Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
MBG

MBG

11-10-2021 om 18:44

Puber en alcohol

Mijn zoon van net 16 jr. ontvangt van een 15 jarige vriendin een bierpakket met speciaalbiertjes voor zijn verjaardag. Er zitten een paar bij met een alcoholpercentage van 10%. Ik merk, dat ik er moeite mee heb dat hij dit gekregen heeft. Dit meisje kan het niet zelf gekocht hebben want ze is 15. Dus moet een ouder iemand van tenminste 18 jr. dit gekocht hebben. Hiermee wordt het gestimuleerd dat een 16 jarige gaat drinken. Ik vind dit een hele lastige situatie. Zijn er meer die dit misschien herkennen en zo ja,  hoe ga je hier dan mee om?


Ze mogen van mij geen alcohol voor hun 18e. Als ze het stiekem doen dan kan ik dat niet tegenhouden maar moedig het zeker niet aan. In dit geval had ik aangeboden om het te ruilen tegen een ander cadeautje van die waarde en hield ik zelf het bier (om vervolgens weer weg te geven want drink geen bier).

Ik vraag me dan af wie dat voor dat meisje gekocht heeft? Haar ouders? Hoe kan iemand dat een goed idee hebben gevonden....

Ik vind het ruilen van het cadeau wel een goede. 

In mijn huis geen alcohol voor ze 18 is. Als ze het stiekem doet kan ik het natuurlijk niet tegen houden (en dat zal ze vast wel gaan doen tegen die tijd maar ik wil het drinken niet stimuleren). 
Ik zou dus ook zeggen dat het cadeau een lief gebaar is maar niet geschikt is voor een 16 jarige. Ook nog met 10%....

klinkt alsof ze last minute nog even een kado nodig had en in de kast nog een bierpakket zag liggen 

En dat volgend weekend haar vader zijn bierpakket niet kan vinden

OrganicDeer76

OrganicDeer76

11-10-2021 om 19:19

Ik heb liever dat ze hier een keer een biertje drinken dan stiekem buiten. Je kan toch overleggen eventueel met je zoon. De zwaardere haal je weg of je neemt alles in. 

absor schreef op 11-10-2021 om 18:59:

klinkt alsof ze last minute nog even een kado nodig had en in de kast nog een bierpakket zag liggen

En dat volgend weekend haar vader zijn bierpakket niet kan vinden

Dan wordt het ruilen van het bierpakket alvast makkelijk!

Keetie schreef op 11-10-2021 om 19:19:

Ik heb liever dat ze hier een keer een biertje drinken dan stiekem buiten. Je kan toch overleggen eventueel met je zoon. De zwaardere haal je weg of je neemt alles in.

Dat heeft iedereen liever. Maar de mogelijkheid dat een 16-jarige misschien buitenshuis alcohol gaat drinken, is toch geen enkele reden om zelf twee jaar (!!!) voor hun 18e toe te staan dat er thuis wordt gedronken?! 


OrganicDeer76

OrganicDeer76

11-10-2021 om 20:30

yette schreef op 11-10-2021 om 20:24:

[..]

Dat heeft iedereen liever. Maar de mogelijkheid dat een 16-jarige misschien buitenshuis alcohol gaat drinken, is toch geen enkele reden om zelf twee jaar (!!!) voor hun 18e toe te staan dat er thuis wordt gedronken?!


Ik ben iets makkelijker en ook jong geweest. Af en toe een borrel of biertje voor je 18e mag van mij wel. Ik zie hier tieners stiekem drinken. Ze zijn jong en willen ontdekken. Hier is het goed gegaan. Maar nogmaals ik ben iets makkelijker daarin. 

Keetie schreef op 11-10-2021 om 20:30:

[..]

Ik ben iets makkelijker en ook jong geweest. Af en toe een borrel of biertje voor je 18e mag van mij wel. Ik zie hier tieners stiekem drinken. Ze zijn jong en willen ontdekken. Hier is het goed gegaan. Maar nogmaals ik ben iets makkelijker daarin.

Ik ook.

Keetie schreef op 11-10-2021 om 20:30:

[..]

Ik ben iets makkelijker en ook jong geweest. Af en toe een borrel of biertje voor je 18e mag van mij wel. Ik zie hier tieners stiekem drinken. Ze zijn jong en willen ontdekken. Hier is het goed gegaan. Maar nogmaals ik ben iets makkelijker daarin.

Oh dus je bent moeilijk en ouderwets als je tegen de huidige adviezen en onderzoeken in gaat? Wow...

Het heeft niks met 'makkelijk zijn' te maken. Maak dat jezelf maar wijs maar het is vooral onverantwoordelijk. 

Ik heb een zero tolerance beleid en NIX 18. Wat ze buitenshuis doen weet ik niet en mijn pubers zijn niet roomser dan de paus maar ik tolereer geen alcohol in huis en zal het extreem ontmoedigen. In de hoop dat ik bij elk biertje op hun schouders zit.


Keetie schreef op 11-10-2021 om 20:30:

[..]

Ik ben iets makkelijker en ook jong geweest. Af en toe een borrel of biertje voor je 18e mag van mij wel. Ik zie hier tieners stiekem drinken. Ze zijn jong en willen ontdekken. Hier is het goed gegaan. Maar nogmaals ik ben iets makkelijker daarin.

Ik ben ook jong geweest en dronk ook toen ik 16 was. Ging behoorlijk wat bier in. Maar toen mocht het wettelijk nog vanaf 16. Die grens is niet voor niks verhoogd.

Vroeger zat je ook zonder gordels achterin de auto of zelfs in de kofferbak. Doen we ook niet meer, we weten immers beter.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

11-10-2021 om 20:50

Salomewinterqueen schreef op 11-10-2021 om 20:41:

[..]

Oh dus je bent moeilijk en ouderwets als je tegen de huidige adviezen en onderzoeken in gaat? Wow...


Beetje overdreven dit. Ik schrijf toch dat ik jong ben geweest. Maar ieder zijn ding. Ik heb alleen verteld hoe ik er in sta. 

Hoewel ik vroeger al voor mijn 16de af en toe alcohol dronk zou ik met de huidige inzichten, wet- en regelgeving 16 wel erg jong vinden.
Speciale gelegenheid en bijna 18 zou ik vast door de vingers kunnen zien maar 2 jaar (!) eerder lijkt me geen goed idee.

In dit geval is aanbieden om t te ruilen voor iets anders een mooi idee.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

11-10-2021 om 21:11

Keetie schreef op 11-10-2021 om 19:19:

Ik heb liever dat ze hier een keer een biertje drinken dan stiekem buiten. Je kan toch overleggen eventueel met je zoon. De zwaardere haal je weg of je neemt alles in.

Precies, haal de zwaardere er dan voorlopig uit. Drinken doen ze toch wel als ze dat willen. 

Keetie schreef op 11-10-2021 om 20:30:

[..]

Ik ben iets makkelijker en ook jong geweest. Af en toe een borrel of biertje voor je 18e mag van mij wel. Ik zie hier tieners stiekem drinken. Ze zijn jong en willen ontdekken. Hier is het goed gegaan. Maar nogmaals ik ben iets makkelijker daarin.

Mijn kinderen en hun vrienden hebben er blijkbaar geen probleem mee dat ik me aan de regels houd, anders hingen ze niet vrijwel elk weekend hier met z'n allen. 

 


Keetie schreef op 11-10-2021 om 20:50:

[..]

Beetje overdreven dit. Ik schrijf toch dat ik jong ben geweest. Maar ieder zijn ding. Ik heb alleen verteld hoe ik er in sta.

Dat jij jong bent geweest is inderdaad best een goede reden. Dat hoor je niet vaak. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.