Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoelaat gaan jullie pubers naar bed in de vakantie?

ik heb 3 kinderen in de leeftijd van 12, 13 en 14 (bijna 15). Ik heb nogal moeite met de bedtijden. Het liefste gaan ze rond 23.00 naar bed, maar dat vind ik erg laat, omdat ik zelf eigenlijk wel eerder wil.  Hier veel discussie elke keer.... 

Hoe gaat dat bij jullie?  


Oh zo herkenbaar! Hier stuur ik ze rond 22 uur naar boven. Als ze iets kijken op tv wat om 22.15/22.30 is afgelopen vind ik dat ook nog oké, maar niet later.
Ze mogen van mij nog wel even lezen in bed, maar de schermen blijven beneden. 

Vanaf een jaar of 12 geen bedtijd meer. Dat was bij mij ook zo vroeger. Ik ben zelf een avond/nachtmens en ga ook niet vroeg naar bed. Maar To, als je moe bent dan ga je toch zelf om 11 uur naar bed. Je hoeft toch niet op te blijven voor de kinderen.

Hoezo moet je opblijven voor je kinderen, het zijn pubers, die hoeven toch niet meer naar bed gebracht te worden? Ga lekker naar bed als je moe bent, die kinderen redden zich wel. Bij pubers verschuift hun ritme. Die worden later moe. Als ze naar school moeten en vroeg op moeten, kun je wel sturen op eerder gaan slapen, maar een bedtijd op die leeftijd vind ik niet meer nodig. Tenzij ze structureel te laat komen op school of tijdens de les in slaap vallen.

In de vakantie houd ik het niet bij. Als ik naar bed ga, moet het stil zijn, maar ik geloof gerust dat ze het wel eens 3 uur ‘s nachts maakt. Sowieso had ik geen bedtijden meer vanaf een jaar of 12. Dat levert inderdaad alleen maar discussies op, en ze zijn oud en wijs genoeg om dat zelf te regelen.

Hier om 23 uur....14 bijna 15. Prima tijd voor haar. Jongste kan er minder goed tegen dus 22.00 of eerder. 

Jij kan toch gewoon naar bed? Ik vind 2300 in de vakantie heel normaal (tenzij ze een vakantiebaan of krantenwijk hebben).

Toen mijn kinderen nog pubers waren had ik zéker in de vakanties geen bedtijd. Voorwaarde was wel dat als wij gingen slapen (of één van ons) geen herrie meer in de tent en rustig doen anders was 't feest zo afgelopen. En daar hielden ze zich over het algemeen ook aan. Soms wel moeten waarschuwen natuurlijk maar dat is meer omdat ik zelf een hele slechte slaper ben en bij elk geluidje overeind schiet. Andere voorwaarde was dat ze 's morgens wel moesten uitslapen. Het liefst zo lang mogelijk. Vonden ze ook al geen probleem. Met andere woorden: In de vakanties gewoon geen regels, ze moesten door het jaar heen al zoveel. School, bijbaantjes, clubjes etc. Dus lekker de teugels los. 

Hier geen verplichte bedtijd voor onze pubers. 
Wij gaan soms eerder naar bed, maakt mij niet uit. Maar, zijn er de volgende ochtend verplichtingen? Dan verwacht ik wel dat ze zonder mokken fris en fruitig zelfstandig opstaan. 

de jongste is 10 en uiterlijk 22:30. De andere 2 zijn 14 en 16 en die zoeken het zelf uit. Ze moeten wel stil zijn. Soms gaan ze tegelijk met mij en soms is t later. 

Hier ook geen bedtijden meer, mijn dochter heeft meer slaap nodig als mijn zoon dus die gaat zelf altijd wel op tijd naar boven en bij zoon wisselt het enorm. Ze zijn rustig en stil als wij op bed liggen dus ik vind het prima. 

Als wij naar bed gaan, gaat iedereen naar boven (inclusief de pubers van 12, 14 en 16). Meestal ergens rond 22.30/23.00 uur. Wij sluiten af en doen alle lampen uit. (Dat gaat anders nogal eens mis...) Als die van 16 nog laat moet werken, is hij uiteraard later thuis, dan sluit hij zelf af. Hoe laat ze daadwerkelijk gaan slapen: geen idee, dat mogen die van 14 en 16 zelf bepalen. Ze kijken nog tv of hangen rond op Netflix.

Die van 12 laten we trouwens ook in de vakantie nog wél alle schermen beneden neerleggen, omdat die nooit uitslaapt én echt chagrijnig wordt van weinig slaap. Vaak leest ie nog even een boekje en dan slaapt ie rond een uur of 11, half 12.

Eowyn1

Eowyn1

12-08-2021 om 14:50 Topicstarter

het probleem van zelf wel naar bed gaan is dat ze alle 3 wel 1 of andere diagnose hebben een dus nog wat sturing nodig hebben. Bijvoorbeeld aansporen tot tandenpoetsen, lichten uitdoen ed. En überhaupt überhaupt hun telefoon wegleggen.  Lezen in bed heb ik geen probleem mee.... maar ik zal het wat meer loslaten en kijken wat er gebeurd....

Hier in de vakantie uiterlijk half 10, ga zelf om half 11 dus kan ik nog een uurtje iets voor mijzelf doen. 
Dit is overigens op aanraden van mijn revalidatiepsycholoog omdat ik anders teveel prikkels krijg (hersenaandoening). 

Eigenlijk hier een beetje zoals Nienke met 2 13 jarigen. Doordeweeks wil ik het stil in huis om 22:30, dus dan zijn ze rond die tijd klaar in de badkamer en op hun eigen kamer. Wat ze daar dan nog doen weet ik niet precies. De telefoon blijft beneden en de afspraak is dat de Playstation uit blijft, maar dat controleer ik niet. Dus als ze kunnen gamen zonder te gillen merk ik daar niks van, maar dat lijkt me sterk gezien het stemvolume dat daar normaal gesproken bij komt kijken. Volgens mij kijken ze nog even lekker een uurtje Netflix of Youtube en gaan dan slapen. Prima zo. In het weekend hetzelfde maar dan meestal wat later. 

PriceyRook54

PriceyRook54

12-08-2021 om 15:44

Mijn dochters (13&14) zitten voornamelijk op hun kamer en gaan slapen wanneer ze willen, vooral met mijn oudste kan dat rustig 3uur zijn. Zolang ze mij niet wakker houden doen ze maar. Ik gil hooguit even dat ze hun tanden moeten poetsen.
Als straks school begint dan is het 22uur zo'n beetje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.