Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleine lengte zoon

Zoon van 13.5 is maar 149cm.  Hij groeit al zijn hele leven op de min 2 lijn, heeft toen hij 5 was een groeihormoon test gedaan (geen tekort bleek). Ze denken dat hij rond de 173cm wordt.  Best klein maar acceptabel. Maar voor nu is hij de kleinste van de klas. Hij heeft er niet echt last van. Dus weet eigenlijk niet zo goed wat ik net deze post wil   Ik denk vooral ervaringen van andere ukkies horen.


Als hij rond de 173 cm gaat worden is hij beslist niet klein.

Jongens gaan vaak pas later de groeispurt in, ik zou me niet heel veel zorgen maken. Sommige mensen blijven wat kleiner, dat kan. Mijn dochter van zes is ook wat kleiner, loopt ongeveer een jaar achter, uitgaande van gemiddelden. Als een kind helemaal stopt met groeien zou ik me wel zorgen gaan maken. Bijvoorbeeld als hij al twee jaar op deze lengte blijft steken.

Mijn dochter houdt ook al haar hele leven ongeveer de -2 vast. Zit inmiddels overduidelijk in de puberteit en de groeispurt, ik had gehoopt dat die wat later zou intreden, maar ja. Ik hoop op een eindlengte van 1.60.

Klein zijn is ook een beetje onderdeel van haar identiteit geworden, waaraan bijdraagt dat ze op de basisschool in de klas ook altijd de jongste was (groep 1-2 enigszins versneld doorlopen). Dus ze was altijd overal het ukkie. Nu zit ze in de brugklas en een vriendje van haar is ook klein, dat schept een band. Haar vriendinnen uit de klas steken letterlijk met kop en schouders boven haar uit. Het belemmert haar verder niet, ik denk wel dat onderschatting wegens schattig uiterlijk (ze heeft ook nog eens een rond gezicht met een klein dopneusje) op de loer ligt, ik hoop dat ze daar later geen last van gaat krijgen.

Ik denk dat het voor meisjes wel makkelijker is dan voor jongens, eerlijk gezegd.

En 1.73 als eindlengte voor een Nederlandse man van deze generatie is wel degelijk klein. Niet zo klein dat mensen op straat hun hoofd omdraaien, maar wel duidelijk kleiner dan gemiddeld. Mijn zoon is nu - ik beschreef het laatst in een ander draadje - 1,75 en groeit nog. In mijn schoonfamilie is hij nu de langste. In zijn klas is hij aan de kleine kant, daar zitten meerdere jongens tussen die de 1.90 aantikken. Mijn partner is trouwens een Chinese Indonesiër (van zo'n 1.72) , dus dat de kinderen geen reuzen zouden worden lag nogal voor de hand.

Klein zijn is geen ramp, maar het is ook wel eens lastig voor een volwassene. Ook puur op praktisch gebied, met name bij het kopen van kleding. Een vriendin van mij, met smaak, geld, en een klein postuur, koopt haar kleding bij voorkeur in België of nog zuidelijker.

Als je daarentegen in een vliegtuig zit ben je weer blij als je niet al te groot bent .

Groeten,

Temet

Hier 2 ukken met een verwachte eindlengte rond de 1.70. De ene is nu 17 en 1.69. Hij hoopt op nog een paar centimeter erbij, maar zit er verder niet mee.

Andere is 14 en nog net geen 1.50. Hij wordt wel wat ongeduldig, wat ook komt doordat hij in de 4e klas VO zit, tussen de 16 jarigen slungels en dus wel heel opvallend de kleinste is. 

Bij jongste is wel een afwijking gevonden aan een groeigen. Zijn vader heeft echter diezelfde afwijking en wel een normale lengte (1.82) dus is besloten dat verder onderzoek of het aanvragen van een behandeling met groeihormoon niet zinvol is (er is in Nederland een commissie die dit soort aanvragen behandeld. Alleen als zij er van overtuigd zijn dat een behandeling echt zinvol is wordt dit in gang gezet)

Ik zeg altijd maar: het heeft ook zo zijn voordelen om klein te zijn. In een vliegtuig zit je toch comfortabeler dan iemand van 1.90 en je past overal in alle bedden  

Hemf

Hemf

26-05-2021 om 11:21 Topicstarter

Zoon heeft wel schaamhaar al 1.5 jaar, maar verder nog geen baard in de keel, geen okselhaar,  nog kinderlijk uiterlijk, dus dat is het enige. Ook nog geen groeispurt. Ik las dat je vanaf begin puberteit nog zo'n 32 cm groeit als jongen. Maar vanaf wanneer reken je als begin vd puberteit?

Begin van de puberteit wordt door kinderartsen 'gemeten' aan de hand van de grootte van de testikels. Daar hebben ze een leuk tooltje voor: een ketting met kralen in verschillende maten die ze vergelijken met wat ze voelen... 

Zoon hier was rond zijn 13e denk ik nog kleiner dan jouw zoon. Hij ging naar het VO in het jaar dat hij 13 werd en was toen echt de kleinste van de school. Inmiddels is hij 16 en is hij eigenlijk de laatst anderhalf jaar pas flink gaan groeien. Eerst zijn voeten, 3 maten in 1 jaar tijd, ik weet dat nog goed omdat hij een tijdje gestopt was met voetballen en ik daarna ineens schoenen 3 maten groter moest kopen. Daarna groeide de rest. Inmiddels is hij rond de 1.70m en hij is daar tevreden mee. Wij ook, vooral mijn man was altijd erg bang dat hij klein zou blijven. Ik had er wel vertrouwen in dat hij nog ging groeien.

Overigens kwam zoon hier ook laat pas lichamelijk in de puberteit. Hij had lang een hoge stem, geen okselhaar en nu nog steeds nauwelijks gezichtsbeharing. Alleen zijn schaamhaar groeide wel eerder en zijn beenharen trouwens ook. 

Persoonlijk vind ik dat je beter 1,73 kunt zijn dan 2 meter, maar voor het uiterlijk of in de omgang vind ik lengte irrelevant. Misschien omdat ik zelf ook niet zo lang ben en het heel lastig is als iemand een halve meter langer is dan ik.

Sammy70

Sammy70

26-05-2021 om 21:38

MMcGonagall schreef op 26-05-2021 om 21:10:

Persoonlijk vind ik dat je beter 1,73 kunt zijn dan 2 meter, maar voor het uiterlijk of in de omgang vind ik lengte irrelevant. Misschien omdat ik zelf ook niet zo lang ben en het heel lastig is als iemand een halve meter langer is dan ik.

Het verschilt nogal of dit de mening is van een man of een vrouw. Dit topic gaat over een jongen/man. Het is in Nederland best naar om als man heel kort te zijn. Als vrouw kort zijn is veel minder een probleem. Een man van 2 meter heeft het in principe makkelijker dan een man van (zeker) korter dan 1,70

Nou MMcGonagall heeft het over 1.73. Dat scheelt minder cm met de gemiddelde lengte van een man dan 2.00. Dus in die zin snap ik haar redenatie wel. Daarnaast hebben eigenlijk alle mannen van 2.00 die ik ken rugproblemen. Het is kennelijk niet goed voor je lijf.

Ik vind een man van 1.73m helemaal prima. De mijne is ook ongeveer zo lang en zelf ben ik ongeveer 1.60m dus zou echt geen man van 2 meter willen. Maar er zijn ook lange vrouwen dus die willen misschien wel zo'n lange man. Op ieder potje past een dekseltje zeg maar. 

Een man van minder dan 1.65m vind ik eigenlijk pas echt klein. 

Tango schreef op 26-05-2021 om 22:25:

Ik vind een man van 1.73m helemaal prima. De mijne is ook ongeveer zo lang en zelf ben ik ongeveer 1.60m dus zou echt geen man van 2 meter willen. Maar er zijn ook lange vrouwen dus die willen misschien wel zo'n lange man. Op ieder potje past een dekseltje zeg maar.

Een man van minder dan 1.65m vind ik eigenlijk pas echt klein.

Het maakt mij echt niets uit hoe lang mijn man is. Toevallig is hij 1,90 m maar ik heb ook relaties gehad met mannen tussen de 1,65 en 1,74. Het heeft ook zijn voordelen om even lang te zijn, maar ik kom niet heel vaak mannen tegen van mijn lengte (onder de 1,60 m). Wel regelmatig mannen die ik in de ogen kan kijken, dus die zijn echt geen 1,70 m. 

Sammy70

Sammy70

27-05-2021 om 10:22

MMcGonagall schreef op 26-05-2021 om 23:53:

[..]

Het maakt mij echt niets uit hoe lang mijn man is. Toevallig is hij 1,90 m maar ik heb ook relaties gehad met mannen tussen de 1,65 en 1,74. Het heeft ook zijn voordelen om even lang te zijn, maar ik kom niet heel vaak mannen tegen van mijn lengte (onder de 1,60 m). Wel regelmatig mannen die ik in de ogen kan kijken, dus die zijn echt geen 1,70 m.

Ja het maakt jou niks uit, maar jij blijft maar praten als vrouw. Het is voor de meeste mannen heel erg moeilijk als je in Nederland 173 of korter bent. Let wel TS heeft het over een vermoedelijke eindlengte. Deze jongen zit daar nog 24 cm vanaf. Ik vind dat je heel erg praat als vrouw. Het maakt jou allemaal niet uit. Prima. Denk nu eens als jongen van 149 die bang is dat er geen enkele vrouw naar hem gaat kijken. 

In elk geval twee mannen schieten mij te binnen die niet lang zijn. Die ene bekende zanger, even de naam kwijt, die is echt klein en ook wat aparte lichaamsverhoudingen, en een oud collega. Misschien heb je wat meer moed nodig of zelfvertrouwen, ik weet het niet, maar beiden hebben leuke functies, leuke partners, leuke gezinnen met kinderen. 

We kunnen niet allemaal de grootste zijn.

Ik denk ook wel eens dat ik hogerop was gekomen als ik groter was geweest. Ja, of een man. Het schijnt te helpen. Het is niet anders.

Hemf

Hemf

27-05-2021 om 16:08 Topicstarter

Tango:  hier ook. Al 1.5jaar ofzo schaamhaar, maar verder geen enkel kenmerk (kleine handen, kleine voeten, hoge stem, geen verdere beharing). Gelukkig maar, dan groeit die nog even door. 

Ik ken een aantal mannen van onder de 173 en die lijden daar echt niet onder. Niks mis met 173.

zoon zit er verder ook nog niet echt mee. Het scheelt dat hij de oudste van de brugklas is, dus niet de kleinste.  (Ikzelf was tot mijn 16e piepklein en ook nog eens de jongste van de klas, dus...Nu overigens gewoon 1.67m)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.