer.

Wil je nu een sticker?

Libertine schreef op 29-06-2023 om 06:52:

[..]

Ik zei: alcohol is relatief net zo schadelijk als heroïne en crack. En net zo verslavend. Dat zijn gewoon feiten: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/

Er is echt heel weinig kennis over alcohol. Omdat we het zo normaal vinden en onderdeel is van onze cultuur.

De tendens is dus bij sommige: je kunt ze beter zelf schenken want we zijn ook jong geweest, anders doen ze het stiekem en drinken ze meer. En alcohol schenken op sport locaties moet wel anders gaat de contributie omhoog en loopt het ledenaantal terug. Ik vind dat best schokkend. Maar door m’n werk in de verslavingszorg zie ik de verwoesting die alcohol aanricht. Dat zal m’n beeld beïnvloeden. Het goede nieuws is dat het aantal Volwassenen dat nooit drinkt stijgt.




Duidelijk: je bent een vrouw met een missie. Zou het kunnen dat je door je werk een kokervisie hebt ontwikkeld? Je gaat er aan voorbij dat bij het Jellinek de problematische alcoholgebruikers komen. Daar baseren ze hun cijfers op.  Kijk je om je heen, dan zie je dat de meeste mensen hun alcholgebruik zo goed doseren dat ze niet in de goot of op de Korsakovafdeling belanden.

Alcoholgebruik leidt niet automatisch tot misbruik of tot verslaving. Het is een genotsmiddel dat je kunt vergelijken met suiker of gefrituurd eten. Zeer schadelijk bij overmatig gebruik,  weinig problematisch als je maat weet te houden. De meeste mensen kunnen dat prima, zeker als ze hun taks weten als ze een keer boven de toiletpot hebben gehangen.   

Hier is   de regel dat je niet katjelam thuiskomt, of je nou 17, 19 of 52 bent.


kenfan schreef op 29-06-2023 om 13:53:

[..]

Duidelijk: je bent een vrouw met een missie. Zou het kunnen dat je door je werk een kokervisie hebt ontwikkeld? Je gaat er aan voorbij dat bij het Jellinek de problematische alcoholgebruikers komen. Daar baseren ze hun cijfers op. Kijk je om je heen, dan zie je dat de meeste mensen hun alcholgebruik zo goed doseren dat ze niet in de goot of op de Korsakovafdeling belanden.

Alcoholgebruik leidt niet automatisch tot misbruik of tot verslaving. Het is een genotsmiddel dat je kunt vergelijken met suiker of gefrituurd eten. Zeer schadelijk bij overmatig gebruik, weinig problematisch als je maat weet te houden. De meeste mensen kunnen dat prima, zeker als ze hun taks weten als ze een keer boven de toiletpot hebben gehangen.

Hier is de regel dat je niet katjelam thuiskomt, of je nou 17, 19 of 52 bent.


Deze cijfers komen niet uit een onderzoek van de Jellinek, dat staat ook gewoon in de link. Ze publiceren ze en gebruiken ze ter duiding van het probleem, dus jouw aanname over het enkel gebruiken van de cijfers over problematische alcoholgebruikers gaat mank.

Ter duiding: 11.6 miljoen mensen drinken er in dit land alcohol en daarvan zijn 1.3 miljoen mensen een zwaar alcoholprobleem (!). Het aantal dat zich ook laat behandelen is veel kleiner, bijna minimaal  

Ik heb geen missie en geen kokervisie. Mn mening over jongeren in combinatie met alcoholgebruik en de rol van ouders hierin is zeker wel door m’n kennis over verslaving en alcohol gebruik gevormd ja. Kan ik iedereen aanraden, meer kennis over alcohol. 

Ysenda schreef op 29-06-2023 om 13:01:

[..]

Wil je nu een sticker?

Dit klinkt voor mij echt onaardig en passief agressief. Das toch niet nodig? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.