SibellaxMonty
10-01-2026 om 12:44
Gepest door vriendin van zoon
Beste allemaal,
Mijn zoon is 17 en heeft sinds een half jaar zijn eerste verkering. Harstikke leuk natuurlijk, alleen lijkt zij er een hobby ervan te hebben gemaakt om mij te pesten. Ik weet dat ik heel paranoïde en dramatisch klink, maar ze heeft al meerdere keren mijn zoon tegen mij opgezet. - Bijvoorbeeld toen wij haar voor het eerst zouden ontmoeten hadden wij haar uitgenodigd om bij ons avond te eten. Toen had ze zelf een Tupperware bakje met eten bij zich want ze wist niet of ik wel goed kon koken. Toen heeft ze het opgewarmd in de magnetron en is ze dat gaan eten terwijl de rest van mijn gezin waaronder zoon gewoon met de pot meeaten. Het toetje was zo'n Mona toetje van de maand en dat at ze wel op. Ze zei omdat ik het niet had gemaakt en daarom wist ze zeker dat het lekker was. Mijn zoon en man zeiden beide toen ze weg was dat ze waarschijnlijk een moeilijke eter was en dat ze daarom zo deed. Ik heb mij er toen maar bij neergelegd.
- Het tweede voorbeeld was dat wij voor de verjaardag van zoon een Lego set wilde geven. Ik heb haar toen een appje gestuurd welke wij wilde geven en of ze mee wilde doen. Dat wilde ze niet want ze had zelf al een cadeautje voor hem. Helemaal goed natuurlijk. Toen heeft ze een dag voor zijn verjaardag precies dezelfde Legoset gegeven aan zoon. Zoon helemaal blij, maar zij wist wat wij hem gaven, want ik had in de app de link gestuurd naar wat wij hem zouden geven. Toen moest ik nog halsoverkop naar de winkel om iets anders te halen.
- En het ergste was dat wij als een gezin een weekendje in de kerstvakantie weggingen naar een huisje. Dit doen wij elk jaar en dit zou waarschijnlijk het laatste jaar zijn omdat zoon bijna volwassen is. Toen had zij tegen zoon verteld dat als verrassing wij haar hadden uitgenodigd. Dit hadden wij niet gedaan, maar zoon was zo blij dat wij maar toestemde. Toen een dag voordat wij vertrokken had zij tegen zoon gezegd dat ik had gezegd dat ik haar niet mee wilde hebben en omdat ze geen ruzie wilde maken met mij bleef ze maar thuis. Zoon is heel erg boos geworden op mij. Terwijl ik dat helemaal niet heb gezegd. Uiteindelijk is zoon niet meegegaan en is ons laatste kerstvakantieweekend met het gezin helemaal verpest.
Hoe moet ik hiermee omgaan? Het voelt echt of zij als hobby heeft om mijn zoon tegen mij op te zetten. Ik heb er zelfs nachtmerries van. En ik durf haar er niet op aan te spreken omdat ik bang ben dat ze alles verdraait en ze zoon zo nog meer om haar vinger bindt.
SibellaxMonty
11-01-2026 om 19:13
snoepjeharibo22 schreef op 11-01-2026 om 16:54:
[..]
Ik vind dit ook wel. Dat meisje wordt helemaal afgebrand door volwassenen. Misschien is ze onzeker, onhandig. Mensen bestempelen haar gelijk als borderliner, ziek, manipulatief en dan die opmerkingen over bewust zwanger worden. Wie wilt nou zwanger worden op die leeftijd bewust of gaat condooms prikken, rare ideeën en topic. Hoe oud is dit kind überhaupt?
19 ze zit wel in hetzelfde jaar als mijn zoon.
snoepjeharibo22
11-01-2026 om 19:23
SibellaxMonty schreef op 11-01-2026 om 19:13:
[..]
19 ze zit wel in hetzelfde jaar als mijn zoon.
Oke ze is net iets ouder, ik zou er niet vanuit gaan dat ze je bewust pest of hem probeert te onttrekken bewust. Eerste liefdes probeersels blijven sowieso maar weinig lang hangen. Wees lief voor ze en kill them with kindness. Laat je niet onzeker maken steeds, ook over dat weekendje weg, waarom is het de laatste keer? Hij kan volgend jaar toch ook weer mee en het jaar daarna toch als dat jullie ding is? Het stopt toch niet omdat hij 18 wordt allemaal. Vind je het lastig dat hij 18 wordt, ben je bang controle te verliezen?
Zeespiegel
11-01-2026 om 19:24
tsjor schreef op 11-01-2026 om 13:43:
'Die meid is of zeer manipulatief of zeer gebrekkig opgevoed.' Niet meteen wijzen naar de opvoeding.
Het komt ergens vandaan. Nurture of nature. 1 van de 2.
Zeespiegel
11-01-2026 om 19:25
SibellaxMonty schreef op 11-01-2026 om 13:44:
[..]
Ik vind haar ook ontzettend impulsief. Dat cadeau was 150 en dat ze dat gewoon voor haar vriendje van een paar maanden koopt verontrust mij. Misschien heeft dat met haar leeftijd te maken. Daarom ben ik ook bang voor een mogelijke zwangerschap. Ook al is dat wel het ergste nachtmerrie scenario
Mijn eerste vriend heb ik ook iets belachelijk duurs gegeven. Op die leeftijd is de waarde van geld en wat normaal is voor cadeaus aan partners nog iets vager.
Courage
11-01-2026 om 19:30
Je speelt mee, je zwijgt.
Dit is de prijs die je betaalt voor het nooit open hebben leren communiceren met je zoon. Als alles bespreekbaar was en jullie open en vrij met elkaar communiceren was dit niet gebeurd.
Je kan dit alsnog proberen te leren, maar dat betekent dat je iets aan zelfontwikkeling moet gaan doen.
Het lijkt erop alsof je veel met hem via whatsapp communiceert. Omdat je denkt in termen als 'screenshots' doorsturen. Zou nooit in me opkomen in dit geval. Als zoiets gebeurt en je wil het bespreken, dan trek je hem toch naast je op de bank en laat je op je eigen telefoon het whatsapp-gesprek zien?
Wás dat whatsapp-gesprek wel zo duidelijk voor de vriendin-van, zoals jij nu schetst? Of laat je het niet lezen omdat het op meer dan één manier uitgelegd zou kunnen worden?
SibellaxMonty
11-01-2026 om 19:39
Courage schreef op 11-01-2026 om 19:30:
Je speelt mee, je zwijgt.
Dit is de prijs die je betaalt voor het nooit open hebben leren communiceren met je zoon. Als alles bespreekbaar was en jullie open en vrij met elkaar communiceren was dit niet gebeurd.
Je kan dit alsnog proberen te leren, maar dat betekent dat je iets aan zelfontwikkeling moet gaan doen.
Het lijkt erop alsof je veel met hem via whatsapp communiceert. Omdat je denkt in termen als 'screenshots' doorsturen. Zou nooit in me opkomen in dit geval. Als zoiets gebeurt en je wil het bespreken, dan trek je hem toch naast je op de bank en laat je op je eigen telefoon het whatsapp-gesprek zien?
Wás dat whatsapp-gesprek wel zo duidelijk voor de vriendin-van, zoals jij nu schetst? Of laat je het niet lezen omdat het op meer dan één manier uitgelegd zou kunnen worden?
Het was duidelijk. Ik had geappt dit gaan wij voor hem kopen. Doe je mee hieraan? En ze antwoordde nee, ik wil zelf een cadeautje voor hem kopen. En toen gaf ze hem een dag te voren hetzelfde. Mijn zoon helemaal blij, maar ik baal omdat wij iets anders last minute moesten halen. Ik wilde hier niet over beginnen omdat ik geen drama wilde tijdens zijn verjaardag.
Kikki39
11-01-2026 om 20:11
nee, dit is toch niet normaal, echt bizar dat ze dat kado gekocht heeft, dit heeft niks met onzekerheid te maken, als je dit doet ben je echt niet in orde. De dag na zijn verjaardag had je het wel kunnen vertellen. Maar goed, dat is nu al gebeurd. De eerst volgende keer zou ik het wel meteen zeggen mocht er weer iets voorvallen. Hoe doet ze nu tegen jullie als ze bij jullie is?