Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Spaarder

Spaarder

25-05-2019 om 19:52

Spaargeld

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag, als jullie niet precies willen antwoorden is het niet erg ( ik heb een kleine indicatie nodig). Ik ben namelijk heel benieuwd hoeveel spaargeld een 16/17/18 jarige ongeveer heeft. Gewoon nieuwsgierigheid, verder niks bijzonders. Ik weet dat geld vaak een gevoelig onderwerp is.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anoniemand schreef op 22-03-2021 om 21:25:

[..]

ik verdien trouwens in de vakantie:

40 X €8,50 = €340

10 X €6,70 = €67

totaal = ruim €400 p.w.

en ik ben dus 18 jaar oud.

dat heb je knap gedaan. Even wat andere vragen:Ben je gelukkig? Heb je fijne vrienden? Wordt er van je gehouden?  Woon je op een fijne plek? Heb je een stabiel vangnet om je heen? Kun en durf je zijn wie je bent? Weten de mensen om je heen hoe het echt met je gaat? Wat draag je maatschappelijk gezien bij? Vrijwilligerswerk bijvoorbeeld? Wanneer heb je voor het laatst onbedaarlijk gelachen? Of gehuild?(ergo: er zijn belangrijkere dingen in het leven dan geld, zeker als je 18 bent)

Libertine schreef op 22-03-2021 om 21:49:

[..]

dat heb je knap gedaan. Even wat andere vragen:Ben je gelukkig? Heb je fijne vrienden? Wordt er van je gehouden? Woon je op een fijne plek? Heb je een stabiel vangnet om je heen? Kun en durf je zijn wie je bent? Weten de mensen om je heen hoe het echt met je gaat? Wat draag je maatschappelijk gezien bij? Vrijwilligerswerk bijvoorbeeld? Wanneer heb je voor het laatst onbedaarlijk gelachen? Of gehuild?(ergo: er zijn belangrijkere dingen in het leven dan geld, zeker als je 18 bent)

Wat een badinerende reactie. Laat die jongen (of meisje) lekker geld verdienen. Daar heb je later weer plezier van. En hard werken is niet erg als je jong bent, en het leuk vindt. Ook niet als je oud bent trouwens.

Dat kun je nogal badinerend vinden. (Jouw toon bevalt me overigens ook maar matig trouwens).  Als je de moeite neemt om even terug te lezen zie je dat hij/zij nogal in herhaling valt over z’n verdiensten. Gelukkig mag je hem/haar er wel alles over vragen... 

Hard werken is leuk. Geld is fijn. Het leven draait om meer dan dat.

MMcGonagall schreef op 22-03-2021 om 22:56:

[..]

Wat een badinerende reactie. Laat die jongen (of meisje) lekker geld verdienen. Daar heb je later weer plezier van. En hard werken is niet erg als je jong bent, en het leuk vindt. Ook niet als je oud bent trouwens.

kijk hier heb ik wat aan. Ik ben tenminste op jonge leeftijd bewust van het belang van geld. Het zou moeten zijn dat je je er niet druk over hoeft te maken, maar het belang van geld is groot en wordt naar mijn idee ook steeds groter. Daarnaast is het natuurlijk niet verkeerd om vroeg te beginnen. Beter vroeg dan op het laatste moment. En even terugkomend op de vorige "badinerende reactie" . Ik ben wel heel gelukkig en op alle genoemde punten komt mijn situatie er positief uit.

thanks MMcGonagall voor je reactie 

Anoniemand schreef op 22-03-2021 om 23:29:

[..]

kijk hier heb ik wat aan. Ik ben tenminste op jonge leeftijd bewust van het belang van geld. Het zou moeten zijn dat je je er niet druk over hoeft te maken, maar het belang van geld is groot en wordt naar mijn idee ook steeds groter. Daarnaast is het natuurlijk niet verkeerd om vroeg te beginnen. Beter vroeg dan op het laatste moment. En even terugkomend op de vorige "badinerende reactie" . Ik ben wel heel gelukkig en op alle genoemde punten komt mijn situatie er positief uit.

thanks MMcGonagall voor je reactie

hartstikke fijn dat je het zo jong al allemaal zo goed op de rit heb. En dat je gelukkig bent. Onverschrokken voorwaarts dan maar. 

Libertine schreef op 22-03-2021 om 23:27:

Hard werken is leuk. Geld is fijn. Het leven draait om meer dan dat.

Mwah, volgens mij geldt dat pas als je (flink) meer dan het minimum verdient. Daaronder draait het leven toch echt om genoeg geld binnenhalen voor al je rekeningen.

Je hebt gelijk Meike, het kán leuk zijn om hard te werken. Veel mensen moeten echter met hard werken de eindjes aan knopen. 

Ik herhaalde in m’n eigen woorden anoniemand en MMC. 

Dochter is net 19 en heeft iets meer dan € 3.000,- op haar rekening. Ze werkt 10 uur per week. In de vakanties werkt ze niet extra, zodat ze tijd heeft om leuke dingen te doen met vrienden en vriendinnen. In mijn ogen doet ze het heel goed. Een mooie balans tussen leuke dingen doen en de normale zaken van het leven (werken en studeren)

Hoi,

Ik ben zelf 14 jaar (wordt bijna 15) en heb nu zo'n 2500 euro op mijn spaarrekenin staan. Ik werk nu bij de Jumbo 3 uurtjes om de week en ik loop folders bij spotta elke week.

Dit geld heb ik in ongeveer 1,5 jaar opgehaald.

Wij hebben voor alle 4 kinderen gespaard tot hun 18e. Op die manier hadden ze 10.000 euro op hun 18e. Dit mogen ze van ons alleen besteden aan een huis of auto. Wonderbaarlijk houden ze zich daar ook aan. Zodra ze zelf prima gingen verdienen met bijbaantjes moesten ze van ons 20 euro elke maand zelf op die rekening zetten.

zelf hebben ze dan nog een lopende rekening maar die is echt aan het eind van de maand leeg. 

2 kinderen hebben ook een vakantie spaarrekening geopend om daar elke maand wat op te zetten, maar hier zijn ze heel creatief in.

ik laat ze hierin vrij. Het is hun vakantie.





Ik schrik er zelf nogal van dat er toch best veel kinderen rond de 2000euro spaargeld hebben. Mijn zoon is net 14 geworden en heeft ongeveer 5000euro gespaard. Zelf verdiend met werken. Als hij iets wil dan zijn dat altijd kleind bedragen. Zakgeld of kleedgeld krijgt die niet. Dat betalen wij zelf voor hem wel krijgt hij ene budget van zoveel mag je uitgeven aan je kleren. 

Waar schrik je nou precies van Roy?

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

08-07-2021 om 07:58

RoyKerkers schreef op 07-07-2021 om 21:59:

Ik schrik er zelf nogal van dat er toch best veel kinderen rond de 2000euro spaargeld hebben. Mijn zoon is net 14 geworden en heeft ongeveer 5000euro gespaard. Zelf verdiend met werken. Als hij iets wil dan zijn dat altijd kleind bedragen. Zakgeld of kleedgeld krijgt die niet. Dat betalen wij zelf voor hem wel krijgt hij ene budget van zoveel mag je uitgeven aan je kleren.

huh, 5000 euro bij elkaar gespaard van inkomsten uit werk op zijn 14e? Hoe dan? 


Ik had op die leeftijd geen spaargeld. Ik maakte het op, of spaarde voor een bepaalde uitgave (scooter bijvoorbeeld) en dan was het daarna weer op.

Echt het aanleggen van een spaarrekening is me pas na mijn studie gelukt, dus op 25-jarige leeftijd ongeveer.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

09-07-2021 om 22:35

Hier 1 die 5 uurtjes per week werkt naast school. Bijna 1000 euro gespaard. Vorig jaar een nieuwe mobiel gekocht en hup weer door sparen. 

RoyKerkers schreef op 07-07-2021 om 21:59:

Ik schrik er zelf nogal van dat er toch best veel kinderen rond de 2000euro spaargeld hebben. Mijn zoon is net 14 geworden en heeft ongeveer 5000euro gespaard. Zelf verdiend met werken. Als hij iets wil dan zijn dat altijd kleind bedragen. Zakgeld of kleedgeld krijgt die niet. Dat betalen wij zelf voor hem wel krijgt hij ene budget van zoveel mag je uitgeven aan je kleren.

Hier geloof ik dus helemaal niks van😅.

Maar goed, als het echt zo is dan is het wel flink cashen🤑🤑🤑.

Spaarder schreef op 25-05-2019 om 20:24:

Nibud

Ik las net namelijk een rapport van Nibud waarin stond dat een gemiddelde 16jarige zo’n 1600 euro aan spaargeld heeft, waar ik toch best wel van schrok.

Nou ik vraag me af waar dit op gebaseerd is. Rekeningen die door de ouders worden beheerd? 

BlueHeart schreef op 08-07-2021 om 07:58:

[..]

huh, 5000 euro bij elkaar gespaard van inkomsten uit werk op zijn 14e? Hoe dan?


Je mag toch pas werken als je 13 bent? Dan verdient hij in een jaar tijd 5000 euro met wat, reclamewijkjes? 

tsjor schreef op 08-03-2021 om 08:09:

'maar is 11.000 euro veel geld voor een 18 jarige?' Jazeker, ik vind het heel veel geld. Maar je ouders betalen ook heel veel, rijbewijs, alle studiekosten. Je kost en inwoning. Als je dat zelf zou betalen zou het binnen 1 jaar op zijn.

Met andere woorden: als je straks je eigen woning betrekt en een beetje minachtend kijkt naar andere jongeren die dat niet zomaar kunnen betalen, bedenk dan dat het niet zozeer je eigen spaargedrag is als wel de bijdrage van je ouders. Mijn kinderen werkten om bijvoorbeeld collegegeld te kunnen betalen (2000 euro, vakantiewerk) en de huur van hun kamer (bijbaantje).

Tsjor

Ik moet er wel bijzeggen dat ik "de wind" niet per se mee heb, omdat veel wordt Betaald door mijn ouders.

Ik kost gwn heel weinig geld voor hun per jaar en zei willen toch wat bijdragen.

En even over huur, schoolkosten e.d. 

Ik hoef geen huur te betalen omdat ik mijn ouders ook financieel ondersteun.

En schoolkosten kan je op het MBO gwn afbetalen door je studiefinanciering.

(Hoef je niet voor te werken vgm.🥱)

Dus ik kan begrijpen je denkt dat jou kinderen "zogenaamd" meer moeten betalen dan dat ik doe.



Maar dit is wel heel kort door de bocht. 

Anoniemand, wat is je doel met steeds herhalen hoeveel geld je hebt, en vragen wat anderen hebben? Ik mis de relevantie. Jij hebt het financieel goed voor elkaar, en dat anderen dat niet of minder hebben verandert daar niks aan. 
 Je hebt veel geld, dat weet je zelf ook. Dat komt doordat je weinig kosten hebt, en dus al je geld kunt sparen. Niet iedereen heeft ouders die studie, rijbewijs, kost en inwoning betalen.  Dat je hier zegt dat je je ouders financieel steunt is in tegenspraak met wat je eerder schrijft. 
Het komt ook doordat jij prioriteit legt bij je toekomst en financiële zekerheid. Dat is een keuze, en het is altijd verstandig om een buffer te hebben. Maar andere mensen maken andere keuzes. Mijn neefje heeft al zijn spaargeld uitgegeven aan “School at sea” Hij vond de ervaring belangrijk genoeg. Ik heb vroeger zelf mijn hele Zilvervloot opgeofferd aan een jaar in het buitenland studeren. Ook een keuze. 
Overigens was je reactie op de post van Tsjor erg arrogant en onhebbelijk. Ben je je daarvan bewust? 

Wij hebben een spaarrekening geopend voor onze zoon bij zijn geboorte. Dat was uit voorzorg voor als hij ging studeren. Wij hadden gehoord van mensen dat ze bv niet meer op vakantie konden omdat ze veel geld kwijt waren als de kinderen ouder werden. Dat wilden wij voorkomen. Toen het eenmaal zo ver was bleek dat wij zijn studie en rijbewijs wel zelf konden betalen dus hebben wij hem dat spaargeld geschonken toen hij 18 werd. Zijn opa en oma hadden ook een spaarrekening voor hem vanaf zijn geboorte dus toen had hij op zijn 18de een mooi bedrag.

ik ben 16 jaar en heb nu €17000. Ik zit in mijn examenjaar van de havo en heb vooral het afgelopen jaar veel gewerkt. Ik heb sinds mijn 11e al een bijbaan en ik heb altijd goed gespaard. Ik denk dat veel kinderen van mijn leeftijd dit soort bedragen niet op hun rekening hebben omdat ze niet bereid zijn er veel voor te doen en omdat ze domme uitgaven begaan. Het ligt natuurlijk ook aan de opvoeding die vanuit huis hebt meegekregen.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-11-2021 om 19:29

Jensvh schreef op 13-11-2021 om 19:25:

ik ben 16 jaar en heb nu €17000. Ik zit in mijn examenjaar van de havo en heb vooral het afgelopen jaar veel gewerkt. Ik heb sinds mijn 11e al een bijbaan en ik heb altijd goed gespaard. Ik denk dat veel kinderen van mijn leeftijd dit soort bedragen niet op hun rekening hebben omdat ze niet bereid zijn er veel voor te doen en omdat ze domme uitgaven begaan. Het ligt natuurlijk ook aan de opvoeding die vanuit huis hebt meegekregen.

Maar dat is toch ook zo op in tijden van nood? 

Pak m beet 25.000 toen ze na de studie het huis verlieten (met +/- 23 jaar). Studie en rijbewijs door ouders betaald, kleding basis door ouders, extra of speciaal merk door henzelf, gewerkt vanaf 14 jaar en weinig uitgegeven.

Oudste heeft €1300....vind ik veel voor een 14 jarige. Werken en weinig hobby's. 

Jongste is 12....geen werk en heel veel hobby's en groot gat in haar hand..spaarpot is altijd leeg.

Kind van 14 heeft €2800. Had meer kunnen zijn, maar ze heeft pas een telefoon gekocht van ruim €600. 
Dit heeft ze bij elkaar gespaard van zakgeld, verjaardagsgeld, sint en kerst, rapportgeld etc. Daarnaast heeft ze sinds een half jaar een goed betaald bijbaantje dat tussen de 100 en 150 per maand opbrengt. Op haar lopende rekening staat €200.
Wij sparen voor haar studie, daar staat ongeveer 8.000 op. 

Maar wat wil je dan met deze vraag? Mijn buurman rijd mercedes, en ik alleen maar een skoda...dat gevoel krijg ik bij deze vraag....

  

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

14-11-2021 om 10:06

Mijn dochter heeft 50 EUR op haar spaarrekening staan. En nu?

Ik ben zelf 21 jaar oud en heb zo'n 8000 euro op mijn spaarrekening. Best tevreden mee.

mijn dochter is 2 maanden geleden 16 geworden en heeft nu 16.000 euro op haar spaarrekening staan. (Nadat ze salaris gestort heeft boekt ze het over naar haar spaarrekening zodat ze nooit meer dan €100 euro op haar betaalrekening heeft) Wij hebben daar elk jaar 100 euro op gezet en geven haar 5 euro zakgeld per week (beginnend met 50 cent op haar 6e en dan elk jaar er 50 cent bij). Nu is ze 16 en hebben we het verhoogd naar 5 euro. Laten we zeggen dat ze dus 2000 van ons heeft. De rest heeft ze zelf verdiend met eerst krantenwijken en nu een halfjaar in de Aldi. Ze spaart alles wat ze uitgeeft, als ze iets wilt kopen (wat bijna nooit voor komt) betalen wij het voor haar. Behalve als het echt onnodig is. Als zij bijv even langs de Mac gaat met vriendinnen betaalt ze dat natuurlijk gewoon zelf. 
kleedgeld krijgt ze niet. En verder hoeft ze haar geld ook nergens aan uit te geven, dus zoveel financiële steun krijgt ze eigenlijk ook niet. Ze verdient nu in een schoolweek €115. En in de vakanties werkt ze extra. Verder zit ze in 5 vwo en heeft ze haar cijfers keurig op orde. Heeft verder de tijd om te voetballen en andere leuke dingen doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.