Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
MBG

MBG

11-10-2021 om 18:44

Puber en alcohol


OrganicDeer76

OrganicDeer76

11-10-2021 om 22:06

yette schreef op 11-10-2021 om 22:02:

[..]

Dat jij jong bent geweest is inderdaad best een goede reden. Dat hoor je niet vaak.

Zo is het! 

Salomewinterqueen schreef op 11-10-2021 om 20:41:

[..]

Oh dus je bent moeilijk en ouderwets als je tegen de huidige adviezen en onderzoeken in gaat? Wow...

Het heeft niks met 'makkelijk zijn' te maken. Maak dat jezelf maar wijs maar het is vooral onverantwoordelijk.

Ik heb een zero tolerance beleid en NIX 18. Wat ze buitenshuis doen weet ik niet en mijn pubers zijn niet roomser dan de paus maar ik tolereer geen alcohol in huis en zal het extreem ontmoedigen. In de hoop dat ik bij elk biertje op hun schouders zit.


Waar schrijft ze dat je moeilijk en ouderwets bent als je je kind toestaat om te drinken op 16 jarige leeftijd? Ze zegt alleen dat ze daar makkelijker in is  en dat is toch ook zo? 

Jij bent degene die hier sneren uitdeelt. 

Mijn neefje kreeg voor zijn 17e verjaardag een drieliterfles Bacardi. Volgens mij heeft hij het mogen houden. Ik zou dat ook lastig vinden. Ik weet dat mijn dochter wel eens drinkt, maar die regels tot 18 nix zijn er niet voor niets. Met mijn oudste ben ik er makkelijk vanaf gekomen, die is 22 en heeft nooit alcohol gewild.
Ik denk dat ik met die biertjes zou zeggen elk weekend 1, of alleen in de vakantie.

Gaat zo de vuilnisbak in hier.

LiefsteFeetje schreef op 12-10-2021 om 00:53:

Gaat zo de vuilnisbak in hier.

Je kan er toch iemand anders blij mee maken


gewoon de volgende puber die jarig is.  En dan doorgeven tot iemand achttien is

Salomewinterqueen schreef op 11-10-2021 om 20:41:

[..]

Oh dus je bent moeilijk en ouderwets als je tegen de huidige adviezen en onderzoeken in gaat? Wow...

Het heeft niks met 'makkelijk zijn' te maken. Maak dat jezelf maar wijs maar het is vooral onverantwoordelijk.

Ik heb een zero tolerance beleid en NIX 18. Wat ze buitenshuis doen weet ik niet en mijn pubers zijn niet roomser dan de paus maar ik tolereer geen alcohol in huis en zal het extreem ontmoedigen. In de hoop dat ik bij elk biertje op hun schouders zit.


Tegen? Mét de onderzoeken mee bedoel je? 
zero tolerance wordt juist geadviseerd en onderbouwd door onderzoek. 

Van mij zou hij het bierpakket mogen houden. 

Ik vind het argument om een minderjarige thuis alvast drank te geven omdat het anders misschien buitenshuis gebeurt, nogal naïef. 

Dat biertje dat je al dan niet thuis geeft, heeft geen enkele invloed op de situaties waarin je puber buitenshuis met zijn/haar vrienden terecht komt. Ze krijgen er geen andere vriendenkring door. 

Je houding als ouder heeft echter wel invloed op hoe je kind denkt. Ik wil ze niet meegeven dat het prima is om wetten/afspraken te negeren zolang je jezelf maar wijsmaakt dat je het 'op een verstandige manier' doet. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

12-10-2021 om 09:06

yette schreef op 12-10-2021 om 08:58:

Ik vind het argument om een minderjarige thuis alvast drank te geven omdat het anders misschien buitenshuis gebeurt, nogal naïef.

Dat biertje dat je al dan niet thuis geeft, heeft geen enkele invloed op de situaties waarin je puber buitenshuis met zijn/haar vrienden terecht komt. Ze krijgen er geen andere vriendenkring door.

Je houding als ouder heeft echter wel invloed op hoe je kind denkt. Ik wil ze niet meegeven dat het prima is om wetten/afspraken te negeren zolang je jezelf maar wijsmaakt dat je het 'op een verstandige manier' doet.

Jongeren doen het vaak toch wel. Er is een verschil tussen een drankje drinken en je laveloos zuipen. Je overdrijft het enigzins 

van mij mocht ie het zèker houden. Deed ik vroeger ook en ben blij dat alcohol niet als een of andere verboden vrucht werd behandeld. 

Heel sterk verbieden heeft mijns inziens niet alleen geen zin, ik wil ook niet zn ouder zijn. Uiteindelijk nemen pubers toch grotere risicos en zijn ouders de laatste waarvan je iets aanneemt. Zo hebben we dat toch uiteindelijk allemaal geleerd wat wel en niet ok is. Voor mij is opvoeding vooral een kind kritisch leren te laten denken en zeker niet wát te leren denken.

yette schreef op 12-10-2021 om 08:58:

Ik vind het argument om een minderjarige thuis alvast drank te geven omdat het anders misschien buitenshuis gebeurt, nogal naïef.

Dat biertje dat je al dan niet thuis geeft, heeft geen enkele invloed op de situaties waarin je puber buitenshuis met zijn/haar vrienden terecht komt. Ze krijgen er geen andere vriendenkring door.

Je houding als ouder heeft echter wel invloed op hoe je kind denkt. Ik wil ze niet meegeven dat het prima is om wetten/afspraken te negeren zolang je jezelf maar wijsmaakt dat je het 'op een verstandige manier' doet.

Grappig genoeg weet ik van mijn kinderen dat de vriendjes met de strengste ouders met enige regelmaat totaal laveloos waren.  Echt van het padje af.  Hoe die ouders dat niet door konden hebben is mij nog steeds een raadsel. 

Ook als je 18 jaar of ouder bent is drank slecht, maar boven de 18 kan je het niet meer verbieden. Het brein ontwikkelt echter gewoon nog door tot je 25e. Dus ook drinken op je 18e is niet erg gezond.  En vooral heel dronken worden op jonge leeftijd is superslecht. 

Na hun 18e verjaardag worden jongeren in staat geacht om zelfstandig beslissingen over hun gezondheid te kunnen nemen (bron: Nix18voorprofs). Maar je bent niet van de ene op de andere dag volwassen en je brein is nog niet volgroeid als je 18 wordt.  Wel mag je drinken en "helemaal los gaan" en dat gebeurt dan ook nog wel eens. 

Verbieden helpt,  zeggen onderzoekers.  Ik vraag me af waarop daar gebaseerd is. Op jongeren die zeggen niet te drinken? Als je niet mag drinken zeg je ook dat je niet drinkt. 

Ik vind het prima als je het verbiedt,  dat is echt niet zielig en ze krijgen er niets van. Of je ermee bereikt wat je wil vraag ik me af. 

Hier ook de ervaring van vrienden van mijn zoon met hele strenge ouders dat die zich helemaal laveloos zopen.

Ik herken het uit mijn eigen jeugd wel dat kinderen met strenge ouders vanaf hun 16e of 18e juist helemaal los gingen tot zelfs alcoholisme aan toe. Als het mag van je ouders en je doet het af en toe, is het ook niet zo spannend of stoer. 
Overigens vind ik het wel raar als minderjarigen elkaar alcohol gaan geven. Je schept dan toch het idee dat het 'normaal' is. Daar zou ik het betreffende meisje ook op aanspreken.

Keetie schreef op 12-10-2021 om 09:06:

[..]

Jongeren doen het vaak toch wel. Er is een verschil tussen een drankje drinken en je laveloos zuipen. Je overdrijft het enigzins

Jongeren doen inderdaad vanalles. Waar het mij hier om gaat, is dat ik argumenten als 'ik heb liever dat ze het thuis doen' en 'ze doen het toch wel als ze willen', geen reden vind om ze thuis bier te geven op hun 16e. Een puber met een vriendenkring waarin ze drankspelletjes hebben ontdekt, gaat op een vriendenavond echt niet sneller of minder snel meedoen omdat hij/zij thuis wel of geen bier mag drinken. 

En schuif me geen woorden in de mond alsjeblieft. Ik heb het steeds over 'een biertje', niet over laveloos zuipen. 

watertoren schreef op 12-10-2021 om 10:01:

Hier ook de ervaring van vrienden van mijn zoon met hele strenge ouders dat die zich helemaal laveloos zopen.

Bij de vrienden van mijn kinderen (16-24 jaar), zie ik niet echt verschil tussen degenen die thuis wel af en toe wat dronken en degenen die dat niet mochten. Er zijn andere redenen waarom iemand zijn/haar grenzen niet kent.

Onze oudste en zijn vrienden mochten trouwens nog drinken op hun 16e. Ook hier thuis. Die 18+ regel werd pas ingevoerd toen ze 17 waren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.