Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter kwam dronken thuis


Zelf wil ik niet dat mijn kinderen voor hun 18e drinken. Ik heb niet de illusie dat dat lukt, maar dit is wel wat we nu uitdragen naar de kinderen.

Als mijn 17 jarige dronken thuis zou komen dan zou ik als de kater helemaal voorbij is het gesprek aangaan over de schadelijke gevolgen van alcohol. Dat zou ik ook doen als mijn kind 18 of ouder is. Want de wet zegt dan dat je mag drinken, maar het is nog steeds niet onschuldig of grappig.

Inderdaad. Nix tot 18 is er niets voor niks. Het is gewoon slecht voor de ontwikkeling van de hersenen. Daarom zou ik daar ook straight in zijn. En zeker met een 17 jarige nog eens het gesprek aan gaan.

In dit geval hangt TO de nix18 niet aan:
"Mijn dochter van 17 is over het algemeen erg rustig en drinkt niet veel."
Ze vindt het dus oké dat dochter drinkt (maak ik hieruit op). Het is niet duidelijk waarom ze het niet oké vindt dat dochter dronken is.

Onze kinderen hebben geen alcohol gedronken tot hun 18e. Eén van hen heb ik daarna eens op moeten halen omdat hij te dronken was om zelf thuis te komen. Ik heb hem in bed geholpen etc. Ik heb er verder niet met hem over gesproken. Het was hem zelf al duidelijk dat dit niet goed was. Wat voor opmerking van mij dan ook zou daar nog wat aan toevoegen? Hij voelde zich al ellendig genoeg en door je moeder opgehaald worden is ook niet echt leuk. En ze weten heel goed waarom nix18 belangrijk is en ook dat alcohol ná je 18e niet goed voor je hersenen is.
Hij heeft zelf wel de volgende ochtend zijn excuses aangeboden. En ik hoop dat dit een les voor hem was voor waar zijn grens ligt.

Ik heb het hier op dit forum al meer gezegd maar dat nix 18 werkt naar mijn inziens ee
rder  negatief dan positief. Als jongeren willen drinken dan doen ze dat toch. Vroeger mochten ze vanaf 16 een pilsje of wijntje drinken in de horeca en sterke drank mocht vanaf 18. Ik werk zelf achter de bar in een voetbalkantine en wat zie je nu? Mensen van onder de 18 bestellen bij mij aan de bar een cola en gooien daar zelf sterke drank bij. Vele willen toch alcohol drinken  en natuurlijk grijpen wij in als we het zien maar dat kan echt niet altijd als het zo druk is. Bij het opruimen vinden wij zoveel lege flessen sterke drank in wc's , in de bosjes, en in vuilnisbakken. Ik zou veel liever hebben dat mijn zoon of dochter van 16 jaar een pilsje of wijntje zou drinken dan sterke alcoholische dranken waar je ook veel sneller verslaafd aan raakt. Ik spreek echt uit ervaring en vind dit een groot probleem.

watertoren schreef op 28-06-2023 om 20:58:

Ik heb het hier op dit forum al meer gezegd maar dat nix 18 werkt naar mijn inziens ee
rder negatief dan positief. Als jongeren willen drinken dan doen ze dat toch. Vroeger mochten ze vanaf 16 een pilsje of wijntje drinken in de horeca en sterke drank mocht vanaf 18. Ik werk zelf achter de bar in een voetbalkantine en wat zie je nu? Mensen van onder de 18 bestellen bij mij aan de bar een cola en gooien daar zelf sterke drank bij. Vele willen toch alcohol drinken en natuurlijk grijpen wij in als we het zien maar dat kan echt niet altijd als het zo druk is. Bij het opruimen vinden wij zoveel lege flessen sterke drank in wc's , in de bosjes, en in vuilnisbakken. Ik zou veel liever hebben dat mijn zoon of dochter van 16 jaar een pilsje of wijntje zou drinken dan sterke alcoholische dranken waar je ook veel sneller verslaafd aan raakt. Ik spreek echt uit ervaring en vind dit een groot probleem.

Toch is jouw ervaring anekdotisch en is er allang bewezen dat het veel verstandiger is, én dat kinderen niet of significant minder drinken als hun ouders zich aan de nix18 houden. Dat je aan sterke drank eerder verslaafd raakt is trouwens niet waar. (Ik werk in de verslavingszorg en weet waar ik het over heb) 

Dat er in voetbalkantines uberhaubt alcohol wordt geschonken is naar mijn mening trouwens absurt. Sport in combinatie met alcohol, hoe dan??

Libertine schreef op 28-06-2023 om 21:16:

[..]

Toch is jouw ervaring anekdotisch en is er allang bewezen dat het veel verstandiger is, én dat kinderen niet of significant minder drinken als hun ouders zich aan de nix18 houden. Dat je aan sterke drank eerder verslaafd raakt is trouwens niet waar. (Ik werk in de verslaving zorg en weet waar ik het over heb)

Dat er in voetbalkantines uberhaubt alcohol wordt geschonken is naar mijn mening trouwens absurt. Sport in combinatie met alcohol, hoe dan??

Jij snapt echt dan totaal niks van mannen en voetbal en zeker niet in amateurvoetbal. De derde helft is het belangrijkste en zeker bij amateurvoetbal. Er word in (sport) voetbalkantines meer gedronken als in vele cafe's. Door de grote omzet van de kantine kan ook de voetbalclub weer draaien , zonder de kantine met omzet zou de contributie omhoog moeten gaan en dan kunnen vele pupillen weer niet aan de slag. Even plat gezegd: het gezuip van de senioren gaat weer naar de pupillen. Die krijgen daar weer ballen van enz. 

watertoren schreef op 28-06-2023 om 21:34:

[..]

Jij snapt echt dan totaal niks van mannen en voetbal en zeker niet in amateurvoetbal. De derde helft is het belangrijkste en zeker bij amateurvoetbal. Er word in (sport) voetbalkantines meer gedronken als in vele cafe's. Door de grote omzet van de kantine kan ook de voetbalclub weer draaien , zonder de kantine met omzet zou de contributie omhoog moeten gaan en dan kunnen vele pupillen weer niet aan de slag. Even plat gezegd: het gezuip van de senioren gaat weer naar de pupillen. Die krijgen daar weer ballen van enz.

Maar dat is dan toch een behoorlijk treurig geheel, dat dit in stand gehouden wordt door overmatig drankgebruik? Waar jongeren vervolgens vrolijk aan mee gaan doen? Wat oogluikend wordt toegestaan onder het mom van 'ach, iedereen is jong geweest'? 

Het geeft wel mooi weer hoe normaal we overmatig alcoholgebruik vinden in onze maatschappij. 

Mischa83 schreef op 28-06-2023 om 21:41:

[..]

Maar dat is dan toch een behoorlijk treurig geheel, dat dit in stand gehouden wordt door overmatig drankgebruik? Waar jongeren vervolgens vrolijk aan mee gaan doen? Wat oogluikend wordt toegestaan onder het mom van 'ach, iedereen is jong geweest'?

Het geeft wel mooi weer hoe normaal we overmatig alcoholgebruik vinden in onze maatschappij.

Ja dat alcohol is normaal. Dat was het 40 jaar geleden toen ik jong was ook. En jongeren willen nu dat ook maar ik pleit er echt voor van geef ze dan bier of wijn als ze 16 zijn dan gaan ze  nu niet met 16 jaar aan de sterke drank. 

Ik denk dat de leeftijd in dezen niet zo zeer de kwestie is. Het had net zo goed de vraag kunnen zijn wat je doet als je 18-jarige kind dronken thuiskomt. 
Ja, alcohol is erg genormaliseerd maar wel al vele malen minder dan vroeger. In de tijd dat mijn ouders jong waren ging je met 13 al op stap en aan het bier, was dronken autorijden of op de brommer ook de normaalste zaak van de wereld. En een nachtje in de greppel slapen daar keek ook niemand van op.

De verslavende stof in drank is alcohol en daar raak je dus ook verslaafd aan, ongeacht wat je drinkt. Wel is het zo dat er bij sterke drank meer alcohol per volume-eenheid in je lichaam komt en je dus minder nodig hebt om dronken te worden en ook minder om je - indien verslaafd - prettig te voelen. Tel daarbij de zoete smaakjes op waardoor het zich wegdrinkt als limonade en je bent veel sneller dronken dan verwacht.

Alcohol is ook niet opeens gezond of minder slecht als je 18 wordt. Je moet ergens een grens stellen. Roken is ook niet minder ongezond als je 18 bent.

watertoren schreef op 28-06-2023 om 21:34:

[..]

Jij snapt echt dan totaal niks van mannen en voetbal en zeker niet in amateurvoetbal. De derde helft is het belangrijkste en zeker bij amateurvoetbal. Er word in (sport) voetbalkantines meer gedronken als in vele cafe's. Door de grote omzet van de kantine kan ook de voetbalclub weer draaien , zonder de kantine met omzet zou de contributie omhoog moeten gaan en dan kunnen vele pupillen weer niet aan de slag. Even plat gezegd: het gezuip van de senioren gaat weer naar de pupillen. Die krijgen daar weer ballen van enz.

Die derde helft kan prima in het café elders. Daar waar het hoort. Juist vanwege de slechte invloed van de senioren op de junioren.

En dat de drank de contributie laag houdt is natuurlijk onzin en een soort cognitieve dissonantie.  Met goeie koffie verdien je als horecaondernemer trouwens véél meer. 

MamaE schreef op 28-06-2023 om 22:14:

Ik denk dat de leeftijd in dezen niet zo zeer de kwestie is. Het had net zo goed de vraag kunnen zijn wat je doet als je 18-jarige kind dronken thuiskomt.
Ja, alcohol is erg genormaliseerd maar wel al vele malen minder dan vroeger. In de tijd dat mijn ouders jong waren ging je met 13 al op stap en aan het bier, was dronken autorijden of op de brommer ook de normaalste zaak van de wereld. En een nachtje in de greppel slapen daar keek ook niemand van op.

De verslavende stof in drank is alcohol en daar raak je dus ook verslaafd aan, ongeacht wat je drinkt. Wel is het zo dat er bij sterke drank meer alcohol per volume-eenheid in je lichaam komt en je dus minder nodig hebt om dronken te worden en ook minder om je - indien verslaafd - prettig te voelen. Tel daarbij de zoete smaakjes op waardoor het zich wegdrinkt als limonade en je bent veel sneller dronken

Er zit in een vaasje bier net zoveel alcohol als in een shotje wodka. 

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/word-shotjes-eerder-dronken-dan-bier/

Libertine schreef op 28-06-2023 om 22:37:

[..]

Er zit in een vaasje bier net zoveel alcohol als in een shotje wodka.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/word-shotjes-eerder-dronken-dan-bier/

Dat klopt maar wat mamaE zegt klopt ook in 1l wodka zit meer alcohol dan in 1 l pils. Zij heeft het over volume eenheden, jij over standaard consumptie volume, het formaat van het standaard glas voor die consumptie.

Ysenda schreef op 28-06-2023 om 22:42:

[..]

Dat klopt maar wat mamaE zegt klopt ook in 1l wodka zit meer alcohol dan in 1 l pils. Zij heeft het over volume eenheden, jij over standaard consumptie volume, het formaat van het standaard glas voor die consumptie.

Zeker. Maar als je je houdt aan de standaard maten zoals je die in de horeca geserveerd krijgt word je niet sneller dronken van een wodka shotje dan van een vaasje bier. Veel mensen denken dat, wat bier ten onrechte een onschuldiger karakter kan geven.

Libertine schreef op 28-06-2023 om 22:37:

[..]

Er zit in een vaasje bier net zoveel alcohol als in een shotje wodka.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/word-shotjes-eerder-dronken-dan-bier/

In een shotje wel ja, maar als jongeren zelf gaan mixen gaat er beduidend meer in dan een afgepast shotje

Ik heb hier zelf ook wel vaker discussies gehad over drank aangezien ik mijn kinderen gewoon laat drinken. Ik maak daarin een andere keuze.  

Maar goed mijn man drinkt dan ook wel eens een pilsje na zijn voetbalwedstrijd en mijn dochter werkt ook in de voetbalkantine.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.