Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
*Sophie*

*Sophie*

14-10-2008 om 11:57

Hoe 'stoer' moet je zijn als 14-jarige?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

16-10-2008 om 12:08

Tsja

Sophiet citeert Ria k:
""School had het prima kunnen oplossen door de kinderen eerst op school te laten verzamelen. Kinderen die dichterbij de verzamelplek wonen of er geen behoefte aan hebben kunnen direct naar de verzamelplaats."
Hmm, is de school een handige verzamelplaats? Of ligt die ver van OV? Mss is men gewoon ene beetje lui.

*Sophie*

*Sophie*

16-10-2008 om 12:10

Merla, je bent lief! ;- )

"Sorry Sophie, ik ging er even vanuit (nav je reactie een week of wat terug op mijn posting in zorgenkinderen) dat jouw zoon ook pdd nos had, maar het was dus ADD. In dat geval is het misschien een wat minder goede vergelijking geweest van mij.

Verder neem ik wederom mijn petje voor je af hoor! Geweldig zoals jullie hem zélf begeleiden! En dan zo'n vooruitgang! Mijn zoon is ook afgestroomd (van VWO naar Havo) maar wij zien helaas die vooruitgang nog niet.

Succes verder met alles! (en beterschap!)"
------------
Geeft toch niks joh, dat je die aandoeningen even door elkaar haalde ;- ) Het is al heel wat dat je je kon herinneren dat er uberhaupt iets is met zoonlief hier!

Kijk, en dat petje afnemen dat geeft me de moed om zo verder te gaan! Het is altijd en voor iedereen heerlijk om complimenten te krijgen, dankjewel dus daarvoor! Het nadeel dat ik om medische redenen niet werk en dus hele dagen thuis doorbreng maakt dat ik me volledig op de kinderen kan richten mocht dat nodig zijn.
Laat Cruijf het maar niet horen, want wat zou 'ie zeggen?
"Elk nadeel....
hahahahaha!

En uhm, ik hoop dat voor jullie de dag snel zal komen dat je ook blij kan zijn omdat je kinderen lekker in hun vel zitten en goed gaan! Wat niet is kan nog komen, is het niet linksom dan maar rechtsom. Houd moed! Alles voor je kinderen, maar dat doe je volgens mij al wel. Het vraagt een heeeeele lange adem, maar als je resultaat boekt dan krijg je daar zo'n boost van! Ik hoop dat het bij jullie snel ook zover is!

En bedankt voor de beterschap ;- ) Het is lekker kletsen zo, als je irl je stem volledig kwijt bent! hehehe ;- ) Verder gaat het duidelijk beter nu met me, dus dan hebben we dat ook maar weer gehad!

Sorry sophie

ik had je reactie op mijn stukje gemist

wat goed van jullie dat jullie samen met je zoon zo goed al zijn cijfers opgehaald hebben zeg wat een energie moet dat kosten van jullie als ouders.
knap hoor ik zal het even voor jullie roepen TJAKKA !!!

klokje 2

klokje 2

16-10-2008 om 13:16

Nog even tinus

Klokje:

"Maar dat is dagelijkse kost voor ze. Het gaat er hier om dat Sophie\'s zoon het diepe in wordt gegooid zonder zwemdiploma en er van hem wordt verwacht dat hij met een stalen gezicht al crawelend de overkant bereikt."
Tinus:
Maar dat was wat mij betreft ook het punt; die school verwacht dat die 14 jarigen bij wijze van spreken WEL een zwemdiploma hebben, en ik vind die verwachting heel normaal.
Het gaat mij erom dat de zoon van Sophie juist iemand is zonder zwemdiploma, bij wijze van spreken dan. Er wordt zo makkelijk gedaan in de zin van iedereen moet dat kunnen en daar ben ik het ook mee eens. Kinderen moet je mondig maken. Maar niet iedereen is gelijk, sommigen zitten anders in elkaar en hebben moeite met schijnbaar normale dingen. Ik vind dat te weinig rekening wordt gehouden met die mensen. Niet alles is alleen maar zwart of wit. Er zit een regenboog van kleuren tussenin.

*Sophie*

*Sophie*

16-10-2008 om 13:16

Yta

"Tja, de wereld is juist zo heerlijk veilig en compact voor stadsbewoners. Niks enge reizen door tochtige polders, donkere weggetjes, kilometers fietsen naar school, 25 km voor de bioscoop, alles lekker dichtbij. Het meeste risico loop je toch 'on the road'."
----------
eigenlijk zijn onze kinderen een beetje hetzelfde, ze doen vooral alles in hun eigen omgeving, die van jou in de stad en die van ons in hun eigen plaats. Komen jouw kinderen vaak buiten de stad? Alleen, met het OV, bijv?
Zo denken wij er trouwens ook over: de wereld is juist zo heerlijk veilig en compact, voor hier-bewoners ;- )

*Sophie*

*Sophie*

16-10-2008 om 13:48

Miriam

"Toen mijn dochter nog in jouw woonplaats op school zat, "
------
O, ook toevallig dan! Ben benieuwd welke school dat was, V.O. of de basisschool? Maar je hoeft het natuurlijk niet te vertellen hoor, ivm privacy ;- )

Nog even over dat 'lieve kinderen - stoute kinderen':
We zien ze natuurlijk wel om ons heen, die bv met Koninginnedag veel liever naar Amsterdam gaan, want 'daar gebeurt het'. En ik heb daar geen oordeel over, vind het helemaal superprima als ze dat willen. Ze gaan dan ook altijd met een groepje, is toch anders dan alleen denk ik.
Wij blijven met Koninginnedag juist hier, we willen Gerard Joling echt niet missen, hehehe! IEK !!!

Helaas pindakaas geldt dat 'stoute kinderen'-verhaal wel maar al te erg voor de (kleinere) criminelen hier: verreweg de meesten (van die crimineeltjes hier) komen (vaak uit verveling) van buiten hiernaartoe om rottigheid uit te halen, bv in het zwembad. En dat is bepaald geen onschuldige rottigheid, helaas. Ook diefstallen, inbraken, ja moorden zelfs, blijken voor een groot deel door de niet-dorpsgenoten te worden gepleegd. De 'stouterikken van buiten' dus ;- )
Waarmee ik NIET wil zeggen dat A'dammers fout zijn; dat zijn ze nl niet!

*Sophie*

*Sophie*

16-10-2008 om 14:09

Miriam nog maar eens ;- )

"De vraag is of dat ov reizen onderdeel van de les is of niet. Mogen ze ook gebracht en gehaald worden door paps of mams, of op de fiets komen? Het is mogelijk dat de school expres niet vanaf school met alle kinderen met het ov vertrekt, want dat zou de verantwoordelijkheid duidelijker maken. Juist de mist rond dit aspect, wie zorgt dat de kinderen niet gaan spijbelen, dwalen, etc?, is wat mij niet aanstaat aan deze werkwijze."
-------------
De tekst in de brief luidde: "Je gaat op eigen gelegenheid met het openbaar vervoer naar Amsterdam-Centraal Station. Tussen 10.00 en 10.30 in tweetallen melden bij het VVV-kantoor voor het Centraal Staion voor de routebeschrijvingen en opdrachten. Onderweg kom je docenten tegen op tussenposten. Als je een beetje tempo erin houdt, is de wandeling makkelijk in 3 uur te doen. Iedereen moet zich afmelden bij de finish, event. contact opnemen met het noodnr. 06-....(start en finish) of 06-....(algemeen)."

Dat was het. Aan de ene kant dus hartstikke leuk, best enthousiast over nagedacht, maar voor ouders die nadenken over verantwoordelijkheid wel mistig idd. Het laat vragen open, zeker als het zo kort voor de dag bekend wordt gemaakt. En die heen- en terugreis...tja, ik denk dat die voor de ouders is, qua verantwoording en daar in A'dam ook trouwens...denk ik. Maar WETEN??? Nee, weten doe ik het niet.

En vwb die 'verschijnlingsplicht', waar jij het over hebt: idd, daar trekken we ons dan maar niet zo veel van aan. Wat kunnen we anders he, het is of zoonlief laten gaan, een beetje op de gok, en zonder te weten wie verantwoordelijk is, of laten spijbelen. Vinden wij dat laatste toch minder kwalijk. En dus gingen we voor dat laatste, dmv ziekmelden, want idd: " een eenvoudige en conflictvermijdende oplossing." Kan ook heeeeel belangrijk zijn, hebben we wel gemerkt in de loop van de jaren, in het belang van van alles en nog wat.

*Sophie*

*Sophie*

16-10-2008 om 14:23

Kaaskopje

"Waren ze al wel op Schiphol geweest? Wij hebben afgelopen jaar voor het eerste gevlogen met het hele gezin. Voor man en de jongste was dat de eerste keer. Toen ze kleiner waren zijn ze wel een paar keer voor de lol naar Schiphol geweest. Vlieguigen kijken, winkels kijken, enz. Toch een beetje sfeer proeven. Leuk was dat."
---------
O, we zijn al vaker op Schiphol geweest hoor! We gaan alleen altijd met z'n viertjes, met de auto ;- ) We zijn ook wel eens aan de beurt om familie op te halen van het vliegtuig, en dan plakken we er gelijk een Burgerkingetje aan vast of zo ;- )
En we gaan vaker op die spottersplaats staan, vlakbij het IBIS-hotel, bij zo'n Mc Donalds, ijsje erbij en vliegtuigen kijken maar. Laatst ook nog voor de Antonov geweest en gezien! GROOOOOT !!!!!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-225

Nou, dan sjezen we heel Schiphol met al z'n bijgebouwen etc. om, op zoek naar dat gevaarte ;- ) Met resultaat dus!
Maar ook dan gaan we met de auto, want anders kom je weer helemaal niet op die plekken.
Moet je anders ook maar eens doen, met de kids. Als je goed staat, dan komen ze over je hoofd heen of anders wel vlak voor je neus langs, de een na de andere!
Leuk hoor, maar wel anders dan Amsterdam, dus eigenlijk een beetje o.t. ;- )

*Sophie*

*Sophie*

16-10-2008 om 14:30

Kaaskopje nog even

"Het komt voor een deel door mijn ogen. "
-----------
O, dat lijkt me idd erg rot! Dat scheelt een slok op een borrel zeg, vwb je zelfverzekerdheid! Oefening baart kunst, zeg je eigenlijk zelf al, maar het vraagt een beetje tijd en ruimte ;- )
En zo heeft een ieder wel een beperking denk ik, En als we daar gewoon een beetje rekening mee houden heeft ieder het leuk en naar zijn/haar zin!

Klinkt als....

Sophie:"Je gaat op eigen gelegenheid met het openbaar vervoer naar Amsterdam-Centraal Station. Tussen 10.00 en 10.30 in tweetallen melden bij het VVV-kantoor voor het Centraal Staion voor de routebeschrijvingen en opdrachten."
Dat klinkt als een lesopdracht. Ik denk dat dat in de zin van de arbowet ook zo opgevat moet worden. Maar als het om aansprakelijkheid gaat, ligt het ingewikkelder.
Best een leuke les inderdaad. Er lijkt mij in zijn algemeenheid niets op tegen, hoewel het inderdaad wel vraagt om enige lesvoorbereiding van de kinderen en de ouders.
Groet,
Miriam Lavell

*Sophie*

*Sophie*

16-10-2008 om 14:41

Tinus_p

"Hmm, is de school een handige verzamelplaats? Of ligt die ver van OV? Mss is men gewoon ene beetje lui. "
-----------

School zou natuurlijk een handige verzamelplaats kunnen zijn geweest, maar alle kinderen gingen al op eigen houtje. Zoonlief heeft nog van alles geprobeerd, ook via MSN, maar heeft niet op tijd iemand kunnen vinden die ook vanuit hier ging. Ligt ook gedeeltelijk aan onze zoon hoor, hij is niet heel sterk in dit soort dingen regelen. En ik ga niet op zijn MSN aan de slag, op zoek naar klasgenootjes, dat doe ik niet. Het is ook een piestje onhandig; ze werken nu (in de 3-de Mavo)met 'clusterklassen', en hij zit daardoor dan weer met die en dan weer met die. Iedere keer weer in een andere samenstelling. Daardoor leert hij minder snel zijn klasgenoten goed kennen en heeft hij nog niet een echte vriend ofzo. Wel wat los spul hoor, maar de meesten kennen elkaar dan weer vanuit de 1-ste en de 2-de en zoonlief is dus nieuw en een aanwinst voor de school natuurlijk!!! ;- )

*Sophie*

*Sophie*

16-10-2008 om 14:48

Hahaha! branca!

"wat goed van jullie dat jullie samen met je zoon zo goed al zijn cijfers opgehaald hebben zeg wat een energie moet dat kosten van jullie als ouders.

knap hoor ik zal het even voor jullie roepen TJAKKA !!!"
------------
Dankjewel!
Nou! En of dat wat aan energie heeft gekost idd! Maar op deze manier, met deze resultaten levert het ook weer veel energie op hoor! Genoeg energie om terwijl jij heel hard TSJAKKA ! roept dat ik dan met mijn arm zo met mijn gebalde vuist naar achteren stoot! TSJAKKA !Hahahaha!

Goeie van je!

*Sophie*

*Sophie*

16-10-2008 om 14:50

Klokje!

"Niet alles is alleen maar zwart of wit. Er zit een regenboog van kleuren tussenin."
---------------
Amen ! Dat heb je prachtig gezegd!

*Sophie*

*Sophie*

16-10-2008 om 14:54

Ik ben er doorheen!

Zo ! Het was even aanpoten, met zooooveel reacties, maar ik ben erdoor!
Superbedankt allemaal. We hebben hierdoor een voor ons gevoel goede beslissing kunnen nemen waar we helemaal achterstaan. Plus een leuke herfstvakantieactiviteit bedacht!

TSJAKKA !

hahaha!

en dan nu op een drafje dochterlief uit school halen, ik heb nog 6 minuten, net op tijd, poeh!

groetjes, Sophie.

Tirza G.

Tirza G.

16-10-2008 om 15:20

Mooi

Alles om mijn standpunt op te laten vallen en dat is toch maar weer mooi gelukt. Wat Kaaskopje "begripvol" noemt, noem ik juist níet begripvol. Immers: ze begint haar posting met het feit dat ze met haar oren zit te klapperen. Nou, dat zegt mij genoeg. De hele teneur in dit draadje was: nou ja zeg, OV moet je gewoon kunnen/doen, zéker als je 14 bent, de grote stad is helemaal niet eng hoe kom je dáár nou bij - enzovoort. Tja, de wereld is groter dan de Randstad en OV is helemaal niet vanzelfsprekend voor iedereen.
Rondhangen in de grote stad is óók niet voor iedereen vanzelfsprekend, vandaar mijn verbazing. Rondhangen is voor mijn kinderen sowieso niet vanzelfsprekend, ik woon in een klein provinciestadje mét Hema , maar ook daar hangen ze niet rond. Hun dagen zijn gevuld met school, studie, sport, hobby en werk. Geen tijd om te hangen, denk ik. Ik ben echt verbaasd als ik lees dat er jonge meisjes blijkbaar elke week een middagje in de stad rondhangen, tja, ik heb daar gewoon niks mee. Ik begrijp dat Kaaskopje het belangrijk vindt dat haar kinderen dat doen, zodat ze straks als ze in Amsterdam gaan studeren er geroutineerd rondlopen, als een geboren Amsterdammer. Blijkbaar is rondlopen in Amsterdam en het Amsterdamse OV gebruiken een heel bijzonder iets, waarvoor je flink moet oefenen. En blijkbaar is rondlopen als een geboren Amsterdammer een na te streven status, tja, ik denk daar anders over. De grote stad is veilig en vriendelijk, wordt mij diverse malen verzekerd, dus waarom zou je moeten oefenen om er als een geboren GroteStadter rond te kunnen lopen? Ben je anders kwetsbaar ofzo?
Overigens: geen meelij met mijn kinderen. Die reisden afgelopen zomer vrijwel geheel zelfstandig met vliegtuig en metro. In Amerika. En dat ging príma, zelfs ongeoefend.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-10-2008 om 15:25

Zwemdiploma

En zelfs als je kinderen een zwemdiploma hebben, ontslaat dat de school nog niet van hun toezicht en zorg voor hun veiligheid. Dit zou voor mij nou eens een interessante discussie zijn met de schoolleiding (over zelfstandig op de plaats van de excursie zien te komen). Maar jaaaaaaaaa die van ons gaan niet naar Amsterdam he, veel te ver weg.

Tirza

*Sophie*

*Sophie*

16-10-2008 om 15:50

Hee tirza

" ik woon in een klein provinciestadje mét Hema ..."
------------
Ik denk dat wij in de herfstvakantie wel eens gezellig dicht bij elkaar in de buurt kunnen zijn, tenminste als dat kleine provinciestadje mét Hema voornamelijk mooie, grote witte huizen heeft ;- )

en uhm..."rondlopen als een geboren Amsterdammer'....?

onze kinderen zijn geboren Amsterdammers! Echt waar! Zo zie je maar; het een hoeft het andere niet uit te sluiten ;- )
-----------------
"Dit zou voor mij nou eens een interessante discussie zijn met de schoolleiding (over zelfstandig op de plaats van de excursie zien te komen)."
-----------------
Hahaha! Dus jij bent er ook al zo eentje. Nou, als ze mij op die andere dependence (Havo-Vwo-lokatie) wéér zien aankomen dan zullen ze flink gaan zuchten! Voor mezelf niet zo, maar voor de kids ga ik door tot het gaatje!
Wat ik eerder al heb gezegd: ik ben er eentje die d'r achternaam eer aan doet! (en meer zeg ik niet ;- ) ivm privacy) Misschien hebben we wel dezelfde achternaam?

Maar dit jaar klets ik liever met jullie allemaal! Veeeeel gezelliger! ;- )

groetjes, Sophie

Yta Chalne

Yta Chalne

16-10-2008 om 21:02

Sophie, tirza

Sophie: ja, mijn kinderen (zitten op een school met streekfunctie) komen zeer regelmatig buiten de stad. Ze fietsen daartoe probleemloos 20 km of gebruiken tram, bus en trein, net hoe het uitkomt. Niet om stoer te zijn, maar om ergens heen te gaan waar ze graag willen zijn (vrienden, muziekrepetities, opa en oma, etc.) Overigens doen ze dat niet bij nacht en ontij, dat vind ik echt niet goed. Dat doe ik zelf ook niet, ook nooit geleerd en nooit last van gehad.
En Tirza, over verbazing gesproken, ik ben echt verbaasd over jouw beeld van kinderen die in de stad wonen. Ja, mijn meiden zijn veel in de stad, maar hoe kom je bij rondhangen? Ze gaan er naar school, werken er, bezoeken er hun vrienden, hebben muzieklessen, wonen er noem het maar, alles in de stad. Hangen bij een Hema? Dat lijkt me toch meer iets voor een dorp waar verder niks te doen is. Dat hoeft niet in een stad

Tirza G.

Tirza G.

16-10-2008 om 22:45

Rondhangen, yta

Dat schreef Kaaskopje. Haar dochter gaat een middag in de week rondhangen in de stad. Daar kan ík me nou niks bij voorstellen. Die van mij hebben geen middag vrij in de week. De Hema voerde ik aan als zijnde een Echt Winkelbestand, ik bedoel: winkels genoeg om rond te neuzen enzo, maar ja, w/ze doen dat gewoon niet zo.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-10-2008 om 22:46

Sophie

Ik woon op zich in een mooi stadje, maar grote witte huizen? Neuh. Komt me niet bekend voor. Ik woon niet in de plaats waar een trein komt. Dat is een gróte provinciestad

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2008 om 00:59

Rondhangen, tirza

Eerst maar even het weekschema van mijn dochters:
Oudste: maandag naar school en aansluitend werken
Dinsdag naar school en aansluitend werken
Woensdag naar school en aansluitend werken
Donderdag stage op een basisschool en aansluitend lekker vrij
Vrijdag stage op een basisschool en aansluitend vrij
Zaterdag van 's morgens vroeg tot laat in de avond scouting
Zondag een uur of 5 werken.
Mijn jongste dochter:
Maandag naar school
Dinsdag naar school
Woensdag naar school, daarna kookt ze voor ons en in de avond gaat ze trainen
Donderdag naar school en in de avond trainen
Vrijdag naar school
Zaterdag wedstrijd
Zondag vrij en in de avond oppassen
En volgende week in de herfstvakantie heeft ze dan eens lekker tijd om naar Amsterdam te gaan met haar vriendin. Dat is gezellig en heeft totaal niets te maken met het negatieve rondhangen wat jij ervan maakt. Als wij in de stad zijn heeft dat een reden. Dat geldt ook voor mijn dochters. Die staan niet op straat te niksen. Voor ons is 'de' stad net zo normaal als de buurtsuper. Als je iets nodig hebt ga je erheen om het te halen. Dat mijn dochter elke week een middag in de stad rondhangt heb je toch echt zelf verzonnen.
Tirza: De grote stad is veilig en vriendelijk, wordt mij diverse malen verzekerd, dus waarom zou je moeten oefenen om er als een geboren GroteStadter rond te kunnen lopen? Ben je anders kwetsbaar ofzo?
Waarom denk je dat zakkenrollers succes hebben bij toeristen? Ze zien dat die mensen daar vreemd zijn. Ik heb het aanwezig zijn in Amsterdam overigens nooit gezien als oefening voor later. Als wij naar Amsterdam gingen deden we dat met de trein, eventueel de tram, en eventueel de metro. Nu achteraf gezien vind ik dat ze er profijt van hebben gehad.
Okee, met de opmerking dat jouw kinderen ongeoefend naar Amerika zijn geweest heb je me. Dapper van je, daar zou ik moeite mee hebben.

Jawel en nadenken

jullie zien dat mijn eerste reactie was van: "huh" en later toen ik er eens écht goed over nagedacht had en alles op een rijtje gezet dus mijn 2-de reactie. ik weet ook hoe het is, in de stad. heb er jaren gewoond en kan me ook een goed 'beeld' vormen hoe het is daar met kinderen (ook nog genoeg vrienden in de stad). dus ik denk inderdaad dat het verschil qua reizen/vervoeren groot is. miriam gaf het ook al aan.....ook hier fietsen ze rustig 20 kilometer in 't donker door bochtige bossige binnenwegen...waar je dus écht niks ziet. ik hoor ook regelmatig de verbaasde reacties van 'stadse vrienden' met kinderen in dezelfde leeftijd....die zelf het autorijden op zo'n weg al doodeng vinden en helemaal een rolberoerte krijgen als dochter even later hun kinderen uitnodigt om diezelfde enge smalle weg te fietsen naar het dorp toe omdat het koopavond is....waarbij dochter natuurlijk weer niet snapt dat hun dat een probleem vinden. (maar we hebben toch licht op de fiets? wat is het probleem dan?) ja,ja lastige kwesties zijn dat soms. dus ik begrijp het ondertussen écht wel. gauw maar oefenen dus. en zoek iets leuks uit om naar toe te gaan! dat helpt ook erg voor de motivatie!
groeten albana

*Sophie*

*Sophie*

17-10-2008 om 10:35

Albana

Wat goed van je dat je je reactie kunt bijstellen. Ik bedoel, dat je iemand bent die niet halsstarrig bij een eerste mening blijft, al mag dat natuurlijk wel als dat je enige mening is, ook na beraad.

Ik kon de eerste dag na mijn posting even niet reageren, gewoon door andere andere zaken, erg lastig voor een forumverslaafde, hahaha. Maar dat had als voordeel dat toen ik de dag daarna de inmiddels vele reacties las ik mijn idee er over langzaam kon laten vormen, omvormen en uiteindelijk mijn eigen door jullie en mijzelf gevormde idee kon hebben.

Snap je het een beetje? Dat is het goede van even op de plaats rust en eerst alle voor- en tegens lezen. En open staan voor andere argumenten. Want soms kom je er gewoon niet op, dan zie je dingen over het hoofd.

We gaan dus de komende week oefenen. Ik heb het al met manlief besproken en hij is ook enthousiast. We gaan denk ik toch met dagkaarten (wordt anders wel erg begrotelijk), maar laten de kinderen echt vanaf huis alles uitzoeken. We hebben al meerdere punten waar we langs willen, dus dat wordt een hele uitzoekerij voor ze ;- )

En 's avonds gaan we eten bij de Burgermeester, DE hamburgertent van Amsterdam, zegt manlief. Waar ze nog verse hamburgers maken, zoals het eens bedoeld was, zeg maar ;- ) Ik ben benieuwd. Daar wil hij ons al zolang eens mee naar toe nemen.

We zullen er in ieder geval een leuke dag van maken en zullen proberen zowel sneltram, metro als tram daarbij in te passen.
Magnaplaza, Leidseplein, Centraal Station natuurlijk... denk denk denk

groetjes, Sophie.

Tirza G.

Tirza G.

18-10-2008 om 12:43

Wat ik niet begrijp

in deze discussie, is de tendens dat "dingen uit de grote stad", zoals je nonchalant bewegen, met OV overweg kunnen en winkelen als normaal en zelf als leerdoel worden aangemerkt. Het is allemaal heel bijzonder, je moet het aanleren, het is onveilig als je het niet kunt - enzovoort, terwijl het tegenovergestelde, de dingen die Miriam en Albana inbrengen, níet belangrijk schijnen te zijn om aan te leren.
Prima hoor, dat iedere 14 jarige zelfstandig met de metro moet kunnen terwijl er maar in twéé steden in NL metro's zijn, maar waarom moet niet iedere 14 jarige zelfstandig 15 km over een smalle, winderige, onverlichte dijk kunnen fietsen?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2008 om 15:15

Onverlichte dijk

waarom moet niet iedere 14 jarige zelfstandig 15 km over een smalle, winderige, onverlichte dijk kunnen fietsen===
Kunnen mijn dochters en ze vinden het minder eng dan ik het voor ze vind. Maar een onverlichte dijk vergelijken bij een stadsbezoek bij daglicht gaat niet op vind ik. Ik zeg niet tegen mijn dochters 'ga jij maar eens lekker 's avonds laat Amsterdam in in je eentje, net zo min als ik ze aanmoedig om 's avonds laat nog eens aan die 15 km over een onverlichte dijk te fietsen.
Gewoon overdag is het voor een 14 jarige die gewoon tussen het winkelende publiek blijft net zo veilig als in een dorp met een HEMA. Het gaat soms meer om het onveilige idee dan dat de praktijk in werkelijkheid is. Ik heb die onveilig-gevoel hindernissen ook moeten nemen en overwonnen. Het gaat tenslotte toch om je kind. Maar je helpt je kind er niet mee door hem bepaalde vaardigheden te onthouden. Of je nu bij of in een stad met een metro woont of niet doet er niet toe. Het is ook handig als een kind op de tram durft te stappen (daar zijn al meer steden mee voorzien) of de bus, of niet in de stress raken als ze een keer met de trein moeten. En de enige manier waarop dat lukt is door ze het te laten doen. Al doende leert men en wordt het gewoon.

Verschil

het verschil is dat voortgezet onderwijs over het algemeen niet aan winderige onverlichte dijken of dichtbeboste slingerwegen staat, maar juist in de plaatsen met veel soorten openbaar vervoer. omdat het ook wel prettig is dat ze dan zo nu en dan nog thuis komen (of kunnen komen), daarom is het hier 'vanzelfsprekend'.
groeten albana

Ik zie trouwens ook al voor me

dat allerlei ouders met hun kinderen, fiets in de kattebak hier ergens in de buh, bush uitstappen,liefst 's avonds laat (want donker) en dan hun kind de weg af laten fietsen...........want het is zo leerzaam!! hahaha, lijkt me érg komisch om te zien (als die ouders het zelf al durven, want wij horen van westerlingen dat ze het in de auto al doodeng vinden.)
groeten albana

Op de fiets

Tops:"Dat zullen de meeste 14-jarigen ook gewoon kunnen, 15 km fietsen,"
Dat zal best. Maar _moeten_ ze het? Stel je de volgende brief voor onder de kop:Fietstocht door het groene hart. "Je gaat op eigen gelegenheid met de fiets naar de Voetangel. Tussen 10.00 en 10.30 in tweetallen melden bij het restaurant voor de routebeschrijvingen en opdrachten. Onderweg kom je docenten tegen op tussenposten. Als je een beetje tempo erin houdt, is de tocht makkelijk in 3 uur te doen. Iedereen moet zich afmelden bij de finish, event. contact opnemen met het noodnr. 06-....(start en finish) of 06-....(algemeen)."
Dit alles gepland op vrijdag 17 oktober.
Ik denk dat heel wat meer stads georienteerde ouders zich wild zouden schrikken van zo'n voorstel. Ik ben een dergelijk ideetje ook nog nooit tegengekomen, terwijl mijn kinderen al sinds jaar en dag dit soort tochten maken, gewoon omdat ze ergens moeten zijn en daarvoor vanzelfsprekend in het donker moeten vertrekken, of in het donker weer thuis komen vanaf de maand oktober ongeveer. Weer of geen weer.
Groet,
Miriam Lavell

Dat is het punt niet

tops:"Maar gewoon een reis van A naar B met de fiets of met het openbaar vervoer is iets wat de meeste kinderen van 14 echt wel kunnen."
Best wel. De vraag is of school en ouders ze daarin vertrouwen en het dus plompverloren en out of de blue van ze vragen. Gek genoeg is dat wel zo als het om reizen met het openbaar vervoer gaat. Niet als het om een fietstocht door de polder gaat.
Restaurant de Voetangel is maar vijf dagen in de week open. Dat komt omdat ze niet voldoende personeel kunnen krijgen. "Niemand" wil in het donker door de polder fietsen. Zelfs Mbo-ers naarstig op zoek naar een stageplaats niet. En dat wordt ze ook door de opleiding niet kwalijk genomen.
Och, ze zouden het best kunnen hoor. Maar ze hoeven niet.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2008 om 14:07

Speurtocht zoals miriam dat voorstelt

Ik zou me niet rotschrikken van zo'n opdracht. Ik denk mijn jongste dochter wel. Moet ze potjandikkie dat hele k....eind rijden. Er mogen trouwens wel heel wat opdrachten die tijd kosten ingepland worden als er 3 uur voor wordt uitgetrokken. 15 km fietsen mijn dochters makkelijk in anderhalf uur.
De werkweek van groep 8 van de oude school van mijn dochters gaat ook altijd per fiets. Nu is het dichterbij dan voorheen, nog steeds zo'n 10 km. Vroeger dus veel verder. Mijn oudste heeft de lange fietsversie gehad en de jongste de korte. Dat ging wel met de grote groep, dat is wel zo gezellig. Eenmaal op het VO had ik er niet mee gezeten als de opdracht geweest was om met 2 personen een tocht te fietsen. Er staan in Miriams' voorbeeld stempelposten, dus ze zien of iedereen langs komt. Wat is daar eng aan? Ik woon in een provinciestad. Misschien dat we van hieruit iets makkelijker de natuur in springen in onze vrije tijd, dan vanuit hartje GROTE stad, maar is het dan echt zo dat iemand in Amsterdam of Rotterdam,enz. dat nooit doet? Gaan die kinderen nooit uit zichzelf stukken fietsen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.