Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Lezen voor de lijst

nlies schreef op 10-10-2025 om 00:12:

citaat:

Ik wordt er gewoon verdrietig van wat voor literatuur onze jeugd wordt opgedrongen.

Ik word (zonder t) er verdrietig van als ik zoals vandaag op facebook zoveel posts zie waar gesproken wordt over de week van het verboden boek. Een week waarin tegen de verboden boeken geprotesteerd wordt. Boeken over oorlog, Anne Frank schijnt op veel scholen niet te mogen. Maar ook boeken waar vrouwen voor hun rechten opkomen zoals Handmaids Tale, en boeken over lhbt en het halve alfabet. Of boeken waarin meisjes en jongetjes niet rolbevestigend een roze of groen shirt aan hebben, of boeken waarin heksen en magiërs voorkomen.

Onze jeugd wordt echt niet slechter van n boek over een weesjongentje. Hele generaties zijn zonder trauma door Alleen op de wereld gegaan. Of over n meisje in de oorlog. Of kinderen met 2 papa's of mama's.

Deze boeken zijn vooral verboden in andere landen, niet op Nederlandse scholen. In de USA mag Anne Frank niet op sommige scholen vanwege een 'licht erotisch' stukje. 

Natuurlijk niet goed dat boeken verboden worden, maar in Nederland speelt dat eigenlijk niet.

Elkaar afschieten op een spelcomputer mag wel, maar een (waargebeurd ) verhalten met ellende mag niet gelezen worden?  Vind ik een beetje krom….

Succes de komende jaren dan. Waarschijnlijk wordt het in de bovenbouw nog veel erger. Er zijn hier al goede tips gegeven. Maar 40 jaar geleden was het niet anders. 
Als je kenmerken van literatuur opzoekt zijn dit verhalen met meer diepgang dan simpele verhalen

mogen boeken van Marten Toonder, over Ollie B Bommel worden gelezen? Bv het monster Trotteldrom, de Bovenbazen, de Grote Onthaler of de Andere Wereld. Korte verhalen waarin nog steeds spelende situaties worden uitgewerkt. Met illustraties

Renmuis schreef op 09-10-2025 om 22:38:

Sorry hoor, maar als je over deze selectie al gaat klagen Staan hartstikke leuke boeken tussen, en er mag vast nog wel meer in die trant.

Harry Potter is trouwens ook een bak ellende, als je erover nadenkt. Kind verliest zijn ouders op jonge leeftijd, groeit compleet getraumatiseerd op bij een abusive oom en tante, en heeft dan zijn hele puberteit een of andere moordzuchtige maniak achter zich aan terwijl de wijde wereld zich aan zijn ellende verlekkert. Luchtig boekje hoor.

En tja, literatuuronderwijs gaat ook grotendeels over empathie. Dus de personen in het boek moeten wel wat meemaken.

...
Ophouden met zeuren, en lekker zelf mee gaan lezen.

Dit dus. Het gaat dus (mede) over: hoe kun je omgaan met bepaalde situaties, hoe kun je eruit raken of ze oplossen. Leren van andermans fouten. Of juist goede ideeën opdoen. Op reis gaan en avonturen beleven gaan vanuit je luie stoel. Mensen buiten je eigen bubbel ontmoeten en daar sympathie (of juist niet) voor opbrengen. Levenslessen leren zonder zelf een trauma op te lopen. 

TineWinkel schreef op 10-10-2025 om 08:19:

mogen boeken van Marten Toonder, over Ollie B Bommel worden gelezen? Bv het monster Trotteldrom, de Bovenbazen, de Grote Onthaler of de Andere Wereld. Korte verhalen waarin nog steeds spelende situaties worden uitgewerkt. Met illustraties

Ja er staan plaatjes bij maar verder is dat toch niet te doen voor kinderen… Ik vind het fantastisch hoor maar het is behoorlijk taai taalgebruik. 

Moet ze alleen kiezen uit die lijsten die op de site van de bieb staan? Mijn zoon heeft Het meisje met de vlechtjes van Wilma Geldof gelezen. Een boek over de oorlog maar best toegankelijk geschreven met redelijk modern taalgebruik. 
Hij is dyslectisch dus,  toen in coronatijd de voorleessoftware er mee stopte, heb ik iedere avond 10 bladzijdes voorgelezen vandaar dat ik weet hoe het geschreven is. 
Op die kosten van de bieb staat het niet maar in 3 vwo mocht mijn zoon het lezen. Dat zou hij ook nog kunnen vragen op school. 

IMI-x2 schreef op 10-10-2025 om 08:30:

[..]

Dit dus. Het gaat dus (mede) over: hoe kun je omgaan met bepaalde situaties, hoe kun je eruit raken of ze oplossen. Leren van andermans fouten. Of juist goede ideeën opdoen. Op reis gaan en avonturen beleven gaan vanuit je luie stoel. Mensen buiten je eigen bubbel ontmoeten en daar sympathie (of juist niet) voor opbrengen. Levenslessen leren zonder zelf een trauma op te lopen.

Dit. Met leven van een loser en dogman kun je niet je examen halen( ik krijg dus serieus die vraag of dat goed is om voor Nederlands te lezen).

Buddy Tegenbosch heeft ook leuke boeken die volgens mij mogen voor niveau 2.

Mirjam Mous Hack staat er ook op.

Helen Vreeswijk is ook toegankelijk en spannend.

Er staan echt leukere boeken op dan To in de Op noemt.

Niveau 2 is toch ook Hendrik Groen en pogingen iets van het leven te maken?
En de verwarde Cavia van Paulien Cornelisse?
En red ons Maria Monetenelli? Nu heb ik deze nooit gelezen, maar hij is in elk geval dun

En misschien is het Hoge Nest van Roxanne van Ieperen wel heel heftig, maar het is wel een heel mooi boek wat heel goed laat zien hoe het is om in de tweedewereldoorlog joods te zijn. En dat hoort er toch ook gewoon bij?

Sja, de meeste boeken die een beetje boeiend zijn, daar gebeuren spannende dingen in. Spannend in de zin van gevaarlijk, gemeen, ongelukkig etc. En Harry Potter vind ik bepaald een toppunt van ellende met een weeskind die is verwaarloosd door zijn oom en tante. Het is een wonder dat Harry in de boeken niet jarenlang in therapie hoeft voor al de trauma's die hij moet hebben..... 

Maar Harry Potter is  ook wel een reeks waar in de eerste delen veel humor zit, dat moet gezegd. Misschien is Decembermama op zoek naar boeken waar ook humor in zit?  Een ander niveau (het is echt een bovenbouwboek) maar ik vond vroeger De avonden van Gerard Reve helemaal grappig. Ik zit even heel diep na te denken over hedendaags onderbouw boeken die (ook) grappig zijn maar met enig niveau. Mijn kinderen hebben eigenlijk toch best duistere boeken bij hun favorieten zoals Boy 7 en Zeis. 

Of is Decembermama of haar kind zelf een beetje down op dit moment. Ik ervaar het zelf eigenlijk niet zo (ben zelf wel van het type dat wel vaart bij een flinke portie ellende, regenachtig weer etc) maar om mij heen ken ik wel een paar mensen die als ze slecht in hun vel zitten alleen maar naar luchtige series kunnen kijken op tv, en ook niet tegen enigszins treurige boeken kunnen. 

Mirjam Mous was hier ook favoriet.
En het boek: In het begin was er ... Bob, van Meg Rosoff. 
Ik heb de boeken die ze lazen ook zelf gelezen, en dat zijn echt leuke boeken.

Ik bedenk me nu dat ik niet zo lang geleden een boekenweekgeschenk had gelezen - over dunne boekjes gesproken - wat ik erg leuk vond: De krater van Gerwin van der Werf. Ik had het thema depressie heus wel opgemerkt in het in mijn ogen humoristische boek, maar stond er achterin na het verhaal ook nog een verwijzing naar 113. Dat maakte het wat mij betreft onnodig zwaar en verpestte de leeservaring wat mij betreft een beetje (ik heb die bladzijde er netjes uit gehaald). 

Mugske schreef op 10-10-2025 om 07:07:

[..]

Deze boeken zijn vooral verboden in andere landen, niet op Nederlandse scholen. In de USA mag Anne Frank niet op sommige scholen vanwege een 'licht erotisch' stukje.

Natuurlijk niet goed dat boeken verboden worden, maar in Nederland speelt dat eigenlijk niet.

Zo dacht ik ook. Maar to zegt het volgende;

volgende thema's komen echt vaak voor op de lijst, oorlog, vluchten, mishandeling, dood, ernstige ziekte, lbhq en nog een heleboel letters.

Ik wordt er gewoon verdrietig van wat voor literatuur onze jeugd wordt opgedrongen.

Dit is toch echt een Nederlandstalige ouder die in de Nederlandse cultuur woont. En zij ziet homoseksualiteit als iets dat opgedrongen wordt? Of ze dat nou heeft van een Amerikaanse TikTokMoeder of van iemand die in Nederland iets vertelt, dat maakt niet uit.

Want leren dat er meerdere vormen van liefde zijn dan man en vrouw, zou een boel homohaat in de maatschappij schelen. Lezen over de verschrikkingen van de tweede wereldoorlog, en wat er gebeurt als je een kleine groep de schuld van alles geeft; dat kan heel leerzaam zijn en misschien wat meer nuance in sommige debatten brengen. Lezen over de goedheid van het individu waarvan je het niet verwacht maar die zich losmaakt van de groep waar hij vandaan komt; kan een goede inspiratiebron voor de puber in kwestie zijn.

Zodat zoon zich niet over 30 jaar druk maakt of zijn kind de lentekriebels krijgt of een boek over transgenders leest. Maar snapt dat het zijn kind juist helpt om volwassen te worden.

Moosey schreef op 10-10-2025 om 08:33:

[..]

Ja er staan plaatjes bij maar verder is dat toch niet te doen voor kinderen… Ik vind het fantastisch hoor maar het is behoorlijk taai taalgebruik.

tja, daar heb je dan wel weer gelijk in, dat taalgebruik. Aan de andere kant, het Hoge Nest vond ik dan weer niet om door te komen, terwijl ik heel wat van de literatuurlijstboeken met mijn kinderen heb meegelezen (laatste was in 2021, dus redelijk recent vind ik)

Heb je op lezenvoordelijst.nl gekeken? 
Bij ons op school heb je geen verplichte lijst. Maar dat is vmbo en daar heb je geen verplichtingen qua periodes. 
Een van de dochters doet VWO (klas 5) en ze mochten in de onderbouw vrij kiezen om het lezen te stimuleren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.