Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdame fietsen in het donker

Mijn dochter van 13,5 mocht gisteravond van mij om half 8 naar huis fietsen. 900 meter langs goed verlichte straten, geen open stukken langs weilanden oid. Meisje waar ze was, is net zo oud en had dat niet gemogen. We wonen in een dorp met 15000 inwoners ongeveer. Zou dit bij jullie mogen?


Kimdekim schreef op 15-11-2023 om 16:54:

[..]

Nee, vanaf items of 23.00 als ik me niet meer prettig voel

Ja maar dat is toch niet relevant voor of een kind 900m door de bebouwde kom mag fietsen om 19.30?

Reacties over volwassenen, over veel latere tijdstippen, over bos/weiland...kunnen we nog meer afwijkends bedenken, afstand? 10km.... het heeft  allemaal niets met dat oorspronkelijke kind te maken.

Valeria schreef op 16-11-2023 om 07:52:

[..]

Ja maar dat is toch niet relevant voor of een kind 900m door de bebouwde kom mag fietsen om 19.30?

Reacties over volwassenen, over veel latere tijdstippen, over bos/weiland...kunnen we nog meer afwijkends bedenken, afstand? 10km.... het heeft allemaal niets met dat oorspronkelijke kind te maken.

Nee,  daarom was mijn eerste reactie ook:"ik ben een zeikerd met alleen die het donker fietsen, maar dit had ze wel gemogen".

Daarna ontstaat er een andere discussie waar dit mijn reactie op is. 

_Audrey schreef op 15-11-2023 om 16:05:

[..]

Overdag is het heel druk, dan kun je gerust over straat. Het is geen totale ghetto hoor, maar er zijn slechte stukken waar je niet moet komen, vooral 's avonds. Man of vrouw idd.

Maar als je daar ‘s avonds niet moet komen en iedereen weet dat, dan is er toch juist niemand op straat waar je bang voor moet zijn? Of moet je er alleen ‘s avonds niet komen als je geen crimineel bent? 

BlairW schreef op 16-11-2023 om 08:55:

[..]

Maar als je daar ‘s avonds niet moet komen en iedereen weet dat, dan is er toch juist niemand op straat waar je bang voor moet zijn? Of moet je er alleen ‘s avonds niet komen als je geen crimineel bent?

Flauw. Er zijn gewoon buurtjes waar je ‘s avonds beter niet heen moet. Zijn jullie allemaal wereldvreemd ofzo?

Nick90 schreef op 16-11-2023 om 10:05:

[..]

Flauw. Er zijn gewoon buurtjes waar je ‘s avonds beter niet heen moet. Zijn jullie allemaal wereldvreemd ofzo?

Nee helemaal niet. Heb in Londen, Rotterdam, Amsterdam en Kaapstad gewoond en ik wist heel goed waar ik me beter niet kon wagen. Maar voor de meeste plaatsen en tijden in Nederland geldt dat helemaal niet. Die angst voor fietsen in het donker is niet rationeel, je doet zonder er twee keer over na te denken veel gevaarlijkere dingen. 

AlisonH schreef op 16-11-2023 om 10:14:

[..]

Nee helemaal niet. Heb in Londen, Rotterdam, Amsterdam en Kaapstad gewoond en ik wist heel goed waar ik me beter niet kon wagen. Maar voor de meeste plaatsen en tijden in Nederland geldt dat helemaal niet. Die angst voor fietsen in het donker is niet rationeel, je doet zonder er twee keer over na te denken veel gevaarlijkere dingen.

Want jij hebt op die meeste plaatsen buiten Rotterdam en Amsterdam gewoond/gefietst? Hoe kun je dan zo stellig beweren dat het overal veilig is? 

Nick90 schreef op 16-11-2023 om 10:47:

[..]

Want jij hebt op die meeste plaatsen buiten Rotterdam en Amsterdam gewoond/gefietst? Hoe kun je dan zo stellig beweren dat het overal veilig is?

Dat staat er niet, er staat dat de meeste plaatsen gewoon heel veilig zijn en dat alleen het feit dat het donker is geen rationele angst is om te gaan fietsen. 

In mijn stad zijn ook wijken, nou ja delen daar van, die minder veilig zijn, maar dat zijn ze eerder overdag dan 's avonds. Ik fiets er gewoon op elk moment doorheen want ik zie er niet uit als een potentiële klant voor deze dealers en voel me ook niet onveilig. Mijn zoon daarentegen die fietst er wel omheen want die heeft meer kans om ergens bij betrokken te raken. 

Nick90 schreef op 16-11-2023 om 10:05:

[..]

Flauw. Er zijn gewoon buurtjes waar je ‘s avonds beter niet heen moet. Zijn jullie allemaal wereldvreemd ofzo?

Hoezo flauw? Ik heb zelf in de “slechte” buurt van mijn stad gewoond en mensen keken me raar aan als ik zei dat ik gewoon na een feestje midden in de nacht door mijn wijk naar huis liep. Niks aan de hand, maar doordat die buurt nou eenmaal die naam had vonden mensen het een enge buurt. In het echt viel dat reuze mee en voelde ik me er gewoon veilig en is er ook nooit wat gebeurt, op wat ongein met vuurwerk na met oud & nieuw. Ik vraag me dus echt af hoe “ghetto” die buurten nou echt zijn. Overvallen op straat, verkrachtingen, mensen die van hun fiets worden getrokken, zijn toch niet gecentraliseerd in 1 buurt. Ik lees in de krant niet dat dit alleen maar in bepaalde wijken voor komt ofzo. En de mensen die daar wonen moeten toch ook wel eens in het donker door hun eigen buurt, hoe doen die dat dan? Of wonen er alleen maar mensen met slechte bedoelingen in zo’n “ghetto”?

De wijk waar ik ben opgegroeid, Paddepoel in Groningen, staat nu vaak in het nieuws. Steek-en schietpartijen, georganiseerde criminaliteit... 

Gewoon op klaarlichte dag.

In de jaren '80 was het gewoon een normale wijk. Vinkhuizen ook. Je had alleen wat tokkies in Tuinwijk.

Kimdekim schreef op 15-11-2023 om 15:09:

Ik hoef ook niet alleen in het donker. Mijn man haalt mij ook op als ik moet fietsen in het donker.

Mijn zoon woont nog niet op kamers. Als hij op kamers gaat dan kan het inderdaad door de week niet, maar dat gebeurt nu ook bijna nooit. Wij halen gaat gewoon dan. Niet om 21.00 maar vanaf uurtje of 23.00 wel

dus jou man haalt je op vanaf 23 uur? Want donker wordt het al om 16:30 in de wintermaanden

Poezenmeisje schreef op 16-11-2023 om 11:35:

De wijk waar ik ben opgegroeid, Paddepoel in Groningen, staat nu vaak in het nieuws. Steek-en schietpartijen, georganiseerde criminaliteit...

Gewoon op klaarlichte dag.

In de jaren '80 was het gewoon een normale wijk. Vinkhuizen ook. Je had alleen wat tokkies in Tuinwijk.

Nou "Oosterpaark" kon er ook wat van hoor, dat was echt tokkie, maar toch gezellig 

Die 'gezelligheid' gaat er steeds meer uit, helaas. 

Poezenmeisje schreef op 16-11-2023 om 13:29:

Die 'gezelligheid' gaat er steeds meer uit, helaas.

Daarom kan je er het beste fietsen in het donker, dan zie je het een stuk minder 💡

Poezenmeisje schreef op 16-11-2023 om 13:29:

Die 'gezelligheid' gaat er steeds meer uit, helaas.

Hzo? Verklaar je nader? Is het er niet meer gezellig dan en waarom niet?

Als puber sloerde ik altijd op straat in Paddepoel in de jaren '80. Ook 's avonds in het donker. 
Afgezien van wat stuffrokers was er geen gekkigheid.

Nu zijn er overdag schietpartijen en lopen kinderen van 12 jaar rond met messen "om zich te verdedigen". 

Er is net een kind van 12 mishandeld in de supermarkt door een "papa van schoolgenoot". Hersenschudding.

Het wordt steeds gekker. Soms kom ik thuis van boodschappen doen en lees ik dat er zojuist een steekpartij was.

Willekeurige berichtjes van de afgelopen drie maanden.

Pleiadenlaan overdag.

https://www.sikkom.nl/actueel/Schietpartij-in-Paddepoel-Jonge-verdachte-schoot-zomaar-een-man-neer-en-is-op-de-vlucht-28591677.html

Regulusstraat overdag.

https://www.sikkom.nl/actueel/Schietpartij-in-Paddepoel-Politie-heeft-Regulusstraat-afgezet-28719669.html

Zonnelaan overdag

https://www.oogtv.nl/2023/11/nog-geen-verdachte-aangehouden-voor-schietincident-in-paddepoel/

Grote Beerstraat overdag

https://112groningen.nl/370312/groningen/verdachte-van-schietpartij-grote-beerstraat-is-nog-op-vrije-voeten/

Niet eens in het donker, maar gewoon overdag...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.