Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdame fietsen in het donker

Mijn dochter van 13,5 mocht gisteravond van mij om half 8 naar huis fietsen. 900 meter langs goed verlichte straten, geen open stukken langs weilanden oid. Meisje waar ze was, is net zo oud en had dat niet gemogen. We wonen in een dorp met 15000 inwoners ongeveer. Zou dit bij jullie mogen?


Je geeft je dochter het idee dat ze zwak en afhankelijk is en mannelijke bescherming nodig heeft. Blijkbaar is ze zelf niet in staat tot nadenken en heeft toezicht nodig van een man. Zelfs haar moeder (een volwassen vrouw) mag of kan niet alleen over straat in het donker. Het seksistische is dat deze regels blijkbaar niet voor je zoon of man gelden. Die mogen gewoon doen wat ze willen en hebben die bescherming niet nodig. Terwijl mannen net zo goed slachtoffer kunnen worden van geweld (die kans is zelfs vele malen groter dan bij vrouwen). 

Als je daadwerkelijk in een ghetto woont kan ik het nog begrijpen. Maar dan zouden regels voor alle gezinsleden moeten gelden ongeacht hun geslacht. 

Poezenmeisje schreef op 16-11-2023 om 14:05:

Als puber sloerde ik altijd op straat in Paddepoel in de jaren '80. Ook 's avonds in het donker.
Afgezien van wat stuffrokers was er geen gekkigheid.

Nu zijn er overdag schietpartijen en lopen kinderen van 12 jaar rond met messen "om zich te verdedigen".

Er is net een kind van 12 mishandeld in de supermarkt door een "papa van schoolgenoot". Hersenschudding.

Het wordt steeds gekker. Soms kom ik thuis van boodschappen doen en lees ik dat er zojuist een steekpartij was.

Willekeurige berichtjes van de afgelopen drie maanden.

Pleiadenlaan overdag.

https://www.sikkom.nl/actueel/Schietpartij-in-Paddepoel-Jonge-verdachte-schoot-zomaar-een-man-neer-en-is-op-de-vlucht-28591677.html

Regulusstraat overdag.

https://www.sikkom.nl/actueel/Schietpartij-in-Paddepoel-Politie-heeft-Regulusstraat-afgezet-28719669.html

Zonnelaan overdag

https://www.oogtv.nl/2023/11/nog-geen-verdachte-aangehouden-voor-schietincident-in-paddepoel/

Grote Beerstraat overdag

https://112groningen.nl/370312/groningen/verdachte-van-schietpartij-grote-beerstraat-is-nog-op-vrije-voeten/

Niet eens in het donker, maar gewoon overdag...

En in dorpen is het niet veel beter.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4087966/vrouw-misbruikt-en-meisje-van-haar-fiets-getrokken-man-38-opgepakt 


Nick90 schreef op 16-11-2023 om 15:14:

[..]

En in dorpen is het niet veel beter.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4087966/vrouw-misbruikt-en-meisje-van-haar-fiets-getrokken-man-38-opgepakt


Maar het feit blijft dat de kans heel klein is. Alleen voelen we ons onveiliger omdat we het meer horen uit een groter gebied. 

Vroeger hoorde je in Noord Holland niet over incidenten in Brabant of Groningen, wat dat betreft is internet echt een mind fuck.

Ysenda schreef op 16-11-2023 om 15:24:

[..]

Maar het feit blijft dat de kans heel klein is. Alleen voelen we ons onveiliger omdat we het meer horen uit een groter gebied.

Vroeger hoorde je in Noord Holland niet over incidenten in Brabant of Groningen, wat dat betreft is internet echt een mind fuck.

Zou dat het zijn? Ik ben als tiener vaak lastig gevallen, zowel 's avonds als overdag. Ik denk dat er tegenwoordig meer aandacht voor is, en er ook eerder aangifte word gedaan. 

Ysenda schreef op 16-11-2023 om 15:24:

[..]

Maar het feit blijft dat de kans heel klein is. Alleen voelen we ons onveiliger omdat we het meer horen uit een groter gebied.

Vroeger hoorde je in Noord Holland niet over incidenten in Brabant of Groningen, wat dat betreft is internet echt een mind fuck.

Is dat niet een beetje struisvogel gedrag? Het gebeurt bijna nooit blijkbaar volgens jou want de kans is heel klein maar heel klein is niet 0. 
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4372783/man-75-randde-vrouwen-aan-in-het-bos-maar-ik-ben-geen-vieze-oude-man

En hier heb je er nog een, ik denk niet dat de kans heel klein is dat er niks gebeurd, kan zelfs gewoon overdag. En als je je dochter of vrouw zo’n incident kunt besparen zie ik niet in wat daar mis mee is. Of zeg je tegen een slachtoffer ook gewoon dat die kans echt heel klein is dat ze op straat wordt aangerand of verkracht en dat ze dus gewoon de pech had dat zij die ene kleine kans was? 



Mijn moeder was ook ooit heel verbaasd dat mijn zus toen ze op kamers woonde niet altijd thuis werd gebracht door jongens als ze op stap ging. Ze ging ook wel eens met alleen meiden op stap. Wat moet je dan doen? Mannelijke huisgenoot bellen om op te halen?
Ik heb een paar jaar alleen gewoond toen ik uit huis ging. Toen had ik wel een auto, maar als ik wat wilde drinken ging ik gewoon met de fiets hoor. Dat was dan een keuze die ik maakte en ik vond niet dat ik altijd met de auto zou moeten gaan en nooit meer alcohol zou kunnen drinken omdat ik alleen woonde. Ik rijd niet met alcohol op, ook niet één of twee drankjes.

Ik zou het als moeder zijnde ook prettiger vinden, om te horen dat dochter in die situatie bij een vriendin logeert naderhand. En dus niet alleen de straat op moet in het donker...

Poezenmeisje schreef op 16-11-2023 om 11:35:

De wijk waar ik ben opgegroeid, Paddepoel in Groningen, staat nu vaak in het nieuws. Steek-en schietpartijen, georganiseerde criminaliteit...

Gewoon op klaarlichte dag.

In de jaren '80 was het gewoon een normale wijk. Vinkhuizen ook. Je had alleen wat tokkies in Tuinwijk.

Ach, ik ben opgegroeid in Beijum en die moet nog steeds leven met een slechte naam terwijl dat allang niet meer van toepassing is (en ook destijds waren dat maar een paar straatjes). 

is dit forum een Groningse enclave? 😂

SuzyQFive schreef op 16-11-2023 om 17:35:

[..]

Ach, ik ben opgegroeid in Beijum en die moet nog steeds leven met een slechte naam terwijl dat allang niet meer van toepassing is (en ook destijds waren dat maar een paar straatjes).

Ik ben opgegroeid in de Zeeheldenbuurt, later verhuist naar Vinkhuizen, gewoond in Oosterpark en Beijum. Wat een tokkie moet ik wel niet zijn? 

Zilver_gray schreef op 16-11-2023 om 17:41:

[..]

Ik ben opgegroeid in de Zeeheldenbuurt, later verhuist naar Vinkhuizen, gewoond in Oosterpark en Beijum. Wat een tokkie moet ik wel niet zijn?

Ach, dat doet waar je nu woont wel weer teniet 🤭

Chantal2022 schreef op 16-11-2023 om 17:40:

is dit forum een Groningse enclave? 😂

Hahaha! Zou je denken hè. 

Wellicht dat er op ‘t oude forum veel Groningers het gekonkel zat waren en dachten: nait soezen moar doun! 

Nee geen idee 🤗. 

Al heeft de stad(gemeente) wel 235.000 inwoners  en staat daarmee op de 7e plaats van Nederland, kans dat je er meer tegenkomt is natuurlijk dan wat groter dan dat je meerdere mensen uit Jipsingboermussel hebt.  

SuzyQFive schreef op 16-11-2023 om 17:50:

[..]

Ach, dat doet waar je nu woont wel weer teniet 🤭

eigenlijk wel hé 😂 je kunt iemand uit de ghetto halen, maar de ghetto niet uit iemand 

Izza schreef op 16-11-2023 om 14:39:

Je geeft je dochter het idee dat ze zwak en afhankelijk is en mannelijke bescherming nodig heeft. Blijkbaar is ze zelf niet in staat tot nadenken en heeft toezicht nodig van een man. Zelfs haar moeder (een volwassen vrouw) mag of kan niet alleen over straat in het donker. Het seksistische is dat deze regels blijkbaar niet voor je zoon of man gelden. Die mogen gewoon doen wat ze willen en hebben die bescherming niet nodig. Terwijl mannen net zo goed slachtoffer kunnen worden van geweld (die kans is zelfs vele malen groter dan bij vrouwen).

Als je daadwerkelijk in een ghetto woont kan ik het nog begrijpen. Maar dan zouden regels voor alle gezinsleden moeten gelden ongeacht hun geslacht.

Je hangt er maar aan wat je wil.  👍️

BritgetJones007 schreef op 16-11-2023 om 15:54:

[..]

Ik zou het als moeder zijnde ook prettiger vinden, om te horen dat dochter in die situatie bij een vriendin logeert naderhand. En dus niet alleen de straat op moet in het donker...

Precies en dat maar met heel weinig moeite. Ik zou het wel weten. Zoon of dochter maakt niet uit.

Nick90 schreef op 16-11-2023 om 15:45:

[..]

Is dat niet een beetje struisvogel gedrag? Het gebeurt bijna nooit blijkbaar volgens jou want de kans is heel klein maar heel klein is niet 0.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4372783/man-75-randde-vrouwen-aan-in-het-bos-maar-ik-ben-geen-vieze-oude-man

En hier heb je er nog een, ik denk niet dat de kans heel klein is dat er niks gebeurd, kan zelfs gewoon overdag. En als je je dochter of vrouw zo’n incident kunt besparen zie ik niet in wat daar mis mee is. Of zeg je tegen een slachtoffer ook gewoon dat die kans echt heel klein is dat ze op straat wordt aangerand of verkracht en dat ze dus gewoon de pech had dat zij die ene kleine kans was?

Nee, dat zeg je niet in iemands gezicht. Als iemand door te hard rijden verongelukt zeg je ook niet tegen zijn nabestaanden dat het eigen schuld is.

Iedereen maakt hierin zijn eigen afweging. Jij wil dat je vrouw zelfs dat kleine risico niet loopt. Ik neem dat kleine risico liever in ruil voor meer bewegingsvrijheid. Zeker omdat juist uit alle voorbeelden hier blijkt dat niemand ooit echt veilig is. Mannen niet, vrouwen niet, overdag niet, ‘s avonds niet. En dus? Nooit alleen ergens heen? Erg beperkend en beklemmend. Ik heb altijd geleerd (en mijn kinderen ook geleerd) dat je alert op je omgeving moet zijn, dus geen oortjes in en niet op je telefoon kijken: opletten. Inschatten wanneer je beter een zijstraat in kunt fietsen of zelfs bij iemand aanbellen. Heb ik zelf ook weleens gedaan toen ik iets niet vertrouwde. Weerbare houding, snel fietsen. Allemaal dingen die helpen bij je veiligheid zonder dat je altijd onder begeleiding over straat moet na zonsondergang. Maar nogmaals: die afweging moet iedereen voor zich maken. Als jij het prima vindt en je vrouw ook maakt het niks uit wat anderen doen en vinden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.