Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

schoolspullen


BritgetJones007 schreef op 22-06-2023 om 07:01:

hoeveel rollen kaftpapier is er meestal nodig om alle boeken te kaften?

En als het om van die rekbare, kant en klaar stoffen kaften gaat; hoeveel heb je daar van nodig en hoeveel per welk formaat? A4, a3, a5 formaat?

Zoals hiervoor ook al gezegd, hangt erg af van de school. Wij hadden drie rollen kaftpapier gekocht en 24 etiketten of zoiets, bleek dat ze maar 2 te kaften boeken had, voor wiskunde. Deze boeken moeten na het schooljaar weer terug. Rest was digitaal of werkboeken, die ze mag houden. Ze zit in de eerste klas van het VMBO (GL).

ouder64792071 schreef op 21-06-2023 om 22:35:

Bijtje82, ik ben het met je eens hoor! Zelf denk ik dat ze het examenjaar erg zwaar inschat, met bergen huis- en leerwerk terwijl 5vwo met al die praktische opdrachten naar mijn mening minstens zo zwaar is

Het eindexamenjaar is een heel kort schooljaar. Wat zal het feitelijk zijn, een half jaar of zo?

Hier geen boeken, dus geen kaftpapier (alles blijft op school en is digitaal voor handen). Aantekeningen gaan bijna allemaal op de laptop, dus minder schriften (A4, hema) en pennen nodig. De pennen die hier liggen zijn wel iets duurder: frixtie, frixit pennen (?) wat je geschreven hebt kan je met de achterkant van de pen weggummen. En ze schrijven heerlijk. En inhoud etui, passer, geodriehoek, potlood voor grafieken enzo tekenen. Een groot deel van dit alles hebben ze al. En toch denk ik dat ik evenveel of wat meer uit ben als jij omdat passers en geodriehoeken (die verdwijnen soms in de etui van een andere leerling), de pennen enzo van een speciale winkel komen voor betere ondersteuning van de fijne motoriek. 

BritgetJones007 schreef op 22-06-2023 om 08:46:

[..]

Hoeveel heb je daar van nodig?

Elk boek 1. En volgens mij hebben we in de 2e een extra setje erbij gekocht, omdat we toen te kort kwamen.

Ik zou toch het aantal pennen, markers en kladblokken beperken. Kijk naar wat ze dit jaar nodig had en houd dat aan. En geef aan dat je dingen erbij koopt als het nodig blijkt te zijn. 

Wat op andere scholen gebruikelijk is, zegt niet zoveel. Het aantal boeken is vaak wel redelijk in te calculeren. Ik kreeg destijds in 6vwo ook boeken die in 5vwo gebruikt waren omdat dat eindexamenstof was, maar die hoefden echt niet allemaal gekaft te worden. Die hoefden namelijk ook niet mee naar school, maar gebruikte je enkel thuis om te leren.

Eerlijk gezegd mis ik een Geodriehoek en een Passer? 
Vooral Geodriehoeken willen nogal eens "verdwijnen" of breken. 
En verder vind ik het aantal balpennen en stiften ook belachelijk.
Ik geloof dat onze dochter 8 jaar geleden alleen een rol kaftpapier, agenda en multomapvulling gekocht heeft in examenjaar. 
De rest had ze nog van jaren ervoor. 

Bij ons in de gids voor brugklassers stond dat we een doos bruynzeel kleurpotloden moesten aanschaffen.
Ik was helemaal niet zo tevreden over die potloden die dochter al had.  Veel gebroken punten de meesten waren na een jaar of zo al bijna op.  We zijn toen voor een Action setje gegaan van bic betere kwaliteit en stukken goedkoper. Ze heeft nu (examen in 2020 gedaan) nog van die potloden in haar etui.
Gummen en geo's waren wel dingen die regelmatig zoek waren en nieuw gekocht moesten worden. 

 Als jullie de schoolspullen betalen geef dochter dan daarvoor gewoon een budget en laat haar zelf bepalen wat zij nuttig vindt. Ze is 17 en gaat naar 6 VWO. Niet meer de leeftijd om over pennen en kladblokken te discussiëren.
Dat is overigens de reden dat na de inkopen voor de brugklas en deel van het zakgeld bij ons bestemd was voor schoolspullen. Zo kon ieder kind zelf beslissen wat nodig was.

40 pennen en 20 markeerstiften? Wat moet je daarmee dan zoveel?
Ik zou dan tegen m’n kind zeggen dat hij een paar pennen mag uitzoeken en als ze het niet meer doen kopen we wel weer nieuwe. 

Pennen, heerlijk om er 40 te hebben, schriften kun je ook niet teveel hebben. En wat niet opgaat heb je je leven plezier van.
43 Euro, ik vind het netjes hoor.

Ik wil jullie bedanken voor jullie advies
Uiteindelijk na overleg met man besloten om het aan te schaffen, normaal gesproken betalen wij als er later in het jaar nog spullen nodig zijn. Mocht ze nu lijntjesschriften/pennen/markeerstiften te kort komen dit jaar, dan mag ze eerst de reden hiervoor uitleggen en mocht er dan nog genoeg bruikbaar spul liggen maar niet mooi, verkeerde kleur etc. dan is de rekening voor mevrouw zelf.

nogmaals bedankt!

sorry, zie nu dat dit met mijn oude account is geplaatst!

Om een klein beeld te geven van de boeken die ze hier op school gebruiken 

klas 1
Nederlands 1 lesboek (op niveau), Engels (Kern) 2 werkboeken, Duits 1 lesboek (trabi), wiskunde 2 lesboeken, m&m werkboeken, biologie 1 lesboek, godsdienst en levensbeschouwing 1 werkboek. Dus 5 boeken die gekaft moeten worden. Voor de andere vakken (verzorging, beeldend, techniek, informatica, drama, LO, rekenen en taal) zijn geen boeken. 

Ik vind het op de pennen en kladblokken na geen gekke aantallen. Mijn kinderen hebben een Parker gekregen waar nieuwe vullingen in konden. Milieu en zo. Vulpen heb ik er niet doorheen gekregen.
Middelste kind is dol op markeerstiften en krijgt ze serieus op. Twee pakjes per jaar is niet gek. Nu alle schriften kopen snap ik ook, dan past alles qua thema lekker bij elkaar en het klinkt ook niet als een rare hoeveelheid.
Mijn jongste zou niets met deze hoeveelheden kunnen, hij gebruikt misschien 1 schrift per jaar.

Max88 schreef op 22-06-2023 om 22:39:

Pennen, heerlijk om er 40 te hebben, schriften kun je ook niet teveel hebben. En wat niet opgaat heb je je leven plezier van.
43 Euro, ik vind het netjes hoor.

Nou, 40 van die shitpennen is helemaal niet heerlijk. 

Mevrouw75 schreef op 23-06-2023 om 06:46:

[..]

Nou, 40 van die shitpennen is helemaal niet heerlijk.

O.
Waarom quote je me?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.