Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel kleedgeld 12 jarige ?

Mijn twaalfjarige dochter is sinds 2 maanden begonnen op de middelbare school.Ze heeft het erg leuk en ik vind het leuk om te zien dat mijn kleine ietswat verlegen meisje inneens groot word.Opeens word er geshopt met vriendinnen en draagt ze zefs al een beetje make-up.Dochter zou ook graag kleedgeld willen.Dit vind ik natuurlijk een goed idee.Maar ik weet niet goed hoeveel normaal is.Schoenen en jassen zal ik voor haar blijven betalen.En ik moet zeggen dat haar kledingkast op dit moment niet heel goed gevuld is en ze wel echt wat nieuwe dingen nodig heeft.Iemand ideen over een bedrag en eventuele afspraken die we met haar moeten maken ?


BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

09-10-2021 om 09:44

Voor wat richtlijnen zou je kunnen kijken op het Nibud.

Ik heb hier wel eens andere topics gelezen over zakgeld en/of kleedgeld en schrok soms van de hoogte van de bedragen die kinderen kregen. 

Mijn dochter is 15 en heeft tot nu toe nog geen behoefte gehad aan kleedgeld., maar ze gaat nu die kant wel uit, dus ik verwacht dat ze binnenkort het gesprek met mij aan zal gaan!

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

09-10-2021 om 09:47

Mijn kinderen in de brugklas en tweede klas krijgen €50 kleedgeld per maand. Wij betalen wel winterjas, schoenen, sportkleding en kapper. Daarnaast krijgen ze nog wat zakgeld. 

Ik zou eerst zorgen dat ze in ieder geval genoeg kleding heeft om de komende winter mee door te komen en daarna pas over kleedgeld gaan nadenken als haar kast vrij leeg is. En kijk of ze nog een jaartje of 2 wil wachten met kleedgeld , 12 jaar vind ik vrij vroeg. Mocht ze dat echt niet willen kun je kijken wat je gemiddeld kwijt bent aan haar kleding en maak je daar een leuk bedrag van voor haar.

Mijn oudste krijgt sinds zijn twaalfde €50,- per maand aan kleedgeld. Daar moet hij ook schoenen en jassen van kopen. Sportkleding niet. 

Wat hij niet uitgeeft spaart hij op en op = op als hij alles uitgeeft. 

In de praktijk zoekt hij de spullen uit die hij wil en nemen we meestal eerst samen het budget door om te kijken hoeveel hij nog heeft en welke kosten eraan zitten te komen voordat hij wat aanschaft. 

Als hij met vrienden op stap gaat houdt hij zich aan een X bedrag om uit te geven. Soms kiest hij iets wat minder handig is, veels te dure schoenen bijvoorbeeld en is dan even zo goed als blut. Als hij dan wat nodig heeft is het pech. Het is nog niet voorgekomen, maar gaat ongetwijfeld gebeuren. 

Verder koop ik soms nog weleens wat voor hem als ik wat leuks tegenkom wat hij ook leuk vind, dat kan ik nog niet laten

Ellori schreef op 09-10-2021 om 09:47:

 En kijk of ze nog een jaartje of 2 wil wachten met kleedgeld , 12 jaar vind ik vrij vroeg. 

Dit soort adviezen begrijp ik nooit zo goed. Je kent to niet, haar dochter ook niet en toch ga je een waarde hangen aan dat 12 jaar nog wel erg vroeg is.

@TO: Wat een heerlijke ontwikkeling! Super fijn voor je dochter en hoe gezellig dat ze nu met haar vriendinnen de stad in kan duiken! Bij ons is het kleedgeld nooit verhoogd, omdat kleding voor een 12-jarige niet goedkoper was dan kleding voor een 16-jarige. Goed om daar zelf even over na te denken hoe je daar tegenaan kijkt. Ik denk dat €50-€70 voldoende moet zijn, zeker als daar de winterjas niet van betaald hoeft te worden.

Als haar kledingkast wat leeg is is het lastig om dat een budget aan te hangen. Je zou nu vast wat broeken en truien kunnen (laten) kopen en dan per maand bv 30 euro om aan te vullen? 

Eerst samen flink shoppen, daarna bij het Nibud kijken wat er op dit moment geadviseerd wordt. 

floore

floore

09-10-2021 om 11:02 Topicstarter

Bedankt voor de reacties!
Ik ben inmiddels al even met dochter gaan zitten en samen hebben we besloten dat we in de herfstvakantie samen een dagje gaan winkelen .En dat ze daarna vanaf volgende maand elke maand 40 euro krijgt.Wel koop ik 2 keer per jaar een jas en schoenen voor haar.En blijf ik voorloppig ook ondergoed en bh’s betalen.

Mijn dochter kreeg kleedgeld vanaf haar 11e. Het begon met 50 euro per maand. Ook veel commentaar gehad van mensen die het veel te vroeg vonden. Zelfs verwijten van mensen van wie de kinderen ook ineens kleedgeld wilden.
Mijn dochter ging er goed mee om. Ze werd ineens heel kritisch op prijs en kwaliteit ipv lukraak maar alles willen hebben. Ieder zijn ding zou ik zeggen.

Ellori schreef op 09-10-2021 om 09:47:

Ik zou eerst zorgen dat ze in ieder geval genoeg kleding heeft om de komende winter mee door te komen en daarna pas over kleedgeld gaan nadenken als haar kast vrij leeg is. En kijk of ze nog een jaartje of 2 wil wachten met kleedgeld , 12 jaar vind ik vrij vroeg. Mocht ze dat echt niet willen kun je kijken wat je gemiddeld kwijt bent aan haar kleding en maak je daar een leuk bedrag van voor haar.

Wij zijn met kleedgeld begonnen zodra ze naar de brugklas gingen. Daar hebben ze veel van geleerd (het zijn nu dertigers). Ze moesten er alles van kopen behalve voor een dure sport die ze beoefenden.

Maar schoenen, winterjassen, ondergoed, kleding alles moest ervan betaald worden. Ik heb ze natuurlijk wel begeleid en voor dingen gewaarschuwd. (als je nu nog een paar dure sneakers koopt zul je een jaar langer met je winterjas moeten doen). Zo leerden ze keuzes maken. Overigens ging ik wel eens met ze weg (dagje grote stad) en dan kregen ze wel eens een kledingstuk voor de leuk hoor, gewoon een beetje verwennen.

Ik kan geen bedrag meer noemen want daarvoor is het te lang geleden.

Ze kunnen nu allebei heel goed met geld omgaan.

EmmaT schreef op 09-10-2021 om 11:47:

Mijn dochter kreeg kleedgeld vanaf haar 11e. Het begon met 50 euro per maand. Ook veel commentaar gehad van mensen die het veel te vroeg vonden. Zelfs verwijten van mensen van wie de kinderen ook ineens kleedgeld wilden.
Mijn dochter ging er goed mee om. Ze werd ineens heel kritisch op prijs en kwaliteit ipv lukraak maar alles willen hebben. Ieder zijn ding zou ik zeggen.

Precies. Ik vind het niet te vroeg. Ze leren er veel van en daar hebben ze heel hun leven plezier van.

Ik zou inderdaad wèl met een gevulde kast beginnen.

WickedDotterel45

WickedDotterel45

09-10-2021 om 11:54

Qua leeftijd lijkt me dit prima. De bedragen die door sommigen genoemd worden, €50 tot zelfs €70 per maand waarbij jassen en schoenen niet zelf hoeven te worden betaald, vind ik hoog, zeker die €70.

WickedDotterel45

WickedDotterel45

09-10-2021 om 11:58

..


BrightEchidna89

BrightEchidna89

09-10-2021 om 12:25

eva_luna schreef op 09-10-2021 om 11:54:

Qua leeftijd lijkt me dit prima. De bedragen die door sommigen genoemd worden, €50 tot zelfs €70 per maand waarbij jassen en schoenen niet zelf hoeven te worden betaald, vind ik hoog, zeker die €70.

Eens, vind de bedragen ook hoog; dit geef ik niet eens zelf uit aan kleding per maand.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.