Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tiener op z’n kamer

OMG Mijn zoon gaat nu ‘s avonds zijn schooltas al inpakken om de ochtendstress te verminderen…dat heb ik hem aan het begin van de brugklas al gelijk aangeraden, daarna nog vaak genoeg als tip, maar nu de ambulant begeleider het zegt, gaat ie het doen…! Hij heeft wel tegen de begeleider gezegd dat mama dat ook al vaak gezegd had. Ik heb maar gereageerd met: liever laat dan nooit, fijn dat je dan dit laatste schooljaar minder ochtendstress hebt 🤭

Hahaha geweldig hoe dat kan werken! Mooi hoe je er mee omgaat Kaas.

Hier is de nieuwste rage stunten op de pumptrack. Ineens ben ik de jongens kwijt tot acht uur s avonds. Oudste vindt zelfs dat hij wel tot half tien buiten mag blijven. Dat is mij te gortig, het compromis is nu half negen 

Haha kaassoufflee, wat ik me herinner van mezelf is dat dingen aannemen van ouders en leraren écht niet cool was op die leeftijd. Sterker nog, als die iets zeiden, deed ik het juist uit recalcitrantie niet en zocht ik de randjes op wel binnen de grenzen te blijven, maar toch een beetje tegendraads te zijn.
Fijn dat het met de coach wel werkt. 

Hier momenteel toch wat spanning. Gisteren is dochter tijdens de atletiektraining lelijk gevallen en heeft ze een flinke schaafwond op haar gezicht en is haar bril scheef/beschadigd. En toen escaleerde het toch een beetje gisteren. Boos op zichzelf, verdrietig om hoe ze eruit ziet, frustratie over haar ogen, geen beugel willen dragen.
Voor mijn gevoel was ze wel makkelijker te kalmeren dan voor de medicatie. Vasthouden, knuffelen, laten huilen en geruststellen. We komen zonder zelfbeschadiging en met minder boosheid sneller tot de kern van haar verdriet en kunnen woorden geven aan haar gevoelens. Uiteindelijk is het allemaal wel gelukt, maar het omgaan met de situatie/tegenslag kost haar wel energie. Ze wilde vanochtend eigenlijk ook niet naar school, maar dat is hier geen discussie, ze gaat gewoon.
Ze kwam wel opgelucht thuis en had een fijn gesprekje met de meester gehad.

Vrijdag hebben we nog een voortgangsconsult bij de tandarts en ortho waarbij er waarschijnlijk ook weer een aantal behandelingen op de planning komen aan haar gebit.

ik breek weer even in.
Kennen jullie dit boek: Gewone Mensen van Clara Tőrnvall

Over hoe je als autist/persoon met autisme met neurotypische mensen om moet gaan. Vanuit het perspectief van de autist. Heel grappig geschreven.

En heel herkenbaar.

https://www.bol.com/nl/nl/p/gewone-mensen/9300000188178933/?cid=1759432576952-8933882639315&bltgh=ed91c3a9-e625-495f-8cbd-90138a137063.ProductList_Middle.0.ProductTitle

Lijkt me een leuk/interessant boek Ysenda, bedankt voor de tip! 

Ja, klinkt leuk. Helaas nog niet in de bibliotheek verkrijgbaar 

Mvtj schreef op 03-10-2025 om 12:03:

Ja, klinkt leuk. Helaas nog niet in de bibliotheek verkrijgbaar

Bij onze bieb kun je aankoopverzoeken indienen. Misschien kan dat bij jullie ook wel.

Ik ben bijna jarig, dus dat is wel een mooie cadeautip.

Vanochtend bij de tandarts/ortho geweest en de nieuwe tanden van dochter kunnen behandeld en behouden worden. Wel met wortelkanaalbehandeling, stiften en kronen, maar daar tekenen we voor. Dochter werkte goed mee, maar was wel gespannen. 
De beugel is ook weer een standje strakker afgesteld. Dochter had vooral veel weerstand tegen de kroontjes, dat vindt ze niet mooi. Als ze klaar is met beugelen krijgt ze witte kronen, die zijn minder geschikt voor de krachten van een beugel. Ze snapt het allemaal wel en wil ook dankbaar zijn dat haar tanden niet getrokken hoeven te worden, maar na afloop was ze ook even heel emotioneel. Oprecht verdriet om alle gedoe, maar ze liet ons daarin wel toe om te troosten en haar vast te houden.

Haar bril is ook weer hersteld na de valpartij van dinsdag. En ze koos er zelf voor om de middag wel naar school te willen. En morgen en zondag lekker een nachtje op kamp met de atletiek.

MamaE schreef op 03-10-2025 om 12:42:

Ik ben bijna jarig, dus dat is wel een mooie cadeautip.

Het genoemde boek is bedoeld voor kinderen/jongeren. Desondanks kan het geen kwaad om het te lezen natuurlijk.  Ik vond Mafkezen en het Aspergersyndroom (ook voor jongeren) ook heel leuk en leerzaam.

Deze auteur (met ASS) heeft ook een boek over ASS bij vrouwen geschreven,  zag ik.

IMI-x2 schreef op 03-10-2025 om 13:01:

[..]

Het genoemde boek is bedoeld voor kinderen/jongeren. Desondanks kan het geen kwaad om het te lezen natuurlijk. Ik vond Mafkezen en het Aspergersyndroom (ook voor jongeren) ook heel leuk en leerzaam.

Deze auteur (met ASS) heeft ook een boek over ASS bij vrouwen geschreven, zag ik.

Ik moet mijn jeugdtherapie nog inhalen. En ik heb nog kind met autisme, al betwijfel ik of ze uit zichzelf een boek over autisme gaat lezen, want al die door ons opgelegde therapieën zijn al vervelend en vermoeiend genoeg. 

MamaE schreef op 03-10-2025 om 13:17:

[..]

Ik moet mijn jeugdtherapie nog inhalen. En ik heb nog kind met autisme, al betwijfel ik of ze uit zichzelf een boek over autisme gaat lezen, want al die door ons opgelegde therapieën zijn al vervelend en vermoeiend genoeg.

Niks mis mee. Kennis is macht.

IMI-x2 schreef op 03-10-2025 om 12:05:

[..]

Bij onze bieb kun je aankoopverzoeken indienen. Misschien kan dat bij jullie ook wel.

Of vanuit een andere bieb lenen, mijn exemplaar komt ook uit de bieb.

MamaE schreef op 03-10-2025 om 13:17:

[..]

Dit boek misschien wel, het is vanuit autistisch perspectief geschreven, de anderen zijn de genen die vreemde dingen doen, wij niet, wij zijn gewoon zoals we zijn. Heel normaal. 

IMI-x2 schreef op 03-10-2025 om 13:01:

[..]

Het genoemde boek is bedoeld voor kinderen/jongeren. Desondanks kan het geen kwaad om het te lezen natuurlijk. Ik vond Mafkezen en het Aspergersyndroom (ook voor jongeren) ook heel leuk en leerzaam.

Deze auteur (met ASS) heeft ook een boek over ASS bij vrouwen geschreven, zag ik.

Mijn oudste wordt binnenkort 18 en ik zocht nog een leuk cadeau voor hem. Dit boek zit er bij, ik ga em gewoon kopen. Verder zoek ik nog naar andere leuke cadeaus voor hem. Heeft iemand tips? Hoeft niet per se ASS-gerelateerd te zijn. De jaarlijkse verjaardagsstorting op de bank is/blijft ook welkom bij hem, dus dat kan sowieso nog steeds. Ik heb in ieder geval nu een leuk tastbaar iets om erbij te geven ❤️

Ik zag op bol ook nog een boek met life hacks voor ASS'ers.
Leest hij eigenlijk wel eens een boek?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.