Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Moet ik me zorgen maken om tiener van 15 die een vriend van bijna 18 heeft?

Goedenavond ouders,
Nu ik even rustig op de bank zit wil ik even mijn situatie delen.Ik heb een dochter van 15 (wordt over 2 maanden 16) en een zoon van 11. Mijn dochter heeft sinds kort een vriendje. Een jongen van bijna 18 die bij haar op school zit (niet in haar klas). Ze kennen elkaar van school, en hebben wel eens leeruren samen.  
Ik weet niet waarom, ik voel me toch niet super vertrouwd met het idee dat hij een stuk ouder is. Ik bedoel: wat moet zo'n zesdejaarse jongen met een meisje uit het vierde jaar? 
Ik heb hem persoonlijk nog niet ontmoet, maar wel foto's er van gezien, hij ziet er niet "raar" uit, maar ik denk dat het feit dat hij gewoon een stuk langer is en met wat oudere tieners omgaat mij een beetje afschrikt.  Zou ik me zorgen moeten maken? Of kent iemand positieve ervaringen hierover? (ook al is elke ervaring anders) 


Je dochter is bijna 16 en hij is 17. Zoveel verschilt dit immers niet. Ik vind dat je het veel en veel te groot maakt. Vanwaar al deze angst? Is dit je oudste dochter en maak je het voor de eerste keer mee?

Laat haar lekker genieten van het leven en maak geen drama's. Want dat zit in je hoofd en onderzoek daarom je eigen angsten, zonder dit op haar te projecteren en dingen te gaan verbieden. Dat werkt alleen maar tegen je. 

Dit lijkt me prima kunnen en ik ben echt van de behoudende tak.

Toen ik in de vierde zat, had ik ook een vriendje in de zesde. Het leeftijdsverschil maakte eindelijk niet zo uit en ik ben blij dat m’n ouders er ook nooit moeilijk over gedaan hebben. Het was ook gewoon een fijne jongen. Wel bleek de verkering niet bestand tegen het verschil tussen student en scholier dat na een jaar ontstond. Hij ging op kamers, ik naar 5 vwo. 

Ik zou er dus vooral geen punt van maken, zo groot is het leeftijdsverschil nu ook weer niet. 

Ik vind trouwens 2 jaar leeftijdsverschil niet zo veel. Je ziet vaker dat jongens uit de 6e verkering hebben met een meisje uit de 4e. De meisjes uit de 6e vinden de jongens uit hun klas te jong. En hebben dan weer verkering met 2 jaar oudere jongen. En daarbij is er in dit geval dus zelfs sprake van minder dan 2 jaar verschil.
Ik zou me hier geen zorgen overmaken. 
En ervaring, vanuit me zelf. Ik was zo'n 16 jarig meisje uit de 4e. En kreeg verkering met een jongen uit de 6e. En we zijn nog altijd samen. En nu zit onze dochter in de 3e. 

Hoezo een stuk ouder? Wat ik uit je verhaal haal scheelt het ongeveer 2 jaar? 

Hier een positieve ervaring. Man en ik schelen 4.5 jaar. Geen enorm verschil. Wel was ik bijna 15 toen wij wat kregen. 

Had ik ook met mijn eerste vriendje. Ik was nèt 16, hij nèt 18. Prima leeftijdsverschil. 

Wat ikzelf toen nooit had gedacht ... we zijn nu 4 kinderen en 35 jaar verder en ik vind hem nog steeds de leukste 

Titel zou moeten zijn; "Dochter van bijna 16 heeft een vriendje van bijna 18."
Je kan niet haar leeftijd naar beneden afronden en die van hem naar boven. Tenzij je het doet voor het dramatische effect.
Ik had op mijn 15de een vriend van 19. Ik was bezig met 3 mavo en hij studeerde. Ging natuurlijk mis omdat we totaal verschillende levens hadden. 
Dat gaat voor jouw dochter en haar vriendje nog niet op

Zou ik me zorgen moeten maken?

Nee, tenzij je denkt dat hij een heel slechte invloed op haar heeft, maar dat kan iemand van haar eigen leeftijd of jonger ook hebben.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

26-09-2021 om 22:53

Het is maar 2 jaar. Mijn eerste vriendje was 3 jaar ouder. Ook dat vind ik niet zoveel.

Ik vind het leeftijdsverschil ook niet groot.  Jongens lopen in de puberteit vaak wat achter op meisjes, zowel qua groei als qua gedrag, daarom is het ook heel logisch dat meisjes vaak verkering krijgen met een jongen die iets ouder is.

Ik was net 15 en mijn eerste vriendje al 18. In jouw geval is je dochter dus bijna 16 en die jongen bijna 18. Dat is toch geen dramatisch leeftijdsverschil? Zie oprecht het probleem niet. 

Bij ons was het mode om in de 3de of de 4de een jongen van de 5de of de 6de te schaken 
Als ze "maar" 2 jaar schelen ... weinig aan de hand.

Meisjes zijn zo'n beetje standaard op die leeftijd matuurder dan jongens. En matchen dus beter met jongens van 2 jaar ouder.

Mijn aangetrouwde nicht was 13 toen ze wat kreeg met mijn neef die toen bijna 18 was. Dat was wel een ding, voor beide families. Het werd min of meer aan beide kanten verboden.
Met weinig succes want ze hielden hun relatie gewoon verborgen vervolgens. Inmiddels zijn we bijna 30 jaar verder en zijn ze bijna 20 jaar getrouwd en hebben ze zelf pubers.
Ik vind 2 jaar echt een prima leeftijdsverschil, ook op die leeftijd.
En als je dingen verbiedt bereik je met een beetje pech dus alleen dat ze je niks meer vertelt.

Ik lees nu pas dat je vindt dat hij er niet raar uitziet??

Wat is dat nou weer voor achterlijke opmerking.

Huh, twee jaar is toch juist het standaard-verschil? 

Zelf kreeg ik (vrijwel 16) ook iets met een jongen van net 18. Hij ging net studeren. Ik ga niet vertellen hoe dat afliep, maar het was twee jaar ontzettend fijn en ik heb er goede herinneringen aan.
Ik ga ook niet vertellen hoeveel ouder mijn man is, maar het is meer.

Veel meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.