Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdame fietsen in het donker

Mijn dochter van 13,5 mocht gisteravond van mij om half 8 naar huis fietsen. 900 meter langs goed verlichte straten, geen open stukken langs weilanden oid. Meisje waar ze was, is net zo oud en had dat niet gemogen. We wonen in een dorp met 15000 inwoners ongeveer. Zou dit bij jullie mogen?


AlisonH schreef op 16-11-2023 om 18:13:

[..]

Nee, dat zeg je niet in iemands gezicht. Als iemand door te hard rijden verongelukt zeg je ook niet tegen zijn nabestaanden dat het eigen schuld is.

Iedereen maakt hierin zijn eigen afweging. Jij wil dat je vrouw zelfs dat kleine risico niet loopt. Ik neem dat kleine risico liever in ruil voor meer bewegingsvrijheid. Zeker omdat juist uit alle voorbeelden hier blijkt dat niemand ooit echt veilig is. Mannen niet, vrouwen niet, overdag niet, ‘s avonds niet. En dus? Nooit alleen ergens heen? Erg beperkend en beklemmend. Ik heb altijd geleerd (en mijn kinderen ook geleerd) dat je alert op je omgeving moet zijn, dus geen oortjes in en niet op je telefoon kijken: opletten. Inschatten wanneer je beter een zijstraat in kunt fietsen of zelfs bij iemand aanbellen. Heb ik zelf ook weleens gedaan toen ik iets niet vertrouwde. Weerbare houding, snel fietsen. Allemaal dingen die helpen bij je veiligheid zonder dat je altijd onder begeleiding over straat moet na zonsondergang. Maar nogmaals: die afweging moet iedereen voor zich maken. Als jij het prima vindt en je vrouw ook maakt het niks uit wat anderen doen en vinden.

Mijn vrouw heeft zelf geen zin om dat kleine risico te lopen dus die wordt liever opgehaald of ze gaat met de taxi dan dat ze in het donker terug moet fietsen. 

SuzyQFive schreef op 16-11-2023 om 17:35:

[..]

Ach, ik ben opgegroeid in Beijum en die moet nog steeds leven met een slechte naam terwijl dat allang niet meer van toepassing is (en ook destijds waren dat maar een paar straatjes).

Heb ik ook nog gewoond. Er zijn betere en mindere stukken. De Wibenaheerd zou ik liever niet wonen, maar de Sibrandaheerd oogt redelijk rustig.

Lewenborg en Helpman heb ik ook gewoond, op Selwerd was ik nog een baby.

Nou dat dus.  Ik heb er zelf gewoon geen zin in.  Ik voel me niet veilig, en voel me ook niet beperkt in mijn vrijheid als ik opgehaald word.  Ik wandel overigens vlot alleen in het bos met de honden.  Maar dan voel ik me ook niet onveilig. Het heeft me met een gevoel te maken dan met een daadwerkelijk risico.
Mijn kinderen mogen echt veel. Maar niet alleen over straat in het donker.  Onze zoon haal ik btw om op als hij laat terug is van zijn studie, want na middernacht is het station ook geen fijne plek

Ik heb net nog 13 km gefietst in het donker juist omdat ik dat fijner vond dan met de auto. Toevallig deze keer wel locatie gedeeld met mijn partner omdat ik normaal deze afstand niet zo laat fiets. Maar ik hou van bewegen en fiets graag. 

Poezenmeisje schreef op 16-11-2023 om 18:42:

[..]

Heb ik ook nog gewoond. Er zijn betere en mindere stukken. De Wibenaheerd zou ik liever niet wonen, maar de Sibrandaheerd oogt redelijk rustig.

Lewenborg en Helpman heb ik ook gewoond, op Selwerd was ik nog een baby.

De Wibenaflat wordt gesloopt hè! Zou eerst komend jaar maar is even uitgesteld begreep ik. 

Nick90 schreef op 16-11-2023 om 18:22:

[..]

Mijn vrouw heeft zelf geen zin om dat kleine risico te lopen dus die wordt liever opgehaald of ze gaat met de taxi dan dat ze in het donker terug moet fietsen.

Als ik de taxichauffeurs zie bij het station, ga ik liever lopen.

Valeria schreef op 17-11-2023 om 07:20:

[..]

Als ik de taxichauffeurs zie bij het station, ga ik liever lopen.

Hier hebben ze gewoon een ladycab hoor. 

Nick90 schreef op 16-11-2023 om 18:22:

[..]

Mijn vrouw heeft zelf geen zin om dat kleine risico te lopen dus die wordt liever opgehaald of ze gaat met de taxi dan dat ze in het donker terug moet fietsen.

'Dat kleine risico' loopt ze altijd. Of komt ze overdag ook niet op straat? Lijkt me vreselijk me zo te laten leiden door angst. 

Kimdekim schreef op 15-11-2023 om 15:09:

Ik hoef ook niet alleen in het donker. Mijn man haalt mij ook op als ik moet fietsen in het donker.

Mijn zoon woont nog niet op kamers. Als hij op kamers gaat dan kan het inderdaad door de week niet, maar dat gebeurt nu ook bijna nooit. Wij halen gaat gewoon dan. Niet om 21.00 maar vanaf uurtje of 23.00 wel

Huh? Zou wat wezen als ik zo zou moeten leven. Ik fiets zo vaak in donker van of naar werk, ook om 23.30. Of om 6.30

Hoe doe je dat dan?

Gisteravond voor het eerst sinds dat ze zelf gaan toch een keer een kind "opgehaald". Zoon heeft moeite om goed te zien in het donker,  er liggen 2 spontane gaten in de straat (gevolg van de heftige regen de afgelopen weken) en de brandgang staat vol brandnetels. Ik ben naar de helft van de straat gelopen en heb samen met hem het hindernisparcours gedaan om de fiets in de tuin te krijgen;  een meter of 70. Hopen dat de gemeente vandaag komt om in ieder geval afzetting te brengen om om die gaten heb te zetten tot ze tijd hebben voor echte reparatie. 

Mijn kind zou op die leeftijd wel zo'n stukje mogen fietsen rond dat tijdstip. Vanaf een uur of 9 zou ik hem/haar ophalen, want dan is het een stuk stiller op straat. Plekken als het park (slecht verlicht en soms rare types) hier mogen de kinderen niet alleen fietsen/lopen in het donker van mij. Maar dat geldt wat mij betreft voor zowel jongens als meisjes. Jongens kunnen ook worden overvallen en beroofd van hun mobieltje o.i.d. 

Onze zoon van 18 heeft in het weekend altijd een activiteit 2 dorpen verderop waar hij 10 km voor moet fietsen, en wat pas tegen 12 uur 's avonds is afgelopen. Als hij niet met iemand anders samen kan gaan brengen en halen we hem altijd; ik zou op dat tijdstip van de dag ook niet alleen zo'n eind willen fietsen.

Miepjecody schreef op 17-11-2023 om 08:30:

[..]

Huh? Zou wat wezen als ik zo zou moeten leven. Ik fiets zo vaak in donker van of naar werk, ook om 23.30. Of om 6.30

Hoe doe je dat dan?

Ik snap je vraag niet? Hoe doe ik wat? Ik hoef niet om 6.30 naar mijn werk en ook niet om 23.30. Dus dat is geen probleem.  Daarbij heb ik al gezegd dat ik uiteraard nu wel in het donker fiets.  Maar niet 's avonds laat.  Vanaf een uur of 23.00 niet meer. 

Kimdekim schreef op 17-11-2023 om 09:36:

[..]

Ik snap je vraag niet? Hoe doe ik wat? Ik hoef niet om 6.30 naar mijn werk en ook niet om 23.30. Dus dat is geen probleem. Daarbij heb ik al gezegd dat ik uiteraard nu wel in het donker fiets. Maar niet 's avonds laat. Vanaf een uur of 23.00 niet meer.

Snap ik wel hoor. Volgens mij zijn er heel veel mensen die op dat tijdstip niet meer alleen willen fietsen op straat. Als antwoord op Hoe doe je dat dan.....je kunt ook met de auto gaan?

Index224 schreef op 17-11-2023 om 08:06:

[..]

'Dat kleine risico' loopt ze altijd. Of komt ze overdag ook niet op straat? Lijkt me vreselijk me zo te laten leiden door angst.

Natuurlijk komt ze overdag gewoon buiten, snap eerlijk gezegd niet zo goed waar mensen zich druk om maken en het altijd en eeuwig zo uit z’n verband moeten trekken. Er zijn vrouwen die liever niet in het donker ‘ s avonds laat naar huis fietsen maar een andere oplossing regelen, en hup, ze laat zich meteen leiden door angst volgens velen en sommige denken zelfs dat ze overdag niet naar buiten gaat. Echt laat mensen gewoon hun leven leiden zoals zij dat willen, jij hebt er verder geen last van toch? 

Nick90 schreef op 17-11-2023 om 09:56:

[..]

Natuurlijk komt ze overdag gewoon buiten, snap eerlijk gezegd niet zo goed waar mensen zich druk om maken en het altijd en eeuwig zo uit z’n verband moeten trekken. Er zijn vrouwen die liever niet in het donker ‘ s avonds laat naar huis fietsen maar een andere oplossing regelen, en hup, ze laat zich meteen leiden door angst volgens velen en sommige denken zelfs dat ze overdag niet naar buiten gaat. Echt laat mensen gewoon hun leven leiden zoals zij dat willen, jij hebt er verder geen last van toch?

Eens, ik denk dat iedereen dat voor zichzelf mag bepalen en geen uitleg hoeft te geven....over het hoe, wanneer en waarom.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.