Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Trainingspakken


AlisonH schreef op 23-12-2022 om 06:49:

Ik zal wel heel streng zijn maar bij mij is trainingskleding echt voor thuis en op het sportveld. Zeker niet naar school of studie. Moet wel zeggen dat het bij hem op school en nu op vervolgopleiding ook echt heel ongebruikelijk is om trainingspakken te dragen. Zijn vrienden dragen het ook alleen bij training en wedstrijd en zijn allerbeste vriend ook wel hier. Zoon loopt thuis ook het liefst de hele dag in zijn voetbal-trainingsoutfit. Die is gelukkig wel mooi en hij heeft drie identieke sets.
Ook bij mij op school is het zo ongebruikelijk dat we leerlingen als we de naam niet weten soms beschrijven als “dat brugklasmannetje dat altijd in een trainingspakje loopt.” We hebben er overigens geen regels voor - maar de leerlingen hebben er blijkbaar ongeschreven regels voor. Of alle ouders zijn van die zeurpieten als ik.

Hier op school ook zeer ongebruikelijk hoor, handjevol die er zo bij lopen.

Pattie

Pattie

23-12-2022 om 10:31 Topicstarter

Mijn zoon heeft allerlei soorten trainings- en joggingspakken. Gelukkig werkt hij er zelf voor bij zijn bijbaan. Maar ik zie in de was geregeld weer nieuwe stukken voorbij komen. Inderdaad Nike Tech maar ook van het merk Malelions en Banlieues (geen idee of ik het goed schrijf). Hij sport ook veel dus zie ik sowieso veel sportkleding voorbij komen. Thuis inderdaad met witte sokken in slippers en buiten wel gelukkig gewoon schoenen. Inderdaad wat je zegt Bloem75, hij besteedt veel tijd aan zijn haar (elke week kapper) en dan wel dit dragen. Daarom wilde ik hem ook meenemen om wat kleding te kopen.

Ik begrijp dat er vaak een associatie is met trainingspak en lui/ongeïnteresseerdheid. Dit is alleen echt niet het geval bij mijn zoon. Daarom vind ik het ook zo zonde. Maar blijkbaar maken zij zich geen zorgen hierom en hebben wij nog een verouderd beeld?

Pattie schreef op 23-12-2022 om 10:31:

Mijn zoon heeft allerlei soorten trainings- en joggingspakken. Gelukkig werkt hij er zelf voor bij zijn bijbaan. Maar ik zie in de was geregeld weer nieuwe stukken voorbij komen. Inderdaad Nike Tech maar ook van het merk Malelions en Banlieues (geen idee of ik het goed schrijf). Hij sport ook veel dus zie ik sowieso veel sportkleding voorbij komen. Thuis inderdaad met witte sokken in slippers en buiten wel gelukkig gewoon schoenen. Inderdaad wat je zegt Bloem75, hij besteedt veel tijd aan zijn haar (elke week kapper) en dan wel dit dragen. Daarom wilde ik hem ook meenemen om wat kleding te kopen.

Ik begrijp dat er vaak een associatie is met trainingspak en lui/ongeïnteresseerdheid. Dit is alleen echt niet het geval bij mijn zoon. Daarom vind ik het ook zo zonde. Maar blijkbaar maken zij zich geen zorgen hierom en hebben wij nog een verouderd beeld?

Ik vind het ook veel erger dat mensen/docenten/ouders zich volgens bepaalde associaties gaan gedragen dan dat kinderen in trainingsbroek naar school gaan. 

ik denk ook dat het te maken heeft met opleiding en studierichting.
Op de vo school van zoon liep 90% idd in spijkerbroek met hoodie, maar de groep die LO2 in het pakket heeft en buiten school bijna dagelijks of zelfs 2x per dag sport die lopen in hun sportkleding. 
Zelfs als zoon wel een spijkerbroek aan heeft komt daar een trui of shirt van de sponsor bij. Die zitten het lekkerst.

Op de huidige opleiding die juist richting sport en bewegen is heeft 90% juist hun sportkleding aan. Persoonlijk rooster ivm sport is daar ook geen uitzondering. Docenten geven meerdere vakken en staan dan idd ook wel met sportkleding een theorie vak te geven.

@Pattie: Het zal een generatiekloof zijn, denk ik. Ik ben stiekem wel blij dat mijn zonen daarin vooralsnog gemakkelijk zijn en dragen wat ik (nog steeds...) voor ze koop. Dus jeans en shirt/trui. Ik moest wel overstag met de schoenen, ze dragen alleen sportschoenen, nou vooruit dan maar. Thuis hebben ze wel meestal jogging aan. Ik kleed me zelf graag schoon en verzorgd aan, ook als ik thuis werk of weekend heb. Voor mijn humeur, werkhouding en energie werkt dat positief. Misschien doen de jongelui dat later ook nog wel uit zichzelf. Of wij worden hoofdschuddend oud 😉

Zilver_gray schreef op 23-12-2022 om 08:56:

[..]

goeie: zijn 2e ik! Ik zal het mijn man zeggen (die zich er zo aan kan storen)

Haha en weet je wat het ook is, iig mijn persoonlijke ervaring: als ze ouder worden gaan ze zich anders kleden en gaan die pakken langzaamaan in de kledingcontainer. Mijn kinderen zijn de puberteit allang voorbij en er is er nog maar eentje over die in zijn vrije tijd met een trainingsbroek loopt. Als hij aan het werk is, een feest of wat dan ook: keurig netjes gekleed. Meestal komt het goed 😂


Ysenda schreef op 23-12-2022 om 10:41:

ik denk ook dat het te maken heeft met opleiding en studierichting.
Op de vo school van zoon liep 90% idd in spijkerbroek met hoodie, maar de groep die LO2 in het pakket heeft en buiten school bijna dagelijks of zelfs 2x per dag sport die lopen in hun sportkleding.
Zelfs als zoon wel een spijkerbroek aan heeft komt daar een trui of shirt van de sponsor bij. Die zitten het lekkerst.

Op de huidige opleiding die juist richting sport en bewegen is heeft 90% juist hun sportkleding aan. Persoonlijk rooster ivm sport is daar ook geen uitzondering. Docenten geven meerdere vakken en staan dan idd ook wel met sportkleding een theorie vak te geven.

Hier topsportleerlingen en een sportrichting maar leerlingen kleden zich na het sporten om, lopen verder niet in sportkleding. 

Hier op school ook een trainingsbroek verbod, top!
Maar sommige joggingsbroeken, die met cargo broekzakken opzij en broekzak op achterwerk, zie er beter uit dan een jeans met scheuren of bleekvlekken. Geef hem met Kerst een ‘aparte’ jogging broek, misschien dat zijn vrienden het gaan overnemen 😉.
Vb van aparte jogging broek:

https://www.thesting.com/nl-nl/sweatpants-zwart-355085

Ik vind trainingspakken voor thuis en om te sporten, niet voor naar school of werk.
Mijn dochter zou het ook niet mogen, behalve met sportdag. Dan maar zeikouders.
Mijn man herkent wel dat sinds corona de kledingstijl is blijven hangen in de lockdownfase en ook de werkhouding van een gedeelte wel enigszins. 
Beetje hypocriet, maar sportleggings zonder enorme merken er op vind ik er soms wel meer als een normale broek uitzien, daar zou ik gevoelsmatig minder over vallen.

-Nienke- schreef op 23-12-2022 om 07:00:


Ook op de school van jongens (waar ik werk) loopt 90% in gewone broeken en inderdaad, de jongeren in trainingspak zijn ook de jongens die je in de pauze in de gaten moet houden

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen, zo kwalijk vind ik dit. Wat is dit? fashionistisch profileren? De terloopsheid van de comment, het gebruik van het woord “inderdaad” en de smiley erachter maken het alleen maar erger.


Doemijdieglazenbol schreef op 23-12-2022 om 11:51:

[..]

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen, zo kwalijk vind ik dit. Wat is dit? fashionistisch profileren? De terloopsheid van de comment, het gebruik van het woord “inderdaad” en de smiley erachter maken het alleen maar erger.


Als je op een school werkt, zie je wel vaker bepaalde groepen met bepaalde kenmerken die overeenkomen. Mensen zijn toch vaker van 'soort zoekt soort'. 

Wat mij op vakantie in het zwembad altijd opvalt is dat de jongeren die in de gaten gehouden moeten worden vaak hele felle opvallende kleuren zwembroeken dragen.
Net als in de natuur een signaal van 'gevaar'. 

madee schreef op 23-12-2022 om 10:52:

. Ik kleed me zelf graag schoon en verzorgd aan, ook als ik thuis werk of weekend heb. 

en dat is een hele vage definitie, want heel subjectief . Ik denk dat daar 'de schoen wringt'.

Gr Angela 

Doemijdieglazenbol schreef op 23-12-2022 om 11:51:

[..]

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen, zo kwalijk vind ik dit. Wat is dit? fashionistisch profileren? De terloopsheid van de comment, het gebruik van het woord “inderdaad” en de smiley erachter maken het alleen maar erger.


Ik heb het bewust genegeerd omdat ik het zo absurd vind wat daar staat. Maar helemaal eens met jou en wat jij er wel over zegt. 

MamaE schreef op 23-12-2022 om 11:56:

[..]

Als je op een school werkt, zie je wel vaker bepaalde groepen met bepaalde kenmerken die overeenkomen. Mensen zijn toch vaker van 'soort zoekt soort'.

Wat mij op vakantie in het zwembad altijd opvalt is dat de jongeren die in de gaten gehouden moeten worden vaak hele felle opvallende kleuren zwembroeken dragen.
Net als in de natuur een signaal van 'gevaar'.

Praat jij altijd met zoveel dedain over mensen die je minder vindt dan jezelf? Jezuskrijst. 

Doemijdieglazenbol schreef op 23-12-2022 om 11:51:

[..]

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen, zo kwalijk vind ik dit. Wat is dit? fashionistisch profileren? De terloopsheid van de comment, het gebruik van het woord “inderdaad” en de smiley erachter maken het alleen maar erger.


Kledingstijl zegt (deels) wel wat over de (sociale) groep waar iemand toebehoort. Dat zie ik ook wel. Er zijn genoeg uitzonderingen natuurlijk maar over het geheel genomen zie ik dat ook wel. Jongeren met een bepaalde kledingstijl maken eerder rotzooi dan jongeren met andere kleding aan (en nogmaals genoeg uitzonderingen.)

Daarom zeg ik ook wel eens tegen mijn kinderen dat ze goed moeten nadenken hoe ze overkomen bij mensen als ze bepaalde kleding dragen. Er zijn natuurlijk veel vooroordelen en die zijn soms ook wel eens ergens op gebaseerd. Soms ook niet maar wat je qua kleding aantrekt heeft echt wel effect op hoe je overkomt op anderen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.