SibellaxMonty
10-01-2026 om 12:44
Gepest door vriendin van zoon
Beste allemaal,
Mijn zoon is 17 en heeft sinds een half jaar zijn eerste verkering. Harstikke leuk natuurlijk, alleen lijkt zij er een hobby ervan te hebben gemaakt om mij te pesten. Ik weet dat ik heel paranoïde en dramatisch klink, maar ze heeft al meerdere keren mijn zoon tegen mij opgezet. - Bijvoorbeeld toen wij haar voor het eerst zouden ontmoeten hadden wij haar uitgenodigd om bij ons avond te eten. Toen had ze zelf een Tupperware bakje met eten bij zich want ze wist niet of ik wel goed kon koken. Toen heeft ze het opgewarmd in de magnetron en is ze dat gaan eten terwijl de rest van mijn gezin waaronder zoon gewoon met de pot meeaten. Het toetje was zo'n Mona toetje van de maand en dat at ze wel op. Ze zei omdat ik het niet had gemaakt en daarom wist ze zeker dat het lekker was. Mijn zoon en man zeiden beide toen ze weg was dat ze waarschijnlijk een moeilijke eter was en dat ze daarom zo deed. Ik heb mij er toen maar bij neergelegd.
- Het tweede voorbeeld was dat wij voor de verjaardag van zoon een Lego set wilde geven. Ik heb haar toen een appje gestuurd welke wij wilde geven en of ze mee wilde doen. Dat wilde ze niet want ze had zelf al een cadeautje voor hem. Helemaal goed natuurlijk. Toen heeft ze een dag voor zijn verjaardag precies dezelfde Legoset gegeven aan zoon. Zoon helemaal blij, maar zij wist wat wij hem gaven, want ik had in de app de link gestuurd naar wat wij hem zouden geven. Toen moest ik nog halsoverkop naar de winkel om iets anders te halen.
- En het ergste was dat wij als een gezin een weekendje in de kerstvakantie weggingen naar een huisje. Dit doen wij elk jaar en dit zou waarschijnlijk het laatste jaar zijn omdat zoon bijna volwassen is. Toen had zij tegen zoon verteld dat als verrassing wij haar hadden uitgenodigd. Dit hadden wij niet gedaan, maar zoon was zo blij dat wij maar toestemde. Toen een dag voordat wij vertrokken had zij tegen zoon gezegd dat ik had gezegd dat ik haar niet mee wilde hebben en omdat ze geen ruzie wilde maken met mij bleef ze maar thuis. Zoon is heel erg boos geworden op mij. Terwijl ik dat helemaal niet heb gezegd. Uiteindelijk is zoon niet meegegaan en is ons laatste kerstvakantieweekend met het gezin helemaal verpest.
Hoe moet ik hiermee omgaan? Het voelt echt of zij als hobby heeft om mijn zoon tegen mij op te zetten. Ik heb er zelfs nachtmerries van. En ik durf haar er niet op aan te spreken omdat ik bang ben dat ze alles verdraait en ze zoon zo nog meer om haar vinger bindt.
Wasgij
11-01-2026 om 10:44
Voor wat betreft dat weekendje denk ik (mijn interpretatie dus wellicht heb ik het helemaa lverkeerd) dat ze zich overbluft heeft.
Ze wilde graag mee en heeft dat onhandig aangepakt.
Wellicht in de hoop dat het dan bij haar thuis mocht.
En toen bleek misschien dat haar ouders het niet goed vonden en heeft ze zich op deze manier eruit willen praten zonder gezichtsverlies te lijden.
Hoe is haar thuissituatie, weet je daar iets van?
SibellaxMonty
11-01-2026 om 10:50
Wasgij schreef op 11-01-2026 om 10:44:
Voor wat betreft dat weekendje denk ik (mijn interpretatie dus wellicht heb ik het helemaa lverkeerd) dat ze zich overbluft heeft.
Ze wilde graag mee en heeft dat onhandig aangepakt.
Wellicht in de hoop dat het dan bij haar thuis mocht.
En toen bleek misschien dat haar ouders het niet goed vonden en heeft ze zich op deze manier eruit willen praten zonder gezichtsverlies te lijden.
Hoe is haar thuissituatie, weet je daar iets van?
Gescheiden ouders maar ze wonen in dezelfde plaats. Volgens zoon kan ze opschieten met allebei. Niets om je zorgen over te moeten maken. Ik ken haar moeder van gezicht. Zover ik weet een normale vrouw.
SibellaxMonty
11-01-2026 om 10:52
Ik had het met mijn man ook over die screenshots over de Legoset. Maar hij zegt dat ik dan de doos van Pandora open. Je kan makkelijk screenshots vervalsen en dat zou zij dan tegen mij kunnen gebruiken. Ik zou het alleen maar aanwakkeren als ik het zou doen.
tsjor
11-01-2026 om 11:06
Bij mij doet het denken aan een oud-collega die zo functioneerde. Heel destructief, ik ben eraan onderdoor gegaan. Ik zou het niet onderschatten, integendeel. Liegen, manipuleren, mooi weer spelen, de onschuld zelve uitstralen, maar ondertussen een eigen strategie hebben waarin alles moet lopen zoals zij dat bedenkt. Nogmaals: ga ervan uit dat wat je ziet ook echt zo is en dat jij het gedrag niet zult kunnen veranderen. Mogelijk vallen de schellen bij je zoon een keer van zijn ogen, maar dat zal niet gebeuren doordat je het hem onder de neus wrijft, want dan keert hij zich tegen jou en raak je hem kwijt.
Ik denk wel dat je wat afspraken kunt maken met hem in de zin van: praat met ons als zij zegt dat wij iets doen of laten. Wij zullen altijd eerlijk zijn, want we weten nu hoe belangrijk dat is. En dat is dan de tweede afspraak: dat je altijd glashelder eerlijk zult zijn, niet over meningen, wel over acties. Verder inderdaad neutraal zijn over haar aandeel, glimlachen en wegwuiven. En heel soms, terloops, een kritische vraag naar zoon toe als hij iets vertelt waarvan jij denkt: dat is vreemd.
Dees!
11-01-2026 om 11:16
SibellaxMonty schreef op 11-01-2026 om 10:52:
Ik had het met mijn man ook over die screenshots over de Legoset. Maar hij zegt dat ik dan de doos van Pandora open. Je kan makkelijk screenshots vervalsen en dat zou zij dan tegen mij kunnen gebruiken. Ik zou het alleen maar aanwakkeren als ik het zou doen.
Je hebt het origineel toch nog. Daar valt niet mee te knoeien.
Kikki39
11-01-2026 om 11:20
ik had dit echt meteen bespreekbaar gemaakt met zoon, ik zou dat dus in het vervolg wel meteen doen, dan heb je achteraf ook geen problemen ermee. Ik zou het niet eens voor me kunnen houden om het niet te vertellen, weet hij meteen wat voor soort meisje het is.
Zeespiegel
11-01-2026 om 11:40
SibellaxMonty schreef op 11-01-2026 om 10:50:
[..]
Gescheiden ouders maar ze wonen in dezelfde plaats. Volgens zoon kan ze opschieten met allebei. Niets om je zorgen over te moeten maken. Ik ken haar moeder van gezicht. Zover ik weet een normale vrouw.
Maar wel kans dat ze gewend is haar ouders tegen elkaar uit te spelen.
MamaE
11-01-2026 om 12:27
Dit gedrag klinkt inderdaad als pestgedrag. Manipulatief en ondermijnend. Brutaal ook. Als je echt een probleem hebt met eten, dan bespreek je dat vooraf toch al even in plaats van dat mensen hun best doen om iets lekkers te koken? En dan ook direct al openlijk twijfelen aan jouw kookkunsten.
Jezelf uitnodigen voor een familieweekend en daarover liegen en dan ook nog twee keer...ik vind het smerig. Zelfde met dat cadeau.
Als je niet weet wat je moet kopen, kun je dat vragen. Aan de jarige zelf of aan de ouders.
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat dat sociale onhandigheid is. Iedereen met meer dan twee werkende hersencellen kan toch bedenken dat hetzelfde twee keer krijgen geen meerwaarde heeft?
Ik zou naar je zoon altijd eerlijk blijven. Dus als hij thuiskomt met vriendin heeft gezegd dat jullie hebben gezegd dat...dan vertel je gewoon dat dat niet waar is en vraag je wat hij daar zelf van vindt.
Ik zou ook niet toegeven aan de manipulatie. Hopelijk komt je zoon snel achter de ware aard. Ik hoop dat ze zelf ook nog geen kind wil en dus geen gekke dingen doet met condooms/pil.
Miepjecody
11-01-2026 om 12:35
Muurbloem1985 schreef op 10-01-2026 om 17:01:
[..]
Hoe moet ze het dan beschrijven?
Dat het gewoon een raar meisje is
Miepjecody
11-01-2026 om 12:36
Muurbloem1985 schreef op 10-01-2026 om 17:17:
[..]
Ja dat was een serieuze vraag, al die dingen die ze noemt is gewoon pesten, ik denk dat die vriendin gewoon een heks is en die zoon erin trapt, die zoon is 17 dus die zal er zelf achter moeten komen hoe die vriendin is, oprecht lastig voor TO'er lijkt mij.
Dat is echt geen pesten
Zeespiegel
11-01-2026 om 12:47
Miepjecody schreef op 11-01-2026 om 12:36:
[..]
Dat is echt geen pesten
Het is duidelijk ook geen plagen. Die meid is of zeer manipulatief of zeer gebrekkig opgevoed.
Wat pesten is, is mede afhankelijk van hoe het slachtoffer het ervaart.
Muurbloem1985
11-01-2026 om 13:14
[..]
Dat is echt geen pesten
Nogmaals dat voorbeeld van dat cadeau noem ik wel gewoon pesten
duizel
11-01-2026 om 13:20
Muurbloem1985 schreef op 11-01-2026 om 13:14:
[..]
Nogmaals dat voorbeeld van dat cadeau noem ik wel gewoon pesten
Ik vind het nog verder gaan als pesten eigenlijk, waarbij ik pesten niet wil downgraden.
Terecht dat alle alarmbellen afgaan! Heeft zoon haar ouders ook ontmoet? Hebben jullie haar ouders ontmoet? Er is iets met dit meisje, ik hoop mee dat zoon daarachter komt voor hij te diep in het web zit..
Dweedledee
11-01-2026 om 13:20
[..]
Dat is echt geen pesten
Dat kun jij niet voor een ander bepalen.
Sil1970
11-01-2026 om 13:35
duizel schreef op 11-01-2026 om 13:20:
[..]
Ik vind het nog verder gaan als pesten eigenlijk, waarbij ik pesten niet wil downgraden.
Terecht dat alle alarmbellen afgaan! Heeft zoon haar ouders ook ontmoet? Hebben jullie haar ouders ontmoet? Er is iets met dit meisje, ik hoop mee dat zoon daarachter komt voor hij te diep in het web zit..
Ik vind alle voorbeelden van wat het meisje tot nu toe gedaan heeft heel verontrustend,hoe komt zo een kind er op zulk vreemd gedrag te vertonen,eng gewoon.