Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Van welke leeftijd dagje Amsterdam

Vanaf welke leeftijd zonder jullie je dochter alleen met een vriendin (van dezelfde leeftijd) met de trein naar Amsterdam laten gaan om te shoppen. Vertrek is vanuit de regio Utrecht.

Peiling

Vanaf welke leeftijd dagje Amsterdam met de trein?
83 stemmen
12%
10%
30%
22%
22%
4%
1%

Valeria schreef op 16-09-2025 om 14:05:

Vroeger konden we met tienertoer toch al vanaf 13? Zonder telefoon en alleen met van die uitgeknipte kortingsbonnetjes. Zelfs zonder eerdere zelfstandige treinervaring was dat prima te doen. Tegenwoordig lijkt het me juist alleen maar makkelijker.

Amsterdam is sinds die tijd ook wel een heel stuk veiliger geworden, al denken velen van niet.

Met 15 moet dit kunnen. Zeker als je dochter vaker met het OV reist naar grote steden en de vriendin er jaren gewoond heeft.
Genoeg pubers die in Amsterdam wonen of daar dagelijks/wekelijks/regelmatig komen voor school, sport, uitgaan, chillen etc.

ik heb 15 ingevuld, maar nu ik de aanvullende informatie over haar ervaring heb gelezen zou ik er eerder 13 van maken. 
Het is maar Amsterdam hè, geen wereldreis die ze gaat maken. 

12. Dan moeten ze soms voor school ook al zelfstandig naar plekken reizen.

MamaE schreef op 16-09-2025 om 14:30:

Met 15 moet dit kunnen. Zeker als je dochter vaker met het OV reist naar grote steden 

Wat is er moeilijker aan grote steden, vroeg ik me af. Dat lijkt me juist veel makkelijker dan naar een kleine plaats. 
Als ik denk aan de plaats waar ik ooit gewoond heb, daar kon je maar om het half uur aankomen en vertrekken, en als je naar de binnenstad wilde, was dat alleen te bereiken door een half uur te lopen. In grotere steden is de binnenstad veel zichtbaarder door ofwel bordjes of mensenstromen, of zelfs plaatselijk OV, en je zit er ook niet 29 minuten op een leeg station te wachten als je de trein net hebt gemist. 

Temet schreef op 16-09-2025 om 14:01:

" Jeetje joh, tegen die tijd gaan ze bijna op kamers als het even mee zit. En als het nog meer mee zit, in Amsterdam."

Niet met de huidige kamernood

bij wijze van dan.

Afhankelijk van het kind en de vriendinnen vooral ook, heb ik 14 jaar ingevuld. Maar als het kinderen zijn die al goed de weg kunnen vinden en een beetje verstandig zijn, zou het ook wel eerder kunnen. Ik zou zeggen vanaf halverwege brugklas ofzo. Dan zijn ze al gewend aan een wat zelfstandiger leven op de middelbare en sommigen gaan dan al best ver met het ov om bij school te komen. 

Maar dan zou ik het wel prettig vinden als ze aan het eind van de middag weer terug in de trein zitten, want verlaten metrostationnetjes in buitenwijken van de grote stad in de avond vind ik niet persé gezellig voor kinderen alleen.

Ysenda schreef op 16-09-2025 om 13:48:

[..]

Met 17 gaan ze toch ook zelfstandig op vakantie met de trein of vliegtuig naar het buitenland?

Er zijn zat mensen die als ze lang en breed volwassen zijn nog niet zelf naar het buitenland op reis gaan..... en Amsterdam ook ré-te spannend vinden. Mijn ouders zijn altijd erg bang voor Amsterdam, vanwege zakkenrollers, buitenlanders, de drukte, het rare eten (al die buitenlandse restaurantjes) en noem maar op. 

Ik ging toen ik 14 was met vriendinnetjes naar Amsterdam en dat was zo'n 160 km ver vanuit mijn provinciestadje. 
Ik mocht niet naar de Zeedijk want daar struikelde je destijds over de junks, maar verder werden we geacht onszelf wel redelijk te kunnen redden. We gingen heel braafjes thee kopen op de Albert Cuijp markt en snuffelen bij de ouwe troep op het Waterlooplein. En dan weer de trein in en misschien hebben we onderweg wel een hamburger of zoiets gehaald. 

Ik neem aan dat degene die "17" zei een grapje maakt. Toen gingen we idd al op vakantie naar het buitenland en op kamers. 

troelahoep schreef op 16-09-2025 om 15:34:

[..]

Er zijn zat mensen die als ze lang en breed volwassen zijn nog niet zelf naar het buitenland op reis gaan..... en Amsterdam ook ré-te spannend vinden. Mijn ouders zijn altijd erg bang voor Amsterdam, vanwege zakkenrollers, buitenlanders, de drukte, het rare eten (al die buitenlandse restaurantjes) en noem maar op.

Tja, dat bestaat, maar ik zou kinderen liever iets meer durf en zelfvertrouwen meegeven. Ik ben helemaal niet zo vreselijk avontuurlijk, ik heb niet de behoefte om met een rugzak door de Amazone te trekken of zo, maar dit soort dingen bouw je toch op? 

Wij hadden een wat middelgrote stad op 25 km afstand. Dus daar begon je mee, om daar eens met de bus heen te gaan met een vriendin. En dan naar een grotere stad. En dan meerdaags op Tienertour. Logeren bij een verre tante of zo en verder zelf op pad. 

Wij gingen ook best wel brave dingen doen verder. Naar het Kröller Müller museum en dan naar Arnhem of zo, en vooral veel de slappe lach hebben omdat we een onbenullige bijnaam verzonnen voor de buschauffeur. En drop kopen. Maar van dat geteut leer je ondertussen best een hoop. 

troelahoep schreef op 16-09-2025 om 15:34:

[..]

Deste meer reden om jouw angsten niet op je kinderen over te brengen en ze wel te laten gaan.

Vanuit waar wij wonen is Utrecht en Amsterdam een directe verbinding met de trein.
Voor Rotterdam en Den Haag moet je overstappen. 

Het OV is hier zeer belabberd (eens per uur een bus), maar toch wil ik wel dat mijn dochter tijdig wegwijs wordt in zelfstandig reizen, eventueel met brengen en halen naar het station wegens gebrek aan bus (het is een kilometer of 15 naar het station).

mijn dochter was 13 toen ze op tienertoer ging. Ook naar Amsterdam.
Maar wij zijn een spoorfamilie, van jongsafaan reizen we al met de trein. Dus de kinderen weten ook hoe het werkt, raken niet zo snel in paniek en hebben 'een hollandse mond' zoals wij dat zeggen,durven dus te vragen.
Het ligt er echt aan wat het kind gewend is.

Wat denkt ze meer te vinden in Amsterdam dan in Utrecht?
Het zijn dezelfde winkelketens. En waarschijnlijk dezelfde weed.

De ene laat je los op haar 12 à 13.
De andere wil je eigenlijk nog niet loslaten op haar 18.
Zou dus toch echt wel afhangen van kind zelf én haar vriendinnetje.

Ginevra schreef op 16-09-2025 om 16:03:

Ik neem aan dat degene die "17" zei een grapje maakt. Toen gingen we idd al op vakantie naar het buitenland en op kamers.

Dat was ik. Nee, ik maakte geen grapje, maar de TO had ook nog niet de extra informatie gegeven over de situatie. Dat gegeven zou ik het prima op deze leeftijd toestaan.

Maar in mijn omgeving is het heel wisselend. Sommigen kunnen dat prima op hun 14e doen, anderen zijn er als volwassenen ook nog bang onder voor zo'n uitstapje. Vandaar wat ik zei: rond de 17 jaar zou iedereen het wel moeten kunnen, en afhankelijk van het kind kan het ook al (veel) eerder.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.