Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Op de universiteit (Harmoniecomplex Geoningen) zag ik dat mensen zelf bakjes hadden neergezet met de vraag om er eventueel wat tampons in te doen als ze genoeg bij zich hadden.

Nick90 schreef op 02-12-2023 om 08:20:

[..]

Jij komt zelf met bizarre vergelijkingen aanzetten. Koop gewoon zelf maandverband

Je kunt ook blijven zeuren. Leg gewoon maandverband naast de wc's. 

Op de universiteit (Harmoniecomplex Groningen) zag ik dat mensen zelf bakjes hadden neergezet met de vraag om er eventueel wat tampons in te doen als ze genoeg bij zich hadden.

Ik denk dat dit soort initiatieven vaak stokt omdat mensen meer nemen dan geven. Zelfs wc-papier wordt gejat...

Poezenmeisje schreef op 02-12-2023 om 08:42:

"Walk of shame"?

Steek dan 's morgens gewoon twee tampons in je beha. Dat doe ik in mijn vrolijke dagen omdat ik altijd vergeet dat ik menstrueer.

Steeds meer jurken hebben trouwens zakken.

Hier moet ik wel om lachen ik gebruikte tampax en twee of drie van die exemplaren in je bh ziet er fraai uit.

Ik denk dat veel vrouwen het toch nog zelf mee zouden nemen omdat je vaak een favoriet merk hebt. Maar ingeval van nood en menstruatiearmoede is het toch fijn als het aanwezig is en je niet rond hoeft te vragen.

EmmaT schreef op 02-12-2023 om 08:52:

[..]

Je kunt ook blijven zeuren. Leg gewoon maandverband naast de wc's.

Neem gewoon zelf maandverband mee ja. 

Nick90 schreef op 02-12-2023 om 08:16:

[..]

Waar moet ik gelijk in krijgen dan en in welke bochten wring ik me? Ik zie het probleem niet van dat zelf in je tas stoppen. Vertel maar even wat daar precies het probleem mee is? Je wordt elke maand ongesteld, dus je weet dat je die producten nodig hebt, zo duur is het nou ook weer niet maar we moeten dus op elke wc maandverband hebben liggen voor als er mogelijk een vrouw is die dat vergeten is? Of wat is het probleem precies?

Duidelijk geen ervaring hoe menstruatie opeens kan opkomen. Voor de man die geen idee heeft, vergelijk het met dunne diarree die je niet kan ophouden. Zelfs als je weet dat het gaat toeslaan, je weet dag noch uur. En daar zit je dan vies te zijn op de wc. De tas waarin het maandverband zit, staat elders, want je had niet verwacht dat het vandaag al raak zou zijn. Moet je met een prop wc papier in je broek weer terug naar je tas en dan wèèr naar de wc. Als dat tenminste mag van docent of werkgever.

Bij mijn universiteit kan je naar het servicepunt. Een verbetering van hoe het was, want ik moest toen ik studeerde nog zoeken naar het damestoilet. Maar gezien de afstanden in het gebouw, je kan echt wel een paar minuten kwijt zijn om naar dat servicepunt te lopen. Dan is de wc veel handiger.

Edit: getekend. Niet voor mezelf, ik ben de overgang voorbij. Ik mis het voor geen meter!

Lieveheersbeest schreef op 02-12-2023 om 08:22:

[..]

oh ik red me wel hoor. Maar zolang men het nog nodig vindt om zich te bemoeien met andermans menstruatie, kunnen we het vrouwen niet kwalijk nemen dat ze zich daar ongemakkelijk bij voelen.

In wat voor omgeving zit jij dat andere mensen zich bemoeien met je menstruatie? Ik vraag me dan oprecht af wat er bemoeid wordt door een ander? Ik heb nog nooit een opmerking of wat dan ook er over gehad als ik een maandverbandje uit mijn tas pakte.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-12-2023 om 09:08

Nick90 schreef op 02-12-2023 om 08:59:

[..]

Neem gewoon zelf maandverband mee ja.

Neem gewoon zelf wcpapier mee ja.

Wat een sneue manier van reageren heb jij.

Coreopsis schreef op 02-12-2023 om 09:08:

[..]

Neem gewoon zelf wcpapier mee ja.

Wat een sneue manier van reageren heb jij.

Is goed, neem jij dan zelf maandverband mee en als je zoveel moeite hebt met mijn reacties reageer er dan gewoon niet op oké?  Ik reageer namelijk zoals ik wil en niet zoals coreopsis wil dat ik reageer: 

Coreopsis schreef op 02-12-2023 om 09:08:

[..]

Neem gewoon zelf wcpapier mee ja.

Wat een sneue manier van reageren heb jij.

Nou echt precies dit!

Dat verklaart wellicht de vergelijking met het poepen in een parkeergarage en daarna afvegen aan de leuning verhaal 

Het zou mooi zijn maar we weten inmiddels wel dat niet alle mensen altruïstisch zijn en de voorraden zullen wel weer sneller slinken dan dat er mensen ongesteld zijn

ik vind trouwens ook dat we als vrouwen hand in eigen boezem moeten steken in het taboe hooghouden.  Waarom zou je heel stiekem met een tampon naar een toilet moeten sneaken? Waarom mogen je mede collega’s niet een maandverbandje zien?  Ik zeg op mijn werk gewoon dat io echt nu naar het toilet moet anders lek ik door. Meeste van mijn collega’s die hebben ook geen moeite met erover praten maar ik werk in Den Haag, daar zijn weinig taboes misschien scheelt dat.   

Hoe dan ook hoe opener je erover bent hoe normaler het is.  Ook tegenover je eigen kinderen.  Ik heb alleen dochters maar jullie mannen en zonen weten toch best wel wanneer je menstrueert?  

Ik heb best lang op minimumloon geleefd en ik heb dit probleem eigenlijk nooit ervaren. Ik gebruik al jaren wasbare maandverbandjes of menstruatieondergoed en dit is echt een minimale investering geweest. Soms tampons, huismerk, dat is echt de prijs van een blik bonen. Verder neem ik op mijn werk mijn tas meestal mee naar de wc, dus dat gehannes herken ik niet. Ik moet ook zeggen dat ik de ik het probleem ook een beetje een air van slachtofferschap in zich vind hebben. Als het gaat om volwassen vrouwen dan, ik heb ook wel eens verlegen gezeten om een tampon, maar dat valt toch meestal wel op te lossen. Wel lijkt het me erg fijn dat er op scholen in ieder geval producten aanwezig zijn, het is al spannend genoeg als je in die leeftijd zit.

Ik was altijd heel erg onregelmatig ongesteld en had altijd tampons bij me. Nooit in al die jaren is me overkomen dat ik ongesteld werd en niks bij me had. Daar moet je als vrouw zijnde op voorbereid zijn. Het is je eigen verantwoordelijkheid. Ik lees met verbazing dat er vrouwen zijn die ineens ongesteld worden en niks bij zich hebben. Oke, dat zou je 1 keer kunnen overkomen maar daarna zorg je toch dat je altijd wat bij je hebt. Gratis producten is mooi voor mensen met weinig geld. 

Was iedereen maar zo geordend als Nick. For the record, meestal zitten er minstens 3 tampons en een maandverband in mijn tas. Soms zijn die op. Dan vul ik ze aan, maar het komt wel eens voor dat dat een weekje (of twee of drie, want niet iedereen is perfect) duurt. Vrouwen van een zekere leeftijd gaan wat rommelen met hun cyclus. Dan kun je dus ineens 10 dagen na de vorige keer verrast worden.

Nick90 schreef op 02-12-2023 om 08:07:

[..]

Die houdt hem wel op tot thuis dan. Ken trouwens ook iemand die vrolijk in een parkeergarage zit te schijten en z’n hol afveegt aan de trapleuning. Wc-Papier is dus sowieso niet per se nodig

Ik neem aan dat hij dat niet meer doet nadat jij je walging hebt geuit?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.