Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Spaarder

Spaarder

25-05-2019 om 19:52

Spaargeld

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag, als jullie niet precies willen antwoorden is het niet erg ( ik heb een kleine indicatie nodig). Ik ben namelijk heel benieuwd hoeveel spaargeld een 16/17/18 jarige ongeveer heeft. Gewoon nieuwsgierigheid, verder niks bijzonders. Ik weet dat geld vaak een gevoelig onderwerp is.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Student van 19, tweedejaars,  heeft door corona (minder werk) weinig zelfgespaard geld. Hij heeft wel een potje voor het collegegeld. Dat heeft hij in één keer gekregen van ouders voor 4 jaar studie en dat geld heeft hij in crowdfunding gestopt. Dat komt tot nu netjes op tijd vrij om het collegegeld te betalen met wat winst.Daarnaast heeft hij een schenking gehad van zijn oma van ruim 2.000 euro. Die bewaart hij nu voor een tijdje buitenland studie. 

ik ben zelf 18 jaar en was benieuwd wat andere in mijn leeftijdscategorie hebben qua spaargelden.

zelf heb ik €11.000 (€2000 van giften e.d.). De rest heb ik bij elkaar gespaard in 1,5 jaar.

hoe ik dat heb gedaan.

door in de vakanties veel uren te werken.

zo'n 350 euro in de week tikt lekker aan natuurlijk. En verder een bijbaan van zo'n 10 uur per week.

als je specifiek wilt weten hoe en wat.

vraag maar raak.

Ik neem aan dat je nog thuis woont? Tsjor

tsjor schreef op 07-03-2021 om 09:45:

Ik neem aan dat je nog thuis woont? Tsjor

klopt ik woon nog thuis 

Anoniemand schreef op 07-03-2021 om 02:13:

ik ben zelf 18 jaar en was benieuwd wat andere in mijn leeftijdscategorie hebben qua spaargelden.

zelf heb ik €11.000 (€2000 van giften e.d.). De rest heb ik bij elkaar gespaard in 1,5 jaar.

hoe ik dat heb gedaan.

door in de vakanties veel uren te werken.

zo'n 350 euro in de week tikt lekker aan natuurlijk. En verder een bijbaan van zo'n 10 uur per week.

als je specifiek wilt weten hoe en wat.

vraag maar raak.

interessant zeg. Tikt zeker lekker aan op die leeftijd. Kun je een inkijkje geven in de rest van je financiële plaatje? Dragen je ouders nog iets bij? Hoe ziet het er aan de kostenkant uit? Wat betaal je allemaal en wat wordt er voor je betaald? 

Libertine schreef op 07-03-2021 om 16:04:

[..]

interessant zeg. Tikt zeker lekker aan op die leeftijd. Kun je een inkijkje geven in de rest van je financiële plaatje? Dragen je ouders nog iets bij? Hoe ziet het er aan de kostenkant uit? Wat betaal je allemaal en wat wordt er voor je betaald?

ik heb (nog) geen kosten qua kostgeld.

mijn rijbewijs is ook betaald door mijn ouders en we hebben een auto waar ik zonder hoge kosten in mag rijden. Verder worden al mijn studiekosten ook betaald door mijn ouders. 

maar mij is van jongs af aan al aangeleerd om veel geld te sparen.

en ik wil het zelf ook gwn omdat het steeds lastiger wordt om een woning te kunnen kopen.

maar is 11.000 euro veel geld voor een 18 jarige???

Mijn zoon is 18 en heeft iets van 700,-, alleen aan beleggingen overigens. Dus je hebt meer dan hij, maar hij werkt nu even niet.

Ik dacht al zoiets. Zo is sparen wel heel gemakkelijk natuurlijk Mijn kinderen hebben zeker spaargeld. Niet zoveel als jij. Maar die maken ook significant meer kosten dan jij. Zij moeten van mij een aantal dingen zelf betalen. Iedere ouder vindt weer andere dingen belangrijk om z’n kinderen mee te geven in de opvoeding natuurlijk. 

Libertine schreef op 07-03-2021 om 17:59:

Ik dacht al zoiets. Zo is sparen wel heel gemakkelijk natuurlijk Mijn kinderen hebben zeker spaargeld. Niet zoveel als jij. Maar die maken ook significant meer kosten dan jij. Zij moeten van mij een aantal dingen zelf betalen. Iedere ouder vindt weer andere dingen belangrijk om z’n kinderen mee te geven in de opvoeding natuurlijk.

ik ben er vooral blij mee dat ik geen studieschuld opbouw, omdat ik niks leen.

zorgt toch weer voor een betere positie met een hypotheek later.

Maar anoniemand ga je nog heel lang thuis blijven wonen?

en watvoor werk deed je in vakantie waarmee je bijna 9 euro per uur verdiende? Of werkte je 60 uur per week? Hier kind van bijna 18 die circa 900 euro heeft als spaargeld.  Hij moet kleding, cadeaus,  uitjes,  verzorging etc betalen.  Straks als hij studeert zal hij alles zelf moeten betalen.  We zijn nu aan het rekenen wat onze bijdrage wordt. Krijg je nog geld van je ouders verder of helemaal niks? En sport, kapper , telefoon wie betaalt dat?

Als je op je 18 vooral bezig bent met je spaargeld, studeren zonder schuld en je hypotheek van later maak ik me plots zorgen over hele andere dingen... 

Anoniemand schreef op 07-03-2021 om 17:50:

[..]

maar is 11.000 euro veel geld voor een 18 jarige???

Niet als al je kosten door je ouders betaald worden.

'maar is 11.000 euro veel geld voor een 18 jarige?' Jazeker, ik vind het heel veel geld. Maar je ouders betalen ook heel veel, rijbewijs, alle studiekosten. Je kost en inwoning. Als je dat zelf zou betalen zou het binnen 1 jaar op zijn.

Met andere woorden: als je straks je eigen woning betrekt en een beetje minachtend kijkt naar andere jongeren die dat niet zomaar kunnen betalen, bedenk dan dat het niet zozeer je eigen spaargedrag is als wel de bijdrage van je ouders. Mijn kinderen werkten om bijvoorbeeld collegegeld te kunnen betalen (2000 euro, vakantiewerk) en de huur van hun kamer (bijbaantje).

Tsjor

Ik ben 17 en heb zo'n 7200 op mn pinpas, ben loodgieter nu zo'n 6 maanden.. maar vergeet niet dat ik 5 dagen in de week werk van half 6 tm 4..plus de zaterdag erbij op de zaak..

Danieldekker__ schreef op 19-03-2021 om 17:45:

Ik ben 17 en heb zo'n 7200 op mn pinpas, ben loodgieter nu zo'n 6 maanden.. maar vergeet niet dat ik 5 dagen in de week werk van half 6 tm 4..plus de zaterdag erbij op de zaak..

Ik hoop dan dat je werkgever dit niet ook zo op papier heeft staan, want je voldoet niet aan de regelementen van de arbeidstijdenwet.

Nee, en ik vermoed dat je ook nog wel wat achterstallig loon te vorderen kunt hebben. Misschien maar eens lid van de vakbond worden. 

Groeten,

Temet

Een BBL er kan toch 40 uur werken? En tegen tarief van 4 euro per uur zoiets. Dat is regulier bbl tarief....

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/bedragen-minimumloon-bbl-opleiding/bedragen-minimumloon-bbl-2020

Als pauzes en reistijd in eigen tijd is....Dan kom je al gauw aan die uren wellicht? Jongen uit team van zoon schildert en gaat mee op grote projecten door het hele land. Ook veel reistijd. Al die jongens worden in ochtend eerst opgehaald De zaterdag is waarschijnlijk eigen baantje. Tja ik ken veel jongeren die zoveel uren maken eerlijk gezegd. Niet dat dat perse ok is maar echt wel eigen keus en relatief veel geld verdienen

Pauzes en reistijd in eigen tijd lijkt mij niet de bedoeling, dat is toch gewoon werktijd?

Als 17-jarige mag je niet voor 6.00 a.m. werken. Hoeveel uur hij uiteindelijk maakt in de week/maand kan je niet precies uit de tekst halen, dat kan misschien nog wel.

RosaMontana schreef op 20-03-2021 om 18:05:

Pauzes en reistijd in eigen tijd lijkt mij niet de bedoeling, dat is toch gewoon werktijd?

Pauzetijd en reistijd is in beginsel in eigen tijd normaal gesproken - dus onbetaald. Tenzij je van klus naar klus reist - dat is dan wel betaald.

Maar een andere werkgever of CAO kan het anders doen.

Reistijd naar je werkgever is eigen tijd, maar van werkgever naar klus toch niet?

Mijn zoon is 17 en heeft circa 3000 euro spaargeld en 400 euro op zijn betaalrekening. Daarnaast sparen we samen voor een vakantie voor ons twee. Vanwege de corona kunnen we niet gaan en komt er steeds meer geld bij 

RosaMontana schreef op 20-03-2021 om 18:05:

Pauzes en reistijd in eigen tijd lijkt mij niet de bedoeling, dat is toch gewoon werktijd?

Geen idee waar jij werkt dan, maar bij mij niet hoor (semi overheid). Werkdagen zijn van 8:30 - 17:00 dat is 8,5 uur incl een half uur pauze (eigen tijd). Reistijd is ervoor en erna (eigen tijd). Volgens mij is het juist vrij normaal dat dit standaard eigen tijd is, tenzij het bijv. reistijd naar een werkafspraak is.

Klopt. Ik heb me beroepshalve met arbeidsrecht beziggehouden en weet niet beter of pauzes en reistijd naar en van werk zijn eigen tijd (muv inderdaad van reistijd voor bijv een afspraak bij een klant halverwege de dag oid)

Groeten,

Temet

Bij ons is het óf reistijdvergoeding óf kilometervergoeding. Meestal kilometervergoeding, de reistijd is dan dus geen werktijd. 

Daarom is dat "negen tot vijf" cliché ook een beetje kul, veel mensen met een achturige werkdag zijn 9 uur op kantoor, met een uur eigen tijd voor koffie- en theepauze van een kwartier en een half uur voor de lunch. Of 8,5 uur, dan is er geen tijd voor die kleine pauzes uitgetrokken.

Groeten,

Temet

Granola schreef op 21-03-2021 om 14:06:

[..]

Geen idee waar jij werkt dan, maar bij mij niet hoor (semi overheid). Werkdagen zijn van 8:30 - 17:00 dat is 8,5 uur incl een half uur pauze (eigen tijd). Reistijd is ervoor en erna (eigen tijd). Volgens mij is het juist vrij normaal dat dit standaard eigen tijd is, tenzij het bijv. reistijd naar een werkafspraak is.

Een half uur lunchpauze is inderdaad eigen tijd, maar dienstreizen niet.   en koffiepauzes ook niet. Woon- werkreis wel in eigen tijd.

Precies, dat zeg ik. 

Jij beweerde eerder iets anders: “Pauzes en reistijd in eigen tijd lijkt mij niet de bedoeling, dat is toch gewoon werktijd?”

Temet schreef op 21-03-2021 om 16:21:

Daarom is dat "negen tot vijf" cliché ook een beetje kul, veel mensen met een achturige werkdag zijn 9 uur op kantoor, met een uur eigen tijd voor koffie- en theepauze van een kwartier en een half uur voor de lunch. Of 8,5 uur, dan is er geen tijd voor die kleine pauzes uitgetrokken.

Groeten,

Temet

Volgens mij was dat oorspronkelijk wel zo, maar is de lunchpauze eigen tijd geworden toen de ATV werd ingevoerd.

Anoniemand schreef op 07-03-2021 om 02:13:

ik ben zelf 18 jaar en was benieuwd wat andere in mijn leeftijdscategorie hebben qua spaargelden.

zelf heb ik €11.000 (€2000 van giften e.d.). De rest heb ik bij elkaar gespaard in 1,5 jaar.

hoe ik dat heb gedaan.

door in de vakanties veel uren te werken.

zo'n 350 euro in de week tikt lekker aan natuurlijk. En verder een bijbaan van zo'n 10 uur per week.

als je specifiek wilt weten hoe en wat.

vraag maar raak.

ik verdien trouwens in de vakantie:

40 X €8,50 = €340

10 X €6,70 = €67

totaal         = ruim €400 p.w.

en ik ben dus 18 jaar oud.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.