Decembermamma
09-10-2025 om 21:16
Lezen voor de lijst
Mijn zoon moet voor school boeken lezen uit lezen voor de lijst van de bibliotheek. Hij heeft zelf gezocht en gedaan en kwam vorig jaar weg met een boek van Harry Potter maar verder een boek dat leuk leek maar bleek over echtscheidingen te gaan en later nog een boek over de tweede wereldoorlog.
We proberen mee te zoeken naar boeken zonder al te veel ellende, gewoon een boek met een leuk thema. We hebben er een paar gevonden maar hebben ook een idee dat er misschien toch een addertje onder het gras vandaan komt want het kan toch niet zo zijn dat er toch een paar positieve leuke boeken tussen in de lijst staan met bijna alleen maar boeken over ellende. De volgende thema's komen echt vaak voor op de lijst, oorlog, vluchten, mishandeling, dood, ernstige ziekte, lbhq en nog een heleboel letters.
Ik wordt er gewoon verdrietig van wat voor literatuur onze jeugd wordt opgedrongen.

Dolfje
11-10-2025 om 08:13
Decembermamma schreef op 11-10-2025 om 07:33:
[..]
Zo flexibel is de docent dus niet, vorig jaar las hij elke dag broerdag die wilde hij lezen omdat hij naar een voorstelling erover was geweest met de basisschool. Ik had hem op de ereader gezet voor hem, toen de boek toets kwam vertelde hij dat hij het boek mee moest nemen hij dus naar de bieb en ja hoor daar stond het boek, tussen b boeken. Hij nam het dus mee naar school, een grote b op de kaft. Kreeg per direct een onvoldoende. Vanaf nu koop ik de boeken dus die hij moet lezen want als hij in de bieb dan onder een ander lettertje staat als op de lijst is het weer een onvoldoende
Ja maar dat vind ik niet gek want een B boek is voor 9-12 jaar. Prima om voor de lol te lezen maar niet voor school.
En het lijkt me logisch dat je dat van te voren uitzoekt. Dat zeg ik ook altijd tegen ouders en kinderen. Je moet wel een boek uit de juiste categorie meenemen.

Kimdekim
11-10-2025 om 08:54
Tuinfluiter schreef op 10-10-2025 om 21:31:
[..]
Iedereen heeft denk ik wel zo'n boek. Mijn dochter die heel graag leest heeft zich door het stenen bruidsbed geworsteld en mijn zoon begreep niets van mijn enthousiasme voor de tweeling. Mijn man is nog altijd verbijsterd over vadsige koningen en klaaglied om Agnes maakte mij wanhopig.
Wat mij verbaasd is dat ouder altijd zo moeilijk doen over het lezen van literatuur. We houden ons toch ook niet echt bezig met de inhoud van schei of wiskunde. Ik heb nog nooit een ouder horen klagen over het fijt dat zijn kind redoxreacties moest leren.
Literatuur is gewoon een onderdeel van Nederlands en ja op het vwo is dat best pittig. Je krijgt het diploma nu eenmaal niet cadeau.
Ik vind ook dat het er gewoon bijhoort alleen ik denk wel dat lezen bij uitstek iets is dat je moet leren waarderen. Ik heb altijd heel veel met de kinderen gelezen. Maar nadat het moment dat ik niet meer voorlas heeft mijn dochter niet zelf veel boeken meer gepakt. Mijn dochter heeft in 2 vwo Birk moeten lezen van school. Een boek dat thema's bevat die ik best heftig vind voor 2vwo. Dat heeft haar echt tegenzin in lezen gegegeven. Nu had ze in 6VWO een hartstikke leuke docent die haar ook echt passende tips gegeven heeft. En toen kwam ze erachter dat lezen dus ook echt leuk kan zijn. Maar ik vind het wel jammer als een docent zeker in de onderbouw niet een beetje kijkt wat bij kinderen aansluit. Want dan leer je ze ook plezier in lezen.

Renmuis
11-10-2025 om 09:04
We moeten gewoon stoppen met lezen voor de lijst, en met de hele klas tegelijk hetzelfde boek gaan lezen, samen, onder begeleiding van een docent die de kinderen echt helpt zo'n boek te doorgronden en te waarderen (wat niet per se betekent dat ze het leuk moeten vinden, hoewel begrip vaak leidt tot plezier!). Zeker in de onderbouw. Dan wordt vrij lezen weer echt vrij lezen, en literatuuronderwijs weer echt literatuuronderwijs.

Tuinfluiter
11-10-2025 om 09:09
Decembermamma schreef op 11-10-2025 om 07:33:
[..]
Zo flexibel is de docent dus niet, vorig jaar las hij elke dag broerdag die wilde hij lezen omdat hij naar een voorstelling erover was geweest met de basisschool. Ik had hem op de ereader gezet voor hem, toen de boek toets kwam vertelde hij dat hij het boek mee moest nemen hij dus naar de bieb en ja hoor daar stond het boek, tussen b boeken. Hij nam het dus mee naar school, een grote b op de kaft. Kreeg per direct een onvoldoende. Vanaf nu koop ik de boeken dus die hij moet lezen want als hij in de bieb dan onder een ander lettertje staat als op de lijst is het weer een onvoldoende
Wat stond er in de opdracht. Als je uit niveau 2 moet kiezen is het dat boek helaas niet de juiste keuze. Voordat je een boek koopt zou ik dus even goed aan je zoon vragen welk niveau hij moet lezen.

afrodite05
11-10-2025 om 09:13
Dolfje schreef op 11-10-2025 om 08:13:
[..]
Ja maar dat vind ik niet gek want een B boek is voor 9-12 jaar. Prima om voor de lol te lezen maar niet voor school.
En het lijkt me logisch dat je dat van te voren uitzoekt. Dat zeg ik ook altijd tegen ouders en kinderen. Je moet wel een boek uit de juiste categorie meenemen.
En een beetje docent kijkt niet naar de stickers van de bieb, maar naar de nur-codes die in de boeken staan.

Tuinfluiter
11-10-2025 om 09:14
Kimdekim schreef op 11-10-2025 om 08:54:
[..]
Ik vind ook dat het er gewoon bijhoort alleen ik denk wel dat lezen bij uitstek iets is dat je moet leren waarderen. Ik heb altijd heel veel met de kinderen gelezen. Maar nadat het moment dat ik niet meer voorlas heeft mijn dochter niet zelf veel boeken meer gepakt. Mijn dochter heeft in 2 vwo Birk moeten lezen van school. Een boek dat thema's bevat die ik best heftig vind voor 2vwo. Dat heeft haar echt tegenzin in lezen gegegeven. Nu had ze in 6VWO een hartstikke leuke docent die haar ook echt passende tips gegeven heeft. En toen kwam ze erachter dat lezen dus ook echt leuk kan zijn. Maar ik vind het wel jammer als een docent zeker in de onderbouw niet een beetje kijkt wat bij kinderen aansluit. Want dan leer je ze ook plezier in lezen.
Kan per docent erg verschillen mijn kinderen hebben zeker in de onderbouw docenten gehad die dat deden en als een boek niet op een lijstje stond zelf het boek beoordelden.

afrodite05
11-10-2025 om 09:17
Tuinfluiter schreef op 11-10-2025 om 09:09:
[..]
Wat stond er in de opdracht. Als je uit niveau 2 moet kiezen is het dat boek helaas niet de juiste keuze. Voordat je een boek koopt zou ik dus even goed aan je zoon vragen welk niveau hij moet lezen.
En dan zijn er ook nog verschillende soorten niveau 2: die van 12-15 en die van 15-18. Ook nog een wezenlijk verschil.
Ik zeg altijd: als je een boek van de lijst kiest, is het altijd goed (mits van het juiste niveau, maar dat verschilt per leerling en hoeft voor mij niet voor de hele klas hetzelfde te zijn, er zit immers altijd een mix van slechte, gemiddelde en goede lezers in de klas). Wil je een ander boek, overleg het dan even met mij.
Overigens kan je binnen de site Lezenvoordelijst ook op genre of thema selecteren. Ik laat dat elk jaar opnieuw zien in de klas, want leerlingen weten dat lang niet altijd. Zo kan je gerichter zoeken als een bepaald thema je aanspreekt, plus op het juiste niveau filteren. Misschien helpt dat bij de volgende boekkeuze (want ik begrijp dat er inmiddels een boek is gevonden).

afrodite05
11-10-2025 om 09:22
Renmuis schreef op 11-10-2025 om 09:04:
We moeten gewoon stoppen met lezen voor de lijst, en met de hele klas tegelijk hetzelfde boek gaan lezen, samen, onder begeleiding van een docent die de kinderen echt helpt zo'n boek te doorgronden en te waarderen (wat niet per se betekent dat ze het leuk moeten vinden, hoewel begrip vaak leidt tot plezier!). Zeker in de onderbouw. Dan wordt vrij lezen weer echt vrij lezen, en literatuuronderwijs weer echt literatuuronderwijs.
Leerlingen zelf vinden vaak weinig zo verschrikkelijk als klassikaal een boek lezen. Wij lezen wel korte verhalen (maximaal 3 lessen), want er is altijd gedoe met leerlingen die afwezig waren en dus een deel van de uitleg hebben gemist. Plus: het kost ontzettend veel lestijd om een heel boek te lezen. En: dit is juist niet vrij lezen, de individuele leerling heeft namelijk geen keuze als klassikaal hetzelfde boek wordt gelezen. Daarnaast leest de een liever wat sneller of wat langzamer... Of even afgeleid door iets wat buiten gebeurt, de draad kwijt, niet kunnen teruglezen want degene die voorleest is al verder. Of als er niet voorgelezen wordt: niet iedereen heeft hetzelfde leestempo, er wordt geklooid waardoor de focus weg is etc. etc.
Ik ben dus wel een voorstander van korte verhalen (voor)lezen, maar een heel boek (zelfs een boekenweekgeschenk) past vaak om meerdere redenen niet in het lesprogramma. Het klinkt misschien heel makkelijk, maar in de praktijk valt dat helaas tegen.

Decembermamma
11-10-2025 om 09:51
Dolfje schreef op 11-10-2025 om 08:13:
[..]
Kijk voor de grap eens op lezen voor de lijst daar staat hij dus bij 12-15 jaar. Ik ben later nog naar de bieb gegaan en daar gaven ze aan dat ze ook vonden dat het een c boek moest zijn maar dat het extern gelabeld was op b.

Decembermamma
11-10-2025 om 09:53
Tuinfluiter schreef op 11-10-2025 om 09:09:
[..]
Nee dat hoefde in de brugklas niet, ze mochten elk niveau lezen als het maar in de lijst stond.

Renmuis
11-10-2025 om 10:20
afrodite05 schreef op 11-10-2025 om 09:22:
[..]
Leerlingen zelf vinden vaak weinig zo verschrikkelijk als klassikaal een boek lezen. Wij lezen wel korte verhalen (maximaal 3 lessen), want er is altijd gedoe met leerlingen die afwezig waren en dus een deel van de uitleg hebben gemist. Plus: het kost ontzettend veel lestijd om een heel boek te lezen. En: dit is juist niet vrij lezen, de individuele leerling heeft namelijk geen keuze als klassikaal hetzelfde boek wordt gelezen. Daarnaast leest de een liever wat sneller of wat langzamer... Of even afgeleid door iets wat buiten gebeurt, de draad kwijt, niet kunnen teruglezen want degene die voorleest is al verder. Of als er niet voorgelezen wordt: niet iedereen heeft hetzelfde leestempo, er wordt geklooid waardoor de focus weg is etc. etc.
Ik ben dus wel een voorstander van korte verhalen (voor)lezen, maar een heel boek (zelfs een boekenweekgeschenk) past vaak om meerdere redenen niet in het lesprogramma. Het klinkt misschien heel makkelijk, maar in de praktijk valt dat helaas tegen.
Dit is niet mijn ervaring, als je het op de juiste manier doet. We lezen sinds een paar jaar meerdere boeken per jaar klassikaal op onze basisschool, en het is een enorm succes en de kinderen vinden het ook echt leuk. En daar zijn de verschillen tussen kinderen vaak nog groter dan op de middelbare school! Er is weinig zo waardevol als met de klas een uitdagend, spannend en mooi boek lezen, en in de setting en thematiek van het boek duiken, en erover in gesprek gaan met elkaar, dus het mag ook best lestijd kosten. In de bovenbouw lezen de kinderen trouwens vooral thuis (vaak met een gerichte opdracht erbij), en in de les gaan we er dan mee aan de slag. Ga voor de grap eens kijken naar videos / podcasts van de Alan Turingschool in Amsterdam waar ze daar al langer mee bezig zijn en geweldige resultaten boeken (of google literaire gesprekken van Gertrud Cornelissen voor de aanpak). Klassikaal lezen is ook de standaard in veel andere landen waar ze het op gebied van begrijpend lezen beter doen dan wij in Nederland.
En het vrij lezen is dus daarnaast en echt helemaal vrij.

Dolfje
11-10-2025 om 10:46
Decembermamma schreef op 11-10-2025 om 09:51:
[..]
Kijk voor de grap eens op lezen voor de lijst daar staat hij dus bij 12-15 jaar. Ik ben later nog naar de bieb gegaan en daar gaven ze aan dat ze ook vonden dat het een c boek moest zijn maar dat het extern gelabeld was op b.
Ja boeken komen zo kant en klaar in de bieb, we krijgen wel lijsten dat boeken van b naar C moeten maar zie deze bij ons ook bij B staan.
Vind dit wel stom van die docent want het staat op de lijst, als je het boek uit de boekhandel had meegegeven dus zonder B erop was het dan wel goed geweest vraag ik me af.

Decembermamma
11-10-2025 om 10:48
Dolfje schreef op 11-10-2025 om 10:46:
[..]
Ja boeken komen zo kant en klaar in de bieb, we krijgen wel lijsten dat boeken van b naar C moeten maar zie deze bij ons ook bij B staan.
Vind dit wel stom van die docent want het staat op de lijst, als je het boek uit de boekhandel had meegegeven dus zonder B erop was het dan wel goed geweest vraag ik me af.
Dat had ze waarschijnlijk de lijst gecheckt nu zag ze het boek. Vandaar dat ik dat risico niet meer neem, zoon krijgt dat boek van mij, meestal wel tweedehands. Harry Potter had ik toen nog staan, heeft hij eerste druk van gelezen.

Bakblik
11-10-2025 om 12:06
Renmuis schreef op 11-10-2025 om 09:04:
Dat heeft mijn oudste een paar keer gedaan. De hele klas kon dan bij de lokale boekhandel een goedkope paperback ophalen van Hethout van Jeroen Brouwers en dan moesten ze iedere week een hoofdstuk lezen waar dan in het uur literatuuronderwijs over gepraat werd en aan opdrachten gewerkt.
Dit heeft het plezier in lezen niet aangewakkerd helaas, eerder afgezwakt. Het verplicht moeten lezen, week boek dan ook, is nooit leuk en werd altijd uitgesteld tot het echt NU moest gebeuren. Het boek begrijpen doen ze dan wel.

Renmuis
11-10-2025 om 13:40
Bakblik schreef op 11-10-2025 om 12:06:
[..]
Dat heeft mijn oudste een paar keer gedaan. De hele klas kon dan bij de lokale boekhandel een goedkope paperback ophalen van Hethout van Jeroen Brouwers en dan moesten ze iedere week een hoofdstuk lezen waar dan in het uur literatuuronderwijs over gepraat werd en aan opdrachten gewerkt.
Dit heeft het plezier in lezen niet aangewakkerd helaas, eerder afgezwakt. Het verplicht moeten lezen, week boek dan ook, is nooit leuk en werd altijd uitgesteld tot het echt NU moest gebeuren. Het boek begrijpen doen ze dan wel.
Voor jouw kind misschien niet zo leuk, voor andere kinderen wel. Net zoals dat het ene kind wel van wiskunde houdt, en het andere kind niet. Het begrip is de belangrijke factor; dat is een voorwaarde voor leesplezier. Als je het niet begrijpt, wordt het sowieso nooit leuk en leer je er ook niets van. En niet alle kinderen hoeven boeken lezen als grootste hobby te hebben en te houden. Ze moeten wel allemaal leren te begrijpen en (kritisch) waarderen wat ze lezen om op het leesniveau te komen wat ze nodig hebben in de maatschappij.
Ik hou van lezen en vind “verplicht” iets lezen ook vaak leuk, zeker als je er vervolgens iets mee doet. Altijd al. Voor mijn boekenclub bijvoorbeeld (gezellig napraten) of voor mijn werk (nuttig, persoonlijke ontwikkeling). Misschien niet op hetzelfde niveau als in de zomer Joop ter Heul herlezen in een hangmat, maar dat hoeft ook niet. En zo ken ik heel veel mensen, en kinderen die graag lezen ondanks de “verplichting”.
En tja, pubers zijn altijd een beetje allergisch voor verplichting. Hoeveel pubers gaan nou echt met plezier aan hun huiswerk en hebben geen last van uitstelgedrag, zelfs voor de vakken die ze wel enigszins interessant vinden? Zeker als er niet direct een cijfer aanhangt? School kan sowieso niet op tegen TikTok / hangen met vrienden als het gaat om plezier, en die competitie moet je ook niet op dat vlak aan willen gaan. Zelfs ik, als echte boekenwurm, heb een aantal boeken van mijn lijst niet gelezen maar me erdoorheen gebluft bij het mondeling. En ik lees schrijvers als Hermans, Japin, Siebelink, Roosenboom en Abdolah allemaal voor mijn plezier - toen ook al - maar in mijn puberteit wilde ik toch ook regelmatig liever stiekem Bacardi Breezers drinken na het donker in het park.
Maar geloof me, in de bovenbouw van het basisonderwijs krijg ik alle kinderen mee als we samen Koning van Katoren, Borealis of Brief voor de Koning lezen, terwijl ze die boeken zelf nooit gepakt zouden hebben en/of er niet doorheen waren gekomen. En daarna hebben ze zoveel geleerd over de wereld, en over taal en literatuur. En natuurlijk vindt het ene kind het nog leuker dan het andere kind, dat hou je toch, maar als je kinderen alleen vrij laat lezen (of dat nu geheel vrij of van een beperkte lijst is), dan doe je de ontwikkeling van 90%+ van je klas tekort. Ook op het vwo.