Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Nick90 schreef op 10-12-2023 om 13:57:

[..]

Nou welgeteld wel twee hele echt openbare toiletten zeg zo. Waarvan 1 maar tot 22.00 te gebruiken.

Dat is in een park. Ik weet niet hoe vaak jij 's avonds na 22 uur in het park bent.

https://www.iederewctelt.nl/de-meest-toiletvriendelijke-gemeenten-van-2023/

Er zijn zelfs vier Nederlandse gemeenten die helemaal geen openbare toiletten hebben.

Caroline80 schreef op 10-12-2023 om 18:22:

[..]

Dat is in een park. Ik weet niet hoe vaak jij 's avonds na 22 uur in het park bent.

Dagelijks eerlijk gezegd. 

In Luxemburg hebben ze wel openbare toiletten. Althans, in Luxemburg stad. Heel fijn, ook met personeel dat schoonmaakt en toiletrollen bijvult etc. 
In andere, kleinere steden heb ik ze niet gezien.

Ik bedoel dan een openbaar toilet als in een gebouwtje met wc's waar je gratis gebruik van kunt maken zonder dat je van een andere dienst gebruik hoeft te maken zoals bij horeca. Openingstijden weet ik niet, want in de late avond en nacht was ik gewoon in mijn hotel.

Poezie schreef op 10-12-2023 om 18:19:

[..]

Ik wil graag weten in welk buitenland mensen zoveel openbare toiletten tegenkomen, maar daar krijg ik maar geen antwoord op.

Frankrijk Bijvoorbeeld 

Tijgeroog schreef op 02-12-2023 om 00:03:

Maar ik geloof zeker wel dat als je heel krap zit het iets is wat je je eigenlijk niet kunt veroorloven.

Denk je? Als je met minimum inkomen geen menstruatie-artikelen kunt betalen, heb je wel een groter probleem. Zo duur is dat allemaal niet.

Ik vind het zelf meer aandachtige zorg, zeker op scholen, waar meisjes best vaak nog overvallen worden door menstruaties waar ze niet op voorbereid waren. Het vraagt een volwassen en getraind brein om dat erin te krijgen. Hoe vaak ik 13, 14, 15 jarige meiden wel eens in paniek om zich heen kijken (en niet durven vragen) of er iemand maandverband heeft. Dan is het toch fijn dat dit beschikbaar is. Maar dan ben ik wel voor gender toiletten, want dan voorkom je jongens die gaan lopen kutten en experimenteren met tampons en daarmee wc's verstoppen.

MamaE schreef op 10-12-2023 om 19:15:

In Luxemburg hebben ze wel openbare toiletten. Althans, in Luxemburg stad. Heel fijn, ook met personeel dat schoonmaakt en toiletrollen bijvult etc.
In andere, kleinere steden heb ik ze niet gezien.

Ik bedoel dan een openbaar toilet als in een gebouwtje met wc's waar je gratis gebruik van kunt maken zonder dat je van een andere dienst gebruik hoeft te maken zoals bij horeca. Openingstijden weet ik niet, want in de late avond en nacht was ik gewoon in mijn hotel.

Ja maar je hóeft niet van de horeca gebruik te maken om daar te mogen plassen hoor. Zeker als je erbij zegt dat je heel nodig moet, een medische reden hebt o.i.d. Je loopt naar binnen, mag ik hier naar het toilet en ze zeggen altijd ja....tenminste, ik heb het nog nooit meegemaakt dat het niet mocht. Soms vragen ze een bijdrage van zeg 50 cent ofzo, maar dat is vaak niet eens het geval. En eerlijk, de openbare toiletten die ik heb bezocht in mijn leven waren of heel smerig, of niet gratis. Dus ik zie de noodzaak van openbare toiletten niet zo eerlijk gezegd, zolang dat mag bij een horecagelegenheid. Of de bieb. Of de kapper. Zelfs de bouwmarkt heeft een wc voor klanten.

Diyer schreef op 10-12-2023 om 20:06:

[..]

Denk je? Als je met minimum inkomen geen menstruatie-artikelen kunt betalen, heb je wel een groter probleem. Zo duur is dat allemaal niet.

Ik vind het zelf meer aandachtige zorg, zeker op scholen, waar meisjes best vaak nog overvallen worden door menstruaties waar ze niet op voorbereid waren. Het vraagt een volwassen en getraind brein om dat erin te krijgen. Hoe vaak ik 13, 14, 15 jarige meiden wel eens in paniek om zich heen kijken (en niet durven vragen) of er iemand maandverband heeft. Dan is het toch fijn dat dit beschikbaar is. Maar dan ben ik wel voor gender toiletten, want dan voorkom je jongens die gaan lopen kutten en experimenteren met tampons en daarmee wc's verstoppen.

m.a.w. menstruatieproducten die voor het grijpen liggen op een school zijn misschien toch niet een goed idee? Misschien toch niet gek dat het indien nodig gratis te halen is bij de congiërge, net als paracetamolletjes. 

Goedbedoeld hoor, de menstruatie-armoede oplossen, maar het komt op mij over als een quasi-feministische hype. Als je geen a-merken koopt moet je behoorlijk je best doen om meer dan 5 euro per maand uit te geven, en dan reken ik nog ruim.

troelahoep schreef op 10-12-2023 om 21:07:

[..]

Ja maar je hóeft niet van de horeca gebruik te maken om daar te mogen plassen hoor. Zeker als je erbij zegt dat je heel nodig moet, een medische reden hebt o.i.d. Je loopt naar binnen, mag ik hier naar het toilet en ze zeggen altijd ja....tenminste, ik heb het nog nooit meegemaakt dat het niet mocht. Soms vragen ze een bijdrage van zeg 50 cent ofzo, maar dat is vaak niet eens het geval. En eerlijk, de openbare toiletten die ik heb bezocht in mijn leven waren of heel smerig, of niet gratis. Dus ik zie de noodzaak van openbare toiletten niet zo eerlijk gezegd, zolang dat mag bij een horecagelegenheid. Of de bieb. Of de kapper. Zelfs de bouwmarkt heeft een wc voor klanten.

Ik heb meegemaakt dat ik heel nodig moest plassen, en geweigerd werd bij 2 café's. Ben uiteindelijk maar wat gaan bestellen. Maar ik zou openbare toiletten wel een goede uitvinding vinden (net als de gratis bewaakte fietsenstalling bij veel steden). Wel dat ze dan ook worden schoongehouden. Ik zou het zelfs niet erg vinden als ik moest betalen (50 cent is een mooie prijs toch?, tegenwoordig vind ik dat er ook wel belachelijke bedragen gevraagd worden). Het idee dat er gewoon zonder kopzorgen toiletten binnen handbereik zijn vind ik toch wel een prettig idee.

troelahoep schreef op 10-12-2023 om 21:15:

[..]

m.a.w. menstruatieproducten die voor het grijpen liggen op een school zijn misschien toch niet een goed idee? Misschien toch niet gek dat het indien nodig gratis te halen is bij de congiërge, net als paracetamolletjes.

Goedbedoeld hoor, de menstruatie-armoede oplossen, maar het komt op mij over als een quasi-feministische hype. Als je geen a-merken koopt moet je behoorlijk je best doen om meer dan 5 euro per maand uit te geven, en dan reken ik nog ruim.

Ik ben ook niet voor armoede bestrijding qua menstruatieprodukten. Nogmaals, als je dat al niet eens kunt betalen, zit er wel meer mis dan alleen een minimum inkomen hebben. Het is meer dat ik het beschikbaar stellen voor jonge meiden op scholen een goed idee vind.

troelahoep schreef op 10-12-2023 om 21:07:

[..]

Ja maar je hóeft niet van de horeca gebruik te maken om daar te mogen plassen hoor. Zeker als je erbij zegt dat je heel nodig moet, een medische reden hebt o.i.d. Je loopt naar binnen, mag ik hier naar het toilet en ze zeggen altijd ja....tenminste, ik heb het nog nooit meegemaakt dat het niet mocht. Soms vragen ze een bijdrage van zeg 50 cent ofzo, maar dat is vaak niet eens het geval. En eerlijk, de openbare toiletten die ik heb bezocht in mijn leven waren of heel smerig, of niet gratis. Dus ik zie de noodzaak van openbare toiletten niet zo eerlijk gezegd, zolang dat mag bij een horecagelegenheid. Of de bieb. Of de kapper. Zelfs de bouwmarkt heeft een wc voor klanten.

Nou ik heb het al heel vaak meegemaakt dat je weggestuurd wordt of dat er een bordje hangt dat alleen gasten gebruik mogen maken van het toilet. Ergens begrijp ik ook wel dat een horeca ondernemer er niet op zit te wachten als mensen enkel binnenkomen voor het toilet. Bouwmarkt, kapper hebben een toilet hier uitsluitend voor betalende klanten uit hun zaak niet om enkel binnen te lopen om van het toilet gebruik te maken.  Daarom best lastig dat er weinig openbare toiletten zijn. In het buitenland zie je dat veel meer en meestal gratis. 

voor mij is het niet zo ingewikkeld; werkplekken en openbare ruimtes stimuleren om het te proberen en jongens/meiden en iedereen die daartussen zit opvoeden met een wat menstruatieproducten zijn en doen (wc’s verstoppen kost meer dan je lievelingssspeelgoed), zodat ze niet teveel gaan lopen klooien ermee. 
Wettelijk verplichten gaat me te ver, maar op mijn werk, werkt het zonder problemen. Ik heb het zelf vrijwel niet nodig (ik heb dat overlevingsetuitje) maar voelt altijd fijn als het er is. 

Ik heb die petitie uit de OP eens bekeken. Daar staat o.a.:
"...Niemand zou een college of werkdag moeten missen door een (onverwachte) ongesteldheid of doorbloeding. Want dan zit je, zoals onze medestudenten vaak zeggen, met een k*tprobleem..."

En dat zou dan opgelost moeten worden door die producten gratis te verstrekken, want "armoede"?
Maar een doosje van 32 tampons kost bij het Kruidvat 1,69. Eén keer per 4 weken nodig dus gemiddeld 2 euro per maand. Wie daar het geld niet voor heeft, kan zich in elk geval ook geen mobiele telefoon permitteren, want buiten de telefoon zelf kost een maandabonnementje al snel 8 euro. 
En het 'voor de zekerheid' meenemen van zo'n kleine tampon in een jaszak of schooltas zou ook haalbaar moeten zijn. Zeker als het (anderen die niet te arm zijn om een tampon van 0,05 te kopen en die dus geen last hebben van menstruatiearmoede) wel lukt om een veel grotere mobiele telefoon overal mee naar toe te sjouwen. 

Een doosje neerzetten op een toilet werkt nu eenmaal niet; er zijn altijd inhalige mensen die dan een greep doen in zo'n doosje "want gratis". 
Maar dit hele "probleem" kan toch opgelost worden door in een school (of klantvriendelijk restaurant) een briefje op te hangen waarop staat wáár je je kan melden als je onverwachts een tampon of maandverband nodig hebt? 

Er zullen mensen zijn die door ongesteldheid een college of werkdag moeten missen. Maar dat heeft volgens mij dan een andere oorzaak en komt niet door die 0,05 per tampon? 

@luchtpost, elke cent kan soms teveel zijn. Maar dit is symptoombestrijding, armoedebestrijding en schuldenproblematiek/industrie moeten fundamenteel (anders?) aangepakt worden.

Luchtpost schreef op 11-12-2023 om 02:35:

Ik heb die petitie uit de OP eens bekeken. Daar staat o.a.:
"...Niemand zou een college of werkdag moeten missen door een (onverwachte) ongesteldheid of doorbloeding. Want dan zit je, zoals onze medestudenten vaak zeggen, met een k*tprobleem..."

En dat zou dan opgelost moeten worden door die producten gratis te verstrekken, want "armoede"?
Maar een doosje van 32 tampons kost bij het Kruidvat 1,69. Eén keer per 4 weken nodig dus gemiddeld 2 euro per maand. Wie daar het geld niet voor heeft, kan zich in elk geval ook geen mobiele telefoon permitteren, want buiten de telefoon zelf kost een maandabonnementje al snel 8 euro.
En het 'voor de zekerheid' meenemen van zo'n kleine tampon in een jaszak of schooltas zou ook haalbaar moeten zijn. Zeker als het (anderen die niet te arm zijn om een tampon van 0,05 te kopen en die dus geen last hebben van menstruatiearmoede) wel lukt om een veel grotere mobiele telefoon overal mee naar toe te sjouwen.

Een doosje neerzetten op een toilet werkt nu eenmaal niet; er zijn altijd inhalige mensen die dan een greep doen in zo'n doosje "want gratis".
Maar dit hele "probleem" kan toch opgelost worden door in een school (of klantvriendelijk restaurant) een briefje op te hangen waarop staat wáár je je kan melden als je onverwachts een tampon of maandverband nodig hebt?

Er zullen mensen zijn die door ongesteldheid een college of werkdag moeten missen. Maar dat heeft volgens mij dan een andere oorzaak en komt niet door die 0,05 per tampon?

Dat valt in de praktijk dus heel erg mee.  Natuurlijk bestaan er inhalige mensen, maar dit traject loopt nu al een tijdje en blijkt goed te werken, dat leeg jatten komt nauwelijks voor, was laatst een heel item over op tv. Hier op het werk staat het ook in de toiletruimte en wordt alleen in nood gebruikt.

Tuurlijk kun je het ook ergens anders neerleggen bv bij een receptie maar echt praktisch is dat niet en ook niet nodig. Wcpapier hang je ook in de wc en hoef je ook niet eerst om te vragen elders.

Wat betreft kosten, duur hoeft het niet te zijn. Ik zie wel steeds meer gezinnen die van ongeveer 50 euro  per week moeten leven. In een gezin net moeder en bv 2 dochters kan het dan best een kostenpost zijn, zeker bij zware menstruaties. Ik heb het zelf gelukkig altijd kunnen betalen maar heb zelf last van zware en lange menstruaties gehad. 8 dagen en gebruikte een pak maanverband per dag. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.