Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Irritante discussies met zoon


Heerlijk, zo'n jongen die nadenkt over alles. Dus zeker niet de kop indrukken maar respecteren. 
Waarom irriteert het jou dat hij geen nieuwe spullen wil? Ik vind het juist heel erg goed. En ook hoe hij nadenkt over brandstof. Dat zouden meer moeten doen. 

Wees juist trots dat hij zo begaan is met het milieu. Doet hij een studie in deze richting? Als hij dit vast blijft houden kan hij veel bereiken. 

Goed dat hij zo bezig is met zijn mening en idealen ontwikkelen, maar daar moet hij anderen natuurlijk niet mee lastig vallen. Waarschijnlijk vindt hij het dusdanig belangrijk dat hij niet inziet dat hij er anderen mee lastig valt of hij vindt de boodschap belangrijker dan andermans grenzen. Misschien een vergelijking maken met opdringerige antivaccingekkies/religieuzen/verkopers/etc. Die vindt hij zelf vast ook niet zo tof. Of van die memes waarin de boodschap is dat opdringerige vegans enorm vervelend zijn. In ieder geval iets vanaf de andere kant van z'n bubbel.

Ik vind het juist goed dat hij interesse heeft in maatschappelijke vraagstukken, eens wat anders dan kinderen die hele dagen gamen op hun kamer. Het lijkt me in de basis een gezonde houding, en een beetje afzetten tegen je ouders/andere mensen hoort ook wel bij puberen. Ik houd wel van principes en idealisme. Op het moment dat andere mensen andere keuzes maken dan hij, is dat hun goed recht en daar heeft hij zich niet mee te bemoeien of zijn ideeën op te dringen. Dat kan wel besproken worden.
Verder is het vaak zo dat pubers op zoek zijn naar houvast en daarin vaak wat nuance missen. Ze denken nogal zwart/wit. Het is of het ene uiterste of het andere uiterste. Waarschijnlijk trekt hij wel enigszins bij als hij wat ouder wordt. Wellicht uit pragmatische overtuigingen, maar misschien uiteindelijk ook omdat hij inziet dat 'de waarheid' ergens in het midden ligt.

PatrickMartens: waarom wil je het de kop indrukken? Waarom is jouw mening waardevoller dan de zijne? Ik kan me voorstellen dat je bepaalde onderwerpen vermoeiend vindt. Ga er dan gewoon niet op in of zeg `jij hebt recht op je mening en ik ook`. 

Overigens is het natuurlijk meer dan logisch dat de jongeren van tegenwoordig zich druk maken over het milieu etc. Had onze generatie best wat eerder mogen doen. Ikzelf ben er al vanaf de 70er jaren mee bezig maar kreeg weinig respons. Overigens Benzine is gemaakt van dierenlijkjes en niet van dieren die gekweekt werden om gedood te worden. Veel dierenlijken zijn mest voor de planten die hij wel eet. Dus die redenering gaat voor mij (al 40 jaar vegetarièr) niet op. 
Maar goed, laat het je vooral niet gaan om een discussie winnen met hem. Bedenk dat hij jou juist meer dan irritant vindt en waarschijnlijk onverantwoordelijk ten opzichte van de aarde en het milieu, en ga bij jezelf te rade in hoeverre hij daar een punt in heeft: veel vlees eten, autorijden, vliegen, bijvoorbeeld. 

Ik vind wel grappig dat hij fossiele brandstoffen niet veganistisch vindt.

Die dieren zijn miljoenen jaren geleden toch echt niet door mensen vermoord.

Ik zou in de kringloopwinkel een tweedehands voetbal en frisbee kopen, zodat hij nog wel een beetje sporten kan.

Ha ha ha, je zoon is geweldig. Lekker laten gaan. Hij komt in een fase waarin hij zijn eigen keuzes maakt. 

haarklover schreef op 19-07-2021 om 07:05:

Ik vind wel grappig dat hij fossiele brandstoffen niet veganistisch vindt.

Die dieren zijn miljoenen jaren geleden toch echt niet door mensen vermoord.

Ik zou in de kringloopwinkel een tweedehands voetbal en frisbee kopen, zodat hij nog wel een beetje sporten kan.

Plastic....

Prima dat hij zich bewust wordt,  maar val anderen er niet mee lastig.

Nou ja, door er anderen mee lastig te vallen krijgt hij in de gaten wie ook op 'zijn' spoor zit en maakt nieuwe vrienden en de rest kan hij van leren dat niet iedereen zo ideologisch bevlogen is als hij nu en daar kan hij ook wat van leren.

WollekeWiet schreef op 19-07-2021 om 10:38:

Prima dat hij zich bewust wordt, maar val anderen er niet mee lastig.

Mag best hoor. Die anderen leren dan ook om hún grenzen aan te geven. Daarnaast is dit een onderwerp waar je anderen best mee lastig mag vallen. 

Waarom belt een ouder van de hockey je over dat haar kind is aangesproken over de milieu-effecten van rijden voor de hockey? Heeft die ouder lange tenen? Dit kan nog wat worden als je kind anderen gaat wijzen op hoe milieu-onvriendelijk de hockeyvelden en het onderhoud ervan zijn en dat de sticks, bitjes en kleding ook zeker niet verantwoord zijn. (Los van het milieu: je kunt er geld op wedden dat er slavernij bij de productie komt kijken) Je zoon heeft met dat rijden helemaal gelijk en ik vind het juist stoer dat hij dat zich beseft en anderen erop aan durft te spreken. 
Dat benzine niet vegan is vind ik ontzettend creatief. Hierbij kan je hem vragen wat hij onder wél vegan verstaat. 

En daarnaast vraag ik me af wat je bedoelt met "iedereen" aanspreken op dat bij aankoop van iets nieuws er geld naar luilakken van de beurs gaat. Doet hij dit letterlijk bij iedereen? En heb je hem laten uitzoeken hoeveel dividend Marktplaats en Vinted uitbetalen? 
Ik koop trouwens ook (bijna) alleen maar tweedehands maar dan omdat ik geen belasting wil betalen  

WollekeWiet schreef op 19-07-2021 om 10:38:

Prima dat hij zich bewust wordt, maar val anderen er niet mee lastig.

Waarom mag dat niet? 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

19-07-2021 om 11:27

Mijn 13-jarige is sinds kort ook heel erg woke en idealistisch: klimaat, BLM, lhbti en dat soort dingen. Ik vind dat leuk en probeer me erin in te leven. Het hoort bij de leeftijd volgens mij, want ik zie dat elders ook. Heb wel tegen haar gezegd dat wij als ouders (en de grootouders) niet alles even zwart-wit kunnen zien als zij.  

mijn zoons waren ook zo op die leeftijd, komt allemaal goed

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.