Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter op kleine broertjes laten passen


Vraagje; stel dat je het toch aandurft en je 16-jarige een heel weekend op je jongere kinderen laat passen. (Ik vind het echt niet ok) Moet zij dat dan gratis doen? 
Ik ga ervan uit dat wanneer je een oppas regelt voor een heel weekend dat het je minstens 200 euro kost! Dag-en nacht oppas bedoel ik. 

Philou schreef op 26-12-2022 om 19:13:

[..]

Nouja, wat een wonderlijke vergelijking.

Vind je? 

Jongeren hebben meer angst en paniekstoornissen dan ooit, ondanks het feit dat de wereld veiliger dan ooit is. Het risico-mijdende gedrag van ouders speelt daar een grote rol in. Het is belangrijk dat jongeren verantwoordelijkheid en vertrouwen krijgen voordat ze 18 zijn. Je kunt kinderen niet 18 jaar geen enkel risico laten nemen, om ze vervolgens in het diepe bad van het echte leven te gooien. 

16-jarige:

"Mam, ik wil graag een weekend oppassen en denk dat ik het kan." 

Kies je pedagogisch correcte reactie:

"Nee, dat kan je niet."

"Nee, want stel je voor dat *voeg hoogstonwaarschijnlijk scenario in* gebeurt." 

"Ja, ik denk ook dat jij dat kan. Hier is het nummer van de buurvrouw en van je tante mocht er iets zijn, dan zijn ze zo bij je." 

Voor mij is het nummer 3, want voor mij zijn zelfredzaamheid en zelfvertrouwen de twee belangrijkste dingen die ik mijn dochter kan meegeven. En natuurlijk is niet elke 16-jarige hier geschikt voor (ik ken er van 30+ die volledig ongeschikt zijn). Maar TO schrijft: Het is een verantwoordelijk meisje en ze ziet het zelf helemaal zitten. De angst ligt dan dus geheel bij de ouder. 

Ja, er kan van alles gebeuren, maar in 80% van de gevallen gooit puber twee avonden diepvries pizza in de oven, kijken ze ongezond veel tv en tiktok filmpjes, en heb je aan het eind twee overprikkelde jochies en een ietwat gepikeerde puber die haar geduld met dat kleine tuig een paar weken kwijt is, maar wel een leerzame ervaring heeft opgedaan. Dan is er 19,99% kans dat ze een topweekend hebben, en 0,01% kans dat er iets vervelends gebeurt. En voor die 0,01% ontzeg je dochter dus precies de ervaringen die ze nodig heeft om een zelfstandige en evenwichtige volwassene te worden, een volwassene die met tegenslagen om kan gaan en weet hoe te handelen in moeilijke situaties. 

En dat vervelends dat kan gebeuren kan ook gebeuren als ze een uurtje met ze alleen is.  Er zijn altijd situaties denkbaar waar geen quick fix voor is. 
Maar daar is dan de achterwacht voor. 

Ik zou die zelfredzaamheid en zelfvertrouwen gewoon niet testen met ook nog een heel weekend de verantwoordelijkheid over 2 kleine kinderen. Vraag is dus aan TO, is dochter zelf al eens een paar dagen helemaal alleen thuis geweest? En hoe ging dat?

Ik zou het wel aandurven als er achterwachten zijn geregeld. En die zijn er in de vorm van buurvrouw en tante in de buurt. In geval van calamiteiten kan ze die gewoon bellen. Dus ik zie het risico niet zo. Als ze het zelf heeft aangeboden en de broertjes het ook zien zitten denk ik echt wel dat het moet kunnen. Zorg voor een goed gevulde koelkast en bereid vast wat avondeten voor (lasagne schotel oid) zodat ze niet hoeft te koken.
Het is ook een beetje afhankelijk hoe ver weg je bent. Als je gewoon met de auto weg gaat en je dochter aangeeft dat het toch niet gaat dan kom je gewoon terug. 
Tevens vind ik de tip wel goed of ze het niet samen (deels) met een vriendin zou doen wel goed. Dan is het voor haar ook gezelliger.
Wat betreft betalen, hier was de stelling dat oppassen op brusjes niet werd betaald. Maar dat was meestal maar een avond en hoorde er gewoon bij. Echter een heel weekend zou ik wel overwegen om geld te geven, want ze offert zelf haar hele weekend op, dus dat mag je best belonen.

Ik heb de indruk dat TO met vier jonge kinderen zo snakt naar een weekendje weg (heel begrijpelijk) dat ze hier zoekt naar rechtvaardiging want ze reageert amper op het overgrote deel van de reacties die het niet zo'n strak plan vinden. Een zestienjarige kan heel verantwoordelijk zijn en in staat zelfstandig een weekend alleen thuis te blijven, een welpengroep te leiden, of op vakantie te gaan. Twee  aaneengesloten dagen zorgen is andere koek. Kleuters zijn onvoorspelbaar. TO zegt dat haar zesjarige "pittig ¨ is, daarvoor zou ik iets anders proberen te regelen. Mijn kinderen logeerden op die leeftijd wel eens bij een bevriend klasgenootje en vice versa

Renmuis schreef op 27-12-2022 om 01:18:

[..]

Vind je?

Jongeren hebben meer angst en paniekstoornissen dan ooit, ondanks het feit dat de wereld veiliger dan ooit is. Het risico-mijdende gedrag van ouders speelt daar een grote rol in. Het is belangrijk dat jongeren verantwoordelijkheid en vertrouwen krijgen voordat ze 18 zijn. Je kunt kinderen niet 18 jaar geen enkel risico laten nemen, om ze vervolgens in het diepe bad van het echte leven te gooien.

 

ja, ik vind het heel wonderlijk om de vraag van TS uit te komen op wat jij vindt van jouw stagiaires en wat jouw mening daarvan is om dan over te gaan naar “jongeren” in het algemeen. 

“De wereld is veiliger” is nogal een stelling (hoe meet je dat?). 

Het lijkt of je denkt in absoluten maar er zit juist veel grijstinten tussen wit en zwart.


Maar goed we dwalen af, zo. 

Ik zou degene die jullie het weekendje weg cadeau heeft gedaan vragen om op de kinderen van 4 en 6 te passen.

Ik heb nog wel een tip voor het geval het doorgaat. Ik maakte een tijdbalk voor de tijd dat ik weg was (niet al te lange werkdag) als mijn twee oudere kinderen vroeger in vakanties op hun 4 jarige broertje moesten passen. Voor in het geval de vraag "wanneer komt mama thuis" zou komen, konden ze dan de tijdbalk in kleuren. Soms stond er een sterretje, dan mochten ze iets lekkers pakken wat ik ingepakt in aluminiumfolie in een schaal had gedaan. De jongste vond dat blijkbaar best heel fijne dagen, want soms vroeger hij wanneer we weer balktijd gingen doen.. 

wat een doemdenkers hier zeg. Geef je dochter vertrouwen.

Renmuis schreef op 27-12-2022 om 01:18:

[..]

Vind je?

Jongeren hebben meer angst en paniekstoornissen dan ooit, ondanks het feit dat de wereld veiliger dan ooit is. Het risico-mijdende gedrag van ouders speelt daar een grote rol in. Het is belangrijk dat jongeren verantwoordelijkheid en vertrouwen krijgen voordat ze 18 zijn. Je kunt kinderen niet 18 jaar geen enkel risico laten nemen, om ze vervolgens in het diepe bad van het echte leven te gooien.

16-jarige:

"Mam, ik wil graag een weekend oppassen en denk dat ik het kan."

Kies je pedagogisch correcte reactie:

"Nee, dat kan je niet."

"Nee, want stel je voor dat *voeg hoogstonwaarschijnlijk scenario in* gebeurt."

"Ja, ik denk ook dat jij dat kan. Hier is het nummer van de buurvrouw en van je tante mocht er iets zijn, dan zijn ze zo bij je."

Ik kan nog wel meer bedenken dan deze 3 opties. Bv:

"Ja, ik denk dat jij dit best kunt. Ik vertrouw je helemaal. Maar stel je voor dat zus of zo gebeurd, wat zou je dan doen? Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als er iets gebeurd en jij daar de last van draagt".

Ik vind het niet de taak van een 16-jarige om op de jongere kinderen te moeten oppassen. 
Zeker niet een heel weekend. 

zwaankip schreef op 27-12-2022 om 21:29:

Ik vind het niet de taak van een 16-jarige om op de jongere kinderen te moeten oppassen.
Zeker niet een heel weekend.

De dochter bood het zelf aan, dat maakt het anders

Ysenda schreef op 27-12-2022 om 21:31:

[..]

De dochter bood het zelf aan, dat maakt het anders

Ik geloof zeker dat de 16-jarige het aanbood. Toch vind ik het niet haar verantwoordelijkheid om voor de jongere broertjes te zorgen. Ze is toch geen gratis oppas? 

zwaankip schreef op 27-12-2022 om 21:44:

[..]

Ik geloof zeker dat de 16-jarige het aanbood. Toch vind ik het niet haar verantwoordelijkheid om voor de jongere broertjes te zorgen. Ze is toch geen gratis oppas?

Eens. Maar blijkbaar vinden meer mensen dat de oudere kinderen sowieso op de jongere moeten passen. Ik ben het daar niet mee eens. Je neemt geen kinderen zodat je gratis oppas hebt. Als die oudste er niet waren, moest je ook wat anders regelen natuurlijk. Maar goed, dat is blijkbaar een hele afwijkende gedachte. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.