yelle
22-08-2009 om 14:38
Meisjes en relaties...steeds jonger...
Ligt het nu aan mij,ben ik van de oude stempel?
Ik krijg de indruk dat meisjes meer en meer op jongere leeftijd (13-14)aan een relatie beginnen.Vaak zijn de jongens wel een paar jaren ouder ook.Heb zelf een dochter van 13,5 en ik mag er niet aan denken dat die morgen doodleuk zou komen vertellen dat ze een vriendje heeft van 17-18 jaar.
Ligt dit aan de maatschappij waarin we leven of worden jongeren steeds meer en vroeger vrijgelaten?Hebben ouders dan geen gezag meer?

Kaaskopje
13-09-2009 om 16:02
Zou zomaar kunnen sus-anne
Ik heb vooral het gevoel dat Yelle zit te rellen om het rellen en niet omdat ze uit is op een normaal gesprek.

yelle
13-09-2009 om 16:47
Ach...
...ik trek me echt niet aan wat anderen denken hoor.Ik heb respect voor de mening van een ander,zelfs al strookt die niet meteen met mijn gedachte over iets.
Ieder is toch vrij een mening te hebben of niet soms?
Wat noem je trouwens een 'normaal gesprek"?
Het gaat hier om een discussie over jonge meisjes van 13-14 en of die wél of niet te jong zijn voor een relatie met een oudere jongen.(meestal meerderjarig)
Misschien kan men hier ook niet echt een normaal gesprek over houden.Net omdat mensen verschillen van mening.Op de ene of andere manier kom je dan toch ergens tegenstrubbelingen tegen he.
Kan je me anders eens uitleggen wat 'rellen' inhoudt?

Tirza G.
13-09-2009 om 20:28
Verbieden en verbieden is twee
Roken, drank en drugs verbied ik. Overtredingen en misdaden ook. Rottigheid uithalen en grote bekken geven ook. Wat niet wil zeggen dat mijn kinderen het niet doen, maar ze weten in elk geval dat ze mijn goedkeuring niet hebben. Relaties verbieden kan ik niet, vind ik. Ik kan voorleven, leiden en sturen - maar verbieden? Mijn kinderen zitten op scholen met gemengde klassen, er wordt veel in groepjes gedaan (verplicht samenwerken) en er worden buiten school afspraken gemaakt over samen naar de bioscoop ofzoiets. En dat is altijd allemaal gemengd. Er zitten altijd mensen tussen waar ik niet wild van ben, ik vind ze te overheersend bijvoorbeeld. Maar dat hoeft niet per se iemand van het andere geslacht te zijn Dat er uit al dat contact met de andere sekse soms een "verkering" boven komt drijven, tja, dat snap ik. Een liefdesrelatie, verkering of hoe je het ook noemen wilt, is niet iets wat ik voor altijd en eeuwig verbied en dat zál ik ook niet doen. Je kunt het idee hebben dat ze er aan toe zijn of niet, of juist wel of niet met deze persoon, maar zo zwart wit als "gij zult niet stelen" kan dat toch niet liggen?
Tirza

Kaaskopje
13-09-2009 om 23:49
Rellen
Yelle, taalkundig gezien zal ik wel helemaal fout zitten, maar als ik rellen gebruik zoals ik dat hier deed bedoel ik ermee dat je een beetje ruzie-achtig over komt. Je zal die 'makkelijke' ouders wel even vertellen wat ze verkeerd doen.
Zoals het op mij overkomt vind jij dat je het grootste gelijk van de wereld hebt met je mening dat een dertienjarige er nog geen vrij liefdesleven op na mag houden en sta je niet open voor de mening dat je met verbieden niet persé het beste resultaat krijgt. Als je zo rechtlijnig met een ander praat kun je er dagen over doorgaan, maar het blijft een herhaling van zetten.

yelle
14-09-2009 om 18:59
Gelijk?
Wie spreekt er hier over gelijk halen.Dat wil ik helemaal niet.Althans,het is zeker niet mijn bedoeling.
En ik wil geen enkele ouder vertellen wat ze verkeerd doen.Heb trouwens al eens gezegd dat elke ouder hiermee omgaat op zijn eigen manier.Als sommigen willen toelaten dat hun 13-jarige dochter verkering heeft met een meerderjarige,nou dan is dat hun zaak toch.
Maar...dat wil niet zeggen dat ik daar percé moet achterstaan.
"...dat een dertienjarige er nog geen vrij liefdesleven op na mag houden..."
Dit klinkt dan weeral zo groots.Alsof een 13-jarige moet behandeld worden als een 16-17 jarige.Het is en blijft een zeer jong meisje,dat misschien best wel verliefd kan worden,maar zich daarom zeker nog niet in een avontuur moet storten.
Verbieden daar krijg je inderdaad niet altijd de beste resultaten mee,maar waar ligt het verschil tussen te jong een vriendje hebben,drugs,ongehoorzaamheid enz...
en waarom zou verbieden altijd slecht zijn?

Tirza G.
14-09-2009 om 20:15
Waar het verschil ligt
voor mij tussen het verbieden van jong verkering, drugs en ongehoorzaamheid is dat ik sommige dingen nóóit goed vind, andere dingen zijn aan leeftijd gerelateerd en weer andere dingen aan ontwikkeling.
Drugs zal ik nooit goedkeuren, niet als ze 8, 18 of 28 zijn. Ongehoorzaamheid: tja, van een kleuter pik ik dat niet, maar als ze ouder worden? Dan laat je toch steeds meer aan het kind over? Dan worden het toch steeds meer gelijkwaardige afspraken die je allebei nakomt? Een vriendje/verkering/relatie: dat gaat er tóch komen. Misschien niet met 13, maar met 18? Of 23? Daar is het dus een kwestie van leeftijd en ontwikkeling. Dat is niet iets wat ik sowieso zondermeer voor altijd en eeuwig afkeur en dat is dus veel lastiger.
Drugs is gewoon nee. Nu niet, dan niet, nooit niet. Ook als ze op zichzelf wonen en 35 zijn, zal ik nog niet nalaten om er wat van te zeggen. Drugs zijn altijd slecht voor je.
Verkering is meer: ooit, straks, nu niet, wanneer wel. Een stap in het leven die je gaat zetten, maar een kwestie van timing. Verkering is toch niet slecht voor je?
Tirza

olief
14-09-2009 om 22:31
Interessant
om alle input te lezen van verschillende moeders!
Verbieden, tja, mijn dochter is 12,5 jaar, heeft een klas overgeslagen en is dus sowieso altijd omringd door oudere kinderen. Voor mij is het belangrijk dat ze een sociaal leven en schoolwerk leert balanceren. Vriendjes op zich kan ik niet verbieden, maar ze mag niet "daten". Dwz, buiten schooltijd krijgt ze van ons geen gelegenheid om hem te zien. Ze mag wel sms-en, of op facebook (waar ik "randomly" controleer).
groetjes, Olief

Kaaskopje
15-09-2009 om 01:14
Daten
Ik wil absoluut niet doen lijken of ik alles maar goed vind voor een kind van 12/13 jaar, ik denk dat ik zelfs neig naar dat ik meer niet goed vind dan wel in bepaalde opzichten. Dit gezegd hebbende, waarom zou je een 12-jarige verbieden om op haar/zijn niveau te daten? Onder daten kan ik ook verstaan dat ze samen op het schoolplein afspreken en daar 'spelen'. Als er een schommel staat of een tafeltennistafel vinden ze het misschien wel leuk om daar wat rond te hangen. Daar zou ik helemaal mee kunnen leven.
Mijn ouders waren erg voorzichtig met jongens bij ons thuis, maar ik mocht gewoon met een jongen uit de straat waarmee ik op school zat/had gezeten omgaan. Ik mocht echter niet met die jongen op mijn kamer, wat dan wel weer mocht bij die jongen thuis, maar wisten mijn ouders veel. Ik denk dat mijn ouders er geen seconde bij stil hebben gestaan dat we op die leeftijd misschien meer hadden kunnen doen dan vrienden gewoonlijk samen doen en dat we daarbij niet afhankelijk waren van mijn kamer. Door mijn kamer tot verboden gebied te bestempelen was het veilig genoeg Ik was overigens echt alleen maar vrienden met die jongen, dus die bescherming was overbodig.

tonny
15-09-2009 om 17:31
Eh...
'Heb zelf een dochter van 13,5 en ik mag er niet aan denken dat die morgen doodleuk zou komen vertellen dat ze een vriendje heeft van 17-18 jaar.'
Het zou zomaar kunnen dat ze je dat niet gaat vertellen, wetende dat haar moeder zo'n weldoortimmerde mening heeft. Wees voorzichtig met je opstelling. Ken ook moeders die zo zeer precies wisten wat wel en niet hoorde, oei, die werden door schade en schande wijs.
Je kind is niet je bezit...
(wat niet wegneemt dat je er alles aan doet om voor te leven wat je belangrijk vindt in het leven!)
tonny

yelle
16-09-2009 om 08:42
Daten...
Met 'daten' bedoeld men wel degelijk een relatie hebben!
Niet enkel afspraakjes op het schoolpleintje,waar er wat gekletst en gegiecheld wordt.Vrees dat heel veel directies van scholen hier,zeker niet zouden dulden trouwens,dat 13 jarigen staan te zoenen temidden van een schoolplein.Wat ze buiten de schoolpoort doen,dat is weer wat anders natuurlijk,maar dààr staan die jongeren dan ook niet meer onder toezicht van leerkrachten en directies.
Daten is ook buiten de schooluren en onder ander omstandigheden met elkaar omgaan.

Kaaskopje
16-09-2009 om 09:56
Oh yelle
Voor de zoveelste keer benadruk ik dat ik 13 jong vind voor alles erop en eraan, maar verkering op het niveau van wat ik bij een 13 jarige vind horen mag je wat mij betreft een relatie noemen en als zij hun afspraakjes heel stoer daten willen noemen mogen ze het wat mij betreft daten noemen. Een dertienjarige mag wat mij betreft ook voorzichtig de eerste stappen op het zoenpad zetten, ook al heb ik liever een paar jaar erbij.
Misschien betrek je het woord daten te veel op wat je zelf deed toen je daarmee bezig was. Daten is niet synoniem aan seks voor de gemiddelde dater, misschien wel voor jou?

yelle
16-09-2009 om 10:36
Seks?
In mijn vorig schrijven heb ik het toch niet over sex gehad?
'...op wat jezelf deed toen je daarmee bezig was...'
Toen ik 13 was(eventjes geleden nu)had ik ook wel eens een oogje op die ene knappe jongen uit de klas.Vele meisjes trouwens.Maar het bleef toch allemaal vrij onschuldig.Verder dan een leuk gesprekje,lieve glimlach en stiekem een briefje in de boekentas gingen we niet.Na school werden er ook afspraakjes gemaakt met klasgenoten (waaronder jongens)om op het pleintje te gaan voetballen of ravotten.
Maar van echt 'daten' zoals aan huis gaan bij die jongen of omgekeerd,samen naar de bioscoop enz...kwam niets in huis.

Kaaskopje
17-09-2009 om 00:44
Samen naar de bioscoop
En zou je het zelf wel goedvinden als je dochter met een even oude jongen naar de bioscoop zou gaan?

yelle
17-09-2009 om 10:15
Toch anders...
Als ze dezelfde leeftijd hebben is het toch anders,denk ik.Trouwens,de discussie gaat hier over meisje van 13 en jongen van 18 en ouder.

Kaaskopje
17-09-2009 om 15:00
Daar begon het mee ja
maar ik heb toch sterk het gevoel dat jij het in elk geval voor een 13 jarige verkeerd vindt om een relatie te hebben met welke leeftijd dan ook. Ik vind relatie een groot woord voor een meisje van die leeftijd. Relatie klinkt zo volwassen. Maar als een meisje van die leeftijd verkering heeft is dat toch een relatie. Binnen het woord relatie is meer mogelijk. Platonisch, knuffelen/zoenen met of zonder seks. Ik denk dat jij er niet aan wilt dat een 'relatie' van een 13 jarige onschuldig kan blijven, zéker niet als dat met een 18 jarige is. Bij zo'n leeftijdsverschil zou ik me daar wel meer zorgen over maken, dat dan weer wel. Maar zorgen maken en verbieden zijn twee verschillende dingen.

tonny
17-09-2009 om 18:21
Wat ik niet snap yelle
is dat je zo theoretisch bezig bent met deze discussie. Het was veel levensechter als het ging om jouw dochter of de dochter van je zus of zo.
Waarom maak je je eigenlijk druk als jouw dochter zich geheel naar wens gedraagt? Dat snap ik eigenlijk niet.
Je kunt je verbazen en verwonderen over hoe andere mensen dingen doen of nalaten, maar dat gaat duren tot je in het bejaardentehuis zit
Elk mens is zichzelf. En een vast recept voor de geslaagde opvoeding bestaat niet. Iedereen maakt mindere periodes mee.
tonny

yelle
17-09-2009 om 22:06
Tonny...
Inderdaad,iedere ouder heeft zijn eigen gedachten over dit onderwerp en daar heb ik toch niets op tegen.Heb hier al eerder vermeld trouwens dat ieder hier op zijn eigen manier mee omgaat.En...het gaat niet over mijn dochter,noch over de dochter van mijn zus.Ik ken gewoon iemand uit mijn naaste omgeving wiens dochter dus een relatie heeft met een jongen van 18.Zoiets komt al vrij snel aan de oren van anderen en dan heeft ieder zowat zijn eigen mening erover.Mensen roddelen graag,hebben hun eigen mening over iets...vandaar.Ik werd nieuwsgierig over hoe anderen hierover denken.Is dat dan zo verkeerd misschien?Kan zijn dat ik er wat ouderwetse meningen op na houd,maar zijn die daarom slechter?
Ik maak me nergens druk om.Mijn dochter is net 13 en ik weet niet of zij zich geheel naar wens zal gedragen.Momenteel gaat alles nog makkelijk,wat niet wil zeggen dat jongens haar niet interresseren.Ze heeft ook al een vriendje gehad op school,maar om van verkering te spreken,dat is dan weer wat anders.Daar gaat het overigens ook om jongens van haar leeftijd,hetgene in de meeste gevallen dan toch wel onschuldig blijft.

Kaaskopje
19-09-2009 om 21:03
Ik gooi er nog maar even een artikel tegenaan
Ik geef er verder (nog) geen oordeel over:
http://welingelichtekringen.nl/meisjes-zonder-vader-hebben-eerder-seks.html

Tirza G.
19-09-2009 om 22:59
Kaaskopje
Ik moet even op je brommen hoor. Pas je wel op dat je niet op Alex gaat lijken )) Tsssss strooien met links in een sex-gerelateerd-puber-draadje, oei oei oei......
Tirza

Kaaskopje
19-09-2009 om 23:14
Haha
Nou verre van dat hoor Dit was meer van het soort 'ik gooi nog maar weer eens wat olie op het vuur'.
Als het vooral genetisch bepaald is kan ik nog wel even achterover leunen trouwens

tonny
19-09-2009 om 23:32
O.t.
Naar aanleiding van wat is Alex eigenlijk verdwenen? Ik weet het niet meer.
tonny

sus-anne
20-09-2009 om 11:10
Stille trom (ot)
Volgens mij was er niet direct een aanleiding,hij is met de stille trom vertrokken.

birthe
24-09-2009 om 23:08
Bible belt?
Dit draadje leest als de "bible belt". Hou je dochters thuis en veilig. Pfff. 30 jaar geleden was ik 14 en had ik verkering met een jongen van 19. Ik was al in de puberteit vanaf mijn elfde, en mijn ouders waren goddank niet zo bekrompen.
Ze hebben me ook nooit het idee gegeven dat ik een slet was, of te uitdagend. Ik was mijn leeftijd nogal vooruit, dat klopte wel, maar ik heb er een bijzonder leuke verkering aan overgehouden, met goedkeuring van mijn ouders.
Jullie onderschatten je dochters. Ik weet nog erg goed hoe ik dacht toen ik zo oud was, en ook hoe ik me niet ging laten tegenhouden door volwassenen.

yelle
25-09-2009 om 08:20
Ja?
en...hoe ging jij je als 14-jarige dan niet laten tegenhouden door volwassenen?

miepje
25-09-2009 om 14:13
Hier ook
Hier 14 jaar en mijn tijd ver vooruit. Ik had verkering met een 18 jarige jongen. Ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn ouders hier helemaal niet blij mee waren. Maar ja hadden ze keus?? Ze konden/wilde het me ook niet verbieden. En als je een puber iets gaat verbieden dan word het juist aantrekkelijk.
Al had mijn vader die jongen het liefst aan de hoogste boom gehangen. Mijn ouders zijn deze jongen de hemel in gaan prijzen, alles wat hij deed vonden mijn ouders GEWELDIG!! Ja en dan blijkt hij toch lang zo leuk niet. Dus na 3 maanden vond ik het wel prima.
Maar toen ik net 1 maand 15 was kreeg ik verkering met een knul van 18 die ook mijn ouders goed konden en toen hadden ze er geen problemen mee. uiteindelijk heb ik bijna 4 jaar verkering met hem gehad, maar toen leerde ik mijn huidige man kennen, en ja toen was die verkering snel over.. Ik ben nog altijd blij met deze beslissing
Al hebben we nog altijd erg goed contact met elkaar, zelfs de mannen kunnen het buiten gewoon goed met elkaar vinden.. En dat zegt ook veel over mijn ex vriendje want wie word er nou grote vrienden met de man waarvoor je aan de kant bent gezet??

Tirza G.
25-09-2009 om 17:01
Nou yelle
Je doet de voordeur open en wandelt naar buiten. Hoe denk jij, als volwassene, een krijsende puber die vól in het verzet is, tegen te houden?
Tirza

Kaaskopje
25-09-2009 om 20:04
Mijn vader
had daar wel een oplossing voor bij mijn toen 17 jarige zus nadat ze bij haar vriendje was blijven slapen. Hij wachtte haar op en na een stevige preek werd ze het huis uitgezet. "Als het zo leuk is bij je vriend ga je er maar wonen." Tja... het is een methode. Hij hoefde haar nooit meer tegen te houden.

sus-anne
25-09-2009 om 22:56
Kaaskopje?
Meen je dat serieus???
is je zus ook echt gegaan en niet meer teruggekomen?
en is dat ooit nog goedgekomen tussen je vader en je zus?