Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Oude Wijn

Oude Wijn

25-06-2012 om 15:08

Rokende puber

En ja hoor: ook de jongste (16) blijkt nu aan het roken te zijn geslagen, hoewel hij het tot dusver stelselmatig bleef ontkennen. We hebben er zo vaak gesprekken gevoerd, maar tevergeefs, zo blijkt nu opnieuw. Het voelt dan ook aan alsof we gefaald hebben als opvoeders.
Wat nu?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2012 om 16:43

Laten roken

Tja, dat klinkt erg natuurlijk, maar hoe wil je het verbieden? Met verbieden hou je het alleen maar in de stiekeme sfeer. Geef aan dat je teleurgesteld bent, laat een plaat zien van totaal verrotte longen en spreek af dat het nooit binnenshuis mag, maar in de tuin, dus ook als het regent.

Tirza G.

Tirza G.

25-06-2012 om 16:58

Zie boven

In het draadje boven mogen pubers verplicht naar de dokter. Nou, die kan dan mooi een praatje over roken houden. Ik zou het verbieden, hem meenemen naar de huisarts en een stoppen-met-roken cursus kopen. Misschien is het nog niet te laat om deze nare en zware verslaving de kop in te drukken.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2012 om 17:29

Verbieden helpt echt niet

Ik rookte van mijn 12de tot ik mijn eerste kind verwachte, behalve als ik in de buurt van mijn ouders was. Zelfs toen ik het huis uit was, durfde ik er in hun nabijheid niet voor uit te komen dat ik (nog steeds) rookte. Ze hebben mij eerder, toen ik op school zat, wel eens betrapt op tabakbezit.
Ik zeg niet dat je het maar moet goedkeuren. Verre van dat. Maar verbieden lijkt mij dus vragen om stiekem gedrag.

Maylise

Maylise

25-06-2012 om 17:57

Kaaskopje

Waarom is het beter dat ze niet stiekem roken dan open roken? Wat is het voordeel van dat ze openlijk in de tuin mogen roken? Dat je er zicht op hebt? Waarom is dat een voordeel?

Ik weet wel een voordeel van stieken roken. Als ze stiekem roken omdat het eigenlijk niet mag dan beperk je de hoeveelheid sigaretten wel veel meer dan als ze ook gewoon thuis mogen roken. En elke sigaret die je wint is er weer een.

Als je ergens mordicus op tegen bent dan moet je het gewoon verbieden (met argumenten). Natuurlijk heb je de kans dat ze zich daar niet aan houden maar dat lijkt me geen reden om het dan maar toe te staan.

Elizah

Elizah

25-06-2012 om 19:20

Maylise

Ik ben het helemaal met je eens! Niks gedogen, dat stimuleert het roken alleen maar.
Als ik er achter zou komen dat één van mijn zoons toch rookt, zet ik ook onmiddellijk zijn zakgeld stop, want ik ga zijn verkeerde keuze in ieder geval niet mede-financieren.

Elizah

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2012 om 20:30

Maylise

Ik hou nu eenmaal niet van stiekem gedrag en dat heeft alles te maken met mijn eigen jeugd. Door alle verboden en dergelijke deed ik dingen stiekem en zo'n verhouding wil ik niet met mijn kinderen. Zodra ik op mijzelf ging wonen, was er geen enkele reden meer om ergens over te jokken. Dus liever praten in de hoop dat ze toch luisteren, dan verbieden en er later achterkomen dat ze dat gewoon genegeerd hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2012 om 20:46

Tuurlijk kan dit kind nog steeds stiekem roken. Gewoon braaf zeggen dat je het nooit meer zult doen...

Yura

Yura

25-06-2012 om 21:41

Stiekem lukt hier niet

Stiekem lukt hier echt niet hoor, ik ruik het meteen. Volgens mijn zoon ben ik een verrader, want ik heb alle neefjes en nichtjes al verraden. Als ze binnen komen ruik ik het meteen en als ze me groeten vraag ik vrolijk voor iedereen verstaanbaar: "en was het lekker?" De ouders hadden nog helemaal niks door, mijn zoon is er dus wel van overtuigd dat hij mij niet in de maling neemt. Ik ga het vanaf 16 niet verbieden, maar ik wil er absoluut geen last van hebben, dat betekent dat ik geen spoortje wil ruiken. Dus niet in en om huis roken, stinken je kleren naar rook, dan kun je ze zelf wassen, want ik ga niet met mijn hoofd in een wasmand hangen die naar rook stinkt, als ik dat had gewild was ik zelf wel gaan roken.

Tirza G.

Tirza G.

25-06-2012 om 22:54

Ja maar kaaskopje

Zou het zo kunnen zijn dat jij anders bent dan jouw ouders en dat jouw kinderen anders zijn dan jij? Je hoeft toch niet je eigen jeugd over te doen en alle goeie en verkeerde dingen daarvan te herhalen of juist niet? Als ik jouw redenering lees, zou verbieden bij *jouw* kinderen leiden tot stiekem gedrag, omdat ze hetzelfde zouden gaan doen/redeneren/gedragen als *jijzelf* indertijd deed tegen je ouders.
Misschien leidt verbieden bij jouw kinderen wel tot: mam, goed dat je het zegt, ik stop er mee.

Tirza

Jesse_1

Jesse_1

26-06-2012 om 00:21

Teleurgesteld

De reden dat ik nooit (echt) ben gaan roken is mijn moeder. Hoewel mijn vader jaren heeft gerookt ( is gestopt toen ik een jaar of 8 was), heeft ze zolang ik me kan herinneren gezegd dat roken een vieze gewoonte is. Nooit heeft ze gezegd dat ik niet mag roken. Maar ik zou haar nooit willen/durven vertellen dat ik rookte. Ik heb bij gelegenheid wel eens sigaretjes gerookt (niet bij mijn ouders) en mijn zus ook, maar niet bij mijn ouders thuis.

Ik weet niet of het echt werkt, maar ik hoop met dezelfde 'tactiek' iig te voorkomen dat ze hier roken. Hoe minder normaal ze het vinden om te roken, hoe beter!

Zusenzo

Zusenzo

26-06-2012 om 00:28

Stiekem

De stiekem gerookte sigareten waren veruit het lekkerst. Verboden vruchten oid. Verbieden kun je proberen, of het wat uithaalt betwijfel ik. Beter kun je pubers duidelijk maken wat de nadelen zijn -gezondheid en financien - en hopen dat ze alsnog stoppen. Lukt dat niet dan kun je strijden tot ze volwassen zijn en hun eigen weg gaan (of niet strijden en afspraken maken).
Mijn kinderen roken niet: ben ik nu geslaagd ouder? (Nee dus. Alhoewel in mijn geval wel redelijk geslaagd -haha- maar dat heeft niets met wel/niet roken van doen).

Kaaskopje

Kaaskopje

26-06-2012 om 00:57

Tirza

Ik doe mijn jeugd niet over, ik ben d'r mal!, maar ik mag wel leren van mijn jeugd. Ik ben ook puber geweest tenslotte. Daaruit heb ik de conclusie getrokken dat verbieden totaal averechts kan werken. Mijn man is ook niet zo van het verbieden. De sfeer in ons gezin is dus dat wij niet vaak iets verbieden. Bij het onderwerp roken heb ik wel consequent aangegeven dat roken vies is en de natuurlijke afkeer die mijn dochters al van roken hadden heb ik vooral aangemoedigd. Mijn man rookt wel, vrienden van mijn dochters roken ook, maar ze vinden het zelf nog steeds vies.
Braaf 'goed mam, ik stop ermee', zou ik wel sympathiek vinden,maar zo werkt dat meestal niet.

Fiorucci

Fiorucci

26-06-2012 om 07:24

Tirza

Goed dat je het zegt mam, ik stop ermee? Serieus?
Elke puber die gaat roken weet dondersgoed wat de risico's zijn. Dus dat lijkt me stug, nog buiten het feit dat het pubers zijn...

Kaaskopje

Als ik jouw redenatie volg, dan kom ik op het omgekeerde uit. Mijn ouders hebben me voorgelicht over en gewaarschuwd voor de gevaren van roken, maar ik ging het toch doen. En dat hoefde niet stiekum, ik mocht gewoon in huis roken. Dus dan zou ik mijn kinderen moeten verbieden te roken. En reken maar dat ik dat ga doen. Ongetwijfeld word ik dan terecht voor hypocriet uitgemaakt, maar mijn kinderen mogen niet in mijn huis roken (doe ik zelf ook niet) maar ook niet in mijn tuin (doe ik wel). Het is al erg genoeg dat ik al tig jaar verslaafd ben, de kinderen hebben nooit onder stoelen of banken gestoken hoe vervelend en vies ze mijn roken vinden, ik ga op geen enkele manier faciliteren dat zij dezelfde stomme fout als ik maken. En misschien gaan ze het dan wel stiekem doen. Het zij zo. Maar dan roken ze vast een stuk minder dan als ik het gewoon zou toestaan.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

26-06-2012 om 09:40

Skik

Als je eigen ouders het goed gedaan hebben in jouw ogen, maar het effect was niet geweldig, dan ben je natuurlijk niet verplicht het tegenovergestelde te gaan doen. Maar blijkbaar heeft jouw ervaring dus wel dat effect op jouw, net als mijn ervaring op mij. Ik heb het altijd alles maar verbieden als iets heel negatiefs ervaren. Ik ben er alleen maar meer onzeker van geworden.
Tot 16 jaar hebben wij uitgaan en alcohol verboden, dat dan weer wel. Dat mag nu eenmaal niet van de wet en ik vind het ook nog erg jong. Maar vanaf 16 jaar heb ik het volledig toegestaan. Ik denk dat je onze 'methode' (voor zover je onze 'we doen maar wat' opvoeding als methode kunt opvatten) kunt zien als het ontwikkelen van eigen gezond verstand. En tot nu toe pakt dat niet perfect maar wel heel redelijk uit. Wie weet meer mazzel dan wijsheid Verbieden pas ik zéér mondjesmaat toe. Alleen door een park fietsen bijvoorbeeld.
Dat jij je kinderen verbiedt om in de tuin te roken, terwijl je daar zelf ook staat te paffen vind ik inderdaad niet te verkopen tegenover een 16-jarige. Als kind 12 is zou ik het ook verbieden, maar een kind van 16 niet meer. Ik zou het stom vinden als mijn kind rookt en dat goed laten merken, maar zo'n 'oud' kind komt echt wel aan sigaretten, mag ook al uit in de meeste gevallen en is vaker wel dan niet buitenshuis als het even kan. En dan niet in de tuin mogen, terwijl jij er staat te roken? Nee... Dan moet je zelf ook stoppen en het goede voorbeeld laten zien.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-06-2012 om 09:45

Het is niet mijn stijl, maar als het voor een ander werkt, dan zou ik het vooral doen. Maar een beetje 16 jarige heeft een baantje, dus het zakgeld intrekken is hooguit jammer, maar geen reden om met roken te stoppen als de roker daar niet achter staat. Een collega van mij, net in de 20 weliswaar, probeerde wel om die reden te stoppen en was daar heel trots op, maar na een paar uur werken zei hij opeens: oh ja... ik heb zaterdag wel een peuk gerookt, maar toen was ik dronken'. Tja

Oude Wijn

Oude Wijn

26-06-2012 om 10:09

Pratenpratenpraten

Dat is ws. idd de enige weg en die bewandelen we al tijden. Oudste probeert nu te gaan stoppen (vooral uit financiële overwegingen), maar schrikt nog terug voor de afkickverschijnselen. Wij hebben hem vanzelfsprekend onze onvoorwaardelijke steun toegezegd. Jongste gaan we natuurlijk ook op zijn gemoed werken. Het opschorten van zakgeld is uiteraard ook de revue gepasseerd. Misschien ga ik ze iedere dag een nieuw anti-rookargument whatsappen, haha.

caton

caton

26-06-2012 om 10:57

Yura (ot)

Yura, misschien begrijp ik het verkeerd, maar zeg jij dan waar de ouders bijzijn dat je neefje of nichtje rookt? Vind ik toch een beetje klikken, en het neefje/nichtje in zijn of haar hemd zetten. Vind ik niet sympathiek. Maar misschien lees ik het wel verkeerd hoor.

Kaaskopje

"Dat jij je kinderen verbiedt om in de tuin te roken, terwijl je daar zelf ook staat te paffen vind ik inderdaad niet te verkopen tegenover een 16-jarige."

Jammer dan. Ik hoef het ook niet aan mijn kind te verkopen, het heeft het maar te accepteren. Hoewel ik verder erg voor overleg en concensus ben, is dit gewoon ononderhandelbaar. Drank krijgen ze ook niet van me als ze 16 worden. Dat ze van de wet sigaretten en drank mogen kopen wil nog niet zeggen dat ze het van mij mogen gebruiken op die leeftijd. En of ik dan een sigaret rook of een wijntje drink doet daar niks van af.

skik

Scalda

Scalda

26-06-2012 om 13:59

Verbieden

Mijn oudste rookt ook sinds een jaar. Heel erg jammer omdat wij beiden niet roken. Ook ik heb de stelling tegenover haar ingenomen dat ik het niet kan verbieden, maar ik kan wel duidelijk aangeven hoe ik ervan baal ed. Wat we wel hebben verboden is het in huis roken. Met als gevolg dat ik haar nooit zie roken, dus het zal zich wel beperken tot feestjes en uitgaan. In de tuin gaan staan doet ze niet, denk dat dat toch een beetje gênant is ten op zichte van ons

Zelf in de tuin gaan staan roken en kind verbieden vind ik ook een beetje raar, ik geloof niet dat je dat lang kunt verkopen. En dan bedoel ik dat bij een leeftijd van 16-17-18. Tot wanneer houd je dat vol? En trek je de grens als neefje van 18 buiten een sigaret wil gaan staan roken of is dat wel prima omdat het je kind niet is?

En wat betreft het "sterke van het niet wassen" van stinkende kleding vind ik ook onzin. Ga zelf eens een avondje op stap tussen rokende mensen, hoe ruikt je kleding dan? Juist! Dus als je op stap bent dan stinkt je kleding altijd, of je nu rookt of niet. Dan zou ik kleding van man ook niet moeten wassen als hij een avondje voetbal is gaan kijken in het café.

Over verbieden

Ja dat kan, maar wat als kind toch stug doorrookt? Iemand zegt: hij kan het stiekem doen, maar ik ruik het toch.
Goed, en dan? Ja zakgeld stoppen is een goeie, maar de meeste pubers verdienen zelf ook geld.
Hier liep het met een sisser af. Toen 15-jarige heeft ook een paar maand gerookt. Beetje zelfde verhaal als Cobi's zoon. En daarnaast ongewenst slechte schoolprestaties. Eerlijk gezegd waren wij zo naïef om te denken dat de rooklucht om hem heen kwam van de vele bezoekjes aan vriend waar thuis gerookt wordt. Uiteindelijk heeft zoon zelf opgebiecht dat hij rookte en dat hij eigenlijk het zelf heel erg vond dat hij erom loog. Na een goed gesprek (waar best wat verdriet uit kwam) rookt hij niet meer (we zijn er uiteraard alerter op geworden). Niet omdat we sancties hebben gegeven, maar omdat hij er zich zelf niet goed bij voelde, zowel lichamelijk (hoofdpijn) als geestelijk.
Ik weet eigenlijk niet precies wat je moet doen bij een halsstarrig doorroker. En al helemaal niet als het jezelf niet is gelukt om te stoppen met roken.

Oude Wijn

Oude Wijn

26-06-2012 om 15:13

Ze zien ons al aankomen

met dat verbieden. Zelf roken we gelukkig (allang) niet (meer). We zijn wel zeer duidelijk wb. het rookverbod in huis, maar veel verder reikt onze invloed niet. Ik had vooraf wel verwacht dat opvoeden een zware klus zou blijken. Op deze leeftijd zie je de invloed van de vrienden idd hand over hand toenemen en die van jezelf als opvoeder nog harder afnemen. Confronterend, hoor. Het is nu een kwestie van hopen op de doorbraak van het gezonde verstand en het voortschrijdend inzicht.

Maylise

Maylise

26-06-2012 om 15:14

Nou

Ik vind Yura's aanpak niet zo gek. Niet verbieden in de stricte zin maar je wilt er niks van merken en het ook niet sponsoren. Dan maak je het de roker inderdaad moeilijker en heb je de kans om de verslaving wat langer buiten te houden. Want dat laatste vind ik het grootste probleem. Als het zou blijven bij een sigaret op een feestje 1x in de maand dan is dat niet zo erg. Niet gezond maar ook weer niet rampzalig. Het is juist de verslaving die op de loer ligt die problematisch is. Dan begin je ook je gezondheid flink in gevaar te brengen.

Overigens twee van mijn kinderen roken ook (een rookt veel en een rookt met vlagen). Ze zijn allebei pas echt begonnen toen ze volwassen waren dus ik had daar al helemaal nauwelijks invloed meer op.

Wel denk ik dat het deels onze 'schuld' is omdat roken in onze families veelvuldig voorkomt. In de familie van mijn man rookt de meerderheid. Waar hij vandaan komt wordt sowieso overal nog flink gepaft. In mijn familie roken de meesten ook (al dan niet stiekem). Iedereen roept wel dat roken vies is en een smerige gewoonte maar onderwijl steken ze er nog maar een op. Mijn man rookt heel af en toe maar hij heeft ook tijden gehad dat hij meer rookte. Nu rookt hij alleen nog op vakantie. Ik zelf rook niet. Ik heb wel het idee dat ondanks het feit dat we er altijd wel op wijzen dat roken slecht is mijn kinderen toch ook die familie cultuur hebben meegekregen dat het wel slecht is maar ach zo erg is het toch niet.

Hoewel het natuurlijk niet zo zwart/wit ligt, ik ben opgegroeid met rokende ouders, grootouders, ooms en tantes en rook zelf helemaal niet en mijn andere kinderen roken ook niet. Het is dus zeker niet alleen vanwege een zekere toegevelijke familie cultuur die er bij ons rond roken hangt. Niet bij mij hoor maar bij de verre familie.

Mijn dochter is begonnen met roken tijdens het uitgaan. Pas na haar uit huis gaan is ze meer gaan roken helaas. Mijn zoon weet niet eens waarom hij begonnen is maar tegenwoordig rookt hij flink. Ze wonen beide niet meer thuis maar als ze hier zijn roken ze niet in en rond het huis. Dit op mijn verzoek, goede voorbeeld tegenover de jongere kinderen en zo.

In elk geval blijft het lastig. Als ik er nu achter zou komen dat een van mijn middelbare scholieren rookt stop ik in elk geval met het zakgeld en roken rond huis/tuin mag niet, zeker niet vanwege de jongere kinderen.

Dat ander bezoek dat wel mag vind ik reden om het van mijn kinderen wel toe te staan. Als mijn man in de tuin zou roken mogen de kinderen dat ook niet. Quod licet Iovi non licet bovi zoals mijn grootvader zaliger altijd zei.

Maylise

Maylise

26-06-2012 om 16:41

Cobi

Kleedgeld inhouden vind ik niet zo'n gekke oplossing. Dat geeft wel een duidelijk signaal af. Je kan dan wel kleding voor ze kopen natuurlijk. Niet zeer als straf maar omdat je zeker wilt zijn dat geld bedoelt voor kleding ook aan kleding wordt uitgegeven. Ik weet niet of het helpt want mijn kinderen waren de leeftijd van dit soort maatregelen wel voorbij toen ze echt begonnen te roken.

Maylise

Maylise

26-06-2012 om 17:19

Cobi

Klopt natuurlijk wel dat het argument zwakker is als je zelf rook. Ik rook niet dus kan alles zeggen wat ik wil maar als je daar een familie omheen hebt die veel rookt wordt het lastig. Roken wordt in mijn familie altijd wat lacherig afgedaan van ja het is niet goed maar ja wat maakt het uit. Dan sta ik daar toch wat alleen in met mijn preken.

Mijn man rookt nu nooit thuis maar hij heeft dat in het verleden wel gedaan (in de tuin). Ik vond dat toen al vervelend maar ook man was er vrij luchtig mee (nu minder, besef komt met de jaren) maar ik vind dat nog steeds geen reden om de kinderen wel te laten roken in de tuin. Omdat hun vader zijn leven wil verkorten hoeven zij dat nog niet te doen. Ik heb niks te zeggen over mijn man maar wel over de kinderen. Gelukkig rookt hij nu niet meer in de tuin dus dat is weer een strijdpunt minder. Mijn uit huis zijnde kinderen begrijpen mijn argument waarom ik liever niet heb dat ze in en rond het huis roken wel goed (slecht voorbeeld voor de andere kinderen) dus daar houden ze zich wel aan. En als oom ook in de tuin rookt is dat inderdaad ook een slecht voorbeeld maar daar kijken ze minder tegen op dan tegen de oudere broers/zussen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2012 om 00:39

Maylise

Ik vind dat jij ook een goed argument hebt met het voorbeeld wat je jongere kinderen krijgen als de oudere in de tuin roken. Bij een groot leeftijdsverschil zou ik dat ook 'gebruiken'. Maar stel dat de jongsten ook helaas gaan roken, mag dan nog steeds niemand in de tuin roken? Waar mogen ze dan? Op publiek terrein is het ook al amper toegestaan. Prima overigens, maar als je gezinsleden echt nergens meer toestaat om te roken vind ik dat wel een beetje flauw. Ik heb man ook de deur uitgezet met zijn sigaret. Hij is een paar jaar rookvrij geweest en is helaas weer begonnen en toen heb ik heel duidelijk de streep gezet. Voor iedereen, dus ook tijdens verjaardagen en dergelijke. De tuin zie ik als compromis. Ik wil er zo min mogelijk last van hebben, maar verder dan de tuin hoeft van mij niet. Dat zou ook voor mijn dochters gelden.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2012 om 01:08

De kans dat mijn dochters alsnog gaan roken schat ik als heel klein in. Oudste vindt het echt heel vies en jongste voetbalt en is nogal trots op haar rookvrije gedrag. Haar beste vriendin is helaas wel gaan roken, maar dochter is daar niet in mee gegaan. Ik las hier boven en de opmerking 'op het gemoed werken' en dat is wat ik ook altijd gedaan heb. Vies, bah, zonde!, slecht, stank, ongezond, smerige gewoonte van pappa. Kortom, ik heb alles uit de kast getrokken. En niet omdat ik ze tegen moest houden, maar omdat ik dat oprecht allemaal vind. Ik heb zelf gerookt en ben blij dat ik daarmee gestopt ben om eerder genoemde redenen.
P, de kans dat mijn kinderen nog gaan roken is zeer klein, ondanks een rokende vader geen slecht eindresultaat van de opvoeding. Ik heb daar niet zo heel veel voor hoeven doen, behalve op de juiste momenten de juiste dingen te zeggen. Jij staat nog helemaal voor die periode. Ik gun je twee rookvrije kinderen. Maar dat moet nog blijken.
Zeker bij oudere kinderen en ook bij partners vind ik het een kwestie van geven en nemen. Mijn regel is 'niet in huis', maar ik bepaal niet in mijn eentje álle regels, dus gun ik man wel de ruimte buitenshuis. Zolang de rook niet naar binnen wordt geblazen, dus als hij genoeg afstand houdt van de open deur of ramen, zeg ik er niets over. Dat geldt voor iedereen die bij ons is.
Argumenten van vies ruikende kleren vind ik vrij onzinnig, want er stinkt wel meer in de wasmand. Na de wasbeurt ruikt alles weer even fris. Mijn dochter komt regelmatig met doorrookte kleren thuis. Van vuurkorven. Ik vind de geur op zich niet vies, maar ik wil niet dat alles ernaar gaat ruiken. Die kleren mogen dus echt niet tussen de gezinswas gelegd worden. Die geur is wat hardnekkiger dan van kleren waarin gerookt is. Maar ik was het dus wel hoor. Vies is vies, of het nou een viesgespeelde broek is of een trui met rooklucht.

Elizah

Elizah

27-06-2012 om 08:11

Kaaskopje

Waar ze dan wel mogen roken? Nou, het liefst op zo min mogelijk plekke of, beter nog, nergens dus. Wat is er flauw aan om niet mee te werken aan het verzieken van hun gezondheid? Hoezo moet daar een compromis voor gevonden worden?

Groetjes,
Elizah

Lizelot

Lizelot

27-06-2012 om 08:21

Ook een rokende puber

Mijn puber van 17 rookt ook.Ze is denkt dat ik van niets weet,dat houd ik graag zo.Ze weet dat ik en hekel an roken heb,een vriendin van me heeft lichamelijke problemen door het roken,dat weet ze ook.Maar mijn dochter doet graag met alles mee,probeert alles uit.Verbieden werkt als een rode lap,dan wordt het alleen nog maar leuker.Dus ik laat haar in de waan dat ik het niet weet.Stoppen doet ze niet,dan gaat ze alleen ook roken als ik er bij ben.Stiekem heeft ze niet zoveel mogelijkheden.Dan heb ik nog het idee ,dat ik zo een verslaving tegen kan houden.Ze weet dat ik roken vies en dom vind,een vriendin van mij heeft lichamelijke problemen door het roken.Ze weet dat van een collega van haar het contract niet verlengt is,met 1 van de redenen dat ze rookte.Dus als ze verder gaat met haar opleiding dat ze dan beter niet kan roken.Dus ze weet heel veel redenen om er niet aan te beginnen,maar het houd haar niet tegen.
Dat van die naar rook ruikende kleding niet wassen snap ik niet goed.Als wij thuis komen van een bezoek aan rokende familie stinkt onze kleding ook en ons haar.Als ik bij mijn rokende vriendin ben geweest stinkt mijn kleding ook.Dus dan zou dochter nergens kunnen komen waren andere roken,beetje vreemd.Ook al rook ik niet,ik ruik alleen een rooklucht bij haar kleding als ze naar een feest is geweest.Dan weet ik niet of dat van haarzelf is of van andere.Van buiten een sigaretje roken gaat kleding niet stinken,volgens mij.
Ik blijf wel in gesprek met haar over roken,hopelijk stopt ze ermee.

Yura

Yura

27-06-2012 om 10:25

Caton

Ja je leest het wel goed. Ligt misschien ook aan de betreffende familie. Door omstandigheden zijn we wat meer bij elkaars kinderen betrokken dan andere families denk ik: overlijden van een ouder, echtscheiding, elkaars gastouder zijn etc, daarnaast is er sprake van een andere culturele achtergrond, waardoor het gebruikelijker is elkaars kinderen gewoon mee op te voeden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.