Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Oud en nieuw - kind wil naar vriendin


LittleIbex87

LittleIbex87

25-12-2022 om 12:02

MissJones schreef op 25-12-2022 om 11:42:

[..]

De manier waarop jij praat op dit forum zegt al genoeg over hoe gezellig jij bent. En ja, je komt inderdaad erg negatief over. Dat is niet om wát je zegt, het is je goed recht om je kinderen thuis de feestdagen te laten vieren, maar hóe je het zegt.

Of hoe snel jij je oordeel klaar hebt.

LittleIbex87

LittleIbex87

25-12-2022 om 12:03

absor schreef op 25-12-2022 om 11:33:

[..]

Dat heeft er niets mee te maken. Ik dwing gewoon niemand tijd met mij door te brengen. Hier is het leven en laten leven

Ieder z’n gewoontes

Reficul schreef op 25-12-2022 om 06:44:

No way dat mijn kinderen de feestdagen op die leeftijd zonder ons doorbrengen. Het zou ook niet in hen opgekomen zijn om te vragen.

Dan heb je geluk. Dat ligt niet aan jouw fantastische opvoeding maar jouw kinderen vinden het waarschijnlijk prima. Van mijn 4 kinderen vinden er 3 alles best en 1 wil net wat anders. Ik merk zijn onrust als wij iets gaan doen wat hij niet prettig vindt. Toen hij nog heel klein was ging hij mee. Toen hij wat ouder werd bleven wij thuis en nodigden wij een paar mensen uit. Weer wat ouder deed hij wat hij leuk vond. 

Mijn ouders pasten zich vroeger nooit aan. En mijn idee van wat leuk is wijkt volledig af van wat zij leuk vonden. Van logeren met oud en nieuw gruwel ik maar net als bij jou moest dat want het hoorde zo en een groot familiefeest is zo gezellig en dat ik het niks vond en de hele avond mij ongemakkelijk voelde deed er niet toe. Ik was met liefde alleen thuis gebleven (ook als kind van 11) maar ja, dat was niet gezellig dus ik moest ook mee. 

LittleIbex87

LittleIbex87

25-12-2022 om 12:06

Lollypopje schreef op 25-12-2022 om 10:44:

[..]

Je mag altijd nee zeggen, alleen kan het bij sommige dingen handig zijn om jezelf af te vragen of de gevolgen het waard zijn. "Pick your battles" enzo

Ik heb zelf geen kinderen, maar had wel een verschrikkelijk puberende zus waar iedereen last van had. Het scheelde echt dat mijn ouders niet van alles een gevecht maakten, want dat werd het namelijk al snel als die haar zin niet kreeg. En hoewel zij uiteraard degene was die het tot een gevecht maakte, waren mijn ouders degenen die het konden voorkomen als het niet perse nodig was. Maakte het voor iedereen in het gezin een stuk leuker.

Natuurlijk, iedereen geeft weleens toe. Er moet ook iets te onderhandelen zijn als je opgroeit naar volwassenheid. Persoonlijk heb ik wel een aantal kaders waar ik niet overheen laat gaan. Als je jong bent vieren we samen oud en nieuw als gezin. Dat is bij ons een van die kaders.

LittleIbex87

LittleIbex87

25-12-2022 om 12:11

Plantenbak schreef op 25-12-2022 om 12:04:

[..]

Dan heb je geluk. Dat ligt niet aan jouw fantastische opvoeding maar jouw kinderen vinden het waarschijnlijk prima. Van mijn 4 kinderen vinden er 3 alles best en 1 wil net wat anders. Ik merk zijn onrust als wij iets gaan doen wat hij niet prettig vindt. Toen hij nog heel klein was ging hij mee. Toen hij wat ouder werd bleven wij thuis en nodigden wij een paar mensen uit. Weer wat ouder deed hij wat hij leuk vond.

Mijn ouders pasten zich vroeger nooit aan. En mijn idee van wat leuk is wijkt volledig af van wat zij leuk vonden. Van logeren met oud en nieuw gruwel ik maar net als bij jou moest dat want het hoorde zo en een groot familiefeest is zo gezellig en dat ik het niks vond en de hele avond mij ongemakkelijk voelde deed er niet toe. Ik was met liefde alleen thuis gebleven (ook als kind van 11) maar ja, dat was niet gezellig dus ik moest ook mee.

We ervaren allemaal weleens ongemak. Voor jou deed het er kennelijk ook niet toe hoe de rest het zou vinden als jij als 11 jarige alleen thuis zou zitten met het geknal. Het gaat twee kanten op. Dat mis ik in dit topic. Het is niet het een of het ander. Waarom zou ik geen rekening met de prikkelverwerking van mijn kind kunnen houden als ik wil dat hij het met ons viert als hij 11 is.

Reficul schreef op 25-12-2022 om 12:06:

[..]

Natuurlijk, iedereen geeft weleens toe. Er moet ook iets te onderhandelen zijn als je opgroeit naar volwassenheid. Persoonlijk heb ik wel een aantal kaders waar ik niet overheen laat gaan.

Die heeft iedereen, maar voor velen valt verplicht O&N vieren met de familie niet onder die kaders.

LittleIbex87

LittleIbex87

25-12-2022 om 12:17

Lollypopje schreef op 25-12-2022 om 12:13:

[..]

Die heeft iedereen, maar voor velen valt verplicht O&N vieren met de familie niet onder die kaders.

In jouw wereld niet nee. 

Wij vieren geen oud en nieuw, dus als een kind door iemand anders uitgenodigd wordt zouden we dat prima vinden. Na een verbod op het zelf afsteken van vuurwerk en of dat van dichtbij bekijken. Maar ergens te veel oliebollen eten: ja, doe maar.


Ik sluit mij aan bij de weinige posters hier die kind bij hun willen hebben met oud en nieuw. Mijn kind zou gewoon mee gemoeten hebben naar opa en oma. 11 is nog te jong ,bovendien  is het een nieuwe vriendin,  kent  TO de ouders niet. Voor hetzelfde  geld  zijn ze heel makkelijk  en zwalkt dochter met vriendin tot diep in de nacht over straat.
Dat mijn kind er niet blij mee zou zijn, jammer dan. Iedereen moet wel eens een keer iets doen waar hij of zij geen zin in heeft. Ook dat hoort bij het leven en opvoeden. Leren ze van.

lientje69 schreef op 25-12-2022 om 12:24:



Dat mijn kind er niet blij mee zou zijn, jammer dan. Iedereen moet wel eens een keer iets doen waar hij of zij geen zin in heeft. Ook dat hoort bij het leven en opvoeden. Leren ze van.

Ik vermoed dat dat  in zulke families iedere kerst, ieder O&N, iedere verjaardag van familieleden, iedere moeder/vaderdag, etc is?  Kortom, wel een stuk vaker dan wel eens een keer. 

Wat precies leer je daarvan dan?

Reficul schreef op 25-12-2022 om 12:17:

[..]

In jouw wereld niet nee.

Niet perse mijn wereld, maar gewoon gebaseerd op de reacties op dit forum.

En ik zeg ook niet dat je geen "nee" mag zeggen, ik zou mijzelf alleen dus afvragen hoe belangrijk die nee voor mij is en wat de gevolgen voor de avond zullen zijn bij een nee.

Reficul schreef op 25-12-2022 om 12:17:

[..]

In jouw wereld niet nee.

En in de wereld van vele anderen ook niet. Dat jij je kinderen bij je wil hebben met Oud en Nieuw: prima. Dat die kinderen daar geen moeite mee hebben: nog beter. Maar jij bent niet de maat der dingen op de wereld. Ik ook niet. Je reacties komen erg fel over terwijl je misschien wel hetzelfde zegt als anderen die minder weerstand oproepen. 
Persoonlijk: ik vind Oud en Nieuw zelf totaal niet boeiend dus als één der kinderen zoiets wilde dan vooruit, op voorwaarde dat ik de vriend(in) en diens ouders kende, het kind bleef logeren en ik erop vertrouwde dat ze niet de halve nacht op straat rondhingen. Vraag me hetzelfde over Kerst en ik zou er veel meer moeite mee hebben. Al is het voor mijn jongste (ASS) vrij snel te veel en dan vind ik het prima dat hij na een paar uurtjes naar boven vertrekt.

Wel eens een keer is iets anders dan elk jaar met kerst en oud en nieuw maar ik begrijp het wel. Mensen die het wel leuk vinden kunnen zich er niks bij voorstellen dat er mensen zijn die dit soort feestjes niet leuk vinden. Dat zie je hier ook. Het is toch leuk, gezellig en doe niet zo flauw.  Een keer wil ik best gaan maar elk jaar absoluut niet. En als kind dacht ik daar precies hetzelfde over. Dat verstikkende gevoel van ergens zijn en je er niet weg kon gaan. Dat verplichtte gezellig doen. Vervelende opmerkingen en vragen van ooms en tantes. Spelen met neven en nichten waar ik niks mee had. Stiekem vuurwerk afsteken terwijl ik dat doodeng vond. Vreselijk vond ik dat. 

Maar je leert er inderdaad wat van namelijk dat het niet leuk is en zodra je oud genoeg bent ga je niet meer mee en als je volwassen bent vier je het op een andere manier en hou je wel rekening met je kind(eren). 
 

Van mij mogen de kinderen met o&n zijn waar ze willen zijn. In het geval van een 11 jarige zou ik wel even checken bij de ouders van vriendinnetje of het oké is dat ze daar is en zou ik aangeven dat ik het niet goed vind als ze op straat rondzwerven 's avonds laat. Toen mijn kinderen rond de 11 waren overlegde we waar en met wie we o&n zouden gaan vieren. Ik vind dat het voor zowel onszelf als de kinderen leuk moet zijn. 1 van de kinderen is wel eens bij anderen geweest en we hebben ook wel eens vriendjes of vriendinnetjes hier gehad. Echt verder weg zijn, bij familie in een andere plaats ofzo, is nooit een optie geweest. Onze kinderen willen o&n echt graag met vriendjes/vriendinnetjes doorbrengen en dat begon al wel toen ze 10/11 waren. Ik vind dat je daar als ouder rekening mee moet houden.
Nu (onze kinderen zijn tussen de 14 en 18)  zijn wij meestal thuis met goede vrienden, of we zijn bij vrienden in de buurt. De jongste 2 lopen vaak in en uit, ze hoppen van vrienden naar buiten naar huis naar vrienden en zo door. De oudste is waarschijnlijk op stap met vriendinnen. 
Zelfs met kerst zijn de kinderen wel eens een deel van de tijd weg. Op bepaalde momenten wil ik ze wel graag thuis hebben, bijvoorbeeld tijdens het kerstdiner met familie, maar daarvoor of daarna mogen ze van mij best naar vrienden ofzo en is iedereen hier ook welkom. 

Zo te lezen zou jij ook liever niet meegaan naar de familie oudejaarsavond. 
De oplossing lijkt me eenvoudig. 
Jij blijft lekker thuis. Dan ben je gelijk de achterwacht voor je dochter. 
Man en andere kind gaan naar de familie. 
En je dochter gaat naar een vriendin. 
Dan heeft iedereen wat die wil. 

Zelf vind ik 11 jaar niet te jong, vooral omdat dit meisje al in de brugklas zit met 12- en 13-jarigen. Ze moet wel mee kunnen doen met vriendinnen, al is zij wat jonger. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.