Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

schoolspullen

Hallo allemaal,
Wij hebben thuis de afspraak dat wij alle spullen die voor school nodig zijn betalen. Noem onze kinderen verwend, maar verder moeten ze alles zelf betalen met een niet extreem hoog bedrag voor zak- en kleedgeld. Aanstaande zomervakantie is onze jongste dochter veel weg. Ze gaat op vakantie met vrienden, met ons op vakantie en doet vrijwilligerswerk op een camping in het animatieteam. Om stress te voorkomen wil zij nu al haar schoolspullen aanschaffen (regio midden, dus de toetsweek al voorbij en het schooljaar in haar geval dus klaar). Ze is zoals het er nu naar uit ziet over naar 6vwo, en is 17 jaar.

Wij hebben de afspraak dat de kinderen online hun schoolspullen mogen bestellen, ze stoppen alles in het 'winkelmandje' wat ze nodig hebben. Vervolgens laten ze het winkelmandje aan ons zien, en rekenen wij het af. Nu kwam mijn dochter net met het winkelmandje naar ons toe, en hierin zat voor 43 euro aan spullen het volgende:
- 24 A4-schriften (allemaal lijntjes, ze vind vakken als scheikunde en wiskunde ook fijner om te maken in een lijntjesschrift.)
- 40 balpennen
- 20 markeerstiften
- 6 kladblokken
- etui
- schoolagenda
- 3 rollen kaftpapier
- 20 etiketten

Ze was hier dus 43 euro aan kwijt, niet schrikbarend veel voor het enorme aantal schoolspullen. Allemaal basic spullen van de Hema, kartonkleurig en wat pasteltinten. Wij als ouders kunnen het wel betalen daar niet van, maar hebben scholieren echt zoveel nodig? 3 rollen kaftpapier en een schoolagenda snap ik, maar aan 10 A4-schriften, 10 balpennen en 5 markeerstiften heb je toch wel genoeg? Zelf zegt dochter dat ze naar het examenjaar gaat, en dat dit dan gewoon nodig is.

Wat (zouden jullie) hanteren jullie als budget voor een leerling uit 6VWO en nog belangrijker, hoeveel spullen gebruiken jullie scholieren in een jaar en hoeveel kopen zij?

Groetjes!


Heeft ze geen etui meer van afgelopen jaren?
Ja, alles bij het dikgedrukte vind ik ook erg veel. Maar vooral lijkt me gewoon dat ze nu beter iets minder koopt, maar indien nodig door het jaar heen nog wat kan bijkopen en jullie dan een tikkie sturen. Maar anders kunnen de nog lege schriften ook doorgegeven worden aan een volgend kind misschien? 

Trouwens, het klinkt voor mij heel erg logisch dat je als ouders de schoolbenodigdheden betaalt. Als dat al verwennen zou zijn....!
Maar verder is het qua (zak)geld net wat je afspreekt natuurlijk. Meer geld/meer zelf doen. Wij hebben dat ook opgebouwd in de loop der jaren (ik weet helaas niet meer welk bedrag en ze zijn nu rond de 20)

Ik vind het ook normaal om als ouders de schoolspullen te betalen.
Van de dichtgedrukte zaken zou ik de helft doen. Als ze tekort komt kan ze gewoon later bijkopen. 

ouder64792071

ouder64792071

21-06-2023 om 22:18 Topicstarter

Egel, goed idee dat zal ik haar voorleggen dankjewel voor je advies! 
Etuis, pennen en schriften heeft ze zat, dus ik snap niet waarom ze het allemaal zo graag wil kopen.

Ze is trouwens de jongste, en haar oudere broer is na het behalen van zijn diploma op de middelbare school gelijk in de praktijk gegaan en heeft sinds dit jaar een baan in een verzorgingstehuis. Hem maak ik dus niet meer blij met overgebleven schriften en balpennen. Dochter houd meer van leren, en gaat volgend jaar waarschijnlijk econometrie studeren in Rotterdam, dat lijkt haar erg interessant. Daar komen schriften en balpennen natuurlijk wel van pas (denk ik).

De agenda, rollen kaftpapier en etiketten zijn allemaal heel logisch. De 24 schriften zijn er veel, maar ik ga er even vanuit dat ze 8 vakken heeft en mocht ze van plan zijn bijvoorbeeld samenvattingen te schrijven (en dus niet te typen), dan zouden die 24 schriften best nog wel van pas kunnen komen.

40 balpennen is natuurlijk onzin. Aan een stuk of 5 heb je echt genoeg en mochten ze toch op raken, dan verkoopt de Hema het hele jaar nog pennen. Maar misschien zit er ook zo'n setje bij van 24 pennen? https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/school-kantoor/etuis-schrijfwaren/pennen/balpennen-blauwschrijvend---24-stuks-14455319.html Als ze daarnaast ook nog zo'n setje heeft van 12 kleuren fineliners (https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/school-kantoor/etuis-schrijfwaren/pennen/fijnschrijvers---12-stuks-14420026.html) en 4 "leuke" pennen, dan kan ik me voorstellen dat ze toch aan die 40 komt.

20 markeerstiften is ook meer dan je nodig hebt. Ik keek even op de site van de Hema en zag dat ze allemaal minimarkers hebben met leuke plaatjes/patroontjes. Zijn het er misschien daarom zoveel, omdat ze alle leuke markers wil hebben? Ik zou het aantal markers beperken tot een stuk of 8. 

ouder64792071

ouder64792071

21-06-2023 om 22:21 Topicstarter

Mocht het nog uitmaken trouwens, ze heeft het vakkenpakket natuur&gezondheid, met scheikunde en wiskunde b erbij + sinds dit jaar ook economie (instromer van de havo, dus er was een extra vak nodig). Zelf zegt ze dat dit echte 'doe-vakken' zijn waarvoor veel sommen gemaakt moeten worden, en ze vind dat ze hier veel schriften voor nodig heeft.

Ik persoonlijk zou hier niet moeilijk over doen. Ik denk wel dat ze nu teveel pennen en stiften koopt, maar dat zijn spullen die altijd nog van pas komen,  dus wat geeft het. 

ouder64792071

ouder64792071

21-06-2023 om 22:28 Topicstarter

Promethium, ik heb het eens nagekeken en wat betreft zat er inderdaad precies dat setje van 24 balpennen bij wat jij stuurde. Ook zaten er 4 pakjes met 4 balpennen in, wel wat vrolijker, wat lichtere kleurtjes maar wel blanco. Dochter geeft als verklaring dat die pennen erg lekker schrijven.

Wat betreft markers, heeft ze 2 dezelfde pakjes van 4 markers gekocht, pastelkleuren maar geen mini-variant zoals ik kan zien. Verder ook nog wat langere dunnere markers in neonkleuren. 

Geen echt 'leuke' markers dus. Allemaal blanco kleurtjes, net als de schriften/het kaftpapier, allemaal zo'n kartonkleurtje 'craft'.

Bijtje82

Bijtje82

21-06-2023 om 22:30

Mijn eerste gedachte was eigenlijk.. na 6 jaar VWO is inmiddels toch al wel duidelijk wat er wel of niet nodig is aan spullen? In een examenjaar heb je niet ineens 3x zoveel pennen nodig.

De hoeveelheid pennen en stiften vind ik persoonlijk ook onzin. Krijgen ze na het eerste jaar geen lijst meer met wat er eventueel nodig is voor dat schooljaar? 

Ieder z'n eigen portemonnee natuurlijk, maar voor dit soort dingen ga ik toch echt naar de action. 

ouder64792071

ouder64792071

21-06-2023 om 22:30 Topicstarter

Audrey, daar neig ik ook naar. Bij elkaar is het 43 euro, en het is een kind wat over het algemeen hartstikke hard werkt voor school (opklimmer vanaf de mavo, en het komt haar vooral op dit niveau en door persoonlijke omstandigheden niet aanwaaien).

Wij als ouders kunnen het prima betalen, en het is geen veeleisend kind.

Geen voorschriften voor het soort schrift? Ik heb nog wel een kwaad kind gehad die persé voor een vak een A4 schrift met harde kaft en ruitjes moest hebben. Stond niet in de lijst, maar werd aangekondigd op de eerste les op maandag en dan is dinsdag de volgende les en dan moet je dat hebben, kan je na schooltijd daar weer achteraan.

Ik heb nog een stapel schriften liggen trouwens, die hebben zelfs de studietijd overleefd als ik de omslag zo zie. Die zullen wel te kinderachtig of te onhandig zijn geweest voor naar college. 

ouder64792071

ouder64792071

21-06-2023 om 22:34 Topicstarter

Auwereel, school van dochter is erg makkelijk. 

Er mogen geen laptops aanwezig zijn tijdens de uitleg dus de enige eis is dat er een pen en papier meekomen wanneer je aantekeningen wil maken. School is nogal van de oude stempel, wat frustratie oproept bij dochter hahaha!

ouder64792071

ouder64792071

21-06-2023 om 22:35 Topicstarter

Bijtje82, ik ben het met je eens hoor! Zelf denk ik dat ze het examenjaar erg zwaar inschat, met bergen huis- en leerwerk terwijl 5vwo met al die praktische opdrachten naar mijn mening minstens zo zwaar is

ouder64792071

ouder64792071

21-06-2023 om 22:36 Topicstarter

En dat terwijl ze het vorig jaar in 5havo allemaal al een keer heeft meegemaakt

Bijtje82

Bijtje82

21-06-2023 om 22:41

ouder64792071 schreef op 21-06-2023 om 22:35:

Bijtje82, ik ben het met je eens hoor! Zelf denk ik dat ze het examenjaar erg zwaar inschat, met bergen huis- en leerwerk terwijl 5vwo met al die praktische opdrachten naar mijn mening minstens zo zwaar is

Nu is 43 euro geen mega bedrag, maar als het niet perse nodig is is het ook onzinnig natuurlijk. 

Mijn oudste gaat na de zomer naar het VWO, maar die stuur ik toch echt naar de action voor het meeste spul. 😀

Wat is trouwens jullie ervaring mbt aanschaf van een laptop? Is dat echt noodzakelijk of kan hij het voorlopig ook kog wel af met z'n thuis computer? Als die niet perse nodig is op school, dan koop ik er liever nog niet direct één. 

Een koopje, al die spullen voor 43 euro!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.