Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Met geld smijtende puber

Pffff, wat moet ik toch met mijn met geld smijtende puber? Iedere cent die binnenkomt gaat op aan vreselijke onzin en ook al het geld waar hard voor gewerkt is verdwijnt als sneeuw voor de zon.

In hoeverre moet je je als ouder mengen in hoe kinderen omgaan met geld, gekregen als zakgeld, verjaardagsgeld of loon?

Wat doen jullie? Verplichte spaarrekeningen, kostgeld (om op een spaarrekening te zetten), voorwaarden stellen aan de uitgaven of met lede ogen toe zien hoe soms heel veel geld meteen weer op gaat....(nee mam, de shampoo van de kapper is echt de allerlekkerste hoor....ja, dat mag ook wel, voor 22 euro).


niets van aan trekken

Tsja, je kunt alleen maar bepalen hoeveel geld ze van jou krijgen en wat ze daar i.i.g. van moeten betalen. Verder altijd zorgen dat ze zelf de consequenties ondervinden van hun bestedingsgedrag. Dus never nooit geld bijleggen of lenen omdat het 'op' is. als ze dan ergens voor willen gaan sparen gaan ze vanzelf wel eens nadenken over die dure fles shampoo (of niet omdat ze toch bewust ervoor kiezen daar hun geld aan uit te geven).

Moni

Moni

17-09-2015 om 20:06

Waar komt het geld vandaan? en om hoeveel geld gaat het?

Ik neem aan dat jij niet zoveel zakgeld geeft. Met een normaal zakgeld valt niet zoveel te smijten.
Als puber zelf geld verdient, zou je kunnen stoppen met zakgeld.
Als puber heel veel verdient, dan kun je overwegen kostgeld te vragen.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

17-09-2015 om 20:08

het is heel moeilijk, maar

Zakgeld is leergeld. Juist nu, nu ze nog geen grote verantwoordelijkheden hebben maar ook nog geen grote inkosten, hopelijk, moet je ze er vvrij in laten om dit te doen.
Inderdaad, never nooit iets bijleggen omdat het ineens op was, want dan is het geen leergeld meer omdat ze dan nog niks leren. Ik heb hier ook een puber die bijv. te beroerd is om zelf zijn broodjes te smeren( dat heb ik tot voor kort gedaan) en nu meestal zijn broodjes op school in de kantine koopt, of erger, bij de snackbar langs. Mijn handen jeuken, en ik moet me beheersen om er niet boos over te worden, maar echt...de zwaarste taak van het moederschap:

Loslaten....

Jamie

Jamie

17-09-2015 om 20:10

Hoe oud is de puber eigenlijk?

En inderdaad: hoeveel komt er binnen aan zakgeld en geld van een bijbaantje want noway dat hier een puber 22 euro aan shampoo zou willen of kunnen besteden

Half a twin

Half a twin

18-09-2015 om 12:43

heeft de puber als kind zakgeld gehad?

Mijn puber heeft vanaf de laagste klassen van de basisschool zakgeld gehad en ieder jaar werden er afspraken gemaakt over de dingen die ze er van moest betalen. Ieder jaar iets meer geld en ook iets meer zelf betalen.
Die had voor haar 12e al geleerd dat al je geld uitgevwn niet handig is. 6 zakjes strijkkralen kopen, want dan heb ik zoveel mooie kleurtjes en dan geen geld meer over hebben voor die ook zo fel begeerde maar niet noodzakelijke poppetjes viel even tegen op 6 jarige leeftijd.
Ze heeft er van geleerd, kiest nu heel selectief wat ze wil/moet kopen en komt eigenlijk altijd uit met haar geld.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

18-09-2015 om 14:04

half a twin

Fijn dat jouw puber het wel goed doet. Maar bedoel je nu eigenlijk te zeggen dat de TS het wel niet goed gedaan zal hebben? Te laat begonnen met zakgeld of zo..?
Ik denk dat ieder kind/mens daarin nu eenmaal verschilt. De een is impulsief de ander bedachtzaam.

Half a twin

Half a twin

18-09-2015 om 14:27

Stunnie Bun

Het is hard om te zeggen maar eigenlijk wel ja. Zakgeld is leergeld en daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen. Als ze op jonge leeftijd al een paar keer voor relatief onbelangrijke dingen hun neus gestoten hebben dan leren ze daar van.
in het begin bij mijn 6 jarige beheerden we samen haar portemonnee, nu doet ze dat zelf. Als ze over een jaar of 2 kleedgeld krijgt gaan we dat eerst weer een poosje samen doen en krijgt ze geleidelijk steeds meer vrijheid.
Alles in de hoop dat ze straks als ze op kamers gaat voldoende inzicht heeft in financiële zaken om het helemaal zelf te regelen, hoewel ze altijd voor advies mag komen.

Paddington

Paddington

18-09-2015 om 15:24

Bij ons

de verplichting om een verjaarskado te kopen voor de gezinsleden.
Als er geen consequentie is dan alleen maar het geld is op lijkt het mij moeilijk om te leren. Juist die verplichting geeft verantwoording. Zoals je later hebt met huur en nutsvoorzieningen.

Daarbij hebben wij een minimum bedrag gezet. Je koopt een kadootje van minimaal 5,-. Bij ons krijgen ze allemaal rond de 10,- per maand en kunnen ze bijverdienen voor klusjes. Lenen kan, maar dat houdt wel in dat je meer moet terugbetalen dan je hebt geleend.

Daarbij is het natuurlijk ook zo dat de ene puber het makkelijker leert dan de andere. Zeker bij een puber die veel geld uitgeeft zou ik proberen meer begeleiding te bieden. Elke maand om de tafel gaan zitten en haar inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten. Samen een spaardoel vastzetten en haar daar elke keer aan helpen herinneren.

Moni

Moni

18-09-2015 om 15:46

Vreemd half a twin

Je weet nog niets over het zakgeld en wanneer Emine daarmee begonnen is. Maar je hebt er nu al een oordeel over.
Daarnaast doe je alsof een puber die slecht met geld omgaat, altijd slecht is opgevoed in geldzaken. Ik denk dat je nog veel te leren hebt over pubers.

Jamie

Jamie

18-09-2015 om 16:31

nou inderdaad half a twin

Of een kind dat kan of niet zit meer in het karakter dan in hoe je het opvoed, zeker als zo'n kind dat al met zes (!) jaar geleerd heeft.

Mijn kinderen verschillen bijna dag en nacht. Mijn oudste van 16 is altijd een oppotter geweest en mijn jongste 14 is dat sinds kort een beetje maar nog steeds brandt het geld wel meer in zijn zak dan bij oudste. Hier overigens nooit kleedgeld, ik vind niet dat dat in alle gevallen een goed idee is. Mijn oudste zou het alleen maar oppotten en ik zou meer geld kwijt zijn dan nu ik dat niet doe. Overigens mag hij het best als hij dat zou willen.

Het is een illusie te denken dat als een kind iets 'goed' doet dat dat komt door je opvoeding, vaak zit het gewoon in het karakter.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-09-2015 om 20:26

Mijn duit

Oudste: spaarzaam, middelste: smijt alles over de balk en jongste: op het krenterige af.
Alle drie zakgeld gehad, alle drie dezelfde opvoeding gehad en toch heel verschillend.

Vind dat je heel zwart-wit kijkt Half a twin.

half a twin

Hoe oud was jouw oudste ook al weer?

Emine

Emine

19-09-2015 om 00:26 Topicstarter

Puber

Puber werkt zelf voor het geld. Soms zijn er extra's zoals geld voor een verjaardag of voor nieuwjaar.

Het zijn lastige discussies: immers, puber werkt zelf voor het (meeste) geld, mag ik dan bepalen wat ermee gedaan wordt? Waar je wat zakgeld betreft nog een restrictie kunt zetten (als je er zo mee omgaat, ga ik er niet voor kromliggen), kun je dat met geld waarvoor gewerkt wordt niet zo makkelijk. En daar komt mijn vraag dus ook uit voort.

Wij hebben inderdaad ook de verplichting van kadootjes voor gezinsleden en ook hier telt op is op. Ik vind het alleen zo lastig om aan te zien hoe al dat geld op gaat.

Emine

Emine

19-09-2015 om 00:29 Topicstarter

En Half a twin...

...het is niet zo dat er niet met zakgeld is geoefend. Het is wel zo dat er op dit moment aardig wat bijeen gewerkt wordt en puber eigenlijk niets hoeft te laten. En dat dus ook niet doet. En daar ligt mijn vraag. In hoeverre begrenzen?

Ik weet niet hoe oud jouw kind is, maar dat het geleerd heeft goede keuzes te maken van weinig geld, wil niet zeggen dat dat nog steeds telt als het kind (later) genoeg geld te besteden heeft.

Jamie

Jamie

19-09-2015 om 08:01

emine

Jammer dat je nu nog steeds niet zegt hoe oud de pober is, hoeveel zakgeld hij krijgt enbwat hij verdient. Als mijn puber 22 euro over heeft voor shampoo heeft hij mijn zakgeld niet meer nodig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-09-2015 om 08:53

Leeftijd

Ja kan je vraag niet beantwoorden zonder de leeftijd te weten.

Bij eentje van 17 zou ik er anders mee omgaan dan bij eentje van 13. Bij die boek ik dus geld over naar de spaarrekening.
Bij oudste van 16 bemoei ik me er niet mee. Maar die is ook veel verstandiger.

Amare

Amare

19-09-2015 om 09:11

shampoo

'Als mijn puber 22 euro over heeft voor shampoo heeft hij mijn zakgeld niet meer nodig.'

En als hij nou heel lang doet met die shampoo? Veel langer dan met de gewone flessen van 3 euro?

eigen geld

Als ze het geld zelf verdiend heeft, dan vind ik dat je je niet echt meer kunt bemoeien met waar ze het aan uitgeeft. Ze kan het ook allemaal opsparen en er dan van op reis, om maar iets te noemen. Zou je het dan wel goed vinden? En waarom is dat dan beter dan het uitgeven aan spulletjes (waar ze blijkbaar ook blij van wordt).
Hoe lastig ook: ik zou het loslaten...

Vioetta

Vioetta

19-09-2015 om 09:35

Lastig

Het zit inderdaad in het karakter, hier ook twee totaal verschillende kinderen. Dochter heeft altijd met geld gesmeten. Nu ze 19 is komt ze eindelijk tot de conclusie dat je dan ook nooit geen grote zaken zoals vakanties en meubels voor op kamers kunt kopen. Dus eindelijk is ze gaan sparen... Als je maar lang genoeg wacht komt het goed

Moni

Moni

19-09-2015 om 10:18

Van veel dingen afhankelijk

Mijn oudste was 16 jaar toen ze 80 euro per maand verdiende. Daarbij kreeg ze nog 20 euro zakgeld en 50 euro kleedgeld. 100 euro per maand vrij te besteden (kleedgeld ging op aan kleding) is best veel geld. Smijten deed ze niet. Ze spaarde ook wel om het daarna uit te geven aan een etentje, festival, uitstapje.
Dit was een ruim budget, zoveel besteden veel volwassenen ook niet aan de franje van het leven.
Als wij zelf geen franje zouden hebben, dan waren we gestopt met zakgeld of had ze meer zelf moeten betalen bijvoorbeeld contributie sportclub.

Nu is ze 18 jaar. Zakgeld en kleedgeld is gestopt. Ze betaalt alles zelf m.u.v. eten/drinken thuis. Ze gaat dit jaar niet naar school, wel werken. We hebben afspraken over hoeveel zij zelf houdt en hoeveel er gespaard wordt voor haar studie. Dat sparen gaat op mijn rekening.
Als wij zelf weinig franje zouden hebben, dan zou ze kostgeld moeten betalen. Nu is het sparen voor de studie een goede oplossing.
Ik zou het niet accepteren als zij al haar geld rond zou smijten.

Moni

Moni

19-09-2015 om 10:21

Schenking

Mijn kinderen krijgen dit jaar een schenking van de grootouders.
Die krijgen zij niet vrij te besteden. Een deel wel, zal rond de 100-200 euro zijn. De rest gaat naar de spaarrekening voor de studie.
Ik deel de kinderen mee dat het zo verdeeld gaat worden. Grootouders zijn het hiermee eens gelukkig.
De oudere kleinkinderen die al niet meer thuis wonen, krijgen het geld wel volledig zelf.

Sinbads vrouw.

Sinbads vrouw.

19-09-2015 om 10:30

persoonlijk uurloon.

Ik heb mijn jongens de relatie tussen werken en geld geleerd.
En daar bedoel ik mee dat ze zich de vraag leerden stellen: Wil ik daadwerkelijk zolang werken voor die broek van €80?

Dat begon heel simpel met de vraag: Wat verdien je in het uur. Daarna hoeveel uur moet je werken, en hoeveel uur ben je daadwerkelijk van huis weg. En wat zijn de kosten die je moet maken om te kunnen werken. (denk aan fiets versus bus, kledingkosten, etc)

Kortom ik liet ze bedenken hoeveel uur ze in totaal wegwaren, ik liet ze bedenken wat de kosten waren om te werken, en ik liet ze uitrekenen hoeveel ze betaald kregen voor een werk dag.

Dan krijg je de volgende som : 10 uur weg, 5 euro kosten (broodje in de bedrijfskantine, kop soep en "iets lekkers voor onderweg" , 8 maal €3,25 verdiend met werken=€26

Dan krijg je €26-€5=€21 gedeeld door 10 uur is een netto uurloon van €2,10.

Als jij weet wat jouw persoonlijke uurloon is, dan kun je kiezen of je daadwerkelijk 38 uur wil werken voor een broek van €80 euro, of voldoet het voor jou ook om 11 uur te werken voor een broek van €25,--

Dan kun je ook bedenken wat je zou kunnen doen om jouw persoonlijke uurloon hoger te krijgen. (brood meenemen van huis, met de fiets gaan ipv met de bus, of ander werk zoeken. )

Voor mijn jongens werkt dit prima. Ze werden zich ervan bewust dat voor alles wat je wil kopen je moet betalen, en dat je die betaling zelf moet verdienen. Dat je daarvoor energie moet verbruiken.

Ik zie mijn oudste (nu 27) nu nog regelmatig die afweging maken. En ja, hij wil dus wel een X aantal uren werken voor een nieuw bed voor hem en zijn vriendin, maar wil niet zoveel uren werken voor een nieuw buro. Daarvoor gaat hij naar de kringloop.

Birgit

Birgit

19-09-2015 om 10:53

Puber hoeft niets te laten

en doet dat ook niet. Dat is eigenlijk niet de soort financiele opvoeding die je wilt, want het zit er dik in dat dat wel een keer anders wordt. De meeste mensen ( ik denk jij ook) kunnen niet alles wat ze willen en moeten echt wel kiezen waar ze hun geld aan willen uitgeven. Om die reden zou ik er ook moeite mee hebben. Het is wel erg makkelijk om te zeggen, het is zijn geld dus het mag over de balk. Daar zou ik nog wel een stukje opvoeding aan willen spenderen.
Of is je puber er heel goed van doordrongen dat dit voor de meeste mensen en vast voor hem later ook niet de normale gang van zaken is? Geniet hij er daarom ook van dat het nu even wel kan? Dan ligt het nog wat anders. Maar als hij 'gewoon' maar er op los koopt zonder nadenken, tja daar beginnen vaak de problemen zoals je in de tv-programma's ziet.
Wat te doen, lastig. Ik zou eens een goed gesprek hebben over gezinskosten en wat dat voor jouw uitgavenpatroon betekent. En het dan hebben over iets bijdragen en een deel vastzetten voor later. Zodat er een situatie ontstaat waarin het wel op kan.

Emine

Emine

19-09-2015 om 11:04 Topicstarter

Ik wil...

...niet zeggen hoe oud mijn kind is. Dat heeft te maken met herkenbaarheid. Ik schrijf nogal veel over iets anders ook op dit forum. Vandaar.

Probleem: puber werkt ontzettend graag en maakt (dan ook) veel uren. Zakgeld ben ik al lang mee gestopt. Tegen dat het geld op is, komt er weer nieuw geld. De discussies over hoeveel uur heb je daar nou voor moeten werken, heb ik allemaal gehad. Antwoord: werken is geen straf voor mij.

Puber doet overigens ook wel heel nuttige/lieve dingen met het geld. Kan ineens met dat ene thuis komen wat ik graag had willen hebben, maar idd niet kon betalen. Of via de markt terug komen met verse vis. Met de stralende mededeling: ik trakteer.

Het gaat idd om die dingen als die shampoo. Of voor anderen buiten het gezin betalen omdat die geen geld hadden. Natuurlijk worden hier gesprekken over gevoerd. Puber is altijd al veeleisend geweest in de zin van dingen willen hebben en gezinsbudget (proberen) opeisen. Dit gezeur is gestopt met het hebben van eigen werk. Er is best wel een financiele last van mijn schouders gevallen. Alleen ja...hoe nu?

prima

Ze werkt hard en graag. Geeft graag geld uit aan leuke spulletjes voor zichzelf, maar heeft duidelijk ook oog voor de financiële situatie van anderen (zoals thuis) en draagt daar aan bij door te trakteren etc. Dat klinkt niet alsof het haar alleen maar gaat om het stukgooien van geld. Ze denkt er over na waar ze het aan uitgeeft.
Dat ze dan andere keuzes maakt dan je wellicht zelf zou doen, dat mag toch?

Ik vind het niet zorgelijk klinken. Ze heeft van huis uit meegekregen dat niet altijd alles kan, en nu geniet ze van de financiële ruimte die ze zelf gecreëerd heeft. Ik zou erop vertrouwen dat als het op zeker moment minder is, ze daar ook mee om weet te gaan. Ik denk eigenlijk niet dat ze dat per definitie beter leert als je haar nu verplicht om te sparen.

Krullevaar

Krullevaar

19-09-2015 om 12:01

Haar geld

Het is haar geld. Ze heeft er zelf voor gewerkt en krijgt geen zakgeld. Dan vind ik dat je je er niet mee moet bemoeien. Als zij die heerlijke shampoo wil kopen moet ze dat lekker doen. Ieder geeft z'n geld uit naar eigen behoeftes toch? Jij hoeft het er niet mee eens te zijn, maar kan er m.i. niets aan doen.

tonny

tonny

19-09-2015 om 12:33

het is zelfverdiend geld

en als ze het uitgeeft aan dingen die in jouw ogen onzin zijn - laat het los! Het enige wat je kunt doen is afspreken dat er een bepaald bedrag wordt apart gezet voor mindere tijden (spaarrekening) en verder, wat de anderen ook zeggen: dit is de manier die ze nu kiest.

Ook al groeien kinderen in hetzelfde gezin op, je ontdekt dat ze verschillende dingen waarderen en van belang vinden en hun geld verschillend besteden. Zo is dat nu eenmaal. Later kunnen ze denken 'had ik maar...' maar wees realistisch: welk mens heeft dat niet?

Moni

Moni

19-09-2015 om 12:38

Ja, lastig balanceren

Zeker omdat puber nog niet volwassen is.

Vroeger moesten kinderen alles afdragen thuis wat ze verdienden. Ze mochten een zakcentje houden. Ze droegen echt bij aan het huishouden. Nog vroeger al vanaf 8 jaar oud door in een dienstje te gaan bij een rijker gezin.

Dat is al lang niet meer zo. Maar als er weinig geld in het gezin is, zou ik het toch logisch vinden als puber wat geld afdraagt.
Trakteren is erg lief. Maar als de inkomsten structureel zijn, dan heb je meer aan een structurele bijdrage.

Betaal je ook de kleding niet meer?
Of zijn er andere uitgaven die puber zelf kan gaan betalen?

Els

Els

19-09-2015 om 12:39

Emine

Ze mag wel als thuiswonende puber (want dat is ze in elk geval, al wil je de leeftijd niet zeggen) cadeaus voor jou meebrengen die jij niet kunt/wilt betalen en verse vis. Ze krijgt geen zak/kleedgeld maar jij wilt toch bepalen waar zij haar geld aan uitgeeft? Dat klinkt best een beetje vreemd. Het lijkt eigenlijk wel alsof ze haar financiële zaken beter voor elkaar heeft dan jij?

Birgit

Birgit

19-09-2015 om 12:41

Waar het om gaat

zoals ik er naar kijk, is of ze snapt dat dit tijdelijk is. Dat uitgeven zoals ze nu doet, met alle lieve traktaties en helpende handen naar anderen erbij, hoogstwaarschijnlijk op een dag anders wordt. Als ze zelf vaste lasten moet gaan ophoesten en alles wat erbij komt kijken. Hoe dat zit haal ik niet uit je berichten.
Kan ze dan de tering naar de nering gaan zetten? Zoja dan nu lekker laten genieten, ook al zou jij andere uitgaven doen dat doet er niet toe. Heb je daar je twijfels over en denk je dat ze ook dan vindt dat het allemaal gewoon moet kunnen, dan zou ik het zelf nu niet zomaar laten gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.