Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Van welke leeftijd dagje Amsterdam

Vanaf welke leeftijd zonder jullie je dochter alleen met een vriendin (van dezelfde leeftijd) met de trein naar Amsterdam laten gaan om te shoppen. Vertrek is vanuit de regio Utrecht.

Peiling

Vanaf welke leeftijd dagje Amsterdam met de trein?
83 stemmen
12%
10%
30%
22%
22%
4%
1%

ik "mocht" 30+ jaar geleden niet op mijn 16e naar Amsterdam met de tienertoer. Rotterdam, Den Haag was geen probleem maar Amsterdam... en dat terwijl ik er toen familie had wonen waar ik in geval van nood naar toe kon en de treinaansluitingen wel begreep. Ik zou mijn dochter van nu 15 wel laten gaan. Ze is nog wat onervaren qua treinreizen maar is geen meisje dat gekke dingen doet. 

Caroline80 schreef op 16-09-2025 om 12:30:

Mijn dochter gaat geregeld met vriendinnen naar Utrecht. En onlangs is ze ook alleen met de trein naar Rotterdam geweest (daar ter plaatste met een vriendin afgesproken). En ze gaat met een vriendin die tot haar 12e in Amsterdam heeft gewoond.
Mijn dochter is 15 en ik vind het prima kunnen, mijn man daarentegen vind het wel spannend. En jonger zou ik het ook niet toegestaan hebben. En ik kan haar locatie volgen.

Waarom zijn Utrecht en Rotterdam niet spannend en Amsterdam wel? 

Ik ben héél beschermd opgevoed maar ging op mijn 15e met de trein naar Amsterdam en op mijn 16e op tienertoer waarbij ik de volle tien dagen weg was, heel Nederland doorkruiste want ik wilde maximaal het geld er uit halen en op diverse campings ging overnachten. Met mijn beste vriendin en we waren braaf, dat scheelt misschien. Mijn moeder had het niet goed begrepen en dacht dat ik elke dag thuis zou komen, dat is de enige reden dat ik toestemming had gekregen. Ondanks dat zij het spannend vond, mocht ik wel weg.
Echt niet dat mijn ouders van tevoren met een kaart aankwamen om mij wegwijs te maken.
Mijn ouders hadden het vertrouwen in mij dat ik het kon en dat ik het anders zou vragen. Dat vertrouwen in je kunnen is honderd keer meer waard dan Google Maps, je kind digitaal volgen, voorbereiden enzovoort. In feite geef je daarmee de boodschap af dat je kind het niet kan en dat het 'buiten' heel gevaarlijk is.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar het gros van de jonge pubers kan dit gewoon.

Oeps mijn zoon van 12 is afgelopen zomer met de trein richting Amsterdam gegaan en ook richting Tilburg, ging goed alleen vanuit Tilburg kwam hij niet zomaar meer thuis door verstoringen met even telefonisch overleg is hij een station de andere kant op gereisd en vervolgens met een eurociry trein doorgereden richting Rotterdam. 

We wonen in de regio Rotterdam en daar is hij afgelopen zomer ook met een vriend naar de bios gegaan en heeft daar ook bij Subway een broodje gehaald. Dus wat mij betreft is 12 prima.

Marty1984 schreef op 16-09-2025 om 18:41:

Wat denkt ze meer te vinden in Amsterdam dan in Utrecht?
Het zijn dezelfde winkelketens. En waarschijnlijk dezelfde weed.

De ene laat je los op haar 12 à 13.
De andere wil je eigenlijk nog niet loslaten op haar 18.
Zou dus toch echt wel afhangen van kind zelf én haar vriendinnetje.

Iedere stad heeft toch zijn eigen sfeer en eigen winkeltjes en specifieke leuke dingen? 

Nehalennia schreef op 16-09-2025 om 21:22:

[..]

Iedere stad heeft toch zijn eigen sfeer en eigen winkeltjes en specifieke leuke dingen?

Leuke dingen in Amsterdam? Vroeger misschien, nu is het er vooral druk en duizend in een dozijn.

Een andere omgeving dan je gewend bent heeft ook iets spannends. Leuk om nieuwe plekken te ontdekken. Zonder ouders. Dat is toch leuk voor pubers? 

Toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten, zette ik ze wel met een vriendin af bij een groot winkelcentrum in een andere plaats om ze daar 3 uur later weer op te halen. Zeker meisjes willen vanaf een jaar of 10/11 al wel samen winkelen. Met 12/13 kunnen ze ook prima met de trein.

Ysenda schreef op 16-09-2025 om 16:08:

[..]

Deste meer reden om jouw angsten niet op je kinderen over te brengen en ze wel te laten gaan.

Wohoo, ik heb niet gezegd dat ík bang was om naar Amsterdam/de grote stad te gaan hè. Ik haalde een voorbeeld aan om aan te geven hoe iemand kan denken dat 17 jaar pas ok is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.