Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe mee omgaan , dochter geschopt, geslagen.

Mijn dochter had gisteravond een feestje en we werden gebeld. Ze was in een speeltuin met een groepje en waren hard aan het praten. Er was daar een woning met jongeren die begeleidt wonen. (In de avond zonder begeleiding). Van het groepje van dochter gingen er een aantal naar binnen en zij bleef met 3 andere jongens achter. Er kwamen 2 jongeren naar buiten (want ze vonden dat groepje dochter te luid waren). Een meisje begon al tegen dochter tekeer te gaan, waarop dochter weg liep en haar telefoon pakte om te bellen. Het meisje pakt dochters telefoon, pakt haar bij haar hoofd, trekt haar haren uit haar hoofd, duwt haar op de grond, trekt daar door aan haar haren en geeft haar een paar knietjes. Dochter weet los te komen en rent naar huis waar ze het feestje had. Helemaal overstuur, verder gelukkig geen letsel ofzo. Politie erbij en dochter gaat nadenken over aangifte, gisteren konden ze niks doen. De andere jongeren zijn ook enorm geschrokken en voelen zich schuldig omdat ze niet ingegrepen hebben. Mijn vraag is dat ik niet zo goed weet hoe hiermee om te gaan. Moet ik er luchtig over doen tegenover dochter of hele tijd vragen hoe het gaat. Ook zelf ben ik een beetje in de war, tuurlijk is het niet normaal en vreselijk, maar het is misschien ook hoe we er als ouders mee om gaan. Het voornaamste is dat dochter er dadelijk geen last meer van heeft. 


Klinkt als impactvol. Hoe oud is je dochter? Wat bij mijn kind goed hielp bij iets heftigs, was de vraag wat kan ik voor je betekenen. Als zij er over wil praten prima. Zo niet geef het tijd en check na een week hoe ze zich erover voelt. Als je merkt dat ze niet meer naar buiten gaat of durft of niet goed slaapt zou ik het  coachend bespreekbaar maken of hulp inschakelen met kindercoach.

En dit is mishandeling.

Aangifte bij de politie lijkt mij een prima zaak.

Heeft ze haar telefoon teruggekregen?
Anders is er ook sprake van diefstal.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

12-02-2023 om 09:22 Topicstarter

16
Ja telefoon is terug
Aangieten kan ze doen, maar dan krijgt meisje hooguit taakstraf van paar uurtjes zegt politie.

Ik zou als kind het niet leuk vinden als mijn moeder steeds vraagt hoe het gaat.

Ik zou het ook niet leuk vinden als je emotioneel reageert.
Als je boos bent op de agressieve meid of zoiets moet je dat niet doen waar jouw dochter bij is.

Kleinduimpje schreef op 12-02-2023 om 09:22:

16
Ja telefoon is terug
Aangieten kan ze doen, maar dan krijgt meisje hooguit taakstraf van paar uurtjes zegt politie.

Het gaat toch niet alleen om de strafmaat? Er komt ook een dossier met de veroordeling. Bij een volgende slachtoffer zal ze er niet zo gemakkelijk vanaf komen. Alleen al daarom zou ik het wel doen.

Kleinduimpje schreef op 12-02-2023 om 09:22:

16
Ja telefoon is terug
Aangieten kan ze doen, maar dan krijgt meisje hooguit taakstraf van paar uurtjes zegt politie.

Een taakstraf is toch beter dan niks? Dat meisje moet wel voelen dat wat zij gedaan heeft echt niet door de beugel kan.

Dus ja, ik zou in zo'n geval mijn dochter aanmoedigen wel aangifte te doen.

Wel aangifte doen natuurlijk. En een klacht indienen tegen de agent, is die nou helemaal betoeterd.
Heb je contact opgenomen met de leiding van het begeleid wonen huis?

Kleinduimpje schreef op 12-02-2023 om 09:22:

16
Ja telefoon is terug
Aangieten kan ze doen, maar dan krijgt meisje hooguit taakstraf van paar uurtjes zegt politie.

Een paar uurtjes?
Is dat 4 uur? of 20?

De politie kan gelijk hebben.
Die trut zal natuurlijk zeggen dat uw dochter begon, en dat ze zelf ook klappen kreeg, enzovoorts.

Ik vraag mij af of normaal is dat deze jongeren 's avonds geen begeleiding hebben.

Helaas wordt, met het excuus van personeelstekort, nogal gesjoemeld met de jeugdzorg.

haarklover schreef op 12-02-2023 om 09:29:

Ik vraag mij af of normaal is dat deze jongeren 's avonds geen begeleiding hebben.

Helaas wordt, met het excuus van personeelstekort, nogal gesjoemeld met de jeugdzorg.

Ja, dat is vrij gebruikelijk, het is begeleid wonen dat betekend ondersteuning bij dagelijkse zaken als koken en andere huishoudelijke taken, financiën met als doel zelfstandig wonen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

12-02-2023 om 09:32 Topicstarter

ja, dochter wilde zelf wel aangifte doen

Prillewits schreef op 12-02-2023 om 09:26:

Wel aangifte doen natuurlijk. En een klacht indienen tegen de agent, is die nou helemaal betoeterd.
Heb je contact opgenomen met de leiding van het begeleid wonen huis?

Ik denk dat het ook een goed idee is de begeleiders op de hoogte te brengen.
Want de taakstraf komt er niet binnen een week, en dan kan alvast iemand de aanvalster op haar gedrag aanspreken.

(ik vermoed dat de kwaliteit van de begeleiding sterk afhankelijk is van de instelling en de persoon, dus verwacht geen wonderen).

Ysenda schreef op 12-02-2023 om 09:32:

[..]

Ja, dat is vrij gebruikelijk, het is begeleid wonen dat betekend ondersteuning bij dagelijkse zaken als koken en andere huishoudelijke taken, financiën met als doel zelfstandig wonen.

Dank voor de uitleg!
24-uurs zorg is dus niet altijd nodig.

Zeker aangifte doen.
Dossier opbouw maar het komt ook bij de instelling voor begelrid wonen terecht en zij zullen met die groep aan de slag gaan.

Verder zou ik je dochter wijzen op waar zij eventueel terecht kan, bij jullie als ouders, op school maar ook bij de poh van de huisarts. Allemaal laagdrempelig want met 16 zijn je ouders vaak toch niet de voorkeurspersonen om naar toe te gaan. En dat dat nu is maar ook over een paar weken of maanden of langer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.