Anouk1234
26-11-2025 om 09:46
Pubers halen en brengen
Ik merk dat veel pubers regelmatig met de auto worden gebracht en / of gehaald. Bv als het regent naar school gebracht en naar de sportclub. Ik ben zelf niet zo’n curling ouder. Zo hoorde ik ook het verhaal dat de 16 jarige dochter van een vriendin 1x in de week standaard opgehaald wordt uit school, omdat ze anders alleen om 16 uur met de elektrische fiets 10 km naar huis moet fietsen. Dat zou ik nooit doen, alleen als het heel slecht weer is.Hoe zit dat bij jullie?
Gingergirl
26-11-2025 om 10:49
Mugs schreef op 26-11-2025 om 10:45:
Wat een gezellig draadje... Natuurlijk moet iedereen vooral lekker doen waar hij/zij/hen zich goed bij voelt. Maar ik vraag me soms dan wel af: waar halen de fervente haler/brengers de tijd vandaan? Mijn man en ik zijn meestal zelf aan het werk als de kinderen naar hun opleiding/werk/andere afspraken zijn
Niet iedereen werkt fulltime/ sommige mensen zoals bv Gingerman kunnen zelf hun werktijd indelen/ sommige mensen hebben avonddienst en overdag meer tijd etc.
Evaluna
26-11-2025 om 10:52
Jahoor, ik rij regelmatig op en neer.
Dochter 1 heeft autisme en de bus is noodzakelijk, maar wel een uitputtingsslag. Haar breng ik weleens, zodat ze ook nog aan wat schoolwerk toe komt.
Dochter 2 is 11 en moet 12 km fietsen of met de bus. Het leven is al zwaar genoeg in de brugklas, als dit het nou een beetje verlicht. Het is nog gezellig ook, juist in de auto komt het babbeltje waar je nog eens andere dingen hoort.
Andere mensen hebben weer budget voor een elektrische fiets of andere voordelen voor de puber. Mag iedereen lekker zelf weten en pubers mopperen sowieso wel 😜
Mugs
26-11-2025 om 10:53
Ik werk zelf ook niet fulltime, maar op mijn vrije dag heb ik vaak weer andere dingen te doen. Dus 9 van de 10 keer is er niet eens een optie om te halen of brengen. En zoals al gezegd: ik fiets zelf ook door alle mogelijke weersoorten. Met goede kleding is dat helemaal niet zo'n ding, is mijn ervaring
MamaE
26-11-2025 om 11:30
Naar school ging ik vroeger gewoon zelf op de fiets, door weer en wind. Buslijn was er niet naar het dorp waar ik op school zat. Ik mocht in de avond niet alleen van/naar training fietsen, dus dan werd ik wel gebracht en gehaald, ook al was het maar 5 km.
Dochter is nu tien en zit in groep 7. Ze loopt zelf van en naar school. Ook jong nederland hier in het dorp gaat ze zelf op de fiets heen, ook in het donker. Het is maar een paar straten door het dorp.
Atletiek is 5 km verderop, dan gaat ze met mij mee en daarna met man terug. Vaak op de fiets, soms met de auto.
Turnen is 10 km verderop, daar brengen en halen we altijd. Ook omwille van de tijd. Doordeweeks traint ze twee keer van half zes tot half acht. Er moet ook nog gegeten en gedoucht worden.
Voor de middelbare school vind ik fietsen wel het uitgangspunt. Wij zijn niet altijd in de gelegenheid om te brengen en halen. Bij uitzonderlijk slecht weer, heel vroeg op school moeten zijn of heel laat terug zijn bij een excursie of iets dergelijks zou ik wel brengen en halen. Maar dat zijn uitzonderingen en niet de regel.
Gingergirl
26-11-2025 om 11:36
Mugs schreef op 26-11-2025 om 10:53:
Ik werk zelf ook niet fulltime, maar op mijn vrije dag heb ik vaak weer andere dingen te doen. Dus 9 van de 10 keer is er niet eens een optie om te halen of brengen. En zoals al gezegd: ik fiets zelf ook door alle mogelijke weersoorten. Met goede kleding is dat helemaal niet zo'n ding, is mijn ervaring
Ja dat kan. Sommige mensen hebben die tijd wel op hun vrije dag en/ of houden er rekening mee in hun dagplanning. Gaat ook niet perse om slecht weer, ook bij goed weer wordt er weleens gebracht en gehaald. Gewoon als gezellig stukje quality time samen. Ook al kunnen kinderen het ergens naartoe gaan prima zelf wil niet zeggen dat het dan altijd perse zelf moet. Niks mis mee in mijn optiek. Het is niet dat onze kinderen het eisen of zo. En fietsen is persoonlijk, de een vindt dat leuk en de ander niet.
Wilgenkatje-
26-11-2025 om 11:39
Pubers brachten wij alleen naar school bij uiterste noodzaak (ziek geweest en er moet een tentamen worden gemaakt, of zoiets); er was 1 auto, en als de bestuurder tijdig op het werk moest zijn - helaas. De gepensioneerde buurman bood soms uitkomst 
Pubers gingen met de fiets (zonder batterij) of per OV. Ook bij regen.
Bij uitjes fietsten ze samen of ze gingen per OV/nachtbus. Een enkele keer haalden we iemand 's avonds laat van de bushalte langs de provinciale weg, als bus niet het dorp in ging.
De tijden zijn veranderd. Vrijwel elk huishouden heeft twee auto's, ouders werken ook thuis als dat in hun werksfeer mogelijk is, ze zijn meer flexibel - ook in vrijetijdsbesteding. Daarmee veranderden ook de wederzijdse verwachtingen.
Wilgenkatje-
26-11-2025 om 11:42
Fietsen in de regen vindt (denk ik) niemand leuk, of je nou electrisch rijdt of zelf alle energie moet leveren. Het perfecte regenpak moet nog worden uitgevonden denk ik
want ook een 'ademend' regenpak stelt soms teleur.
In de sportschool is het normaal, vaak zelfs gewenst, jezelf fysiek (en mentaal) uit te dagen. In het gewone leven doen we dat steeds minder.
MamaE
26-11-2025 om 11:46
Bij mijn man op school komt het regelmatig voor dat de toegangswegen bij school helemaal vol staan met auto's van ouders die hun kinderen brengen en halen. Ook dat leraren te laat in de les komen omdat ouders de parkeerplaats bezetten of er geen doorkomen aan is. Dat is wel echt vervelend. Mijn man fietst graag, hij gaat bijna altijd op de fiets naar werk.
Poezie
26-11-2025 om 11:50
Ik vraag me af op welke manier de 'wegbreng ouders' hun kind opvoeden tot zelfstandige volwassenen als ze hun kind alsmaar met de auto wegbrengen. Daar leren ze toch niets van?
Zilver_gray
26-11-2025 om 12:20
Poezie schreef op 26-11-2025 om 11:50:
Ik vraag me af op welke manier de 'wegbreng ouders' hun kind opvoeden tot zelfstandige volwassenen als ze hun kind alsmaar met de auto wegbrengen. Daar leren ze toch niets van?
Wat staat ze in de weg om zich te ontplooien tot een zelfstandige volwassene als ze tijdens hun jeugd/ jong volwassen leven gebracht en gehaald worden? Ik snap niet wat daar opvoedkundig fout aan is.
Evaluna
26-11-2025 om 12:45
Mijn kinderen zijn in hun korte leven al genoeg hobbels tegen gekomen waar ze zelf mee moesten dealen, daar kan menig volwassene niet tegen op.
Een keertje wegbrengen of halen verpest hun zelfstandigheid niet. Ik denk eerder dat het onze band versterkt.
Frisdrank1972
26-11-2025 om 12:46
Waar ik wel een hekel aan heb is taxi spelen. Ik had wel eens mijn dochter moeten halen van het uitgaan en toen had ze twee vriendinnen mee, die niet met de trein wilde en die gingen er ook vanuit dat ze thuis afgezet werden. Weer 20 minuten extra. Dat was de eerste en laatste keer. Ik wil wel graag van te voren weten of ik meerijders krijg en dan zet ik ze gewoon bij ons thuis af. Ik ga niet het hele dorp doorrijden. Ze waren alle 3 16plus trouwens en er kon geen bedankje vanaf.
BlairW
26-11-2025 om 13:10
Hier woont dochter op loopafstand van de middelbare school, maar als het echt giet en ik ben vrij dan breng ik haar wel. Waarom zou ik haar dan nat laten regenen als ik wel de tijd heb om haar even weg te brengen? Leert ze daar wat van? Ze weet zelf ook wel dat ze nat wordt van regen, dus dat hoeft ze niet meer zelf te ondervinden. Ik zou het zelf ook fijn vinden als iemand me even weg zou brengen in zo’n geval ipv me express door de regen te laten lopen terwijl die persoon thuis op de bank hangt en niks doet. Dan maar een “curling ouder” hoor, I don’t care.
BlairW
26-11-2025 om 13:12
Maar wat leert mijn kind er van als ze in de stromende regen naar school moet lopen? Daar leert ze toch ook niks van?
Poezie
26-11-2025 om 13:29
BlairW schreef op 26-11-2025 om 13:12:
[..]
Maar wat leert mijn kind er van als ze in de stromende regen naar school moet lopen? Daar leert ze toch ook niks van?
Natuurlijk wel bijvoorbeeld voorzorgsmaatregelen nemen zodat je niet nat wordt (paraplu/regenkleding) en uitkijken in het verkeer. En 'last but not least': dat het niet erg is om een keer goed nat te regenen.