Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Wandelvrouwtje schreef op 02-12-2023 om 07:52:

[..]

Waarom vind je dit een kromme vergelijking? Het gaat beide om producten die je nodig hebt op het toilet. Enige verschil is dat ongestelde vrouwen het niet op kunnen houden tot ze thuis zijn.

Omdat iedereen wc papier nodig heeft en nee niet iedereen heeft maandverband nodig op het toilet en ja stop dat gewoon in je tas, een slimme vrouw is op haar 🩸 voorbereid. Wel vind ik dat er eigenlijk geen belasting op producten zoals maandverband zou mogen. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

02-12-2023 om 08:00

Nick90 schreef op 02-12-2023 om 07:57:

[..]

Omdat iedereen wc papier nodig heeft en nee niet iedereen heeft maandverband nodig op het toilet en ja stop dat gewoon in je tas, een slimme vrouw is op haar 🩸 voorbereid. Wel vind ik dat er eigenlijk geen belasting op producten zoals maandverband zou mogen.

Lang niet alle mannen gebruiken bij het plassen toiletpapier. Laat een slimme man op zijn 💩 voorbereid zijn. 

Wandelvrouwtje schreef op 02-12-2023 om 08:00:

[..]

Lang niet alle mannen gebruiken bij het plassen toiletpapier. Laat een slimme man op zijn 💩 voorbereid zijn.

Die houdt hem wel op tot thuis dan. Ken trouwens ook iemand die vrolijk in een parkeergarage zit te schijten en z’n hol afveegt aan de trapleuning. Wc-Papier is dus sowieso niet per se nodig 

Nick90 schreef op 02-12-2023 om 07:57:

[..]

Omdat iedereen wc papier nodig heeft en nee niet iedereen heeft maandverband nodig op het toilet 

“Omdat mannen ook wc papier nodig hebben”


als mannen menstrueerden was dit al decennia terug de standaard geworden.

Netherfield

Netherfield

02-12-2023 om 08:08 Topicstarter

Op de school van mijn dochter zijn er meiden die moeten kiezen tussen ontbijt of maandverband. En dan nog de meiden die het even niet in hun tas hebben. Bij mij op school kon je maandverband gaan halen bij de (mannelijke) conciërge. Dat deed echt niemand. 

Lieveheersbeest schreef op 02-12-2023 om 07:22:

[..]

  • Je hebt het wel gekocht, maar het ligt nog in de voorraadkast
  • Je hebt het wel gekocht, maar het zit in die andere tas
  • Je hebt het wel gekocht, en in je tas gestopt, maar je hebt geen tas bij je.
  • Je had het wel gekocht, maar het is al op en je bent nog niet in de gelegenheid geweest om de voorraad aan te vullen
  • Je wil het wel kopen, maar je hebt er geen budget voor (heeft 1 op de 10 vrouwen wel eens mee te maken: https://www.armoedefonds.nl/wat-we-doen/projecten/menstruatie-armoede/). Je krijgt dan zelf gefrabiceerde oplossingen (prop wc papier in je onderbroek), vrouwen die zichzelf niet vaak genoeg verschonen (niet hygiënisch en ongezond) of vrouwen die thuis blijven (zodat ze niet vies/bevuild naar buiten hoeven).

voor mijn persoonlijke situatie, waarom ik zelf voorstander ben:


  • Nooit meer de walk of shame, met een tampon of maandverbandje weggemoffeld, naar het toilet toe.

daar heb ik zo’n hekel aan!! Moet ik vanachter mijn bureau, met 2 collega’s naast me en 3 collega’s achter me uit mijn tas een tampon of maandverbandje vissen (zonder dat iemand dat ziet, want niet iedereen hoeft te weten dat ik ongesteld ben of me ga verschonen). Vervolgens met dat ding in mijn hand richting het toilet, in de hoop dat niemand me aanspreekt (want awkward gesprek en mensen gaan naar je handen kijken). Je zou kunnen zeggen: stop het dan in je zak. Maar jurken hebben vaak geen zakken. En vrouwen spijkerbroeken vaak nepzakken of van die ondiepe dingen waar niks inpast.

Ik zou me vooral minder schamen voor iets wat volkomen normaal is. 

Ik heb zelf in elke tas wat zitten en heb het gewoon altijd bij. Dus van mij hoeft het niet overal op de wc voor handen te zijn eigenlijk. Dochter heeft ook een tasje in haar schooltas met wat dingen. Maar op de basisschool is het gewoon voor handen, dus is niet perce nodig. 
Maar ik vind het ook geen probleem als het er wel zou liggen. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

02-12-2023 om 08:10

Nick90 schreef op 02-12-2023 om 08:07:

[..]

Die houdt hem wel op tot thuis dan. Ken trouwens ook iemand die vrolijk in een parkeergarage zit te schijten en z’n hol afveegt aan de trapleuning. Wc-Papier is dus sowieso niet per se nodig

Je wringt je in aardig veel bochten om vooral gelijk te krijgen. Jammer.

Wandelvrouwtje schreef op 02-12-2023 om 08:10:

[..]

Je wringt je in aardig veel bochten om vooral gelijk te krijgen. Jammer.

Waar moet ik gelijk in krijgen dan en in welke bochten wring ik me? Ik zie het probleem niet van dat zelf in je tas stoppen. Vertel maar even wat daar precies het probleem mee is? Je wordt elke maand ongesteld, dus je weet dat je die producten nodig hebt, zo duur is het nou ook weer niet maar we moeten dus op elke wc maandverband hebben liggen voor als er mogelijk een vrouw is die dat vergeten is? Of wat is het probleem precies? 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

02-12-2023 om 08:18

Nick90 schreef op 02-12-2023 om 08:16:

[..]

Waar moet ik gelijk in krijgen dan en in welke bochten wring ik me? Ik zie het probleem niet van dat zelf in je tas stoppen. Vertel maar even wat daar precies het probleem mee is? Je wordt elke maand ongesteld, dus je weet dat je die producten nodig hebt, zo duur is het nou ook weer niet maar we moeten dus op elke wc maandverband hebben liggen voor als er mogelijk een vrouw is die dat vergeten is? Of wat is het probleem precies?

Ik doelde erop dat je het nodig vind serieus een argument op te voeren als 'hol afvegen aan de trapleuning '. 

Verder mag je je mening hebben, maar als je doodleuk zulke bizarre voorbeelden gaat gebruiken ben je mij kwijt. 

Wandelvrouwtje schreef op 02-12-2023 om 08:18:

[..]

Ik doelde erop dat je het nodig vind serieus een argument op te voeren als 'hol afvegen aan de trapleuning '.

Verder mag je je mening hebben, maar als je doodleuk zulke bizarre voorbeelden gaat gebruiken ben je mij kwijt.

Jij komt zelf met bizarre vergelijkingen aanzetten. Koop gewoon zelf maandverband 

BlairW schreef op 02-12-2023 om 08:09:

[..]

Ik zou me vooral minder schamen voor iets wat volkomen normaal is.

oh ik red me wel hoor. Maar zolang men het nog nodig vindt om zich te bemoeien met andermans menstruatie, kunnen we het vrouwen niet kwalijk nemen dat ze zich daar ongemakkelijk bij voelen.

Lieveheersbeest schreef op 02-12-2023 om 08:22:

[..]

oh ik red me wel hoor. Maar zolang men het nog nodig vindt om zich te bemoeien met andermans menstruatie, kunnen we het vrouwen niet kwalijk nemen dat ze zich daar ongemakkelijk bij voelen.

Laat het maar, Nick90 is een man. Precies de reden dat er nog niet overal maandverband en tampons op toiletten liggen.

"Walk of shame"?

Steek dan 's morgens gewoon twee tampons in je beha. Dat doe ik in mijn vrolijke dagen omdat ik altijd vergeet dat ik menstrueer.

Steeds meer jurken hebben trouwens zakken. 

Voorstander zeker op scholen iedereen vergeet wel eens iets en fijn als het er dan gewoon ligt. Mijn dochter had altijd maandverband en tampons in haar kluisje en hoe vaak zij een klasgenoot hiermee hielp wil je niet weten. Al voor dat menstruatie armoede in het nieuws kwam waren mijn dochter en ik hier al van op de hoogte er gingen per maand best veel pakken doorheen. Op haar school waren wel punten waar je het kon krijgen maar voor veel jonge meiden was dat net een stap te ver. Er werd regelmatig stom gereageert als je ongesteld was.
Ik hoop dat het snel normaal wordt dat het op toiletten aanwezig is.

@poezenmeisje: dankjewel voor de suggesties, maar het is niet dat het me niet lukt om het spul mee te nemen. Maar… hoe fijn zou het zijn… als het gewoon voor handen ligt op de énige plek waar je het gebruikt, namelijk het toilet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.